NK ABC 2011

Persoonlijke kampioenschappen, Grand-Prix-toernooien...

NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 25 apr 2011, 23:06

Het NK voor jeugdspelers in de categorieën A, B en C staat weer voor de deur, en net als vorig jaar is Schaakclub Assen goed vertegenwoordigd met maar liefst drie spelers!
Bij de B-jeugd doen Ivo en Frank mee. Ivo is (zoals wellicht bekend) de regerend NOSBO-kampioen, en van de 26 deelnemers als negende geplaatst. Frank is op het laatste moment toegelaten, en hij is als 19de geplaatst. Overigens een sterk bezet toernooi, met negen 2000-plussers, dus het zal zwaar worden voor de heren. Hopelijk schieten ze allebei in positieve zin uit hun slof!
Bij de C-meisjes zijn we vertegenwoordigd door Silvia (wie anders?), ditmaal niet op een wildcard maar als regerend NOSBO-kampioene, en als achtste geplaatst van de achttien. Ook dit is een sterk bezette groep (drie 1700-plussers!), maar Silvia heeft al meermalen laten zien dat ze dat niveau aankan, dus waarom niet op dit toernooi?

Uiteraard ga ik proberen om iedere toernooidag (30 april t/m 8 mei, negen dagen aaneengesloten dus!) hun prestaties hier te belichten, en misschien (in het geval van een écht spectaculaire prestatie) gooi ik er wel een analyse tegenaan... In ieder geval kan het hele toernooi (voor wie echt niets wil missen) gevolgd worden via de toernooisite: http://nkjeugd.schaakbond.nl/

Ivo, Frank, Silvia: bij deze wens ik jullie (nogmaals) veel succes, en onthoud dat de hele club achter jullie staat!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Sjoerd » vr 29 apr 2011, 23:49

Zondag rond 9.00 uur vetrekken Martin en ik naar Haarlem om Ivo, Frank en Silvia aan te moedigen. Er is nog plaats in de auto voor drie personen, die eventueel mee willen rijden. Mail mij even als je zin hebt om mee te gaan.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » za 30 apr 2011, 21:18

De resultaten van de eerste ronde zijn binnen!
In de B-groep deed Ivo wat hij moest doen: winst met wit op Michael Bekker (rating 1794). Helaas was dat niet op een livebord, dus over de partij kan ik niet veel zeggen. Frank verging het minder: hij speelde met wit tegen Stefan Beukema (2172), en binnen 20 zetten was het afgelopen - dit was inderdaad een livebord, vandaar dat ik dit kan melden. Het partijverloop zal ik maar verzwijgen... Overigens is Beukema regerend Europees kampioen in zijn categorie, en onlangs pakte hij de nationale jeugdtitel bij de "elite" in België (inderdaad, een dubbele nationaliteit!). Niet zomaar een willekeurige jeugdspeler dus!
Bij de C-meisjes voldeed Silvia ook aan haar verplichting: een overwinning met zwart op Villa Siu (1120). Helaas ook in dit geval geen livebord...

Morgen spelen Ivo en Silvia op een livebord: Ivo op bord 2, en Silvia zelfs op bord 1! Dat belooft wat... Frank heeft daarentegen de pech een ratingloze speler te treffen, dus dat gaat niet echt helpen. Volg de partijen live via de toernooisite: http://nkjeugd.schaakbond.nl/
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 01 mei 2011, 19:14

Vandaag mocht ik de tweede ronde live meebeleven, want Sjoerd en ik sprongen om 9 uur in de auto om een tripje Haarlem te maken! En ik moet zeggen, het is goed bevallen. Prachtige locatie, ruime speelzaal, alles zoals je het op een NK mag verwachten. Maar het belangrijkste is natuurlijk: hoe waren de resultaten vandaag?
Ivo was in de B-groep op bord 2 met zwart gekoppeld aan Marco Kirana (2206), de nummer 2 van de plaatsingslijst. Vorig jaar wist Ivo het remise te houden, maar dat zat er ditmaal niet in: een fout kort na de opening kostte een pion, en een alles-of-niets-poging leverde ook niets meer op. Ach, van zulke spelers mag je verliezen, zullen we maar zeggen.
Frank mocht in zijn FC Twente-shirt wel het zoet der overwinning proeven, maar tegen de laatst geplaatste Erik Frima (ratingloos) mocht dat ook wel. Het zag er in de analyse op het ook vrij soepeltjes uit, al had begeleider Erik-Jan Hummel wel wat op- en aanmerkingen (maar daar is hij voor ingehuurd ;-)). Ik zou zeggen: ga zo verder!
Silvia had echt een toppartij: ze speelde met zwart tegen de als eerste geplaatste Catheleijne Sanders (1739), en ondanks dat ze verloor was het een prima prestatie van Silvia, want heel lang leek ze remise te kunnen houden. Pas in het verre eindspel ging het mis, na bijna 4 uur spelen, maar een leerzame pot was het zeker!

Morgen gaat het toernooi wat mij betreft echt beginnen, en gaan we zien hoe de vorm echt is. Die van Frank en Silvia zal wel goed zijn, want ze gaan morgen allebei winnen, hebben ze me beloofd ;-), dus hoeven we alleen te kijken wat Ivo gaat doen! Vanaf half 12 live op http://nkjeugd.schaakbond.nl/
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 02 mei 2011, 12:49

Niet onbelangrijk om te vermelden, maar ik was het gisteren toch vergeten: op de terugweg vanuit Haarlem heeft Sjoerd een interviewtje gehad op Radio Assen! Beluister het interview hier: http://www.rtvassen.com/index.php?optio ... &Itemid=71 ; selecteer "Asserlei Sport", en daarna "Asserlei Sport (3).mp3". Het enige probleempje is dat het bestand bijna een uur lang is, en het interview helemaal aan het einde zit (begint op ongeveer 48:15 in een bestand van 55 minuten...), en er kan niet makkelijk binnen het bestand gesprongen worden. Gelukkig is de MP3 ook te downloaden (51,3 MB, dat wel), dus voor wie daar geen bezwaar tegen heeft: een aanrader!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 02 mei 2011, 18:42

Tijd voor nieuws over ronde 3!
Ivo won soepel met de witte stukken van Noud Lentjes (1926), zoals we van hem gewend zijn. Morgen weer zwart...
Frank voldeed helaas niet aan zijn belofte, al kwam hij met wit tegen Bas Haver (1958) wel prachtig uit de opening. Helaas ging daarna ergens iets mis, waardoor zwart een paar pionnen mocht pakken, en ook een alles-of-niets-aanval had geen positief effect meer. Dan morgen maar weer scoren!
Silvia mocht een onderling NOSBO-duel uitvechten met Lisanne Waardenburg, en die kan ze de laatste tijd maar moeilijk verslaan. Ook vandaag lukte het helaas niet, en moest Silvia met remise genoegen nemen. Bovendien krijgt ze morgen een loodzware tegenstandster...

De 50% is dus gehandhaafd, maar ik had toch wel op een halfje meer gehoopt. Misschien morgen? Volg het vanaf half 12 op http://nkjeugd.schaakbond.nl/!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » di 03 mei 2011, 18:36

Ronde 4 is achter de rug!
Ivo speelde tegen Ivo. Niet tegen zichzelf, maar tegen Ivo Knottnerus, die in de KNSB-competitie bijna 2 maanden terug nog van Elmar verloor. De partij Ivo K. - Ivo M. werd daarentegen remise in 17 zetten, en meer dan de uiteindelijke zetherhaling zat er ook niet echt in. Morgen weer een witpartij voor "onze" Ivo!
Frank doet het voorlopig met zwart beter dan met wit: vandaag won hij voor de tweede maal een zwartpartij, tegen Raimond Vastenhout (1651). Morgen weer wit, hopelijk met nu wel een goed resultaat!
Silvia had zoals gisteren gezegd een zware tegenstandster, namelijk de als tweede geplaatste Maaike Keetman (1729), die in de eerste ronde verrassend tegen een nederlaag aan was gelopen. De dames zijn goed bevriend, maar een vriend(inn)enremise werd het niet; helaas een nulletje voor Silvia. Morgen heeft ze (in theorie) stukken lichtere tegenstand, en ook nog met zwart, haar favoriete kleur!

Opnieuw 50% dus. Morgen verwacht ik toch wel 2 of 2,5 uit 3 te zien! Volg het vanaf half 12 via http://nkjeugd.schaakbond.nl/.
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » di 03 mei 2011, 22:58

Ik heb inmiddels alle partijen van ons trio na kunnen spelen, en voor wie dat ook wil heb ik ze hier neergezet: http://static.schaakclubassen.nl/partij ... heatre.htm
Silvia kreeg vandaag een enorme kans, maar benutte die niet:
Wit Kf2, Df3, Ta1, Th1, Lf1, Pe2, pi a2, b2, c4, d4, g2, g4, h2 Zwart Kf7, Dd2, Ta8, Te8, Lc3, Lf5, Pc6, pi a7, b7, c7, g7, h7
Na 15. bxc3! wint wit een stuk vanwege de penning, maar waarom zou slaan met schaak niet goed zijn? Silvia kwam daar hardhandig achter: na 15. Dxf5+? Kg8 was e3 ineens niet meer gedekt, wat beslissend bleek, ook omdat 16. Df3 faalt op 16... Lxd4+. In ieder geval weer voldoende leerstof!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 04 mei 2011, 18:15

Het toernooi is over de helft! Vandaag was het tijd voor ronde 5.
Ivo kreeg voor de derde maal Frans tegen; de eerste twee keer werd het een soepele overwinning, maar vandaag tegen het Friese talent Nick Maatman (1962) ging het helaas fout. Ik weet niet on hoeverre Ivo de opening had voorbereid, maar blijkbaar niet ver genoeg: na dameruil ging er een pion verloren op de damevleugel, en dat was het begin van het einde. De zwartspeler had het hier en daar nog wat harder kunnen doen, maar veel maakte het niet uit. Dan morgen maar weer proberen te winnen...
Frank kreeg ook Frans tegen, niet geheel onverwacht omdat hij speelde tegen Michael Bekker, die in de eerste ronde tegen Ivo ook Frans speelde. De opening liep volgens mij wel naar wens voor Frank, maar plotseling was blijkbaar de fut er uit:
Wit Kg1, De2, Ta1, Te1, Lc1, Lg2, pi a2, b2, c3, f2, g3, h2 Zwart Kg8, Df6, Tc8, Td8, Lf8, Pc6, pi a7, b6, c5, f7, g7, h6
Wit heeft het voordeel van het loperpaar in een open stelling, en dus mag je dit best doorspelen, bijvoorbeeld met 21. Le3 of 21. Lf4. Frank kwam echter niet verder dan 21. Lxc6? Dxc6 en remise gegeven. Weliswaar zat hij al krap in zijn tijd, maar toch... Morgen een zware tegenstander, benieuwd of dat wat oplevert!
Silvia deed ook weer eens iets leuks, namelijk winnen. Dat had ik eerlijk gezegd ook niet anders verwacht, want ze speelde met zwart tegen Ashley Parren (1134), die pas 1 punt had en makkelijk in trucjes trapt (volgens de "database" dan). Later vanavond maar eens zien hoe deze partij verliep... Morgen krijgt Silvia het weer wat zwaarder, maar ze speelt opnieuw met zwart, en dat ligt haar toch beter dan de witte stukken!

Weer 50% dus, en opmerkelijk genoeg is dat al voor de derde keer achter elkaar met een 1, een remise en een 0, en steeds met een andere verdeling! Morgen weer hetzelfde? Volg het weer vanaf half 12 via http://nkjeugd.schaakbond.nl/!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NK ABC 2011

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 04 mei 2011, 23:19

De partijen van vandaag zijn na te spelen via http://static.schaakclubassen.nl/partij ... heatre.htm!
De overwinning van Silvia zag er overtuigend uit. Natuurlijk had ze op papier niet veel te duchten van haar tegenstandster, maar de manier waarop ze in de aanval won (met mat in 38 tot besluit) moet toch vertrouwen geven voor de komende ronden!
Om ook even mijn visie te geven op de niet-live-uitgezonden (en nog niet besproken) partijen van de eerdere ronden:
Ronde 1: Ivo won wel erg aardig in de aanval, inclusief kwaliteitsoffer en leuke stille slotzet, waarna zwart mat niet meer kan verhinderen. Een leuke partij om na te spelen! Silvia speelde met zwart niet haar favoriete Scandinavisch, maar 1... e5, en dat ligt haar toch beduidend minder. Pas nadat haar tegenstandster meerdere kansen op groot/winnend voordeel gemist had kwam ze zelf aan de beurt, en toen bleek het ook meteen beslissend. Curiositeit: als we de notatie mogen geloven, rokeerde Silvia pas op zet 38! Geen record, maar toch aardig.
Ronde 2: Frank zat helaas niet op een livebord en ook zat hij achteraan, zodat ik zijn partij niet goed kon zien (dit was de dag dat Sjoerd en ik een bezoekje brachten!). Hij moest even wat witte druk op de damevleugel overleven, maar toen hij zelf zijn kans kreeg bezweek wit snel.
Ronde 3: Silvia mocht zeer blij zijn met remise, want ze stond met twee pionnen minder totaal verloren. Gelukkig deed haar tegenstandster het ook niet goed, waarna ze alsnog een weg naar remise wist te vinden. Wel knap gespeeld natuurlijk, dat eindspel.
Ronde 4: Frank won zeer overtuigend. Ik zou zeggen: speel de partij na en geniet!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Volgende

Keer terug naar Jeugdtoernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron