Ivo Maris clubkampioen voor Pasen 2012 ?

Interne competitie, snelschaakkampioenschap, rapidcompetitie.

Ivo Maris clubkampioen voor Pasen 2012 ?

Berichtdoor Sybrand » za 31 maart 2012, 09:24

Natuurlijk kan je zeggen dat het antwoord hierop JA is, Ivo was namelijk vorig jaar al clubkampioen, maar bedoeld wordt natuurlijk in het seizoen 2011-2012.

Na 30/3 is - met 8 ronden nog te gaan - de tussenstand als volgt:

1. Ivo Maris 1616,7
2. Sjoerd Homminga 1101,3

verschil dus 515,4 punten.

Nu is het Keijzer-systeem zo ontworpen, dat door de iteratieve herberekeningen onmogelijk is na te gaan of het klopt, wat er gebeurt na een volgende ronde en wie waarschijnlijk kampioen wordt. Maar we kunnen een poging wagen, over de duim, met de losse pols. Er zullen dus her en der gaten in zitten, maar door de onvoorspelbaarheid van de puntenscores van de tegenstanders die al tegen beide heren hebben gespeeld laten we dat buiten beschouwing.

Wat scenario's:
A. Sjoerd wint alle overige 8 wedstrijden tegen gemiddelde tegenstand van 74,5, de sterkst mogelijke tegenstand, en Ivo komt de laatste 8 ronden niet op de club. Sjoerd wint 8 * 74,5 = 596 punten, komt daarmee op 1697,3. Ivo krijgt 8 * 1/3 * 80 = 213 punten, komt daarmee op 1829. Ivo wordt dus kampioen als hij wegblijft, zo, die is alvast binnen Ivo!

B. Sjoerd wint alle overige 8 wedstrijden tegen de sterkst denkbare tegenstand, Ivo verliest alles (?? Ok, het is een gedachtenexperiment; Ivo heeft een scoringspercentage van zo'n 90% uit al zijn partijen...). Sjoerd komt dan op 1697, Ivo blijft steken op 1616 .

Ivo heeft - bij spelen - nog 81 keijzerpunten nodig om zich echt verzekerd te weten van het clubkampioenschap. 4 keer wegblijven en de rest verliezen volstaat ook.

Formeel denk ik dat Ivo dus geen kampioen is voor Pasen, maar feitelijk kan Ivo het kampioenschap niet meer ontgaan. Daarom zeg ik alvast op persoonlijke titel (de interne competitieleider zal wel wat verbeteringen in bovenstaand verhaal aanbrengen schat ik zo):

Van harte Ivo met het clubkampioenschap 2011-2012!
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Ivo Maris clubkampioen voor Pasen 2012 ?

Berichtdoor maitre_paul » za 07 apr 2012, 09:47

tot nu toe is ivo alle keren geweest. dus zijn punten heeft hij met spelen verdiend.

een clubkampioen die speelt, dat vind ik wel stoer! dus zeg ik: game on!
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht


Keer terug naar Interne seniorencompetities

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron