BSSK 2018

Persoonlijke kampioenschappen, Grand-Prix-toernooien...

BSSK 2018

Berichtdoor Tinus Spriensma » wo 14 feb 2018, 12:04

BSSK, verleden en toekomst – is het nu crisis?
Er is in de loop der jaren veel verloren gegaan. Vanaf dit jaar en terug:
a. De late datum en de verhuizing naar Het Markehuus.
b. De vermelding van een bijprogramma. (Dat kwam er wel wat, maar zonder gebeamde partijen Blauw, bord 1. Toen we eens van de PABO moesten uitwijken naar VvG, vond Ignache Hendriks, voormalig directeur Max Euwe Centrum, dit erg overdreven.)
c. Het uitgebreide wedstrijdreglement. (Van de hand van Henk Valstar; ik voegde toe, tegen zijn zin:)
16.Spelers kunnen tegen ernstige vormen van spelbederf door hun tegenstander, zoals passief spelgedrag bij materiaal-voorsprong, protesteren bij de assistent-wedstrijdleiders. Zij hebben dan de bevoegdheid om hiertegen op te treden en eventueel een reglementaire uitslag vast te stellen.
d. Het arbitragereglement. ((Van de hand van Henk Valstar. Lastig, maar voor teamleiders een oriëntatie!)
e. De inzet van iemand uit het onderwijs of omgeving in de organisatie.

Mijn voorstel was, jaren en jaren geleden: “Naast het open toernooi, zoals we dat kennen, gaat er ook een toernooi van schoolteams bestaan (en daarin wordt mèt de klok gespeeld).” Ik kreeg niemand in de organisatie mee en evenmin een schooldirecteur, niet de eerste de beste.
Ben ik nog steeds de enige die óók-schaken-met-de-klok-erbij-op-het-gemeentelijk-kampioenschap wil zien? Dat is niet helemaal het geval ...

Parallel hiermee ben ik van mening, dat een basisschool pas schaakschool is als die een eigen schoolkampioenschap heeft, waarin de klok meebeslissend is. Zo deden we dat op De Lichtbaak (waar Henk Valstar het zo opgezet heeft).
Bestaan er zgn. schaakscholen in Assen?
Een team van buiten kan (o.a.) technische ondersteuning bieden.

Vier jassen op een grasveld en een bal, dat noem ik geen voetbal ... (Geen lat te zien.)

Bij wie ligt de bal voor de aftrap?

Schaakclub Assen kijkt wel uit en wacht af. (Zei ik niet ooit: “Het is een cadeautje van de Schaakclub.”? Het is en was niet zo, maar dat hoorde ik eerder niet hardop.) Vroeger heette
het “onder auspiciën van ...”.

Nota Bene heeft de handen vol aan opleiding (als er nogal wat instroom op gang komt; de eerste lammetjes zijn over het dammetje). Wat is de toekomst van Nota Bene zonder een gezonde instroom voor en na 10 febr. 2028? Zonder een gezond BSSK houd ik m’n hart vast.

De bal komt te liggen bij de scholen, die genoeg en spelvaardige kinderen naar het BSSK 2018 afvaardigden en waarvan de teams toch met de klok spelen in de opeenvolgende (?) finales.

En Assen gaat het Damwoude niet gauw nadoen:
“Na in 1985 kampioen van Fryslân te zijn geworden, wist het team van de Fontein in juni van dat jaar zelfs kampioen van heel Nederland te worden.” Dat was met meester Jan van der Veen. Het trieste: later kwamen de kinderen met huissleutels om de nek naar school.

Een aantal elementen van het bovenstaande heb in voorgaande jaren geplaatst op ‘Forum Schaakclub Assen’. Dit gaat er ook op.
Tevens gaat dit als brief naar die scholen, die met nogal wat leerlingen deelnemen aan het BSSK 2018.
En dan wacht ik reacties af.
(Update volgt met wat andere vraagjes.)
Van de scholen kreeg ik twee reacties op hete bovenstaande: een van de deelnemende, een geruststellende; de andere n.a.v. van de meegezonden flyer. Los (?) van BSSK 2018 kreeg ik één nieuwe leeerling. (Vorig seizoen: vier)
Ik leg geen bal bij het comité (voor zover ik weet: Pieter Tromp, Kenneth Muller, Gertjan Haan) en medewerkers (voor zover ik weet: Martin van Velzen, Jesper Post) of ScA. Ik laat wel wat ballonnen op, die door te prikken zijn, in de vorm van vragen, waarop gereageerd kan worden.
1. Waarom niet alle namen in het verslag genoemd? Het ging om de spelers (in de hoofdrollen), maar het draait om anderen, die het laten lukken. In een bijzaal de heren Ehmen en Knol, vernam ik.
2. Waarom niet achter de namen van de prijswinnaars hun school vermeld? (Zij hebben een leerschool ...)
3. Werden (hoofd)begeleiders ook (als coach?; zonder arbitrage-reglement?) in de speelzaal verwacht c.q. toegelaten en zo ja, met welke verwachting? (“De hoofdbegeleider is tevens aanspreekpunt voor de organisatie.”)
4. Heeft het comité gesolliciteerd naar de organisatie van de Drentse finale, 24-3? (Emmen lijkt er een abonnement op te krijgen ... Groet Hans Hut!)
5. Werd de administratie belangrijk genoeg gevonden? In het verslag wijst iets op een schoonheidsfoutje. In de eindlijst Blauw het *-teken.
6. Hoe denkt het comité in 2019 de neergaande tendens wat betreft het aantal deelnemers (niet: “stuks”!) te keren? Het BSSK werd eerder “het grootste schaaksevenement in Assen” genoemd. Dat is niet hetzelfde als ‘topevenement’. Als er een waarheid in het midden te vinden is, dat is het iets om zuinig op te zijn.
7. Annex hiermee: In 2018 geen persbericht voor en/of na? Ervaart het comité het contact met de scholen als moeizaam, zoals ondergetekende niet minder? Maakt bekendmaking via de media het BSSK niet meer tot een publieke zaak?
8. Heeft het buitensluiten van het publiek (ouders, enz.) meer voor- dan nadelen? Ik verschil van mening met een ouder; m.i. meer nadelen!
9. Is er mogelijk een verband tussen ‘geen publiciteit’ en dit ‘buitensluiten’ èn het wegblijven van publiek geld?
10 Hoe zat het met de ambitie van het comité en hoe zit het na afloop daarmee?
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BSSK 2018

Berichtdoor Tinus Spriensma » ma 26 maart 2018, 10:26

Verrassing: OBS Kloosterveen Drents kampioen. Theo Thijssen 2e en 3e. Kloostertuin op bordpuntjes 4e; toch door? 7 april NOSBO-finale in De Wilp. Heb ik weer wat anders. Verras me maar weer. (Wat niet zal meevallen tegen leerlingen van Geon Knol ...)
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BSSK 2018

Berichtdoor Tinus Spriensma » ma 09 apr 2018, 09:38

Van de NOSBO-site:
5 april "Aankomende zaterdag gaan deze teams strijden voor de 2 landelijke plaatsen vanuit ons gebied in De Wilp, mijn dorp." Ik vond 5 april aan de late kant. En ik schoot spontaan in de lach. Want bij Monopoly heb je tweede straatjes in Ons dorp: Dorpsstraat en Brink.
8 april "Derk Schuttel en Rick Weggen hebben hun taak als arbiter goed gedaan. Want hun hulp was af en toe even nodig. Onduidelijkheden over regels, onduidelijkheden over de rol van teamleider maar tussen de partijen door kreeg iedereen tips."
Van een aanwezige heb ik wat feitjes. Mij is duidelijk dat een stevig wedstrijdreglement geen overbodige luxe is. Voor De Wilp gold dat ook voor Emmen (geen enkel verslag) en Assen.
Met complimenten en felicitaties wil ik dus wat zuinig zijn. Hallo, (allemaal) wat fijn dat jullie er waren en GSV 1 en Theo Thijssen 1, de groeten aan Marieken in Nijmegen. (Daar wel een doordacht reglement?) OBS Kloosterveen en De Zaaier en nog vier teams mogen thuis blijven ... Jammer?
En geloof het niet: Het is niet Nijmegen, maar Gouda!
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BSSK 2018

Berichtdoor Tinus Spriensma » za 02 jun 2018, 18:48

https://knsb.netstand.nl/teams/view/803 d.i. Theo Thijssen in Gouda - gaat wel goed:50%.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: BSSK 2018

Berichtdoor Tinus Spriensma » ma 11 jun 2018, 11:12

http://obstheothijssen.nl/top-schaakpre ... sen-op-nk/
Meer dan 50%. Dat geldt niet voor alle spelers. Krijgt een trainer gelijk? Da's niet zo fraai.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Volgende

Keer terug naar Jeugdtoernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron