AB-team 2012-2013: Promotieklasse A

Jeugdteams van Schaakclub Assen in diverse competities.

AB-team 2012-2013: Promotieklasse A

Berichtdoor Sjoerd » do 02 aug 2012, 13:24

Komend najaar doen we weer mee met de Jeugd Club Competitie. De volgende spelers zijn aangemeld als deelnemer:
- Ivo Maris
- Frank van der Werff
- Gertjan Haan
- Arjan Dwarshuis
- Kenneth Muller
- Gerbert Leeftink

Het speelschema is als volgt:
- In periode 1-23 september 2012 vindt ronde 1 plaats. We moeten uit tegen De Schaakmaat A2 in Apeldoorn.
- 29 september 2012 ronden 2 en 3, in Baarn
- 10 november 2012 ronden 4 en 5, in Amersfoort
- 8 december 2012 ronden 6 en 7, in Spijkernisse (of all places...)

Elke speeldag gaan we met 4 spelers op pad. Ivo en Frank spelen elke wedstrijd mee en Gertjan, Arjan, Kenneth en Gerbert spelen bij toerbeurt 3 of 4 rondes mee.

De volgende 16 verengingen doen mee in de competitie met 7 ronden Zwitsers:
Assen A1
Op Eigen Wieken A1 (Leiden)
Spijkenisse A1
De Pion A2 (Roosendaal)
Zukertort Amstelveen A2
Het Kasteel A1 (Wijchen)
Baarn A1
Rijswijk A1
Promotie A1 (Zoetermeer)
De Schaakmaat A2 (Apeldoorn)
De Cirkel A1 (Ede)
Spijkenisse A2
Hoogland A1 (Amersfoort)
ASV A1 (Arnhem)
BSG A1 (Bussum)
Baarn A2
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: AB-team 2012-2013: Promotieklasse A

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 09 sep 2012, 22:09

Kleine wijziging in het veld: Schaakmaat A1 heeft zich blijkbaar teruggetrokken uit de Meesterklasse en neemt de plek van hun tweede team in (dat daardoor wegvalt), en Baarn A1 is daardoor alsnog gepromoveerd. Eerste wedstrijd dus: Schaakmaat A1 - Assen A1, komende vrijdag in Apeldoorn. Zet hem op mannen! (En maak het niet te laat, de volgende dag is er weer een wedstrijd...)

Qua kansen om te promoveren: er zijn vier promotieplekken, en als ik de deelnemerslijst zo bekijk (helemaal onderaan staan de Promotieklasseteams), moet dat haalbaar zijn. Assen in de Meesterklasse, dat zou best mooi zijn!
(Overigens blijft het toch merkwaardig dat Assen als enige "noordelijke" club een team heeft in de AB-competitie. Dan doen wij blijkbaar toch iets goed wat de Groningse en Friese clubs niet goed doen...)
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: AB-team 2012-2013: Promotieklasse A

Berichtdoor Tinus Spriensma » ma 10 sep 2012, 09:13

Even wat factoren op een rij om het raadsel van Martin te benaderen:
Hijzelf staat sinds jaar en dag voor de jeugdafdeling.
Sjoerd gaat met het team op reis.
Het is gewoon geworden, dat jeugd meespeelt in de late vrijdagavond.
Ivo werd gegrepen tijdens een stedenwedstrijd tegen Bad Bentheim op 't Koopmansplein.
Vier anderen begonnen heel jong op De Lichtbaak en/of bij de Nota Bene.

Stuk voor stuk mooie dingen. Minder mooi: De NOSBO heeft geen voltallig Jeugdbestuur. Hoe dat bij de FSB zit, ik weet het niet.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: AB-team 2012-2013: Promotieklasse A

Berichtdoor Sybrand » za 29 sep 2012, 19:10

De plaatselijke jeugd heeft vandaag in Baarn twee maal gewonnen met 4-0 !!

Vanochtend in alle vroegte (kwart over 8) vertrokken vanaf de Steiger. De jeugd heeft als regel: wie als eerste verliest moet op de terugweg in het midden zitten!

Lastige regel. Hoe moet dat nu op de heenweg? Dat bleek eenvoudig: wie het laatst komt moet in het midden. En dat was Gertjan. En om er zeker van te zijn dat hij zou winnen, kwam hij precies 1 minuut te laat :D

De Cirkel werd eigenlijk eenvoudig verslagen met de hoogst denkbare score. Kenneth was als eerste klaar, Ivo als laatste.
Tussen de ronden snel inkopen gedaan bij de lokale SuperCoop. Met donuts, energy drinks, croissants werd de inwendige mens versterkt, en De Pion uit Roosendaal, tweede team, en op dat moment de nummer 1, wachtte ons in de volgende ronde.
Kenneth was wederom als eerste klaar, snel gevolgd door Frank (2-0). Maar Gertjan stond toch wat slechter, hoewel dat eerder in een Morra gambiet (met zwart) toch een stuk beter was geweest. Eigenlijk stond hij in het eindspel gewoon 2 pionnen achter. Maar een Houdini-act bood uitkomst, en Gertjan sleepte daarmee de winst binnen. Gertjan, ik ga ervan uit dat je dit natuurlijk in dit draadje in geuren en kleuren vertelt, inclusief begeleidende diagrammen :D
Ivo stond goed, maar zijn tegenstander verdedigde zich taai. Een eindspel van toren tegen paard met twee pionnen (en daarnaast elk nog wat boeren) bleef over, ik zag de winst niet, maar dat was het uiteindelijke resultaat wel. Ivo, ik ga er natuurlijk vanuit dat je de partij hier plaatst! Dan kunnen we het allen beoordelen!

Op de terugweg [Wie zat er nu in het midden vraagt u zich wellicht af. Er heeft immers niemand verloren. Inderdaad, een probleem. Ivo echter won twee keer als laatste. Daar mopperde hij natuurlijk over, de rest had zwakke tegenstand vond hij, maar regels zijn regels. In het midden Ivo! De twee keer snelste winnaar van vandaag - Kenneth - was onbetwist winnaar van de plek voorin] dikke file, bij de Mac in Amersfoort, dat dan weer wel. Wel wat geleerd aldaar. Als je gewoon zegt: "10 hamburgers", dan geloven ze je niet. Je moet het drie keer herhalen. Geeft niet. Precies 19.49 uur Kenneth afgeleverd bij zijn baas in de stad, en een paar minuten later de rest bij de Steiger. Een lange dag, maar een mooi resultaat !!

De toppers van vandaag: Ivo, Frank, Gertjan en Kenneth!!!
Laatst bijgewerkt door Sybrand op za 29 sep 2012, 21:49, in totaal 3 keer bewerkt.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: AB-team 2012-2013: Promotieklasse A

Berichtdoor Tinus Spriensma » za 29 sep 2012, 20:19

Formidabel!
Zoals vorige week vrijdag opgemerkt, zoiets mag wel in de krant. Wie legt een goed contact met een persorgaan?
En al even formidabel het verslag. Kan het zo in de krant? Kan Jan Publiek het meebeleven? De abonnee's van ERz dan maar. Met partijen en diagrammen graag.
Laatst bijgewerkt door Tinus Spriensma op za 13 okt 2012, 09:38, in totaal 2 keer bewerkt.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: AB-team 2012-2013: Promotieklasse A

Berichtdoor Sybrand » za 29 sep 2012, 21:02

Tja Tinus, dat is natuurlijk de verantwoordelijke voor perscontacten, en volgens mij was jij dat :D En dat komt natuurlijk goed uit, een persoon die taalvirtuositeit combineert met doorzettingsvermogen, inzicht in jeugdschaak....kom daar tegenwoordig maar eens om, wie anders dan jij kan dat zijn :D ?
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: AB-team 2012-2013: Promotieklasse A

Berichtdoor Tinus Spriensma » za 29 sep 2012, 23:54

Ik heb 1 leerling Stap 1; maandag Stap 4 van de grond; in de herstvakantie op het Koopmansplein(?); na de herfstvakantie mogelijk Stap 3; vrijdag a.s. tegen nr. 2 of nr. 4. En ga zo maar door. D.w.z. genoeg is genoeg en is vrêe. Ik heb nog wel iemand op 't oog. Even een Sterk.. mailtje.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: AB-team 2012-2013: Promotieklasse A

Berichtdoor Gertjan » zo 30 sep 2012, 13:19

Oke, hier is een diagram van mijn winstpartij in de laatste ronde.

Ik kreeg een morragambiet tegen. Ik speelde maar wat en kwam erg passief te staan, maar ik dacht alles vrij makkelijk te kunnen houden met mijn 2 pionnen voorsprong.
Ergens midden in de partij had mijn tegenstander echter een kwaliteit kunnen pakken waardoor het ongeveer gelijk zou staan.
Maar hij dacht dat hij mijn dame in kon sluiten, maar dat was niet het geval, ik stond toen volgens fritz 12 beter, maar hij had wel het initiatief.

Ik vond het er al een tijdje hopeloos uitzien en nadat ik mijn 2 extra pionnen had verloren, besloten op alles of niets te spelen: alle pionnen maar laten pakken en alleen op mat spelen.
Gelukkig wilde mijn tegenstander meewerken door hier als laatste zet niet g3-g4 te spelen maar Kh3-h3.

Ik zag direct de mat in 4, zien jullie hem ook??

Beschrijving van stelling\
-> geen idee waarom de witte en zwarte velden doorelkaar heen staan, maar de stelling klopt, zwart aan zet.
Gertjan
 
Berichten: 45
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 21:22
Woonplaats: Assen

Re: AB-team 2012-2013: Promotieklasse A

Berichtdoor Sjoerd » zo 30 sep 2012, 16:13

Mooi werk mannen. Op naar de Meesterklasse zou ik zo zeggen!
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: AB-team 2012-2013: Promotieklasse A

Berichtdoor Pieter » zo 30 sep 2012, 17:47

Gefeliciteerd! Komt er ook een mooi verslag in het clubblad? :P

@Gertjan:
1...Tc4 2.Kg5 Tg4 3. Kh5 Th1 is mat in 3 toch?
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Volgende

Keer terug naar Jeugdclubcompetitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron