BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Persoonlijke kampioenschappen, Grand-Prix-toernooien...

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 07 feb 2012, 01:26

Pieter schreef:Ja, excuses. Wit was inderdaad aan zet. Wit gaf overigens aan dat ze 1. Dd2 zou spelen. (een zet waar ik overigens nog niet aan gedacht had)

De tweede stelling heb ik remise gegeven, met het kleine leugentje "Het is onmogelijk om mat te zetten met loper en paard". Ik schat dat er van de 120 kinderen, 200 toeschouwers en 30 vrijwilligers er maximaal 5 mat zouden kunnen zetten. Dus gaf ik het inderdaad maar remise.

Zonder bestaand en gepubliceerd arbitrage-reglement, waaraan Henk Valstar de basis legde, is de discussie bij voorbaat gesloten. Vroeger keek ik nog naar "De kleine waarheid".
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor maitre_paul » wo 08 feb 2012, 14:23

K+L+P tegen K moet toch gewonnen worden gearbitreerd lijkt mij! MAT zetten met Lopen en Paard is heel lastig maar dat is t voor die kinderen met een Toren vaak ook, en dat geef je wel gewonnen. maar ik begrijp wel dat je het remise hebt gegeven, valt zeker ook wat voor te zeggen. een goed arbitragereglement lijkt me nodig.

verder kun je je afvragen of alleen de volgende zet aangeven wel voldoende is (al vind ik Dd2 knap gevonden). het gaat niet alleen om de zet maar ook om het plan dat je zou moeten aangeven. als is dat in sommige stellingen weer heel moeilijk. daar moet je soms zwaktes afdwingen door manoeuvreren. kortom al met al best pittig om stellingen te arbitreren. maar ook wel weer heel leuk!
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor Pieter » wo 08 feb 2012, 18:41

Mijn arbitrage van die partij ging als volgt:

In eerste instantie dacht ik aan remise, maar ik liet wit een plan aangeven. Zij gaf aan met de vrijpionnen door te willen lopen nadat de dreiging was opgeheven. Daarom gaf ze Dd2 aan als zet. Ik gaf daarop de partij gewonnen voor wit, omdat ik niet zo snel de tegenkansen voor zwart kon vinden. Weliswaar geeft Fritz iets anders, ik ben nog wel benieuwd naar de vervolgzetten van die variant.
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor Tinus Spriensma » wo 08 feb 2012, 22:59

Nu even aandacht voor de NB-deelnemers:
Groen, 7 ronden, 48 deelnemers

2. Tycho Bruggink (8) 6.0 Stap 4
3(4). Brian Elsinga (8) 5.5 Stap 3 *
5. Abedin Hey (9) 5.0 Stap 4
5(7). Guido Blokhuis (8) 5.0 Stap 2 *
9(10). Tristan Post (8) 4.5 Stap 2
9(11). Pepijn Olthoff (9) 4.5 Stap 2
9(12). Yaël Bruggink (5) 4.5 Stap 1
9(13). Lyne Bruggink (5) 4.5 Stap 1

Blauw, 9 ronden, 71 deelnemers
1. Joël Dusseljee (10) 8.0 Stap 3
1(2). Vincent Raaijen (11) 8.0 Stap 4
3. Sam Steenbeeke (10) 7.0 Stap 4
6. Frédérique Olthoff (11) 6.5 Stap 4
6(8). Jesper Post (10) 6.5 Stap 3
9. Jiske de Vries (10) 6.0 Stap 4
9(10). Rob Hobbel (10) 6.0 Stap 4

Het is niet helemaal 1-2-3. En daarna vind je ook wel gaatjes.
Het is niet om te jammeren en het is niet om hemelhoog te juichen.

Wat wel jammer is: Vandaag hadden we maar twee Instromers. Dat is op 140 visitekaartjes, uitgedeeld op 4-2, weinig. Maar we hebben er met hen zin in.
Jammer was ook de afwezigheid van Valkenhorsters en Vredevelders. De kar bleef in een deel van Assen-Oost staan, want het was een éénspan. De Cirkel en De Heksenketel ("Wat zit er in een naam?") bleken waardige plaatsvervangers. Maar toch ...
Tenslotte, al zou ik de enige zijn, ik blijf van mening, dat er óók met wat teams en dan ook met de klok gespeeld dient te worden. Dat geeft de zaak allure. En het vergroot de kans op Instromers, ook bij de club. Ik heb genoeg schaakbetrokken kinderen en ouders gezien. Enige ernst hoeft het spel niet te bederven!

Nog leuk: Van Het Krijt 2 deelnemers met allebei een beker. Boven met *.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor maitre_paul » do 09 feb 2012, 21:36

3x Bruggink

FAMILIESCHAAK:-)
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

VorigeVolgende

Keer terug naar Jeugdtoernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron