Schaakraadsels

Interne competitie, snelschaakkampioenschap, rapidcompetitie.

Schaakraadsels

Berichtdoor Gerard Voorintholt » za 06 sep 2014, 20:53

In het laatste clubblad heb ik 5 schaakraadsels geplaatst. Voor de 3 beste oplossers zijn prijzen beschikbaar. De oplossingen kunnen ingezonden worden tot 1 oktober 2014.
Tot nu toe zijn er nog geen oplossingen binnengekomen.
Er is dus alle gelegenheid om een prijsje in de wacht te slepen door oplossingen in te sturen.
Ook als je ze niet alle 5 weet kun je gewoon oplossingen insturen!

Overigens heb ik de afgelopen week veel leden gehoord die mij vertelden dat de eerste opgave (Mat in één) niet op te lossen is. Toch kan wit echt in één zet mat geven.
Hint: kijk naar de positie van de witte koning en dame. Hoe kunnen deze stukken zo op het bord staan?

Bij elke opgave is het van belang om te bedenken wat in eerdere zetten in de partij is gebeurd. Bedenk bijvoorbeeld dat bij promotie niet altijd een dame op het bord hoeft te zijn gekomen. Soms moet je bedenken wat de laatste zet kan zijn geweest. Het is vaak belangrijk waar een stuk geslagen is en wanneer dat moet zijn gebeurd. En soms moet je een aantal van dergelijke zaken combineren.

Succes met het puzzelen!
Gerard Voorintholt
 
Berichten: 11
Geregistreerd: vr 11 jul 2014, 15:11

Re: Schaakraadsels

Berichtdoor Gerard Voorintholt » zo 14 sep 2014, 20:03

Fouten bij opgave 4!

De eerste oplossingen zijn naar mij gestuurd.

Daarbij is duidelijk geworden dat de vierde opgave niet op te lossen is, want er zitten 2 fouten in de opgave.
Ten eerste staat er ten onrechte een wit paard op f3. Dat klopt niet. Op veld f3 staat geen enkel stuk.
Daarnaast is een belangrijke aanwijzing ten onrechte niet gegeven. Zwart is namelijk aan zet!

Excuses voor deze fout. De opgaven zijn al niet erg gemakkelijk, maar als de oplossing niet mogelijk is, dan wordt het natuurlijk erg moeilijk!

Inzenden van oplossingen kan nog steeds.
Tot nu toe heb ik 2 inzendingen ontvangen. Inzenden kan nog steeds een prijs opleveren.
Er zijn immers 3 prijzen te winnen en misschien zijn bij de ingezonden oplossingen wel een paar opgaven fout opgelost!
Gerard Voorintholt
 
Berichten: 11
Geregistreerd: vr 11 jul 2014, 15:11


Keer terug naar Interne seniorencompetities

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron