Schaakregels

Alles wat met schaken te maken heeft, maar niet persé met de club.

Schaakregels

Berichtdoor Sybrand » za 15 maart 2014, 22:00

Vanmiddag een korte discussie rond een gebeuren op het bord bij de GP. Koning staat pat, maar de speelster doet gewoon een zet (zet zichzelf schaak), waarop zij wordt matgezet.

Hierop is van toepassing artikel 5.2 a:

5.2 a. De partij is remise als de aan zet zijnde speler geen reglementaire zet kan
doen en zijn koning niet schaak staat. Men zegt dat de partij in ‘pat’ eindigt.
Dit beëindigt de partij onmiddellijk, onder voorwaarde dat de zet waarmee
de patstelling werd bereikt, reglementair was.

Het feit, dat in de regels staat "dit beeindigt de partij onmiddelijk" betekent, dat er niet hoeft te worden geclaimd. De wedstrijdleider kan dit constateren en de uitslag noteren. Alle gebeurtenissen na de patstelling zijn niet meer relevant. Remise is dan de correcte uitslag.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Schaakregels

Berichtdoor Tinus Spriensma » do 27 maart 2014, 10:44

Moet alles wat kan? Dat lijkt me in de richting gaan van verspilling van energie. Bij gas leidt dat tot bodemdaling en schokken op de schaal van Richter. Ik beveel voor de GP voor de Rechters een basaal aanvoelen van de wedstrijd. Tot mijn verbazing mocht ik bij een GP de regel hanteren: Als beide Koningen schaak staan moet er gereconstrueerd worden tot het eerste schaak met de plicht het op te heffen. Het "Pat van Houtsma" komt akelig dicht in de buurt. Maar er is verschil: Hier gaat het om een masochistische Koning; daar om een bar sadisme tegen de Majesteit. Bovendien: Het reconstrueren daar is een prachtige opgave voor spelers en scheids. De arbitrage hier kan licht autoritair overkomen. En verkeerd gezag helpt alle gezag om zeep. Men fluite voorzichtig. Gele en rode kaarten zijn te trekken ten behoeve van de humaniteit van spel en spelers.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Schaakregels

Berichtdoor Sybrand » zo 30 maart 2014, 21:06

Tinus, ik kan je geruststellen. Beide spelers in de jongste groep hadden vrede met de 1-0 uitslag, deze is genoteerd. De discussie vond plaats (vlak) na en naar aanleiding van dit gebeuren, zonder de kinderen. Onverlet dat het een interessante discussie is, wat de terechte uitslag is.

Op dit thema zijn ook varianten te bedenken.

A. Speler geeft op, analyseert na, komt er met zijn tegenstander achter dat er in de partij een patsituatie is geweest. Wat is de uitslag?

B. Speler geeft "schaak" met remise-aanbod, tegenstander accepteert. In de analyse blijkt het "schaak" tevens "mat" te zijn. Ook mat beeindigt de partij onmiddelijk. Wat is de uitslag?

C. Tegenstander wordt mat gezet, maar na het uitvoeren van de zet valt de vlag van de matzetter, voordat hij de klok heeft ingedrukt. Wat is de uitslag?
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen


Keer terug naar Schaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 19 gasten

cron