Assen 2 2016-2017

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Martin van Velzen » za 12 nov 2016, 21:36

Voor de verandering komen de tegenstanders als eerste met het verslag: http://www.schaakclub-hoogeveen.nl/inde ... php#ronde3
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Sybrand » zo 13 nov 2016, 13:30

Hoogeveen maatje te groot voor Assen 2

Vrijdag 11 november traden de schakers van Assen 2 aan tegen de hoofdmacht van Hoogeveen. Hoogeveen vorig jaar nog KNSB, en dit jaar huizenhoog favoriet in de promotieklasse. Met maar liefst een ratingoverwicht van gemiddeld 180 punten per bord was de verwachte uitslag ongeveer 6-2. Assen 2 speelde met twee invallers, Ben en Jan hadden zich afgemeld, Jesper viel weer in, evenals Abedin, die zijn debuut maakte in Assen 2.

Assen2-Hoogeveen.jpg
foto Martin van Velzen
Assen2-Hoogeveen.jpg (112.63 KiB) 15911 keer bekeken


De wedstrijden zelf heb ik niet nauwgezet gevolgd, daar had ik het te druk mee met mijn eigen partij. Mijn globale indruk:

Geon speelde remise. Eerlijk gezegd dacht ik dat daar in het middenspel meer in zat, maar misschien was dat slechts optiek. Feit was wel dat Geon met een toren een dubbelpion moest tegenhouden in het eindspel, en dat hij dat knap deed. Commentaar Geon:

Na 267 zwartpartijen op ELKE witte beginzet met 1.c6 gereageerd te hebben is het roer sinds dit seizoen om. Lekker actief spelen en vooral van het spelletje genieten is de nieuwe spelopvatting :-). In mijn partij tegen Andries Mellema speelde ik de Najdorf, ik geloof voor de derde keer in mijn leven. Ditmaal kwam ik zowaar prima uit de opening en wist ik de juiste stukken te ruilen en zelfs dameruil af te dwingen. Doorgaans heeft zwart prima kansen in een eindspel vanuit deze opening (als zwart het eindspel haalt tenminste....). In het middenspel speelde ik echter nogal planloos en wit won pion maar met een actieve koning voor mij in het resterende toreneindspel ruim voldoende compensatie. Ik meende zelfs nog even aan de winst te mogen ruiken maar het resterende eindspel bleek remise.

Frank speelde met wit met ongelijke lopers en met een pion minder. Dat dit remise werd is dus geen verrassing, maar je moet het wel eerst doen. Mooie prestatie Frank!

Hans kwam met zwart wat minder uit de opening. Wit kreeg geleidelijk meer overwicht en duwde Hans uiteindelijk van het bord.

Sjoerd speelde met wit tegen een Siciliaan. Zwart speelde actief op de damevleugel, wit op de koningsvleugel. Zwart was sneller. Commentaar Sjoerd:

Herman Voss speelde een Naidorf tegen mij. Deze behandelde ik enigszins onnauwkeurig en mijn aanval op de koningsvleugel bood weinig aanknopingspunten.

Sjoerd Homminga – Herman Voss na 21. .. Pxd2

Diagram 1

Herman heeft net een paard op d2 genomen en ik kan op twee manieren terugnemen, die beide verliezen. Na 22. Dxd2 volgt d4, waarna zowel mijn loper als paard in staan. Nemen met de koning is ook niet aanlokkelijk, dus overwoog ik op te geven. Om de strijd te rekken besloot ik extreem lang na te denken en mijn lot te ondergaan. Er volgde nog 22. Kxd2 Dd4 23. Kc1 a3 24. Pd1 axb2 25. Kb1

Diagram 1

25. .. Txa2 0-1


Sybrand op vijf met zwart tegen Sander heb ik uiteraard wel gevolgd :-) Ik kwam snel in de verdediging te staan, een akelig wit paard op c6 moest ik zien te verjagen. Dat deed Sander uiteindelijk zelf door een stukoffer, waardoor de zwarte koning op de tocht kwam te staan. Dit had wit - zo bleek in de analyse - kunnen winnen. Uiteindelijk bleef een dame tegen twee torens voor mij over, waar voor beide niet meer dan remise in zat. Een gelukkig halfje voor mij.

stelling

Hier volgde 23 Pxe5. Het koude ijzer thuis is niet onder de indruk, vindt dat zwart hier +2,4 staat zelfs. 23....dxe5 24. Db4+ Kg8 25 0-0-0 Df6 (in de analyse achteraf vonden we dit een goede verdediging. De computer geeft echter waardering -1.0, waar Ld8 de voorkeur kreeg) 26. Thg1+ Lg7 27. Td2 h6 28. Tdg2 Th7 29. Lg6 Th8 30. Lh5 Th8 31. Lg6 Th8

stelling

32. fxe5 dit had beter na de afruil kunnen plaatsvinden, want dat scheelde een pion en waarschijnlijk de winst 32...Dxe5 33. Lf7 Kxf7 34. Txg7 Dxg7 35 Txg7 Kxg7 36. De7+

stelling

en ruim 20 zetten later remise.


Kenneth op 6 verloor met wit. Een gekke partij met veel wederzijds aanvalsgeweld. Uiteindelijk stond Kenneth helemaal klem. Commentaar van Kenneth:
In een london system tegen Marc Snuverink kreeg ik uiteindelijk in een alles-of-niets aanval terecht waarbij ik hoogstwaarschijnlijk zou verliezen als ik geen groot voordeel uit de aanval kon halen.

stelling

Hier speelde ik 11. g4 met als gevolg .. Pxf4, waarna 12. exf4. Ik hoopte dat met 3 pionnen kloppen tegen de koningsstelling van zwart genoeg aanval zou moeten bieden. Dit bleek echter niet zo simpel. Na 12 .. Pxe5 13. fxe5 f6 14. h5 fxe5 Wordt ik toch geconfronteerd met het feit dat zwart de stelling kan open breken en dat ik net te weinig stukken bij de aanval heb.

stelling

Na 15. hxg6 e4 is mijn aanval toch opgehouden en 12 zetten later heb ik deze partij uiteindelijk verloren.


Jesper speelde met zwart een mooie partij tegen Edwin. Een mooie paardmaneuvre naar d4 leek de partij zelfs te winnen, maar dat was iets te optimistisch. Uiteindelijk remise. Commentaar Jesper:

k speelde de opening slordig en kwam slecht te staan tegen Edwin de Jonge. Kritisch punt in de partij was:

Stelling na 17. Dd7

stelling

Ik speelde hier Pxd4. Dit bleek een goede zet te zijn en mijn tegenstander ging 40 minuten de denktank in. Hij vond de beste zet, 18. Ld3 waarop ik antwoordde 18. ... dxc4 19. Dxb7 cxd3 20. 0-0. Ik realiseerde me dat ik de d-pion moeilijk vast kon houden en kwam in een remise eindspel terecht met dame tegen dame, en het werd ook daadwerkelijk remise.



Abedin op 8 maakte een prachtig debuut in Assen-2 door remise te spelen! Van harte Abedin!

Al met al een terecht verlies met 2,5-5,5, niet eens zo gek gezien de krachtsverhouding.

   Assen 2             1771 - Hoogeveen       1950 2½ - 5½
1. Geon Knol 2099 - Andries Mellema 2200 ½ - ½
2. Frank van der Werff 1974 - Osama Sadallah 2078 ½ - ½
3. Hans Smit 1855 - Marten Berghuis 2015 0 - 1
4. Sjoerd Homminga 1819 - Herman Voss 2031 0 - 1
5. Sybrand Houtsma 1805 - Sander Taams 1952 ½ - ½
6. Kenneth Muller 1609 - Marc Snuverink 1842 0 - 1
7. Jesper Post 1537 - Edwin de Jonge 1791 ½ - ½
8. Abedin Heij 1467 - Leo Spaans 1688 ½ - ½
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 30 nov 2016, 01:46

Ik zie op de uitslagenserver een ruime overwinning op Middelstum! Op de een of andere manier ontbreekt er nog wel een uitslag... Overwinningen voor Geon, Jan P., Ben en Kenneth, remises voor Hans, Sybrand en Abedin, en wat Frank heeft gedaan is dus nog niet bekend. Klasse mannen!

UDATE: Frank wint ook, en daarmee is de grootste overwinning van Assen 2 sinds het debuut in de promotieklasse een feit!

   Middelstum       1744 - Assen 2             1792 1½ - 6½
1. Albert Verheij 1897 - Geon Knol 2099 0 - 1
2. Harry Wubs 1785 - Frank van der Werff 1974 0 - 1
3. Fred Steggink 1793 - Hans Smit 1855 ½ - ½
4. Johan Mostertman 1803 - Jan Posthoorn 1784 0 - 1
5. Frits Brandsma 1733 - Sybrand Houtsma 1805 ½ - ½
6. Jan Bol 1679 - Ben van Os 1740 0 - 1
7. Gerry Wubs 1622 - Kenneth Muller 1609 0 - 1
8. Jan Mark Hof 1641 - Abedin Heij 1467 ½ - ½
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Tinus Spriensma » do 01 dec 2016, 23:52

"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Sybrand » zo 04 dec 2016, 09:52

Ruime overwinning Assen-2 op Middelstum

dinsdag 29 november speelden we tegen Middelstum. Sinds enige tijd speelt Middelstum in een borg, en dit was de eerste keer dat Assen-2 daar op bezoek mocht. Logistiek een kleine uitdaging - verschillende spelers wonen buiten Assen, en met openbaar vervoer naar Middelstum werd als een uitdaging ingeschat - maar na enig gepuzzel waren we rond half 8 op de speellocatie aangekomen.

Rond kwart voor 8 gingen we van start. Na ongeveer 5 minuten - of was het tien? - enig rumoer bij het bord van Kenneth op bord 8. Zijn tegenstander gaf een volle loper weg zonder enige compensatie. Drie kwartier later gaf hij op (0-1). Commentaar Kenneth: Mijn tegenstander en ik bleken beiden in een gulle bui te zijn. Op zet 6 zette zwart een loper in die ik zonder problemen had kunnen slaan. Echter besloot ik mijn tegenstander een kans te gunnen omdat ik a tempo aan het ontwikkelen was. Toen de zet hierna de koffie bijna op was en de loper nog steeds gratis op te halen was besloot ik toch maar om te profiteren. Mijn tegenstander probeerde nog een ruime 10 zetten door te spelen maar een vol stuk achterstand bleek toch te veel te zijn voor handhaving

Abedin speelde op 8 met zwart. Hij kwam netjes vragen of hij remise mocht aannemen. Zo heurt het! Hij mocht zelf beslissen, en dat deed hij. (0,5 - 1,5). Turbo-commentaar Abedin: Ik verprutste de opening, gelukkig speelde mijn tegenstander slecht en kon ik het terughalen toen out of nowhere bood hij remise aan en dat nam ik aan.

Ben speelde een mooi partijtje koffiehuisschaak zoals we vaker van hem zien. Lekker opportunistisch, aanvallen door tegenaanvallen pareren enzo. Altijd een lust voor het oog, maar als het spannend is in de teamwedstrijd slecht voor je hart. Maar gelukkig stonden we comfortabel. Ben stond dus halverwege de partij onder een enorme aanval van dame en toren op zijn zwarte koning op e8, maar hij rommelde met paard en dame op de koningsvleugel. Toen hij ook zijn toren bij kon trekken op de g-lijn werd het echt gevaarlijk voor wit. Ben ging eeuwig schaak uit de weg (eerlijk is eerlijk, daar zou ik voor gekozen hebben), maar trok uiteindelijk dus wel aan het langste eind (0,5-2,5). Bens commentaar: Ik ging in een siciliaan vol in de aanval maar kwam er niet echt doorheen. Mijn tegenstander koos voor een tegenaanval op het moment dat hij solide kon blijven verdedigen en betaalde de prijs.

Hans speelde op bord 3 met wit tegen Fred Steggink. De partij ging lange tijd gelijk op, Hans kreeg optisch gezien de overhand, maar Fred verdedigde zich goed. Uiteindelijk tegen de klok van 11 remise (1-3). Commentaar Hans: Na een opening langs bekende paden in het vroege middenspel een kansje gemist op voordeel. Zoals het ging bleef het bij een klein plusje voor mij. Toch nog wat geprobeerd te forceren, maar heel veel leverde dat niet op. Met (alweer) weinig tijd op de klok tot remise besloten .

In mijn eigen partij op bord 5 ging het in de opening gelijk op. In het middenspel kon ik de e-lijn bemachtigen met de torens, maar dit kon ik niet verzilveren. Ik denk dat ik een betere voortzetting heb gemist. De partij eindigde met een remisevoorstel van mijn tegenstander,hij drukte de klok in, en voegde nog toe dat het ook drie maal dezelfde stelling was. Tja, wat is het nu, een claim of een remisevoorstel? Bij een claim moet je aan zet zijn, schrijf je de zet op, voert deze niet uit, meld je dat je claimt en zet je de klok stil en roep je de wedstrijdleider. Nu was ik aan zet en liep mijn tijd. Dus maar even gevraagd. Het was een remiseaanbod. Gelukkig maar, de claim zou ook vast zijn afgewezen vanwege de knullige uitvoering ervan, of het nu twee of drie maal dezelfde stelling was. Anyway, ik nam het aanbod aan (1,5-3,5)

JanP-Johan.jpg
JanP-Johan.jpg (53.67 KiB) 15740 keer bekeken

Jan speelde op 4 met zwart tegen Johan Mosterdman, een paar jaar terug nog tegenstander van Assen-2 in de beker bij Haren. Johan meldde desgevraagd dat hij tussen beide teams van tijd tot tijd wisselt. De strijd ging gelijk op, en in het late middenspel stonden er twee verschillende lopers op het bord. Remise dus is een vrij logische uitslag, maar Jan ging er voor zitten. Zijn loper was een stuk actiever dan die van Johan, en na lang gemanoeuvreer kon hij dit uitbuiten (1,5-4,5). Jan sleepte hiermee de winst voor Assen binnen!

Geon speelde op het eerste bord met wit tegen Albert Verheij. Toen ik op een gegeven moment langsliep, zag ik tot mijn schrik dat Geon een toren achter stond, weliswaar met aanval, maar met ogenschijnlijk beperkte mogelijkheden. Hoe het ging weet ik niet, maar op miraculeuze wijze stond het bij een volgend rondje materieel gelijk.

Geon-Albert.jpg
Geon-Albert.jpg (139.41 KiB) 15738 keer bekeken


Geon ging achter de a-pion aan en veroverde deze. Uiteindelijk won hij de partij (5,5-1,5). Commentaar Geon: Mijn oppo rokeerde niet, een torenoffer op f7 zag er aantrekkelijk uit, de schaakcomputer gaf me gelijk: mat in 14 bij optimaal spel. Helaas raakte ik in een wirwar van varianten het spoor bijster. Wel bleef ik druk houden op mijn tegenstander en uiteindelijk ging hij alsnog de fout in en bleef er een eindspel over dat ik vrij geruisloos kon winnen.

Harry-Frank.jpg
Harry-Frank.jpg (168.36 KiB) 15738 keer bekeken

Wat restte was de partij van Frank tegen Harry Wubs. Frank had een klein klein voordeeltje, wist een witte pion te isoleren en uiteindelijk te veroveren, en won tot slot om tien over 12 het overgebleven toreneindspel.

Commentaar Frank:


Frank stelling 1.jpg
Frank stelling 1.jpg (115.24 KiB) 15736 keer bekeken


In deze stelling speelde ik 13..f5 om los te komen. Er volgde 14.Peg5 Pd6 15. Pe5! Te8! Zwart staat bekneld, maar verder komt wit hier niet. Al moest ik wel ernstig rekening houden met Pf7, pionverlies op h7, een d5-d6 zet en mat achter de paaltjes in varianten.

Frank stelling 2.jpg
Frank stelling 2.jpg (120.01 KiB) 15736 keer bekeken

Mijn loper ruilde ik tegen het paard, zodat er een geisoleerde pion overbleef. Er was een juiste timing voor nodig om die te veroveren, want als de toren van wit achter mijn pionnen aan kon gaan dan is dat lastig. Het was een toreneindspel met remisekansen voor wit en winstkansen voor zwart. Laat op de avond haalde ik het punt binnen.



Hiermee behaalde Assen-2 naar verluidt [bedankt Martin!] haar grootste overwinning sinds de promotie naar de promotieklasse! Om kwart over 12 's nachts kon de terugreis worden aangevangen naar Assen, waar we - met een veertienjarige jeugdspeler - om 1 uur 's nachts aankwamen. Ik hoop van harte dat de KNSB besluit tot een vierde klasse landelijke competitie, zodat we heel snel van deze doordeweekse middennachtelijke avondturen zijn verlost, vooral in het belang van de jeugdspelers.

De cijfers:

   Middelstum       1744 - Assen 2             1792 1½ - 6½
1. Albert Verheij 1897 - Geon Knol 2099 0 - 1
2. Harry Wubs 1785 - Frank van der Werff 1974 0 - 1
3. Fred Steggink 1793 - Hans Smit 1855 ½ - ½
4. Johan Mostertman 1803 - Jan Posthoorn 1784 0 - 1
5. Frits Brandsma 1733 - Sybrand Houtsma 1805 ½ - ½
6. Jan Bol 1679 - Ben van Os 1740 0 - 1
7. Gerry Wubs 1622 - Kenneth Muller 1609 0 - 1
8. Jan Mark Hof 1641 - Abedin Heij 1467 ½ - ½
Laatst bijgewerkt door Sybrand op zo 04 dec 2016, 12:45, in totaal 3 keer bewerkt.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 04 dec 2016, 12:20

Dank voor het verslag Sybrand! Over jouw partij: volgens mij mag die 'claim' niet eens in behandeling genomen worden, want de tegenstander heeft dat recht verspeeld toen hij eerst de klok indrukte... Een remiseclaim is trouwens ook een remiseaanbod, dus je had het ook meteen kunnen aannemen, maar daar let een kniesoor op ;-)
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Ben » ma 05 dec 2016, 14:14

In het volgende diagram het moment dat mijn tegenstander echt bezweek:

Partij Ben

Ik heb op d1 een stuk gewonnen en de situatie voor wit is na een aantal suboptimale zetten in onduidelijke stellingen al tamelijk penibel, maar de poging het stuk terug te winnen met 26. Pf3? bleek de beslissende fout. Hoe straft zwart dit af?
Ben
 
Berichten: 67
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 15:13

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 06 dec 2016, 11:28

a. 26.Pf3 is dubbele aanval hout + hout (H+H), maar verbreekt ook de samenwerking f1-T en f5-D in de dreiging Dxf7.
b. Na 26...Dg3 heb jij een matdreiging en er dreigt 27...Pe3 (H+H+H!)
c. Wit zal wel 27.Tc8+ spelen (K+H). 27...Txc8 28.Dxc8+ Ld8 en Wit heeft geen schaakjes meer en ook niet 29.Dc2 wegens d.a. Pe3.
Klopt dit? Hoe ging het in werkelijkheid verder, als het nog veel verder ging?

Dank voor zo’n instructief diagram (niveau Stap 5-Plus?), dat ik ook van je oom meer zou willen zien.
Sybrand als inspraakvragend reporter is trouwens ook niet mis. Maar foto’s van stellingen i.p.v. diagram?
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Tinus Spriensma » wo 07 dec 2016, 12:21

Het lijkt wel, dat op de scheidsrechterscursus (aan)bevolen is om stellingen te fotograferen.
Vraagstelling: Is het helemaal of überhaupt toegestaan om foto's te nemen na de eerste vijf minuten? Met of zonder flits? Ik zie het donker in ...
Geplaatst op https://deschaakreporter.wordpress.com/ ... /#comments
Maar ik heb wel foto's van het Emmer Wildpark Wunderland. Zo!
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Assen 2 2016-2017

Berichtdoor Ben » wo 07 dec 2016, 13:18

Tinus Spriensma schreef:Wit zal wel 27.Tc8+ spelen (K+H). 27...Txc8 28.Dxc8+ Ld8 en Wit heeft geen schaakjes meer en ook niet 29.Dc2 wegens d.a. Pe3.


Je hebt de goede ideeen, maar in een andere volgorde is het allemaal veel dodelijker: 26. ... Txg2+! 27. Kxg2 Pe3+ 28. Kg1 Dg3+ 29. Kh1 Dg2#
Ben
 
Berichten: 67
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 15:13

VorigeVolgende

Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron