Schaakles

Alles wat met schaken te maken heeft, maar niet persé met de club.

Schaakles

Berichtdoor Mark Jager » wo 11 jan 2012, 17:54

Op dit moment zit ik in een steigende lijn met mijn schaakspel. Maar de kunst is om dit vast te houden en vooral door te groeien. Zelfs op mijn leeftijd nog :D

In het grijze verleden heb ik eens stap 5 gehaald. Is het voor mij nuttig om dit weer eens over te doen en verder te gaan met stap 6 en hoger? En zal daar ook een trainer bij moeten zijn voor de uitleg?

Of raden jullie aan om als een gek openingsboeken te stampen en partijen na te spelen. Trouwens analyseren jullie de partijen allemaal in Fritz?

Groet,

Mark
Mark Jager
 
Berichten: 14
Geregistreerd: zo 13 maart 2011, 18:29

Re: Schaakles

Berichtdoor Pieter » do 12 jan 2012, 00:07

Hoi Mark,

Mooi dat het de goede kant op gaat! Was ook al te merken tijdens dat weekendtoernooi in Arnhem, maar mooi dat je dat niveau kan vasthouden.
Stap 6 is zeker nuttig om te beheersen. Het is wel nodig om naast het "gewone" boekje ook de "handleiding" (of hoe dat ook maar heet) aan te schaffen. Daarin wordt namelijk de nieuwe stof behandeld, en de antwoorden worden gegeven. Het gewone Stap 6 boek bestaat alleen nog maar uit oefeningen, dus geen instructiebladen er tussendoor.

Als ik jou was zou ik zeker niet veel openingen gaan leren, speel gewoon de openingen waar je vertrouwd mee bent en probeer een nieuwe uit als je ze zat bent. Een foutje in de opening is zeker niet fataal, er is nog genoeg tijd om daarvan terug te komen (in ieder geval tegen ratings onder de 2200). Volgens mij is de beheersing van een goed middenspel en eindspel veel belangrijker, je zou bijvoorbeeld eens een goed eindspelboek kunnen kopen. Dat heeft mij in ieder geval goed geholpen.

Hopelijk heb je hier iets aan
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: Schaakles

Berichtdoor Mark Jager » do 12 jan 2012, 13:45

Bedankt Pieter,

Er was eens een tijd dat ik zelf les gaf, nu moet ik maar eens bij jullie aan kloppen. Ik ga denk ik beginnen met stap 6 met de handleiding. Eens kijken of ik met zelfstudie iets kan bereiken.

Meestal heb ik de discipline niet, maar de motivatie is op dit moment hoog. Virtueel sta ik nu boven de 1800, nu zorgen dat niemand dat meer afpakt.

Groet,

Mark
Mark Jager
 
Berichten: 14
Geregistreerd: zo 13 maart 2011, 18:29

Re: Schaakles

Berichtdoor maitre_paul » do 12 jan 2012, 16:47

ik ben zelf weer bezig in stap 5, maar dan stap 5 extra, omdat ik alle opgaven uit stap 5 al kon dromen;-) als je tactisch scherp bent, schaak je al een stuk beter. bij de openingen zou ik me hooguit beperken tot de hoofdlijnen/grote ideëen. een eindspelboek kan ik ook wel aanraden, maar dan niet te moeilijk met al die toreneindspelen, die zelfs gm's nog fout doen. misschien zijn de boekjes van Van der tak wel wat. ik neem ze komend weekend wel mee. daar staan wat leuke sjablonen in. dan hoef je ze tijdens je partij alleen te herkennen en in te kleuren......;-)
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Schaakles

Berichtdoor Renze Rietveld » wo 18 jan 2012, 20:17

Hoi Mark,

ik zou je aanraden om veel en regelmatig stap 4 en 5 te oefenen. Probeer die, net zoals Paul, te kunnen dromen.:) De overgang naar stap 6 is dan makkelijker en ook plezieriger om te doen. Je partijen analyseren is altijd nuttig, probeer dat zoveel mogelijk met sterkere tegenstanders te doen. Ik ken genoeg spelers die in mijn optiek verkeerd analyseren met sterke schaakprogramma's, op een gegeven moment laten ze het programma alles voor hun uitrekenen en zelf worden ze (onbewust) lui. Dat kan niet de bedoeling zijn. Probeer wel te kijken waar de computer verbeteringen en of tactische trucs ziet die jij gemist hebt, maar meer dan dat lijkt me (nog) niet nodig. Omdat je stap 5 in het verleden al gehaald hebt, lijkt me het goed om eerst stap 4 en 5 regelmatig te oefenen, hier heb je ook geen trainer voor nodig.

Groeten, Renze.
Renze Rietveld
 
Berichten: 2
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 06:34

Re: Schaakles

Berichtdoor Mark » za 21 jan 2012, 01:56

Hi Renze,

Ik heb net Fritz 13 gekocht en daarmee wil ik eigenlijk kijken of ik tactische wendingen heb gemist. Maar ik heb Paul inderdaad zich suf zien oefenen met stap 4 en 5. Stap 5 lijkt me nog wel aardig om te herhalen.

Eens kijken waar het schip gaat stranden.

Groet,

Mark
Mark
 
Berichten: 16
Geregistreerd: ma 22 nov 2010, 00:57

Re: Schaakles

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 29 jan 2012, 11:12

Fritz volgen, begrijpen is nog een hele klus. En wat 'ie aangeeft is altijd ook nog maar Fritz. Bij '11' klopt noteren of alles noteren uit 'Onbeperkte analyse' al gauw niet meer na 6 zetten. Maar ja, wat is onbeperkt!
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Schaakles

Berichtdoor Sybrand » zo 12 feb 2012, 22:28

vanmiddag de eerste schaaktraining van Renze Rietveld in de Dependance in de Rolderstraat. Een mooie leerzame middag. Tactiek, strategie, maar ook Emanuel Lasker.

Gelukkig hebben we de foto nog :D Docent en cursisten in de spotlight!

schaaktraining Renze.jpg
schaaktraining Renze.jpg (81.76 KiB) 20828 keer bekeken
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Schaakles

Berichtdoor Sybrand » wo 14 maart 2012, 00:50

uit de stap 4 training van gisteren:

x

wit aan zet. Wat wordt de uitslag?
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Schaakles

Berichtdoor Tinus Spriensma » wo 14 maart 2012, 13:14

Tip: De zwarte Koning blijft in het vierkant.
Conclusie aan het slot: Wit houdt remise dankzij de 50-zetten regel uit de FIDE regels voor het schaakspel.
Hoe vaak moest ik daarnaar kijken?!
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Volgende

Keer terug naar Schaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron