Cursus voor Volwassenen

Alles wat met schaken te maken heeft, maar niet persé met de club.

Cursus voor Volwassenen

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 25 okt 2011, 12:53

Op 31 oktober gaat bij voldoende deelname een schaakcursus voor beginners van start. Bij 10 deelnemers gaat de cursus door; 30 is het maximum. Desnoods wordt op het voldoende aantal deelnemers gewacht tot 31 dec. De cursus gaat dan door tot ong. half mei.
Doelgroepen zijn: 1. Volwassenen, die met schaken willen beginnen. 2. Ouders van jonge leerlingen. 3. Volwassenen, die iets met jeugdschaak willen beginnen. 4. Volwassenen, die echt jeugdtrainer willen worden en zich op een officiële cursus willen voorbereiden. Een combinatie van het een of ander zou nog mooier zijn.
In 15 keer 2 uur zullen de eerste 29 lessen van de officiële Stappenmethode langsgegaan worden.
De lessen worden in het begin gemengd met leerzame spelletjes en later met echte partijtjes.
De cursus zal op maandagavonden, eens per 14 dagen zijn. Plaats: De Steiger, Beek 1a. Tijd: 20.00 tot 22.00 uur (met uitloopmogelijkheid).
De cursusleiders zijn in elk geval Wilma Bruggink en Tinus Spriensma.
Meer informatie en aanmeldadres: spriensma@versatel.nl . Hier kan men ook overige mededelingen kwijt.

Momenteel 2 serieuze gegadigden en 1 onzekere. Zien we elkaar maandagavond toch maar?

Ja, we zien elkaar. "Al zijn het er drie," zei Wilma. Vandaag nog wat ouders gepord en straks komt er nog een telefoontje.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Cursus voor Volwassenen

Berichtdoor Sybrand » wo 26 okt 2011, 20:42

Tinus, heel mooi initiatief!!

Mag ik aanvullend nog een suggestie doen?

Een cursus voor senioren van de schaakclub, bijvoorbeeld stap 4, is dat een idee? Van stap 4 kan je ook als geoefend schaker zeker nog iets leren.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Cursus voor Volwassenen

Berichtdoor Tinus Spriensma » vr 28 okt 2011, 11:14

Helemaal mee eens, Sybrand. Zo gebeurde bij een Stap 4 oefening, dat de Toren naar de onderste rij - verticaal heet dat - ging (Rieks Taal?). Die oplossing was te weerleggen. Horizontaal kijken blijkt moeilijker! En dan heb je bijv. de pion-doorbraak.

Bij Stap 1 werk ik met mijn nieuwste format. Ik denk een uur x lessen, daarna de dorst, daarna een uur x spelletjes, later vervangen door partijtjes - geen potjes. In elke les zoeken we ook naar de betekenis van de les - dus de link met de theorie. De spelletjes zijn minder onschuldig of zelfs kinderachtig dan men denkt (en ik lang dacht). Maandag ga ik een ezelsbrug vertellen voor de notatie: De d-lijn onthoud je met de Dames, die daarop hun startveld hebben. De Koning zouden we Eduard kunnen noemen en zo ken je de e-lijn. En dan zijn de gelijke Lopers toch verschillend, weet je. (Hebben die Engelsen toch wel een beetje gelijk. Maar nu ga ik te ver.)

Dit format zal niet vanzelf voor Stap 4 te hanteren zijn. De link naar de algemene theorie lijkt me een must. Eveneens dat je A4-tjes met leerzaams maakt. Maar om 19.00 uur is er meestal wel een zaaltje vrij. En jouw partijenverzameling zal stof te over bieden.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Cursus voor Volwassenen

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 01 nov 2011, 10:15

We hebben de eerste cursusavond gehad. Wij zijn Wilma Bruggink en ik als cursusleiders en twee vaders van jeugdschakers, die Stap 1-Plus en Stap 2-Plus gaan doen en zes pensionado's, van wie twee de 70 zijn gepasseerd en van wie één hevig aan het werven is geweest. In het programma van deze pensionado's ook een wijziging: Stap 1-Plus vervalt en Stap 2 gaan we helemaal door. In het rooster liggen we voorop. We zijn al aan aanvallen en verdedigen toe. We hebben al gezien, dat het ene veld het andere niet is. Dat is over het ruimtebegrip meer dan (voor mij) gebruikelijk. (De loop van de Loper van d4, c4, b4 en a4 gaat telkens met twee velden terug. Van 13 op een leeg bord naar "maar" 7.) We werken toe naar diploma's èn deelname aan een derde AMDA-toernooi. Maar dan heb ik het al over mei/juni 2012. We hebben een hele wintertijd of winter tijd. Over tempo gesproken!
Met twee spelletjes erbij werd het 22.00 uur. Wilma en ik staan gelijk, 1.5-1.5.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Volgende

Keer terug naar Schaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten

cron