Assen 2 2016-2017

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Sybrand » za 10 sep 2016, 09:41

De indeling van het komende seizoen voor Assen 2 is bekend.

r1	vr	30 sep	Assen 2	                  Het Kasteel	 	 
r2 do 13 okt Haren & Oostermoer Assen 2
r3 vr 11 nov Assen 2 Hoogeveen
r4 di 29 nov Middelstum Assen 2
r5 do 19 jan HSP/Veendam 2 Assen 2
r6 vr 10 feb Assen 2 Leek
r7 ma 13 mrt ESG Assen 2
r8 vr 07 apr Assen 2 Staunton 2
r9 GC 4 Assen 2


Ronde 9 is een gemeenschappelijke slotronde, waarschijnlijk bij Staunton.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Sybrand » za 24 sep 2016, 00:05

Vanavond een droomstart voor Assen-2 in twee vooruit gespeelde partijen in de wedstrijd tegen Het Kasteel:

Sjoerd wint op bord 5 van Feline Waardenburg, Jesper wint op bord 6 van Marlinde Waardenburg!
Laatst bijgewerkt door Sybrand op zo 25 sep 2016, 21:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Sjoerd » za 24 sep 2016, 11:34

Volgens mij ben ik dit seizoen voorlopig landelijk topscoorder qua aantal gespeelde zetten in de externe competitie. Vorige week zaterdag 89 en gisteren 61 maakt samen 150 zetten.

Tegen Feline Waardenburg had ik een eindspel van toren plus pion tegen het witte loperpaar. In feite bleek dit een kwaliteit meer voor mij, want de witte loper kon niet meedoen en de witte g-pion ging verloren.

Feline Waardenburg - Sjoerd Homminga
na 43. Lxf2

Diagram 1

Met hangen en wurgen won ik het uiteindelijk.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Sybrand » za 01 okt 2016, 00:46

Assen 2 wint eerste ronde van taai Coevorden

Het leek allemaal een gelopen race, al zei natuurlijk niemand dat hardop. Vorige week wonnen Sjoerd (voor een toelichting op deze partij zie de posting hierboven) en Jesper van Feline en Marline Waardenburg.

Jesper over zijn eigen partij: Ik speelde tegen Marlinde Waardenburg, een tegenstandster die ik de afgelopen jaren vaak ben tegengekomen op jeugdtoernooien.Ik kwam redelijk uit de opening en kon een (kleine) aanval opbouwen op Marlinde's koningsstelling.
De volgende stelling kwam op het bord:

stelling

Ik speelde hier 31. Lf6, een slechte zet, want nu wint Marlinde een pion met 31. ... Pxf6 32. exf6 Lxf6 33. Dxf6 Dxg3. Mijn kleine voordeel is hier weg. Ik maakte het zelfs nog erger door 34. Pg5 te spelen, wat na 34. ... Td2 een stuk kost.

stelling

Gelukkig miste Marlinde Td2, en maakte ze een blunder met 34. Tde7. Hier had ik 35. Txe6 moeten spelen; op 35... Txe6 zet ik mat met 36. Dxf7 en 37. Dxh7#. Op 35. ... fxe6 speel ik 36. Pf7 met onvoorkombaar mat met 37. Dh8#. De enige andere mogelijkheid voor zwart is de dame te ruilen voor mijn paard op g5, waarna ik gemakkelijk win. Helaas miste ik Txe6 en speelde ik Pxe6 en kwamen we uiteindelijk in de volgende stelling terecht.

stelling

Dit ziet er behoorlijk remise uit, maar in de volgende stelling kwam er nog een laatste kans voor beide partijen.

stelling

Hier wint zwart met 64... Pa6 65. Ld3 en 65. ... Pc5+, maar in plaats hiervan speelde Marlinde Pa8 waarna ik haar paard insloot en de partij won.


20160923_212103 (1).jpg
20160923_212103 (1).jpg (71.65 KiB) 17846 keer bekeken


Met 2-0 voorsprong de wedstrijdavond ingaan tegen een ongeveer gelijkwaardig Het Kasteel uit Coevorden moest toch een makkie worden. Een aantal jaren terug wonnen we ook de eerste ronde van Coevorden (voor verslag toen druk hier), dus een herhaling zat er in! Het liep allemaal een stukje moeilijker.

Om kwart voor 8 werd de wedstrijd overeenkomstig de planning door wedstrijdleider Martin van Velzen afgetrapt. Zes partijen gingen van start. Als captain had ik mij aan de kant laten staan, om ook ruimte te geven voor onze reserves; deze ronde had Jesper meegespeeld. Alle tijd dus om - tussen de zetten door in de interne competitie - een kijkje te nemen in de speelzaal.

Om half 9 een eerste tussenstand: Ben stond op 8 een pionnetje achter, maar bij Ben zegt dat niet veel, hij heeft een heel eigen opportunistische speelstijl waarin een pion meer of minder niet altijd de doorslag geeft. Bord 1 gaat het kennelijk goed met Geon, hij bestelt een tapbiertje als Paul hem iets te drinken aanbiedt! Dat geeft vertrouwen :-) De stelling ziet er overigens gelijk uit. Frank staat in een c3 siciliaan gelijk, Hans krijgt een skandinavier tegen, staat ook gelijk, Jan met wit in een franse partij dames geruild en ook gelijk. Tot slot ook Kenneth in evenwicht. Niks aan de hand dus.

Om kwart over 9 - ik had net verloren in de interne - weer een rondje gemaakt. Geon's biertje stond ogenschijnlijk onaangeraakt - alleen zonder schuimkraag nu - naast het bord. Hij heeft met zwart een open g-lijn op de koningsvleugel van Paul. Dat ziet er veelbelovend uit! Hans op 2 heeft met wit ruimtevoordeel. Frank heeft een pion geofferd (hoop ik maar; hij staat in ieder geval eentje achter), terwijl Jan een pion voor staat, maar wat voor 1.....een triple pion op de c-lijn, zonder steun van b of d pion....dat kan niet lang goed gaan. Maar Jan activeert zijn Toren naar h7, optisch een goede zet, maar in de na-anlayse werd deze als fout afgewezen. Bij Kenneth dreigt een spannende partij met kort en lang gerokkeerde koningen. Ben rommelt zich naar tegenkansen met zijn pion achter, al lijkt hij een tweede pion in dit proces erbij in te laten staan, die de tegenstander echter niet nam.

Om kwart voor tien bij Ben onduidelijk. Wel nog steeds een pion achter, maar hij krijgt wat kansen. Bij Kenneth heeft een kaalslag plaatsgevonden onder de (potentieel beschermende) f en g pionnen; zijn koning staat volledig op de tocht op g7 te wachten op de witte aanval. Jan heeft zijn pion voor weggegeven, lijkt licht minder te staan. Geon staat zonder meer goed. Pion voor, die moet hij toch tot winst kunnen omzetten! Hans heeft met wit een sterk paard op e6 gepositioneerd, dat biedt misschien perspectieven als deze daar kan blijven staan! Zwart heeft een paard op a6 .... Bij Frank is het ondertussen materieel gelijk - het was dus toch een offer! - en Stephan heeft een dubbelpion op de f-lijn, maar 2 tegen 1 pionnen op de damevleugel.

20 over 10 een nieuw rondje. De temperatuur loopt op in de speelzaal. Ben staat zeeen van tijd voor, maar nog steeds een pion minder. Kenneth's koning staat nog steeds bloot aan aanvallen. Geon staat een pion voor, lijkt gewonnen te staan. Hans zijn paard op e6 wordt afgeruild, de torens gaan eraf, en er rest een eindspel van 6 pionnen elk. Hans heeft hierbij de g en h pion met wit, zijn tegenstander de f en g pion met zwart. Dat kan een outside-passed-pawn opleveren!
Enige nadeel: Hans heeft nog 7 minuten, de tegenstander 40.
Frank krijgt te maken met oprukkende pionnen op de damevleugel. Dat kan gevaarlijk worden.

Om kwart voor elf een remiseaanbod voor Ben. Hij staat een pion achter, maar gezien de langzamerhand zorgelijke stellingen her en der moest hij doorspelen.

Jan verliest:

stelling

zwart speelt hier 1...a4! en eenvoudig is te zien, dat na een aantal zetten de zwarte koning op c3 slaat als de witte koning de a-pion opeet. Zwart is dan sneller bij de witte f en e pion dan wit bij de zwarte (2-1).

Frank weet de twee damevleugel pionnen van Stephan uit de weg te ruimen en heeft een prachtige meerderheid van 4 tegen 2 pionnen - met elk nog een paard - op de koningsvleugel! Dat kan bijna niet meer misgaan!

Een mirakel op bord 8: Ben weet zijn torens te activeren en valt pardoes via de d-lijn de koningsstelling binnen. Mat is onafwendwaar! De voorsprong is weer twee punten (3-1)

Om 11 uur meldt Hans dat hij remise heeft (3,5-1,5). Een doorgebroken pion op de h-lijn waar ik eerder op had gehoopt zat er niet in, omdat zwart dit eenvoudig kon oplossen door de verdediger af te ruilen. Op bord 1 staat Geon langzamerhand gewoon in de verdrukking. De pion voorsprong is in het toreneindspel veranderd in een pion achter, en de witte koning staat wel heel sterk midden op het bord. Frank heeft met veel gemanoevreer zijn positie nog verder verbeterd en wint om kwart over 11 de partij (4,5-1,5)! De wedstrijd is in ieder geval binnen!

Om half 12 gaf Kenneth zich gewonnen. Hij had al een dame tegen een toren geruild om erger te voorkomen, verloor nog een paard. Toen hij ook door een vlaag van schaakblindheid een kwaliteit weggaf, hield hij het voor gezien (4,5-2,5).

Alle aanwezigen verzamelden zich om het bord van Geon en Paul. De stelling zag er somber uit voor Assen, maar zie hier wat er gebeurde:

stelling

61. Kb7 Kd7! (lokt wits volgende zet uit)
62. Td2+ Ke6 63. c8D+ Txc8 64. Kxc8 e4 en nu blijkt het belang van de tussenzet 61....Kd7. Wit zijn toren staat nu op d2, waar hij anders Tb5 had kunnen spelen om de zwarte koning af te snijden 65.Kc7 Ke5 66. Kc6 e3 67 Td8 Ke3 68. Kc4 en remise (5-3)

Commentaar Geon: In mijn zwartpartij tegen Paul Assen (2054) sloeg de vlam al snel in de pan. Na een dubbel pionoffer van zijn kant, waarvan ik de tweede niet aannam, vervolgens een kwaloffer van mijn kant en een kwaloffer terug restte een toreneindspel met voor mij een pion meer maar wel een hele slechte structuur (a, c, c, e, e,) Toen ik op de pion wilde blijven zitten en daarmee te passief speelde zag het er even slecht uit maar door alert te verdedigen wist ik de remisehaven te bereiken.

Al met al een zwaar bevochten overwinning, waarmee we na de eerste ronde op de derde plaats staan in de promotieklasse.

De cijfers:

T	Assen 2	                 1791	Het Kasteel	        1718	5	3	
1. Geon Knol 2149 Paul Assen 2054 ½ ½
2. Hans Smit 1884 Arjen Wemmenhove 1811 ½ ½
3. Frank van der Werff 1959 Stephan Broertjes 1809 1 0
4. Jan Posthoorn 1784 Jeffrey ten Velde 1762 0 1
5. Sjoerd Homminga 1818 Feline Waardenburg 1609 1 0
6. Jesper Post 1381 Marlinde Waardenburg 1458 1 0
7. Kenneth Muller 1615 Jan Snoeijer 1744 0 1
8. Ben van Os 1740 Jan Gerritsen 1498 1 0
Laatst bijgewerkt door Sybrand op za 01 okt 2016, 14:18, in totaal 18 keer bewerkt.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Tinus Spriensma » za 01 okt 2016, 01:25

5-3 lees ik. Gefeliciteerd. Assen 4 verloor vorige seizoen nog van ze!
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Geon » za 01 okt 2016, 14:13

Mooi verslag! Eerste horde genomen!
Geon
 
Berichten: 7
Geregistreerd: di 27 okt 2015, 14:25

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Sybrand » vr 14 okt 2016, 00:26

4-4 tegen Haren-Oostermoer na een spannende wedstrijd
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Sybrand » vr 14 okt 2016, 22:16

knap gelijkspel Assen 2 tegen Haren-Oostermoer

Donderdag 13 oktober vertrokken we met 1 auto naar Zuidlaren. Eén auto vraagt u zich wellicht af...voor de beker? Nee de rest van de spelers ging op eigen gelegenheid of per openbaar vervoer vanaf Groningen. Een laatste moment wissel - Ben meldde zich ziek af - bracht ook Kenneth aan de start. Deze laatste-moment-wisseling/versterking (Kenneth heeft vorige week nog in de interne competitie een knotsgekke partij van Ben gewonnen) zou uiteindelijk de avond redden.
De zoektocht naar de locatie (De Millystraat 8 in Zuidlaren) bracht ons naar een nieuw fenomeen: een dwarsstraat heeft dezelfde naam als een klein stukje van de doorgaande straat in Zuidlaren, allebei heet het De Millystraat. De lokaliteit zit dus aan de doorgaande weg. Het is maar dat u het weet, scheelt een hoop zoeken.

We moesten die avond gemiddeld zo'n 75 punten per bord overbruggen qua sterkte. Dat zag er dus somber uit. Maar om kwart voor 8 gingen we van start, na via een omweg koffie of thee te hebben besteld tegen vriendenprijsje, althans vergeleken met de inpandige eetgelegenheid.

De eerste die klaar was was Geon. Hij speelde met wit aan bord 1 tegen Martien Visser sr, kwam een pion voor (dubbelpion weliswaar), Geon dirigeerde zijn lichte stukken naar voren en kwaliteitsverlies dreigde voor zwart. De stukken konden rond een uur of 10 in de doos (1-0). Commentaar Geon:

In mijn partij tegen Martien Visser sr. (2103) mocht ik met mijn paarden gaan draven. Vanaf d5 en c4 werd veld b6 door mijn beide witte knollen besnuffeld. Het positionele voordeel was zo groot dat zwart al snel geen vin meer kon verroeren. Toen er materiaal verloren ging gaf Martien er terecht direct de brui aan. Ongelukkige partij van zijn kant. Daarna de rest van de wedstrijd met interesse gevolgd. Kenneth won uiteindelijk toch nog een knotsgekke partij en scoorde daarmee de 4-4. Prima teamresultaat.


Sybrand op drie speelde met wit tegen Johan Klinkhammer. Ik kwam makkelijk uit de opening, zat wat te zieken met een loper en dame op d6 waardoor de zwarte pionnen niet van hun plaats konden, maar werd geleidelijk teruggedrongen. Via een aftrekaanval kwam ik richting eindspel een kwaliteit voor:

stelling

Hier was 21 Pxe4 een optie (21....dxe4 kan niet wegens 22.Lc4 Le6 23.Lxe6 Dxe6 24 Dxa7), maar ik koos voor 21. exf4 Dxf4 22. Lxg4 Lxg4 23. Pe6! met kwaliteitswinst 23....Df6 24. Dxa7 Dxe6

Zwart delegeerde vervolgens zijn stukken naar de koningsvleugel, dat zag er dreigender uit dan achteraf bleek, maar ik wikkelde af naar herhaling van zetten met remise aanbod (1,5-0.5). Achteraf had ik moeten doorspelen.

Jesper op 7 speelde met wit tegen teamcaptain Maarten Roorda. De heren hadden elkaar overigens anderhalve maand geleden bij het Nazomer Vierkampentoernooi ook al getroffen. De partij ging gelijk op, maar via een lange rokade kreeg Maarten een dreiging op mat achter de paaltjes. Na enig afruilen kon Maarten een pion pakken op a2, deze kon niet worden teruggeslagen vanwege mat op de onderste rij. De stukken gingen van het bord en een pionneneindspel van 2 pionnen minder voor Jesper bleef er over. Dat was kansloos (1,5-1,5). Commentaar Jesper: k speelde met wit tegen Maarten Roorda. In het Spaans maakte ik een fout in de opening waardoor Maarten beter kwam te staan. Uiteindelijk wist hij dit voordeel om te zetten in pionwinst. In het eindspel had ik nog kleine remisekansen, maar door een stomme fout gaf ik nog een pion weg waardoor Maarten de partij eenvoudig won.

Jan op 6 had met zwart Paulo Valiente als tegenstander. Paolo kwam een pion voor, schoof deze naar voren, en promotie was te voorkomen door het offeren van een kwaliteit. De daaruit resulterende achterstand in materiaal kwam Jan niet meer te boven (1,5-2,5)

Sjoerd op 2 speelde met zwart tegen Heinse van Houten. Heinse had het materiaal van zijn stichting ter beschikking gesteld voor deze partij, waardoor wij met prachtige borden, stukken en dito klokken konden spelen. Sjoerd leek lange tijd gelijk op te gaan, hoe het ging heb ik niet gezien, maar even later stond hij een pion achter en had een dubbelpion. Heinse tikte dit uit (1,5-3,5). Commentaar Sjoerd:

Ik speelde een enerverende pot tegen Heise van Houten. Op de zeventiende zet verdedigde ik me niet nauwkeurig genoeg.
Heinse van Houten – Sjoerd Homminga na 17. g4.

Diagram 1
Met 17. .. – g6 probeerde ik de gelederen gesloten te houden, maar 18 h5! breekt de boel open.
Om enig tegenspel te creëren bedacht ik 18. .. – Lxe5 19. Pxe5 f6 20. Pxg6 e5

Diagram 1
Maar na 21. fxe5 Pd7 22. Dd3 zijn de dreigingen richting koningsvleugel te groot en kon ik alleen nog maar tegenspartelen en verloor.


Nu was er qua stand een situatie ontstaan die oppervlakkig gezien als redeloos, reddeloos en radeloos zou kunnen worden omschreven. Maar ondanks de moeilijke tussenstand leerde een rondje langs de velden, dat in navolging van o.a. Jan Pieterszoon Coen, Colijn, Wilhelmina, de schrijver K.Norel, historicus Hendrik Algra en een rotterdams studentencorps een dispereert niet - wanhoop niet - op zijn plaats was. Frank had met wit op 5 een mooie aanval tegen Challenger-organisator Harry Gielen [dit toernooi gaat binnenkort weer van start, en een aanrader voor de onderbondspeler. Meer info vindt u hier: http://schaakclubharen.nl/toernooi/), Kenneth met zwart op 7 stond een kwaliteit en 2 pionnen voor tegen Tomas Hoekstra en Hans stond met zwart op 4 redelijk tegen de voorzitter van schaakclub Haren, Andreas Tasma.

Frank zijn aanval sloeg niet direct door, stond een kwaliteit achter en het was spannend, of Harry met zijn koning aan de schaakjes kon ontsnappen en uiteindelijk een gewonnen stelling zou kunnen overhouden. Dit laatste leek te lukken, maar een torenoffer bleek een magneetzet te zijn waarmee een paardvorkje de koningin veroverde, waarna Harry moest opgeven (2,5-3,5). Commentaar van Frank via whatsapp: Gielen op de damevleugel, ik op de koningsvleugel. Gielen zou door mijn damesvleugel heen komen met een sterk paard. Tevreden was ik niet. Ik moest daar wat tegenover zetten. Ik ging met stukken naar voren in plaats van pionnen. Dat sterke paard mocht een van mijn torens hebben, anders kan ik niks beginnen. Dreigde toren erbij te halen, zet een paard op f6+. Kan niet pakken, koning loopt weg (heeft in de partij uiteindelijk de route: e8-g8-d5-a6-b8 gelopen). De dame pakt een pionnetje en ik was weer tevreden. Het zat wel lekker mee in de partij, want de aanval was in het begin niet onverdedigbaar. Later nog een centrum pion erbij en materiaal weer gelijk. Door de dames op het bord te houden kon ik mooi naar de winst toe spelen, want de koning was niet beschermd door pionnen.

Hans wikkelde af, bleek een pion achter te staan, maar schoof de stelling dicht. Remise was daarmee onvermijdelijk (3-4)

Kenneth hield vervolgens de omstanders lange tijd in spanning. Hij ging een paar keren dameruil uit de weg waarmee hij eenvoudig de winst had kunnen veiligstellen, maar manouvreerde zijn tegenstander naar een steeds lastiger positie, waarna de winst kon worden binnengehaald (4-4). Commentaar Kenneth: Na mijn afgelopen externe partij mocht ik dit keer laten zien dat ik toch wel weet hoe je uit de opening moet komen. In mijn partij met zwart tegen Tomas Hiemstra speelden we een dames gambiet waarin uiteindelijk de witte koning na 14 zetten op e2 belandde. Dit eindigde dus in een strijd om het middenveld open te breken waarin ik iets te snel mijn doel probeerde te bereiken wat leidde tot een pion verlies. Gelukkig was dit te compenseren nadat ik uiteindelijk toch het middenveld open kon breken en de witte koning in het open stond. Dankzij de nieuwe vorm van tijdscontrole had ik vanaf dit punt ook een constante 2 en een halve minuut op de klok staan, waardoor ik ondanks mijn vrijwel gewonnen stelling toch mijn clubgenoten de stuipen op het lijf kon jagen. Nou schijnt dat je met weinig tijd ook duidelijke winst graag over het hoofd ziet en graag de stelling een beetje spannend wilt houden. Gelukkig heb ik het qua stukverlies alleen bij een pion in het middenspel gehouden ondanks mijn tijdnood en heb ik de partij met een winst af kunnen ronden waardoor we als team toch nog een gelijke stand aan konden houden.

Al met al een knap gelijk spel voor Assen 2!

HarenOostermoer - Assen 2.png
HarenOostermoer - Assen 2.png (181.52 KiB) 17611 keer bekeken
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 17 okt 2016, 23:31

Oostermoer laat zich ook niet onbetuigd op het gebied van verslaglegging: https://www.oostermoerschaak.nl/competi ... -1-assen-2
Op naar de thuiswedstrijd tegen de titelfavoriet!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Martin van Velzen » za 12 nov 2016, 12:41

   Assen 2             1771 - Hoogeveen       1950 2½ - 5½
1. Geon Knol 2099 - Andries Mellema 2200 ½ - ½
2. Frank van der Werff 1974 - Osama Sadallah 2078 ½ - ½
3. Hans Smit 1855 - Marten Berghuis 2015 0 - 1
4. Sjoerd Homminga 1819 - Herman Voss 2031 0 - 1
5. Sybrand Houtsma 1805 - Sander Taams 1952 ½ - ½
6. Kenneth Muller 1609 - Marc Snuverink 1842 0 - 1
7. Jesper Post 1537 - Edwin de Jonge 1791 ½ - ½
8. Abedin Heij 1467 - Leo Spaans 1688 ½ - ½

Was ook eigenlijk wel een beetje te verwachten met gemiddeld bijna 200 ratingpunten minder...
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Volgende

Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron