Geschiedenis

Alles wat ondergeschikt is aan schaken ;-)

Geschiedenis

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 29 okt 2013, 10:24

Ter voorbereiding op een groepsexcursie (2-11) met Jan Boer naar o.a. het Joods Historisch Museum in Amsterdam leende ik in de bieb F.J. Hulst en H.M. Luning, De Joodse gemeente in Assen Geschiedenis van een behoorlijke kille, 1740-1976. Ik kwam het boek op het spoor door te googlen op 'Joodse schaker'. Dat leverde naar verwachting nogal wat 'hits' op: Botvinnik – Joods / Samuel (Salo) Landau / Moshe Czerniak / Benjamin Frank Hilversum, 1 apr 1892 – Auschwitz, 28 nov 1942
Samuel Benediktus Kolthoff Assen, 28 jun 1873 – Sakrau, 29 okt 1942
Henri Levi Assen, 13 jul 1914 – Sobibor, 13 mrt 1943
In het genoemde boek lees ik op pag. 130: "... en H. en D. Levie waren bekende schakers."
In het korte historische overzicht van Schaakclub Assen wordt gemeld, dat het georganiseerde schaken in Assen in de oorlogsjaren werd opgeschort (of op een laag pitje werd gezet? Dat lijkt me te weinig een daad van verzet!) wegens het verbod voor Joden om aan het algemene verenigingsleven deel te nemen. Het hield terecht eens even op, zeg ik. In omstandigheden van oneer valt er geen eer te behalen.
De conclusie gaat wel snel, dat de genoemden lid waren van de club. Maar ik waag het erop: De melding kan met namen erbij.
Volgende bron kan zijn: De video Een behoorlijke kille (F. van Echten en M. Möring, Assen 1990, 90 min.). Jaren geleden kwam ik in Dis (M. Möring) trouwens een schaakbord tegen ...
Aanvulling: Een nieuwe kennis mailt op het voorgaande "echt interessant".
Op blz. 174 in het verhaal van de overlevende, Jenny Stern, kamp Westerbork ontvlucht: "Ongehinderd bereikte ik het Oranjekanaal, maar er was nog geen auto te bekennen. Sietze Spriensma, die de koeien ophaalde voor het melken, zag mij daar staan en maakte een praatje. Ik weet niet waar hij het meest van onder de indruk was: mijn uiterlijk, mijn wonderlijke verhaal, of misschien de auto die werkelijk verscheen en waar ik snel instapte!"
Over de excursie: Om 8.40 uur vertrokken en om 19.40 weer terug. Wat is gewone menselijkheid en hoe houdt die het tegen beestachtigheid? Op de terugweg naar de jongste partij van Jan gekeken. Het onontwikkelde Paard raakte twee keer zoek. Zoeken verjoeg een jong stel. Maar daar kregen we Hiddo Zuiderweg in Zwolle voor terug. Er waren nog twee appels te schillen en te delen.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Geschiedenis

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 10 dec 2013, 18:19

20 jaar geleden speelde ik m'n eerste clubpartij met wit tegen Jannes Jansema, toen vz. ScA. Voor m'n volwassen cursisten probeer ik hier voor 6 januari (3-Koningen!) een leerzaam document van te produceren. Dat moet dan de basis voren voor een bijdrage in het enige clubblad van de volgende jaargang.
Vanmiddag 1.5 uit 2 bij Schaken Overdag. En geborreld met Pa Boonstra.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42


Keer terug naar Alles behalve schaken

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten