Blunder van de Week!

Alles wat met schaken te maken heeft, maar niet persé met de club.

Blunder van de Week!

Berichtdoor maitre_paul » wo 03 apr 2013, 19:33

Jaren geleden, toen ik nog de interne competitie van de jeugd leidde, had ik het regelmatig over de blunder van de week. Misschien kunnen sommige jeugdspelers van toen zich nog herinneren dat ze hun grootste blunders met tegenzin of schaamte in het clubblad zagen verschijnen. Om het goed te maken, publiceer ik nu een blunder van mijzelf, uit de interne van schaakclub Paul Keres (Utrecht). Ikzelf speel met wit en heb een eindspel waarin mijn Loper het Paard domineert, en ik een pion meer heb. Dat moet toch gewonnen zijn... Zwart heeft net een pion op c5 geslagen.

Stelling na 47...b6xc5
Paul den Boer - Klaas Veldhuizen

Ik speelde de blunder 48.b4xc5?? waarna mijn tegenstander de laatste strohalm vastgreep met 48...Pd3+ 1/2-1/2
want op de volgende zet offert zwart zijn Paard tegen mijn vrijpion. Daarna houd wit een randpion + Loper van de verkeerde kleur over. Daarmee lukt het mij niet om de zwarte Koning uit de hoek (h8) te verdrijven.

Winnend was 48.b5! en de witte vrijpion is niet meer tegen te houden.
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Blunder van de Week!

Berichtdoor Sybrand » do 04 apr 2013, 06:09

In zwolle pakken ze het wat anders aan,in plaats van blunder van de week hebben ze de vette zet van de week! Een geniale vondst!

http://www.zwols-sg.nl/index.php?p=93
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen


Keer terug naar Schaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron