NK ABC 2013

Persoonlijke kampioenschappen, Grand-Prix-toernooien...

Re: NK ABC 2013

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 05 mei 2013, 23:24

Magere oogst in de slotronde: 0.5 punt. En geen enkele partij te bekijken ...
Welcome back in our capital-town and in the village.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: NK ABC 2013

Berichtdoor MaartenB » ma 06 mei 2013, 10:06

Hallo Paul,

Interessante analyse over de partij van Ivo tegen Nick.
Ik had dezelfde stelling ook gezien. Na Kc2 werd c4 gespeeld. Ik kan mij lelijk vergissen, maar zelf zat ik toen te denken aan Txc4 en de a-pion op te geven. Door de structuur van de pionnen kan de pion op g4 nooit worden gesnoept en kan Ivo via een loopactie met de koning de twee pionnen ondersteunen door de 3e rij verdediging te doorbreken via bijvoorbeeld de koning op f2 en de toren van dan naar e4 te spelen met als plan Te3. Ik kan jammer genoeg niet zo goed diagrammen maken en ik heb het ook niet geanalyseerd met een programma o.i.d. meer een ingeving.
Believe you can and you're halfway there. - Theodore Roosevelt
MaartenB
 
Berichten: 42
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 09:57

Re: NK ABC 2013

Berichtdoor maitre_paul » ma 06 mei 2013, 12:14

In het schaakprogramma Houdini 3 (misschien ook in Fritz) heb je een knop 'Stelling kopiëren'. Als je vervolgens op het forum plakt (CTRL + V) krijg je meteen de 'fen code'. Als je op het forum de fen code selecteert, en klikt op de knop 'fen' ben je er al bijna. je hoeft dan alleen nog alt="partij info" achter de eerste fen te zetten en klaar.

Maarten Bosma zijn idee 48.Txc4 is interessant, maar na wat analyses met mijn schaakprogramma blijkt het net niet te kunnen. Stel dat je Maarten Bosma's ideaal stelling bereikt:
Maris-Maatman

Zwart speelt dan 1...Ta4 en wit komt niet verder. Twee varianten:
A. Na 2.Kf3 Tf4+ kan moet de witte Koning weer terug want 3.Kg3 faalt op 3...Txg4+ met schaak.
B. Vanuit de diagram stelling kan wit ook 2.Tg3 spelen. Maar dan dringt de zwarte Koning de stelling binnen met 2...Kf4. De witte Koning kan niet goed via de h-lijn omlopen: 3.Kg2 Ta2+ 4.Kh3 Ta8 5.Kh4? Th8+ MAT (5.Tb3 Th8+ 6.Kg2 Kxg4).
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

VorigeVolgende

Keer terug naar Jeugdtoernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron