Oplossing schaakraadsel 1

Interne competitie, snelschaakkampioenschap, rapidcompetitie.

Oplossing schaakraadsel 1

Berichtdoor Gerard Voorintholt » za 04 okt 2014, 17:06

Hallo clubleden,

De inschrijftermijn voor het insturen van de oplossingen van de schaakraadsels is verstreken. Er zijn 3 leden, die oplossingen hebben ingestuurd.
Er waren ook 3 prijzen te winnen, dus ieder heeft een prijs gewonnen. Ik zal de winnaar bekend maken, nadat ik alle oplossingen op het Forum heb gezet.
De prijsuitreiking zal na de bekendmaking volgen.

Ik zal de oplossingen de komende tijd een voor een geven. Vandaag is het eerste raadsel aan de beurt.

De opgave was: wit geeft mat in 1 zet.

Het lijkt onmogelijk om in één zet mat te geven. Alleen de witte toren en een wit paard kunnen schaak geven. Maar dat lijkt geen mat, want zwart kan dan immers het schaak gevende stuk slaan. Of kan dat misschien toch niet?

Bij deze schaakraadsels moet altijd gekeken worden naar de positie van alle stukken. In dit geval kan uit de positie van de witte stukken geconcludeerd worden dat wit niet van onderen naar boven speelt, maar van boven naar onderen.
Waarom?
Als de witte koning op veld d1 zou staan. Hoe is hij dan ooit op dat veld terecht gekomen? De witte koning staat in de beginopstelling immers op veld e1. Als wit van onderen naar boven zou spelen, dan hebben de witte pionnen op b2 tot en met g2 nog geen zet gedaan. Ook de witte lopers hebben dan nog geen zet kunnen doen. Het is dan onmogelijk dat de witte koning van positie is gewisseld met de witte dame. De witte koning kan dus alleen maar op veld e8 staan!

Maar dat betekent ook dat als het witte paard schaak geeft op veld c3, de zwarte pionnen het paard niet kunnen slaan!
Dus wit kan schaakmat geven met het paard op veld c3.

Oplossing: Pxc3 mat!
Gerard Voorintholt
 
Berichten: 11
Geregistreerd: vr 11 jul 2014, 15:11

Re: Oplossing schaakraadsel 1

Berichtdoor Pieter » zo 05 okt 2014, 10:37

Ben zeer benieuwd naar de rest van de oplossingen Gerard! Heb zelf niets ingestuurd, omdat ik me bij opgave 4 en 5 niet in kon houden en maar ben gaan googelen. Heb alleen nummer 4 niet kunnen vinden :P
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41


Keer terug naar Interne seniorencompetities

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron