aanraken = zetten bij snelschaken?

Alles wat met schaken te maken heeft, maar niet persé met de club.

aanraken = zetten bij snelschaken?

Berichtdoor Sybrand » vr 25 jan 2013, 23:55

We gaan eens lekker discussiëren over schaakregels :-)

Vanavond was op de club een aantal spelers (zeg maar de helft van de aanwezigen), die meenden, dat aanraken is zetten ook bij snelschaken geldt. Uiteraard werd dit door de andere helft met verve bestreden :-)

Geef je mening!!
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: aanraken = zetten bij snelschaken?

Berichtdoor Sybrand » za 26 jan 2013, 00:00

en laat ik meteen mijn mening geven:

aanraken = zetten geldt altijd bij het schaken, ook bij snelschaken.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: aanraken = zetten bij snelschaken?

Berichtdoor maitre_paul » za 26 jan 2013, 13:57

alleen bij simultaanschaak geldt dit niet. de simultaangever kan op een bepaald bord een stuk hebben aangeraakt of zelfs een zet hebben gedaan. als hij bij het volgende bord nog geen zet heeft gedaan, mag hij de zet op het vorige bord nog terugnemen en een andere zet doen. hoe dit zit met een kloksimultaan weet ik niet.

bij alle andere soorten schaak geldt: aanraken = zetten.
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: aanraken = zetten bij snelschaken?

Berichtdoor Maarten D » za 26 jan 2013, 16:33

Ik ben het eens met Sybrand en Paul. Een onrechtmatige zet mag wel worden teruggedaan als de klok nog niet is ingedrukt bij het snelschaken. Verder geldt gewoon: aanraken is zetten en loslaten is gezet.
Maarten D
 
Berichten: 56
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 23:19

Re: aanraken = zetten bij snelschaken?

Berichtdoor Pieter » za 26 jan 2013, 19:44

Ik ben het er niet mee eens. In het "normale" schaken is deze regel (volgens mij) alleen ingevoerd om te voorkomen dat mensen concrete varianten op het bord gaan zetten. Uiteraard is hier bij snelschaken geen tijd voor, dus kun je hem net zo goed niet van toepassing laten zijn.
Verder zie ik snelschaken als een minder serieuze variant van schaken, en mogen daarom wat mij betreft de regels wat losser zijn. Alles voor een goede sfeer!

Opvallend eigenlijk dat er nog nooit problemen met deze regel zijn geweest.... Volgens mij voeren we elk jaar deze discussie weer. ;)
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: aanraken = zetten bij snelschaken?

Berichtdoor Tinus Spriensma » za 26 jan 2013, 21:54

Het wordt op het BSSK (za. 2-2 a.s.) toch wel van te voren gezegd? Waar blijven we anders, "preekte" ik een keer als invaller-toernooileider. Die van De Borg vonden het inderdaad een preek, vervelend voor hen en voor mij. Dit jaar niemand van De Borg, hoorde ik. De wedstrijdleiding van gisteren zou hier niet voor onder moeten willen doen. Bij S.c. Groningen ook al zo'n discussie, ook met kandidaat-scheidsrechters erbij. Gaat ook over "krant lezen".
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: aanraken = zetten bij snelschaken?

Berichtdoor Sybrand » za 26 jan 2013, 22:19

"aanraken = zetten" geldt ook bij blindschaken :-) alleen betekent het hier iets anders, volgens aanhangsel E.2.2 van de Fide regels voor het schaakspel, nederlandse vertaling mei 2009:

Op het schaakbord van de visueel gehandicapte speler wordt een stuk als ‘aangeraakt’ beschouwd als het uit de opening is genomen.

Dus mensen: hou Jan in de gaten :D :D
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: aanraken = zetten bij snelschaken?

Berichtdoor Jan_Boer » za 02 feb 2013, 06:19

Wat blinden en slechtzienden doen is geen blind schaken. Blind schaken is uit het hoofd en zonder bord schaken. Ik gebruik wel een bord. Dus nooit meer verwarren.
Jan_Boer
 
Berichten: 44
Geregistreerd: za 11 dec 2010, 22:14
Woonplaats: Bovensmilde


Keer terug naar Schaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron