Maandag 7 april stond Hoogeveen uit op het programma. Bepaald geen kleine tegenstander, op rating de sterkste tegenstander in de promotieklasse. Nu wordt deze gemiddelde rating natuurlijk behoorlijk beïnvloed door Andries Mellema (rating 2200+), maar ook zonder de kopman staat er een team dat zonder meer mee kan in de derde klasse van de KNSB.
Wout speelde vooruit, en heeft - zo grapte gelegenheidsteamleider Rieks in de mail - tegen alle verwachtingen in remise gescoord (Wout heeft vorig jaar op 1 winstpartij na alle partijen remise gescoord. Dit jaar is dit overigens nog maar de vierde remise bij twee winstpartijen!). Ik heb de partij niet gezien, maar Wout stond de hele partij erg goed.
De eerste verrassing kwam al om half 8. Webmaster Martin van Velzen kwam naar Hoogeveen om te supporteren, en heeft veel foto's gemaakt! https://www.facebook.com/media/set/?set=a.772738699461286.1073741910.199821393419689&type=1
De eerste die klaar was was Silvia. Op bord 8 had zij met zwart het moeilijk, en moest om kwart over negen al capituleren.
Om half 11 volgden vlak achter elkaar 3 remises, van Hans en Jan (beiden repten over een saaie partij) en Sybrand. Hans appte de dag erna:"Hele opening iets beter gestaan. Na een redelijke kans op een echt betere voortzetting te hebben gemist, vervlakt de stelling. Na 19 zetten remise....sorry, beetje ZZZzzz"
Ik speelde tegen Sander Taams, een jeugdige belofte in het team van Hoogeveen.
stand na 21...Pf4
Hier speelde wit 22. Txf4, geeft een kwaliteit tegen een pion (ervan uit gaande dat f4 een keer valt) en de belofte van een ijzersterk paard op d5. Hoewel de software thuis zegt, dat zwart op +1.5 staat, zag ik dat spel niet zitten, en besluit tot ....22... Txc3
Na een afruil (nou ja....er schoot tussendoor ook een pionnetje bij in) onstond de volgende stelling:
Hier volgde een wedloop 44...h4 45. e6 h3 46. e7 Tc8 47. Kd6 h2 48. Tb1 Kxf3 49. Kd7 Th8 50. e8D Txe8 51. Kxe8 Kg2 52. Kxf7 f3 53. Ke7 f2 54. f6
en een aantal zetten en drie promoties later werd om half 11 tot remise besloten.
Sjoerd speelde een spannende wedstrijd tegen Marten Berghuis. In het eindspel verloor hij een pionnetje, en later om tien over 11 de partij.
Sjoerd: Nemen met de dame op a2 was verleidelijk. Ik durfde het niet aan, maar Fritz zou het wel doen. Er volgde 18. .. b5 19. b4 Dd8 waarna ik eigenlijk alleen maar gedrukter kwam te staan, een pion verloor en de partij.
Met de stand 4-2 voor Hoogeveen leek toch een klein wondertje mogelijk. Rieks speelde op bord 1 tegen Andries Mellema, en had zich goed voorbereid op het Benko-gambiet. In een gezonde stelling wist Rieks de gambietpion vast te houden, maar ergens in het eindspel ging het mis. Mat was slechts te vermijden door offer van de dame.
Rieks: Als tijdelijk teamleider wist ik al een poosje dat ik waarschijnlijk tegen Andries Mellema zou spelen. Ik vond verschillende partijen, zelfs al in 2006, waarin hij het Benko gambiet speelt en kon me er dus goed op voorbereiden. Na de partij vertelde Andries dat hij zijn boek over de Benko had uitgeleend, maar aangezien de opening gunstig voor mij uitpakte, gaat hij dat boek zeker terugvragen

Stelling na 22... Rb4
Hier dacht ik heel goed te staan en wilde eigenlijk 23. Te1 spelen. Dan heeft zwart echter de mogelijkheid om op c4 te slaan en krijgt hij misschien rommelkansen. Ik dacht ik houd de stelling gesloten door een paard op b5 te krijgen en heb daar alle tijd voor.
23. Na2 Rb7 24. Na3 Rab8 25. Nc3 Bxc3 Zwart kan het paard op b5 niet toelaten en moet zijn sterke loper wel opgeven. 26. Qxc3 Rb4
Hier heb ik het nog onder controle en twijfelde tussen Te1 en Pc4. Na 27. Pc4 volgt Db7 en dan Pd2 en ik dacht dat ik de boel onder controle had, maar dat mijn paard actiever zou kunnen zijn. Mijn computer geeft aan dat die activiteit mogelijk was geweest door 28. Pa5! te spelen waarna het c6 bereikt. Na Te1 mistte ik dat zwarts 28e zet.
27. Rfe1 Qb7 28. Re3 e6 Verassend sterk. 29. dxe6 Nxe6 en het paard doet weer helemaal mee 30. f3 Nd4 31. Nc4 Rxa4 Scherp
Mijn stelling is zeer wankel. Na zo lange tijd een pion voor te hebben gestaan wilde ik er toch niet een achter komen. Pxd6 faalt echter tactisch. Met 32. Tb2 zou ik volgens de engine de boel nog bij elkaar kunnen houden.
32. Nxd6 Ra2+ 33. Rb2 (Kh1 Qd7 met aanval op d6 en h3) Qa6! De dreiging op f1 wordt fataal, er volgt een spectaculair einde waar Andries gebruik moest maken van de halve minuut per zet, maar dat was voldoende 34. Rxa2 Qxa2+ 35. Kh3 Qa6
36. e5 Qf1+ 37. Kg4 h5+ 38. Kg5 Kg7 39. Kh4 Rb4 40. e6 Blijven proberen f6
Een mooie stelling, mat dreigt op vele manieren. Ik vond het jammer dat lucht geven aan mijn koning niet lukte 41. g4 g5+ 42. Kg3 h4#. Verder dreig ik af en toe nog mijn dame te offeren voor de toren en dan met mijn e-pion nog te promoveren, maar dreigen is niet voldoende.
41. Re4 Nxf3+ 42. Qxf3 Qxf3 43. Rxb4 g5+ 44. Kh3 Qf1# 0-1
Gertjan speelde op bord 2 eveneens een kansrijke partij. In tijdnood wist hij echter die winstweg niet te vinden, en om half 12 werd tot remise besloten.
Gertjan: Ik speelde met zwart tegen Osama Sadallah. Ongeveer de eerste 12 zetten waren nog gewoon theorie en iets later probeerde ik de stelling te breken ten koste van een pion die ik dacht op termijn wel terug te gaan winnen.
Niet veel later kwam ik opeens met de dame binnen, met een op het oog gevaarlijke aanval op de koning. Ik wist zeker dat ik hier ergens de echte winst heb laten glippen en dat bleek ook nadat ik de stelling in Fritz invoerde.
Stelling na 25 Df2. Hier volgde Dc2 en blijkbaar had ik daarna een mat in 6, met exact hetzelfde motief als waar ik later in de partij steeds wel naar zat te kijken. Namelijk: Pg4+ hxg4 Dh4+ Kg1 Ld4+ Le3 Lxe3+ Kf1 Dh1+ Ke2 Lxg4#. Gemiste kans.. ik speelde namelijk geen Pg4+ maar Dh4, waarna er wel nog steeds dreiging bleef.
Vervolgens kon ik geen voordeel behalen door uitstekend verdedigend spel van mijn tegenstander en speelde ik na een remisevoorstel nog even door voor het team vanwege de 4-2 tussenstand. Uiteindelijk toch een remise geworden. Blij met het resultaat, maar gezien de partij had ik wel op meer gehoopt.
Al met al een regelmatige overwinning voor de Hoogeveners.
Hoogeveen 1916 - Assen 2 1811 5½ - 2½
1. Andries Mellema 2221 Rieks Taal 1879 1 - 0
2. Osama Sadallah 1996 Gertjan Haan 1804 ½ - ½
3. Christiaan Mol 1942 Hans Smit 1958 ½ - ½
4. Marten Berghuis 1945 Sjoerd Homminga 1858 1 - 0
5. Edwin de Jonge 1820 Jan Posthoorn 1824 ½ - ½
6. Sander Taams 1872 Sybrand Houtsma 1770 ½ - ½
7. Marc Snuverink 1808 Wout Knol 1791 ½ - ½
8. Bert Janmaat 1722 Silvia van der Werff 1605 1 - 0