Citeren

Alles wat ondergeschikt is aan schaken ;-)

Citeren

Berichtdoor Tinus Spriensma » vr 18 okt 2013, 09:49

Ik kopieer van 't internet: "Wel stelt hij dat 'we de koning niet als pion moeten gebruiken'." (M. Rutte, heden)
Het belangrijkste verschil: De pion kijkt niet achteruit, de Koning wel. En het formaat van hun letters verschilt. Een K van Sinterklaas voor de een, niets van Pieter voor de kleine jongen.
Maar, meneer, er zijn overeenkomsten: Ze gaan allebei langzaam en maar één zet dubbel zo snel. En we gebruiken aan het eind de Koning wel om Dame te halen.
Zoals "geus" een erenaam werd. Met hoeveel schande zij zichzelf ook overlaadden. (Ik kijk even achterom.)
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma

Re: Citeren

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 17 aug 2014, 12:39

Misschien kreeg ik van Sinterklaas ooit André Klukhun, Alle mensen heten Janus. (Het verbond tussen filosofie, wetenschap, kunst en godsdienst) In de 6 weken vakantie ging ik het mar lezen en ik kwam 777 bladzijden (excl. 78 blz. noten) door. Twee (meer niet) citaten met schaken:
402: "In de Middeleeuwen bleef de belangstelling voor Homerus wel bestaan, maar wat zijn teksten betreft meestal in versies die aan het christendom zijn aangepast: de Myceense paleizen zijn vervangen door kastelen, met grachten en torens, en de Griekse helden zijn ridders die het schaakspel beheersen."
(Dit is zo'n struikelzin.)
496: "Kranten, tijdschriften, biljarttafels en schaakspellen, pen en inkt, schrijfpapier en soms ook encyclopedieën stonden gratis ter beschikking, en de vaste klanten hadden er hun postadres en een klerenkast voor hun avondkleding zodat ze niet naar huis hoefden om zich om te kleden voor het theater."
(Dit is Wenen, begin 20ste eeuw.)
Er was stiekem wel wat aan schaken te relateren. Mij blijft bij, dat je een beroemde zin van Immanuel Kant (p. 481-492) kunt parafraseren met "De Dame-op-zich is niet de Dame-voor-mij." Wat dat met Verlichting te maken heeft?
Wie probeert het met E=mc-kwadraat (Einstein)?
Tinus Spriensma

Berichtdoor Tinus Spriensma » za 16 jan 2016, 13:00

Je komt wel vaker iets tegen. Nu dit:
"Als bij een spelen aan het schaakbord is z'n spelen wachten en z'n wachten spelen. Een verkeerde zet van de tegenpartij wordt altijd benut. Na het verloren spel begint het dadelijk een ander." (1911)
"Is men bezig tot de erkenning te komen dat er dingen zijn die alleen op 't forum behandeld kunnen worden?" (1912)
De bron geef ik cryptisch aan: ONVW 1, 408 resp. 424.
Het eerste citaat kan niet op een snelschaakkampioenschap slaan. En een verloren spel behoort tot bezinning te leiden. De mensheid moet van haar fouten leren - fiets op slot, enz.
Het tweede is een compliment aan de ontwerper en maker van http://www.schaakclubassen.nl en zijn er meer van die "dingen"?
Tinus Spriensma

Berichtdoor maitre_paul » ma 25 jan 2016, 11:27

Bedankt voor je compliment! Toen ik de website van Schaakclub Assen maakte was in de tijd dat internet net opkwam. Als een autodidact heb ik me de programmeertaal HTML aangeleerd. Tegenwoordig zijn er allerlei hulpprogramma's die het ontwerpen van een site veel makkelijker maken. Ik hoop dat er ooit nog eens een versie komt die geschikt is voor mobiele telefoon en tabblet, want je moet met je tijd mee. Dat laat ik aan de volgende generatie (affiniteit met IT). Het allereerste ontwerp van de website was trouwens in geel en zwart, de clubkleuren van de italiaanse voetbalclub Juventus waar ik destijds fan van was. Eddie Janssen waardeerde de site maar vond die kleuren verschrikkelijk. Klant is koning, dus daarom zijn toen de kleuren aangepast en harmonisch gekozen volgens de kleurentheorie (blauw en oranje passen goed bij elkaar omdat ze tegenover elkaar liggen in het kleurenpallet). Vroeger had ik op de website ook een link gemaakt naar allerlei chess quotes van beroemde schakers. Mijn lievelingscitaat: "Life is too short for chess" (Lord Byron).
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul

Berichtdoor Tinus Spriensma » ma 14 mei 2018, 09:29

Ik heb het maar gehouden met de winnaar van de Libris Literatuur Prijs 2018, Murat Isik met zijn WEES ONZICHTBAAR. Voor 3/5 met boekenbon vanwege "72 jaar". De Bijlmer is het decor van een jongen. Het eerste hoofdstuk met wat lengte is het zevende. Daarin:
"Lang wachtte ik op het moment dat hij (de vader) mij de beginselen van het schaken zou bijbrengen, want er moest toch iets van het talent van mijn vader op mij zijn overgegaan? .... 'Het wordt tijd dat ik een schaker van je maak,' zei hij op een toon alsof hij er niet veel vertrouwen in had dat het hem zou lukken. ................ 'Genoeg voor vandaag.' Hij gunde mij niet eens de aftocht na een stevige handdruk die de vele verliezers voor mij op de gedoemde plek wel gegeven was. We hebben nooit meer geschaakt." (p.40 e.v.)
Tinus Spriensma

Keer terug naar Alles behalve schaken