Cursus

Alles wat met schaken te maken heeft, maar niet persé met de club.

Cursus

Berichtdoor Tinus Spriensma » wo 23 feb 2011, 12:53

Assen, 23-2-2011.
We zijn gisteren gestart met een primeur in Assen - nog niet weersproken: Een Open Schaakcursus voor (jong)volwassenen).
We waren als deelnemers en leiders slechts met z'n zeven bij twee absenten.
Schaken is een kleine sport en velen beginnen er niet meer aan op gevorderde leeftijd.
Dat ligt bij kinderen gelukkig anders. Op 5 maart beginnen 6 x 4 kinderen uit Assen aan het Drentse finale voor basisscholen.
Om 1 uur wil ik daar bij zijn. Bij mooi weer is het fietsend te doen en het mes snijdt dan aan twee kanten.

Nieuws is, dat Jan Boer en ik hadden besloten 4-rings banden aan te schaffen om het cursusmateriaal in op te bergen.
Keurig, zou je zeggen. Maar bij de vulling is dringend een inhoudsopgave nodig.
Omdat er elke keer wat bijkomt, produceer ik die aan het eind. Het is intussen niet te moeilijk om de route te plannen.
Gisteren heb ik de "Intro" pas voltooid en achter het rooster gekopieerd. Bijlage hebben? Gistermiddag heb ik de mappen gevuld.
In de voorbereiding bestond dus ook hectiek. Maar daarnaast hadden we, zowel in de opzet van de cursus als in de inhoud, kleine waardevolle beslissingen en ontdekkingen. Beslissing: Ook deze cursus is voor minstens de helft een practicum. Ontdekking: Basisvorming is nooit kinderachtig.

Volgende week dinsdag al - ik schrok ervan! - duiken we in Stap 2-Plus. De cursusleiding moet dan zo goed voorbereid zijn, dat de deelnemers zich aan hen kunnen optrekken. En dan vertrekken Jan en ik morgen ook nog eens voor 3 nachten en 6 ronden schaken naar Nunspeet (Open NK van de NSVG).

Volgende week is er op verzoek van een aantal deelnemers na half tien een demonstratie met Fritz9. Dat zou eigenlijk met een beamer moeten, maar die hebben ze in De Steiger niet.

Hoewel het weer veel is, ik heb er wel zin in.

Met vriendelijke groet,
Tinus Spriensma
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Keer terug naar Schaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten

cron