Assen 2 Nosbo

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

Assen 2 Nosbo

Berichtdoor Gerard » wo 06 nov 2019, 22:28

Snelle overwinning van Assen 2

Op 4 november 2019 speelde Assen 2 de uitwedstrijd tegen Roden 2. Het werd een vluggertje. We begonnen tegen 8 uur te schaken. Om 21.40 uur was de laatste partij beslist. Wout Knol was nog nooit zo vroeg weer naar huis gereden na een externe competitiewedstrijd in Nosbo-verband. Hij heeft toch heel wat wedstrijden gespeeld in zijn lange carrière!

Hoe verliep de strijd?
De eerste die klaar was, was Nanning. Zijn tegenstander verwisselde 2 zetten in de opening en verloor materiaal, waarna hij meteen opgaf. Daarna won Cor zijn partij. Zijn tegenstander verdedigde zich met het Hollands, maar dat liep niet helemaal goed af. Aan het zesde bord kreeg Tjalling vervolgens een remiseaanbod in een stelling met loper en paard (voor Tjalling) tegen een toren. Tjalling kreeg de vrijheid om zelf te beslissen. Hij speelde door en maakte korte metten met zijn tegenstander. Daarmee stonden we met 3-0 voor. Aan het eerste bord kwam Gerard weer eens met nadeel uit de opening. Zijn tegenstander behield het voordeel, waardoor hij alleen nog maar kon spelen voor de overwinning. Verrassenderwijs werd het remiseaanbod van Gerard aangenomen, waarmee de wedstrijd gewonnen werd. Toen besloten de resterende twee borden ook de vrede te tekenen. Wout en Marco stonden zeker niet slechter. Drie overwinningen en drie remises: dus een 4,5 – 1,5 overwinning!

Uitslagen:
Roden 2 - Assen 2 : 1,5 - 4,5
1. Olaus Driebrink (1541 ) - Gerard Voorintholt (1630): 0,5 – 0,5
2. Arnold Meijster (1487) - Nanning van Mulken (1625) : 0 - 1
3. Jan van Spijker (1542) - Cor van der Werff (1579) : 0 - 1
4. Ale Bakker (1530) - Wout Knol (1752): 0,5 -0,5
5. Mark Hoogendijk (1493) - Marco Jonkheer (1554) : 0,5 – 0,5
6. Jan Duisterwinkel (1489) - Tjalling Jansma : 0 - 1
Gerard
 
Berichten: 42
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 21:01

Assen 2 Nosbo

Berichtdoor Gerard » za 11 jan 2020, 22:48

Gisteren verloor Assen 2 in een spannende wedstrijd tegen Haren& Oostermoer 1.

Als eerste was Wout Knol klaar. Hij kon geen voordeel krijgen. Zijn tegenstander ruilde zodra hij de kans kreeg.
Ook Cor kon geen beslissend voordeel krijgen en besloot tot een gelijkwaardige remise.
Gerard was zoals gebruikelijk slecht uit de opening gekomen. Het koningsgambiet resulteerde in 2 pionnen achterstand. Maar na het offeren van een stuk tegen 3 pionnen kreeg ik weer wat spel. En na een onnauwkeurigheid van Andreas Tasma had ik het stuk weer terug moeten winnen met duidelijk voordeel. Helaas zag ik het niet en in het eindspel met een paard minder was het niet te houden.
Daarna was het Marco die remise speelde. Hij had het betere van het spel, totdat hij een kwaliteit verloor. Zijn tegenstander bood remise aan in betere stelling en Marco accepteerde dat.
Tjalling was in een eindspel met ongelijke lopers beland en met weinig tijd op de klokken werd remise overeen gekomen.
Als laatste was Nanning nog bezig. Hij was weer in tijdnood en Harry Gielen offerde een stuk voor enkele vrijpionnen. Nanning probeerde dit nog te houden, maar toen hij een pion met het verkeerde stuk sloeg waren de pionnen niet meer te stoppen.

Een 4-2 nederlaag dus. Maar er had nog wel iets meer in gezeten. Helaas.

Haren&Oostermoer 1 1655 Assen 2 1609 4 2
1. Andreas Tasma 1766 Gerard Voorintholt 1630 1 0
2. Harry Gielen 1835 Nanning van Mulken 1616 1 0
3. Majid Hashemy 1482 Wout Knol 1750 ½ ½
4. Emiel van der Feen 1704 Cor van der Werff 1568 ½ ½
5. Dirk Jetten 1468 Marco Jonkheer 1482 ½ ½
6. Joris Spanjer 1677 Tjalling Jansma ½ ½
Gerard
 
Berichten: 42
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 21:01

Re: Assen 2 Nosbo

Berichtdoor Gerard » do 12 maart 2020, 00:47

Assen 2 verslaat Middelstum 2

Gisteren heeft Assen 2 de wedstrijd tegen Middelstum 2 gespeeld. Vanwege het onverwachte overlijden van Sjouke Gerbens van Middelstum hebben we afgesproken om in deze wedstrijd een bord leeg te laten, ter nagedachtenis aan hem.

Op alle 5 borden had Assen 2 al snel een overwicht.
Gerard was om 21.00 uur als eerste klaar. Zijn tegenstander werd verrast door f4 en verloor al snel een pion. Hij besloot om dan maar alles op een koningsaanval te gooien. Dit werd niet echt gevaarlijk en na het verlies van nog een stuk gaf hij op.
Mijn tegenstander vond overigens dat ik erg snel speelde. Dat klopt ook wel, want mijn klok stond bij het einde van de partij nog op 1 uur en 15 minuten. Ik had alleen het increment per zet gebruikt.
Cor was de volgende die een punt scoorde. Ik heb niet gezien hoe hij materiaal voor is gekomen. Maar toen ik voor het eerst keek, was het al duidelijk dat hij veel beter stond. Kort daarna gaf zijn tegenstander op.
Nanning had een leuke stelling op het bord. Vele mogelijkheden om de koning van de tegenstander te bedreigen. Die kon de aanval dus ook niet stoppen en daarmee was de wedstrijd gewonnen.
Tinus had een iets betere stelling, maar het lukte hem niet beslissend voordeel te krijgen. Daarom bood hij maar remise aan en dit werd door zijn tegenstander aangenomen.
Tenslotte had Wout een zeer goede stelling. Hij koos echter niet het goede plan, waardoor hij een stuk achter kwam. Dat was te veel van het goede en hij gaf op.

Eindstand: Middelstum 2 – Assen 2: 1,5 – 3,5
Gerard
 
Berichten: 42
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 21:01


Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron