Schaaktaal

Alles wat met schaken te maken heeft, maar niet persé met de club.

Re: Schaaktaal

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 19 feb 2012, 12:07

"Schaakt u ook?", vroeg ik een medegast op een verjaardag. "Nee," zei hij, "ik doe niet mee aan dat masochistische spelletje." Hij is 88 jaar en één week geworden. Reden om in zijn nagelaten werk te lezen. En wat kom ik o.a. tegen?
" 'Analyseren' dat is een term uit het schaakspel. Als ik a zeg, dan weet X zeker, dat ik b bedoel, en dan zal hij d zeggen, want in werkelijkheid bedoelt hij c, en dan moet ik waarschijnlijk e zeggen, want anders denkt hij, dat ik niet werkelijk b bedoeld heb ... Maar wie kan met zo'n inzet zeven zetten vooruit denken? En bestaat er ook niet zoiets als schaakblindheid? Eenvoudigste oplossing: trek je terug in je cirkel en beveilig je daarbinnen met alles wat je hebt. " (MENS IS MEERVOUD, 1979)
Dinsdag a.s. hoop ik bij zijn uitvaart aanwezig te zijn. Schaken Overdag of niet.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Schaaktaal

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 16 okt 2012, 22:23

Heden een formule (van wat ik het fascinerende aan schaken vind) gevonden:
"Je kunt heel veel van schaken weten en je kunt met je kennis heel vaardig zijn.
Maar altijd blijf je "gebonden" aan bord en stukken, materiaal en ruimte.
Altijd blijft de vraag: Hoe werkt het?
Koester je ambities (per partij, bijv.) en blijf nederig."
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Schaaktaal

Berichtdoor Tinus Spriensma » do 08 nov 2012, 10:27

Tinus Spriensma schreef:Koester je ambities (per partij, bijv.) en blijf nederig."

Dit laatste woord gebruikte ik ook in mijn "column" in het jongste clubblad.
"Ik citeer nog een ander, van wie ik ook even schrok: “Ik sta hier vandaag voor u, nederig door de taak die mij te doen staat, dankbaar voor het vertrouwen dat u in mij heeft gesteld, mij goed bewust van de offers die door onze voorouders zijn gebracht.” En: “As we consider the road that unfolds before us, we remember with humble gratitude those brave Americans who, at this very hour, patrol far-off deserts and distant mountains.” (Aanhalingsteken sluiten)
Wie citeerde ik? (Vraag ik mezelf, als niemand ernaar vraagt ...) VS-president Obama in zijn inaugurele rede, jan. 2009 (?). Hij is opnieuw 'elected president'.
Daar zit vertolkt evenveel schaaktaal in als wat Philidor zei over de pion: de ziel van het schaakspel. Zoals we dagelijks zeggen: "Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd." In de laatste maanden mocht ik drie keer een pion nemen (tegen Jannes, Jiske en Ter Apeler Lorteije). Ik zag het niet ....
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Vorige

Keer terug naar Schaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten

cron