NK ABC 2011

Persoonlijke kampioenschappen, Grand-Prix-toernooien...

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 04 mei 2011, 18:15

Het toernooi is over de helft! Vandaag was het tijd voor ronde 5.
Ivo kreeg voor de derde maal Frans tegen; de eerste twee keer werd het een soepele overwinning, maar vandaag tegen het Friese talent Nick Maatman (1962) ging het helaas fout. Ik weet niet on hoeverre Ivo de opening had voorbereid, maar blijkbaar niet ver genoeg: na dameruil ging er een pion verloren op de damevleugel, en dat was het begin van het einde. De zwartspeler had het hier en daar nog wat harder kunnen doen, maar veel maakte het niet uit. Dan morgen maar weer proberen te winnen...
Frank kreeg ook Frans tegen, niet geheel onverwacht omdat hij speelde tegen Michael Bekker, die in de eerste ronde tegen Ivo ook Frans speelde. De opening liep volgens mij wel naar wens voor Frank, maar plotseling was blijkbaar de fut er uit:
Wit Kg1, De2, Ta1, Te1, Lc1, Lg2, pi a2, b2, c3, f2, g3, h2 Zwart Kg8, Df6, Tc8, Td8, Lf8, Pc6, pi a7, b6, c5, f7, g7, h6
Wit heeft het voordeel van het loperpaar in een open stelling, en dus mag je dit best doorspelen, bijvoorbeeld met 21. Le3 of 21. Lf4. Frank kwam echter niet verder dan 21. Lxc6? Dxc6 en remise gegeven. Weliswaar zat hij al krap in zijn tijd, maar toch... Morgen een zware tegenstander, benieuwd of dat wat oplevert!
Silvia deed ook weer eens iets leuks, namelijk winnen. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet anders verwacht, want ze speelde met zwart tegen Ashley Parren (1134), die pas 1 punt had en makkelijk in trucjes trapt (volgens de "database" dan). Later vanavond maar eens zien hoe deze partij verliep... Morgen krijgt Silvia het weer wat zwaarder, maar ze speelt opnieuw met zwart, en dat ligt haar toch beter dan de witte stukken!

Weer 50% dus, en opmerkelijk genoeg is dat al voor de derde keer achter elkaar met een 1, een remise en een 0, en steeds met een andere verdeling! Morgen weer hetzelfde? Volg het weer vanaf half 12 via http://nkjeugd.schaakbond.nl/!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 04 mei 2011, 23:19

De partijen van vandaag zijn na te spelen via http://static.schaakclubassen.nl/partij ... heatre.htm!
De overwinning van Silvia zag er overtuigend uit. Natuurlijk had ze op papier niet veel te duchten van haar tegenstandster, maar de manier waarop ze in de aanval won (met mat in 38 tot besluit) moet toch vertrouwen geven voor de komende ronden!
Om ook even mijn visie te geven op de niet-live-uitgezonden (en nog niet besproken) partijen van de eerdere ronden:
Ronde 1: Ivo won wel erg aardig in de aanval, inclusief kwaliteitsoffer en leuke stille slotzet, waarna zwart mat niet meer kan verhinderen. Een leuke partij om na te spelen! Silvia speelde met zwart niet haar favoriete Scandinavisch, maar 1... e5, en dat ligt haar toch beduidend minder. Pas nadat haar tegenstandster meerdere kansen op groot/winnend voordeel gemist had kwam ze zelf aan de beurt, en toen bleek het ook meteen beslissend. Curiositeit: als we de notatie mogen geloven, rokeerde Silvia pas op zet 38! Geen record, maar toch aardig.
Ronde 2: Frank zat helaas niet op een livebord en ook zat hij achteraan, zodat ik zijn partij niet goed kon zien (dit was de dag dat Sjoerd en ik een bezoekje brachten!). Hij moest even wat witte druk op de damevleugel overleven, maar toen hij zelf zijn kans kreeg bezweek wit snel.
Ronde 3: Silvia mocht zeer blij zijn met remise, want ze stond met twee pionnen minder totaal verloren. Gelukkig deed haar tegenstandster het ook niet goed, waarna ze alsnog een weg naar remise wist te vinden. Wel knap gespeeld natuurlijk, dat eindspel.
Ronde 4: Frank won zeer overtuigend. Ik zou zeggen: speel de partij na en geniet!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » do 05 mei 2011, 17:27

Vandaag was het helaas huilen met de pet op: 0 uit 3. Ik heb niet echt de behoefte om hier verder iets over te zeggen; de partijen komen vanavond weer online (http://static.schaakclubassen.nl/partij ... heatre.htm), dus wie wil kan zelf zien hoe het mis ging. Morgen moet er maar eens 3 uit 3 gehaald worden, en gezien de indelingen moet dat lukken! Volg het weer vanaf half 12 via http://nkjeugd.schaakbond.nl/ ... o nee, ze zitten helaas geen van drieën op een livebord. De partijen die wel worden vertoond zijn de moeite echter beslist waard!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » za 07 mei 2011, 02:16

De zevende ronde ging een stuk beter dan de zesde, maar helaas geen 3 uit 3...
Ivo lijkt namelijk totaal uit vorm te zijn, vandaag pakte hij opnieuw een nul... 2,5 uit 7, twee punten minder dan verwacht. Hopelijk zit er nog een leuk slot in!
Frank had de teleurstelling van gisteren gelukkig blijkbaar wel verwerkt, want vandaag won hij alweer een zwartpartij, ditmaal van Bastiaan Veltkamp (1796). Even onder lichte druk in de opening, maar zodra wit uitgehold was won Frank simpel een stuk en maakte hij het keurig af. Morgen weer op een livebord!
Silvia had vandaag een min of meer verplicht nummertje tegen de als reserve toegelaten Jessie Hogenkamp (998), maar toch liet Sjoerd me op de club flink schrikken door te melden dat ze verloren zou hebben... Gelukkig hielp Lieke ons uit de nachtmerrie, want zij wist via Hyves al dat Silvia gewoon gewonnen had. En makkelijk ook, zo te zien: al snel materiaalwinst en daarna netjes uitgeschoven, een mooie manier om het zelfvertrouwen weer aan te wakkeren. Morgen wordt het weer moeilijker, maar niets is onmogelijk!

De partijen zijn weer bijgewerkt op http://static.schaakclubassen.nl/partij ... heatre.htm. Morgen weer een goede score? Volg het vanaf half 12 op http://nkjeugd.schaakbond.nl/!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » za 07 mei 2011, 18:16

Het rampscenario van eergisteren heeft zich helaas herhaald: drie nullen op een rijtje. Dan moet het morgen maar gebeuren, de laatste kans om nog een goed resultaat te scoren! De partijen (helaas weer geen Assenaren op de liveborden...) zijn vanaf 10 uur te volgen via http://nkjeugd.schaakbond.nl/.
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 08 mei 2011, 17:38

Het NK is vandaag toch nog een beetje met een positieve noot beëindigd, want voor het eerst geen nederlagen voor de club!
Ivo mocht even bijkomen van wat hem de vorige dagen gebeurde, want hij had wit tegen Erik Frima, de ratingloze speler die eerder nog van Frank had verloren. Een verplicht nummertje dus, en dat bleek: Ivo mocht rond zet 20 een stuk insluiten en het daarna makkelijk uittikken. Helaas levert het hem geen ratingpunten op...
Frank maakte er vandaag maar remise van, met zwart tegen Tim Yue (1746). Hoe dat ging weten we waarschijnlijk vanavond pas...
En ook Silvia speelde remise, met zwart tegen Judith van Meegen (1387). Vorig jaar op het ONJK werd dit een echte vriendinnenremise, en het zou me niet verbazen als dat vandaag opnieuw gebeurd is.

Tijd voor de evaluatie!

Ivo had het duidelijk niet dit toernooi. De start was nog wel aardig (2,5 uit 4), maar daarna stortte hij volledig in en verloor vier keer op rij, tegen niet bepaald de sterkste spelers van het toernooi. Vanmiddag bij de Assen-1-training waren we aan het filosoferen waar dat aan gelegen kan hebben, maar uiteraard weet Ivo het zelf het best. Ik zou willen zeggen: Ivo, je kunt hier alleen maar van leren, dus trek zelf je conclusies over je zwaktes en probeer er wat aan te doen! We hebben je nog steeds hoog in het vaandel staan, maak je daar geen zorgen over.

Frank blonk uit in wisselvalligheid: goede winstpartijen (zoals in de vierde ronde!) werden afgewisseld met knullige nederlagen. Ook hier kan ik wel allerlei statements over maken, maar dat lijkt me niet nodig. Ik wil hetzelfde advies geven als zojuist: Frank, volgens mij weet je wel waar je zwakke punten liggen, dus werk er aan! Je talent staat als een paal boven water, maar je bent nooit uitgeleerd.

Silvia had volgens mij vooral pech dit toernooi: haar groep was met 18 deelnemers (met ook nog eens grote krachtsverschillen) eigenlijk te klein om fatsoenlijk volgens Zwitsers te kunnen indelen, en dat bleek: ze trof o.a. de nummers 1 en 2 van de plaatsingslijst, en haar tegenstandster in de zesde ronde speelde toevallig het toernooi van haar leven. Als je daarnaast bijna alleen maar tegen veel zwakkere tegenstanders wordt ingedeeld heb je bijna niets te winnen qua rating en dergelijke, en daar moet je je dus niet blind op staren. Liever geef ik een goede raad: Silvia, ratingcijfers zeggen lang niet alles in een toernooi als dit, het gaat er vooral om of je tevreden bent over de kwaliteit van je partijen! Onthoud dat je met je 13 levensjaren nog altijd alle tijd hebt om te groeien, en ik vertrouw erop dat het, zeker met jouw talent, helemaal goed komt.

Voor de liefhebber is alles over het toernooi (uitslagen, eindstanden, foto's en filmpjes, en uiteraard de partijen) te vinden op http://nkjeugd.schaakbond.nl/.
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 08 mei 2011, 23:15

Ik heb de partijen weer bijgewerkt, dus voor de geïnteresseerden: http://static.schaakclubassen.nl/partij ... heatre.htm
Nog een aardige stelling uit de partij van Silvia van vandaag:
Wit Kb1, De3, Td1, Te1, Ld2, Pb5, pi a4, b2, d3, f2, g5, h3 Zwart Kg8, Dc6, Tb8, Tf8, Ld6, Ph5, pi a5, c5, e6, f7, g6, g7
Wie zou hier op 25... Txb5! komen? Silvia in ieder geval niet, maar dat kunnen we haar natuurlijk absoluut niet kwalijk nemen, want het inschatten van zulke offers is een kunst op zich. Speel even verder: 26. axb5 Dxb5 en het begint te dagen: zwart gaat ... Tb8 en ... a4 spelen en het paard erbij halen via f4 en d5, waarna hij (of zij in dit geval ;-)) een gevaarlijke aanval ontwikkelt, die wit niet zomaar gaat pareren. Soms zit er meer in een stelling dan je op het eerste gezicht denkt, blijkt ook ditmaal weer!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Vorige

Keer terug naar Jeugdtoernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron