NOSBO-beker 2015-2016

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

NOSBO-beker 2015-2016

Berichtdoor Martin van Velzen » do 24 sep 2015, 11:55

Assen 2 heeft helaas niet erg gunstig geloot in de NOSBO-beker: de uitwedstrijd tegen SISSA 5 moet nog te doen zijn, maar daarna volgt naar alle waarschijnlijkheid een bezoekje aan het flink versterkte SISSA 3...

http://www.nosbo.nl/images/documenten/b ... 5-2016.pdf
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NOSBO-beker 2015-2016

Berichtdoor Martin van Velzen » za 31 okt 2015, 01:51

De wedstrijd tegen SISSA 5 was zeker te doen; sterker nog, er bleef geen halfje achter in Groningen!

   SISSA 5           1624 - Assen 2         1838 0 - 4
1. Johan Visser 1667 - Arjan Dwarshuis 1955 0 - 1
2. Anne van der Veen 1605 - Hans Smit 1895 0 - 1
3. Roland Kroezen 1599 - Gertjan Haan 1815 0 - 1
4. Jorn Torenbosch - Tycho Bruggink 1688 0 - 1
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NOSBO-beker 2015-2016

Berichtdoor Martin van Velzen » za 28 nov 2015, 01:28

Het werd vanavond nog knap spannend tegen SISSA 3, maar helaas gingen we in de barrage alsnog onderuit... Morgen verslag, hier alvast de uitslagen:

   SISSA 3           1980 - Assen 2             1850 2 - 2
1. Koen Lambrechts w 2296 - Arjan Dwarshuis z 1922 ½ - ½
2. Andrey Tsyganov z 1916 - Gertjan Haan w 1836 0 - 1
3. Maarten Hemmes w 1845 - Martin van Velzen z 1857 ½ - ½
4. Carl Hoekstra z 1861 - Mark Jager w 1786 1 - 0
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NOSBO-beker 2015-2016

Berichtdoor Martin van Velzen » za 28 nov 2015, 13:09

Assen 2 met opgeheven hoofd uitgeschakeld

Gisteravond mocht het bekerteam van Assen 2 een voorproefje nemen op de competitiewedstrijd tegen SISSA 3, die over twee weken op het programma staat. SISSA 3 is dit seizoen flink versterkt met twee spelers die vorig seizoen nog in de Meesterklasse uitkwamen, en dus was ik nogal pessimistisch over onze kansen, maar toen wij in het Denksportcentrum aankwamen en vervolgens van de vier sterkste Sissanen er slechts één zagen verschijnen, werd ik al een stuk optimistischer, helemaal toen Arjan bij de loting de zwarte pion trok, waardoor de kleurverdeling ook nog eens gunstig voor ons was. En het werd inderdaad een kraker van jewelste!

Wij mochten zelfs een tijdje genieten van een voorsprong, want Gertjan verraste zijn tegenstander met een klein trucje:

Wit Kg1, De2, Tc1, Tf1, Pc3, Pd4, pi a2, b4, e3, f2, g2, h2 Zwart Kg8, De7, Tc8, Tf8, Pd7, Pe8, pi a7, b6, e6, f7, g7, h6

De pion van h2 kan ook op h3 hebben gestaan, maar dat maakt voor het trucje niet uit: met 1. Pd5! incasseerde Gertjan een kwaliteit. Daarna werd het één en ander afgeruild tot er toren tegen paard, met wederzijds nog drie pionnen, overbleef. Dat leek niet zo eenvoudig te winnen, maar gelukkig vergreep zwart zich aan een ongelukkige paardzet die nog een belangrijke pion kostte. Een paar zetten later was het gedaan: 1 - 0 voor ons!

Ikzelf was de tweede die klaar was, en geheel in de stijl van dit seizoen ook nu met remise. Er gebeurde ook niet erg veel in mijn partij: na 20 zetten had ik comfortabel gelijk spel, en omdat de andere twee borden niet slecht stonden ging ik akkoord met het remisevoorstel van mijn tegenstander. Niet zo interessant verder, de overige twee borden waren stukken spannender!

Mark was als derde klaar. Hij kreeg een mix van Caro-Kann en Moderne Verdediging tegen die bekend staat als het Gurgenidze-systeem, en die ikzelf ook een paar keer heb uitgeprobeerd met zwart. Geheel in de lijn van het systeem ging het centrum op slot en zette zwart alles klaar om de damevleugel te openen, maar ondanks dat dat een zwakke witte pion op d4 opleverde had dat in mijn ogen niet veel moeten opleveren. Helaas gebeurde dat wel, maar niet omdat die pion eraf ging: Mark schoot namelijk een bok en leverde zomaar een stuk in. Weg partij, en de stand was weer gelijk...

Arjan mocht dus proberen ons alsnog aan de overwinning te helpen, en hij kwam heel ver! Tegen niemand minder dan Koen Lambrechts, vorig seizoen nog basisspeler van SISSA 1 en naar verluidt sinds kort FM (zojuist gecheckt: zijn FIDE-rating is inderdaad hoog genoeg, maar hij heeft de titel nog niet officieel binnen), kwam er een eindspel met ongelijke lopers op het bord, waarin Arjan (met zwart) twee verbonden vrijpionnen op de damevleugel had:

Wit Kd3, Lh5, pi d4, g3, h2 Zwart Kb4, Lg7, pi a4, b5, f4

Hier speelde Arjan het (zeker met nog maar twee minuten op de klok) voor de hand liggende 1... fxg3, waarna de partij een paar zetten later remise werd gegeven. Een prachtig resultaat, maar als ik mijn computer mag geloven had Arjan zelfs kunnen winnen door 1... Kb3 te spelen! Het slaan van pion f4 kost wit een belangrijk tempo, de witte pionnen kunnen vrij makkelijk worden gestopt door de loper op de diagonaal d8-h4 te zetten, en verder dreigt zwart gewoon zijn a-pion door te laten lopen. Dat is natuurlijk in tijdnood niet te overzien, en laten we eerlijk zijn: met zwart remise tegen zo'n speler is niet iets wat veel Assenaren lukt!

2 - 2 dus, en dus was het tijd voor snelschaken. Helaas keerde de gunstige kleurverdeling uit de reguliere wedstrijd zich nu tegen ons, en dus werd het een vrij hopeloze exercitie, al miste Arjan nog mat in 1... Een 4 - 0 nederlaag was ons deel, en dus alsnog uitschakeling, maar wat mij betreft waren we absoluut de morele winnaar. Als we dit niveau over twee weken ook halen kunnen er nog mooie dingen gebeuren!

   SISSA 3           1980 - Assen 2             1850 2 - 2
1. Koen Lambrechts w 2296 - Arjan Dwarshuis z 1922 ½ - ½
2. Andrey Tsyganov z 1916 - Gertjan Haan w 1836 0 - 1
3. Maarten Hemmes w 1845 - Martin van Velzen z 1857 ½ - ½
4. Carl Hoekstra z 1861 - Mark Jager w 1786 1 - 0
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen


Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron