BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Persoonlijke kampioenschappen, Grand-Prix-toernooien...

BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor Tinus Spriensma » do 26 jan 2012, 10:55

Op 4 februari a.s. is het weer zover: BSSK.
Het is nog steeds genoemd naar de grote en royale sponsor, NAM. Ik heb begrepen, dat de geldkraan dicht gegaan is. Omdat het zó royaal ging, is de naamvermelding (ook nu nog) geen kwalijke zaak.
Het zou mooi zijn als PABO "De Eekhorst" weer helemaal vol loopt. Dat kinderen zo mogen meedoen ("in de hoofdrol") voor weinig geld is een wonderschone zaak. Ik hoor dat een school met wel 30 deelnemers (15 dus helemaal gratis) komt opdraven. Na maanden van voorbereiding.
Het wordt wordt een dagje sportieve competitie tussen kinderen onderling en tussen scholen. Dat heet een sociaal gebeuren. Volgt een applaus voor de winnaars en succeswensen voor het natraject, de Drentse enz. finales en het aanbod van trainingen en cursussen. De NB is er redelijk klaar voor.
Hoe de basisscholen hiervoor warm lopen is één vraag, een andere of op 3 febr. volwassen clubleden hierheen worden verwezen.
Per saldo is het nu vooral een presentje van de club en vooral van de werkgroep (en haar medewerkers) uit de club (niet meer uit de scholen) aan de stad en haar jonge bevolking. En niet vergeten: De Pabo is gratis en de soep, enz. is voor "geen geld".
Wij wachten (niet helemaal passief) af.
Laatst bijgewerkt door Tinus Spriensma op ma 30 jan 2012, 10:32, in totaal 1 keer bewerkt.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor maitre_paul » vr 27 jan 2012, 11:58

een cadeautje aan de scholen is het zeker.
zo laat schaakclub assen zich ook actief zien.
en de kinderen die het spelletje zo leuk vinden, hebben dan de weg naar de club gevonden.
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor Pieter » vr 03 feb 2012, 13:40

misschien dat we met die sneeuw wel geen bijprogramma/ alternatief programma/... meer nodig hebben :P
ben benieuwd hoeveel kinderen ingepeperd binnenkomen
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor Sjoerd » za 04 feb 2012, 18:46

Het was weer een geweldig feest met twaalf bekers voor twaalf prijswinnaars. Een groot aantal spelers dat met een beker naar huis ging speelt op de vrijdagavond bij ons. Gefeliciteerd allemaal!

Van een aantal ouders kreeg ik een compliment voor de organisatie. Bij deze geef ik het compliment door aan degenen die het evenement daadwerkelijk georganiseerd hebben.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor Pieter » zo 05 feb 2012, 13:55

Ja, het was weer een zeer geslaagd toernooi wat mij betreft! Als scheidsrechters hadden we het niet erg druk, vooral omdat we met zoveel waren. Het arbitreren daarentegen was soms best moeilijk. Voor de liefhebbers hieronder de moeilijkste arbitrage van de dag. Helaas gaan de diagrammen bij mij altijd fout, dus dan maar op deze manier. Misschien dat iemand er een diagram van kan maken?

Wit: Ke1, De3, Td1,Th1, pi a3,c3,d5,e4,g2,h2
Zwart: Kg8, Db2,Tb3,La6,pi a4, f7,g6,h7

De arbitrageregel is de volgende: 3 punten meer is gewonnen, tenzij de stelling anders aangeeft.
Wit staat hier weliswaar meer dan 3 punten voor, maar zwart heeft gevaarlijke tegenkansen. Hoe zouden jullie dit beoordelen?

Een andere aanverwante opgave: hoe arbitreer je een eindspel van K+L+P tegen K?
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor Tinus Spriensma » ma 06 feb 2012, 18:11

Ad 1: Uit de tekst maak ik op, dat Zwart aan zet is.
Dan met Fritz 11:
1. -+ (-12.22): 28...Tb3xc3
2. = (-0.22): 28...Db2xg2
Alleen als Zwart de beste kandidaatzet vindt en zijn voordeel hierna ("Wit verliest have en goed.") weet duidelijk te maken: 0-1
Als Wit aan zet is: 1/2-1/2
1. +/- (0.80): 28.De3-d2
2. = (-0.21): 28.Th1-f1

Ad 2: Een compleet arbitrage-reglement zegt: De kale Koning verliest. Het Mat hoeft niet gevonden te worden. Als de klok scherprechter is, dan moet het Mat binnen 50 zetten op het bord staan. Op die klok kom ik nog terug. Dat die een nadeel heeft, is duidelijk. Misschien zou ik het niet eens halen. Hoewel ik van Euwe geleerd heb, dat de Koning (met L en P) de drijvende kracht is. En ik wist al dat je een 'W' moet maken en dat de Matzet van de L moet komen. Op het voordeel kom ik nog terug. Hoe erg, dat hangt van woensdag a.s. af.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor Ben » ma 06 feb 2012, 18:23

Ad 1: Begin ik niet aan zonder diagram, ben in een luie bui :oops:

Ad 2:
Tinus Spriensma schreef:Ad 2: Een compleet arbitrage-reglement zegt: De kale Koning verliest. Het Mat hoeft niet gevonden te worden. Als de klok scherprechter is, dan moet het Mat binnen 50 zetten op het bord staan. Op die klok kom ik nog terug. Dat die een nadeel heeft, is duidelijk. Misschien zou ik het niet eens halen. Hoewel ik van Euwe geleerd heb, dat de Koning (met L en P) de drijvende kracht is. En ik wist al dat je een 'W' moet maken en dat de Matzet van de L moet komen. Op het voordeel kom ik nog terug. Hoe erg, dat hangt van woensdag a.s. af.


Interessante vraag... In tegenstelling tot Tinus zou ik K vs K+L+P remise geven - arbitreren doen we bij het BSSK wat mij betreft op waarschijnlijkste uitslag (Oftewel, wat zou er gebeuren als er doorgespeeld wordt?), en die is remise.

En nou ben ik natuurlijk benieuwd: Wat hebben jullie er in de praktijk van gemaakt?
Ben
 
Berichten: 67
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 15:13

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor Sjoerd » ma 06 feb 2012, 19:06

Het bijbehorend diagram is:

Diagram 1

In de stelling was wit aan zet.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor Pieter » ma 06 feb 2012, 21:56

Ja, excuses. Wit was inderdaad aan zet. Wit gaf overigens aan dat ze 1. Dd2 zou spelen. (een zet waar ik overigens nog niet aan gedacht had)

De tweede stelling heb ik remise gegeven, met het kleine leugentje "Het is onmogelijk om mat te zetten met loper en paard". Ik schat dat er van de 120 kinderen, 200 toeschouwers en 30 vrijwilligers er maximaal 5 mat zouden kunnen zetten. Dus gaf ik het inderdaad maar remise.
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: BasisScholenSchaakKampioenschap-Assen

Berichtdoor Sjoerd » ma 06 feb 2012, 22:14

Volgens Fritz is Dd2 de enige zet die wit een klein plusje geeft. Bij een andere zet schiet Fritz in het rood. Toch goed van Jiske!
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Volgende

Keer terug naar Jeugdtoernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron