Methode en Proces

Alles wat met schaken te maken heeft, maar niet persé met de club.

Methode en Proces

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 21 sep 2014, 20:24

Naast het 'vreemde' begrip 'Methode' zie ik bij het leren (schaken) graag het even 'vreemde' begrip 'Proces' verschijnen.
Een methode leert om middelen te gebruiken om een doel te bereiken. Echter, het doel kan ver weg liggen.
Ik citeer maar eens een oud-voorzitter: "Om een goede clubschaker te worden moet je tot en met Stap 3 in de vingers hebben."
Ik ga een halve Stap verder: 3-Plus. En dan heb je nog het volwassener Chess Tutor Stap 3.
Als het doel ver weg ligt, wordt de weg erheen lang en zomaar "een brug te ver". Een proces is een gang van zaken.
Er zijn hindernissen te nemen en dips te overwinnen.
Als schaken voor 95% uit tactiek bestaat, dan moet je al die techniek leuk gaan vinden. En 5% strategie wijst op een smalle weg.
Als de weg lang is, mag je wel wat wind (lees: omstandigheden) mee hebben. Je moet tijd hebben en rust voor oefeningen.
Een goede schaakpartij is eigenlijk zo'n proces; de leermethode is er het hulpmiddel bij.
Ik ben bekend met minder en beter methodisme. Het mindere wil het nogal eens zonder procesgang doen.
Soms komt men dan niet eens op weg ... In onze eigen kring.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Methode en Proces

Berichtdoor Tinus Spriensma » wo 08 okt 2014, 12:36

Ik doelde op de beoogd jeugdleider van de NOSBO, die op het laatste moment ervan afzag. Hij weet hiervan; kreeg het stukje ... als mosterd na het maal.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Methode en Proces

Berichtdoor Tinus Spriensma » ma 24 nov 2014, 17:43

Even wat Nota Bene-nieuws
Woensdagmiddag: Stap 1 van de 3 deelnemers nog 2 over – afwachten wat er na BSSK instroomt;
Stap 2: 5, van wie één al club- en toernooispeler;
Stap 3: 6, van wie twee al club- en toernooispelers; (Stap 3-Plus: 2)
Stap 4: 2, van wie één Nederlands kampioen.
15 is niet weinig en niet veel. Maar kwaliteit staat voorop.
Volwassenen: 4 cursisten, 1 toehoorder; twee cursusleiders. Dus niet 13, maar 7 sessies.
Grote vraag: Wat is volwassen omgaan met schaken? Bovenop de relatieve waarde van de stukken komt de dynamische. Controle van ruimte telt volop mee. Dan gaan we zin krijgen om goede zetten te vinden.
Jammer, dat niet meer clubschakers cursist zijn.
En zie, op 21-11-2014 komt Wilfred van de “nul” af!
Hoe dat zonder, buiten De Steiger moet ...
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Methode en Proces

Berichtdoor Tinus Spriensma » za 20 feb 2016, 10:55

En gisteren won Wilfred zelfs!
Mijn bijdrage is deze: Eerder vond ik nadenken maar een vreemd begrip van schakers. Zij denken toch alleen maar vooruit? Maar nadenken is bij je lessen èn nog meer (!) bij je ervaring te rade gaan. Men zegt ook wel: In de denktank gaan zitten. Of "resources" vinden, bronnen aanboren. Lastig en wat tijdrovend.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42


Keer terug naar Schaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten

cron