NOSBO Topviertallen 2015-2016

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Maarten D » wo 20 jan 2016, 00:41

Klopt. Hoogeveen zal er blij mee zijn. Wij hebben desalniettemin een gezellig avondje gehad!
Maarten D
 
Berichten: 56
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 23:19

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Pieter » wo 20 jan 2016, 22:49

Interessante slotvraag: mag je, als je promoveert, de klok stilzetten om een dame te halen?
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Tinus Spriensma » do 21 jan 2016, 11:41

Dame halen - het feest mag wel een uur duren. Maar ja, veel tenten moeten voor 12 uur dicht; bars nog eerder ...
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Pieter » do 18 feb 2016, 10:18

Gisteren een ''soepele" 3-1 overwinning behaald op Atlantis....Rieks, Ben en ik wonnen, Arjan verloor.
Rieks en Ben hebben beiden laten zien dat toreneindspelen alleen gewonnen kunnen worden als je eerst materiaal achterstaat :D

verslag volgt
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Pieter » za 20 feb 2016, 17:05

Assen en de kracht van de geofferde h-pion

Afgelopen woensdag werd de thuiswedstrijd tegen team Atlantis afgewerkt, in het gelijknamige cafe. Gelukkig hadden ook deze tegenstanders geen moeite om deze wedstrijd in Groningen te spelen, dit verkortte de reisafstand voor eenieder flink. Zo zorgen we met z'n allen goed voor het milieu... Na een lekker hapje eten bij Ben, bleek ook dat het voor sommigen nog even wennen was dat wij inderdaad thuis speelden. Zo bleken wij (zoals gebruikelijk bij een thuiswedstrijd) zwart op bord 1 en 3 te hebben, en wit op de even borden. Gelukkig bleef de schade hiervan beperkt.
Na door het uitspelende team van harte welkom te zijn geheten op de locatie, kregen we zelfs het eerste drankje cadeau. Wij moeten vaker dit soort thuiswedstrijden gaan spelen :P

De wedstrijden:

Op borrd 1 speelde Rieks tegen Bert van der Marel. Rieks, voor de gelegenheid strak in pak, speelde goed, maar zoals het een echte topspeler betaamt 'offerde' hij zijn h-pion... Dit in het spoor van bekende schaakgrootheden als Spassky (Spassky-Fischer, eerste partij wereldkampioenschap 1972), Karpov (Karpov-Korchnoi, 2e partij Kandidatentoernooi 1974) ,Tromp (van der Marel-Tromp, SISSA-Assen van 13-2-2016) en van Os (van Os-Visser, zie verderop). Oké, misschien horen die laatste twee niet in het rijtje thuis, maar het was curieus om te zien hoe dezelfde pion werd geofferd tegen dezelfde tegenstander in een paar dagen tijd. Dit werd ook fijntjes door Bert opgemerkt, met de tekst: "Ik heb de zwakke plek van Assen gevonden".Uiteindelijk kreeg Rieks, met zwart, een dubbel toreneindspel met (ongeveer) de volgende stelling:

Diagram 1

Ziet er remiseachtig uit (zijn niet alle toreneindspelen remise?), maar Bert wilde meer en speelde vol op de winst. Dit leverde situaties op waarin Rieks zijn tegenstander leek uit te lachen (Toren Ha Ha 1), of tot nieuwe inzichten kwam (Toren A Ha 1). Deze inzichten leverden een dertigtal zetten later de volgende stelling op:

Diagram 2

Zoals te zien staat zwart hier gewonnen, en dat was dan ook de uitslag.

Bord 2 werd bezet door Arjan, tegen Casper Rupert. Zij speelden eerder dit jaar ook al tegen elkaar, in het kader van de externe competitie. Die won Casper en Arjan was dus gebrand op revanche. Dit kwam er volledig uit, Arjan kwam zeer goed en glad gewonnen te staan, maar koos helaas de verkeerde voortzetting met zelfs een 0 tot gevolg. Helaas was deze partij iets te ingewikkeld (met veel te veel stukken om voor mij te onthouden), dus geen diagrammen.

Ikzelf speelde op bord 3 tegen Maarten Roorda. Na een bijzondere opening stond na 16 zetten de volgende stelling op het bord, met wit aan zet:

Diagram 3

Zoals gebruikelijk bij deze wedstrijd mist een van beide spelers een h-pion....
Ik had zojuist 16.... Lc5 gespeeld, met het idee 17....Pxf2 18.Txf2 Td1+ met kwaliteitswinst. Wit blijkt echter gewoon op b5 te kunnen slaan, want na 17. axb5 Pxf2 volgt 18. La3 met een hele goede stelling voor wit. Wit koos echter voor 17. Lf4, met remiseaanbod. Na overleg met de teamleider moest ik doorspelen, met als vervolg 17...The8 18. Lg3 Te2 19. Pd4 Lxd4 20. cxd4 b4

Diagram 4

Hier heeft wit het een stuk moeilijker, en vond niet de juiste voortzetting (volgens Fritz 21. Tfc1). Maarten speelde 21.c4, met vervolg 21....bxc3 e.p. 22. Tfc1 b2 23. Ta2 Txd4 24. Taxc2 Txc2 25. Txc2 Kd7

Diagram 5

Vanwege mat achter de paaltjes verliest wit nog een pion. Het ging verder met 26.Tc7+ Ke6 27.Tc6+ Kd5 28. Td6+ Kc5 , en wit moet torens ruilen, waarna de a-pion verloren gaat. Een aantal zetten later gaf wit op.

Ben speelde op bord 4 tegen Johan Visser, kwam redelijk matig uit de opening, maar kwam toen op het geniale idee om zijn h-pion te offeren. Verder commentaar is eigenlijk overbodig, maar toch maar een diagram (wat ongeveer de partij benadert):

Diagram 5.

Wit staat weliswaar een pion achter (of waren het er 2 Ben?), maar heeft toch wat compensatie vanwege de open lijnen. Na enthousiast verder spelen, deed Johan een wat mindere zet waardoor zijn voordeel was vervlogen. De stelling bleek uiteindelijk zo goed voor Ben dat er zelfs winst in bleek te zitten.

Uiteindelijk dus een 3-1 overwinning. Klein puntje: voor een thuiswedstrijd waren er wel wat weinig supporters aanwezig :P. Aanvullingen van de anderen zijn van harte welkom
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Ben » za 20 feb 2016, 20:21

Prachtig verslag Pieter!

Pieter's eerste stelling van mij klopt ongeveer, na 10 zetten waarin zowel mijn tegenstander als ik wat foutjes maakten kwamen we bij dit eindspel:

Hoi

Ik sta hier dus inderdaad 2 pionnen achter, maar de engine geeft mij hier al +1.2, het initiatief in het centrum is erg sterk en bleek in de partij beslissend.
Ben
 
Berichten: 67
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 15:13

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Maarten D » zo 21 feb 2016, 11:42

Mooi verslag Pieter!
Maarten D
 
Berichten: 56
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 23:19

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Ben » vr 13 mei 2016, 00:19

Assen Viertal sluit seizoen onsuccesvol af

Het was tijd voor onze laatste thuiswedstrijd van het seizoen, en na een heerlijke maaltijd bij Rieks traden we met volle maag en vol enthousiasme in het Denksportcentrum aan. De Groninger Combinatie moest op 2-2 gehouden worden om onze tweede plaats veilig te stellen, op papier een pittige opdracht, zeker aangezien de uitspelers sterk op kwamen dagen en duidelijk met meer aanwezig waren in het supportersvak.

Rieks was als eerste klaar, in een wat defensieve opzet zag hij geen kans om zijn stelling voldoende flexibel te houden, en na een kwaliteitsoffer van zijn tegenstander stortte zijn koningsstelling snel in.

Ikzelf, Ben, wist de stand op 1-1 te brengen door Fons van Hamond te kloppen. Een scherpe Draak verzandde na dameruil in een interessante stelling met een loper+pionnenmeerderheid voor mij met wit op de damevleugel en paard+koningsmeerderheid voor mijn tegenstander. Ik koos een ongelukkig moment om torens af te ruilen waardoor ik dit eindspel iets minder in ging (-0.5, zie ik achteraf op de computer), maar mijn tegenstander deed wat ongelukkige zetten waarvan ik kon profiteren. Ik heb nog een remisekans weggegeven, maar die werd niet gegrepen en uiteindelijk wist ik het punt binnen te slepen.

Arjan deed in een Benoni een ongelukkige paardzet en kwam snel slechter te staan. Met goed knokken wist hij zijn stelling overeind te houden, maar meer dan remise zat er niet meer in.

Pieter mocht het voor ons afmaken, wat hij probeerde met een, ehm, creatief pionoffer. Deze pion bleek helaas erg belangrijk in zijn koningsstelling en er was geen houden meer aan.

Gedetailleerde eindscore:

T Assen V 1958 Groninger Combinatie V1 2026 1½ 2½ do 12 mei
1. Rieks Taal 2061 Maurice Schippers 2221 0 1
2. Arjan Dwarshuis 1942 Govert Pellikaan 1946 ½ ½
3. Pieter Tromp 2107 Edwin Zuiderweg 1892 0 1
4. Ben van Os 1720 Fons van Hamond 2043 1 0

Al met al een geslaagd einde van een leuke competitie! Iets informeler en gemoedelijker dan de reguliere competitie, maar de strijd op de borden was niet minder fanatiek. Wij eindigen als 3e van de 7, een plek waar wij gezien de ratings thuishoren.

Voor mij persoonlijk was het een mooie afsluiter van mijn beste externe seizoen voor Assen ooit, 9,5 uit 14, waaronder een ongeslagen seizoen voor mijn basisteam Assen 4!
Laatst bijgewerkt door Ben op vr 13 mei 2016, 14:51, in totaal 1 keer bewerkt.
Ben
 
Berichten: 67
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 15:13

Re: NOSBO Topviertallen 2015-2016

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 13 mei 2016, 11:19

Knappe prestatie Ben! Volgend seizoen maar één of twee teampjes hoger? Wel jammer van de wedstrijd trouwens, al moet gezegd dat zij in de veruit sterkste bezetting van het seizoen aantraden...
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Vorige

Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron