NOSBO Topviertallen 2016-2017

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

NOSBO Topviertallen 2016-2017

Berichtdoor Martin van Velzen » za 05 nov 2016, 11:42

Een goede start in de viertallencompetitie gisteravond!

   Assen           1958 - Staunton       1835 3 - 1
1. Pieter Tromp 2089 - Jonas Hilwerda 1982 0 - 1
2. Rieks Taal 2055 - Erwin van Pelt 1982 1 - 0
3. Arjan Dwarshuis 1948 - Henk Seijen 1739 1 - 0
4. Ben van Os 1740 - Jaap Hettinga 1638 1 - 0
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NOSBO Topviertallen 2016-2017

Berichtdoor Rieks » zo 06 nov 2016, 21:25

Zeker een goede start die we als team opdragen aan onze trainer: Kenneth Muller.

Deze inspirerende leider kwam zelfs met zijn selectie mee-eten voor de wedstrijd, waarbij hij voor een ontspannen sfeer zorgde, o.a. met zijn anekdote uit het leven gegrepen: dat hoe goed je je ook voorbereid, welke (culturele) achtergrond je ook hebt, je kan zomaar op het moment suprême je wokpan missen. Vrolijk toerden we dus naar 't Markehuus, waar we een 70% kans zouden hebben om onze tegenstanders te treffen. We hadden een kleine discussie over het te spelen tempo; bij de viertallencompetitie mag het thuisspelende team namelijk zelf kiezen of dat anderhalf uur of 1 uur + 30 seconden per zet is (overigens hadden we dat volgens kwade tongen al moeten aangeven bij aanmelding). Een twistpunt in het team, maar uiteindelijk bleek het niet alleen een (administratieve) last om teamleider te zijn maar ook een lust omdat ik de beslissing kon maken. Bij een evengrote kans dat Ben zijn tegenstander vlagt als dat Arjan zelf gevlagd wordt, besloot ik voor eventuele interessant-om-uit-te-spelen-eindspelen te kiezen.

Bij de wedstrijd was de verslaggever natuurlijk als eerste klaar. De strategische risico's van het Hollands werden na een tempowinnend schaak duidelijk. Ik won een pion en al mijn stukken stonden beter zodat de ongelijkheid der lopers mijn soepele overwinning niet in de weg stond. Volgens mij als tweede was Pieter klaar. Hij speelde tegen Jonas, die de jeugdigheid van zijn aanvallende pionnenstorm combineerde met volwassen tijdgebrek. Pieter liet zich hier een beetje door meeslepen en had een wokpanmomentje: na een semi-dameoffer verloor hij een stuk en daardoor kon van het hoogstinteressante eindspel dat anders zou ontstaan alleen in de analyse genoten worden.

Ben op zijn beurt speelde een nog enerverender partij in hetzelfde Scandinavisch. Hij probeerde de zwarte koning in het midden te houden en kreeg vervolgens zelf een stukoffer te verwerken. Dat aanbod sloeg hij af en profiteerde vervolgens alsnog van de centrale positie van de zwarte monarch. Een mooie overwinning, die íetsje minder goed smaakte omdat achteraf bleek dat ook hij een dame-offer had kunnen maken om fraai in het centrum mat te zetten.

Arjan leek bij zijn partij inderdaad te profiteren van de tijdstoevoeging: in het Frans ziet het er vanuit de opening niet uit en moet je goed blijven opletten. Zijn stelling oogde dus minder, maar nadere bestudering maakt duidelijk dat een witte koningsaanval meer stukken nodig heeft om te kunnen slagen. Bij het eindspel was Arjans structuur beter en op een enkel tactische mogelijkheid na schoof hij dat goed uit.
Rieks
 
Berichten: 10
Geregistreerd: za 08 feb 2014, 23:35

Re: NOSBO Topviertallen 2016-2017

Berichtdoor Martin van Velzen » di 13 dec 2016, 00:22

En na de eerste twee is ook de derde wedstrijd in winst omgezet!

   ESG            1830 - Assen           1962 1 - 3
1. Marcel Struik 1861 - Pieter Tromp 2077 ½ - ½
2. Jan van Os 1832 - Ben van Os 1743 ½ - ½
3. Evert Hondema 1849 - Rieks Taal 2046 0 - 1
4. Willem Boontje 1779 - Arjan Dwarshuis 1982 0 - 1
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NOSBO Topviertallen 2016-2017

Berichtdoor Martin van Velzen » do 04 mei 2017, 23:57

Vanavond nog even een mooi einde gebreid aan de viertallencompetitie met een ruime overwinning op de Groninger talenten!

   Groninger Combinatie 2 1888 - Assen             1931 ½ - 3½
1. Eelke de Boer 2055 - Rieks Taal 2089 ½ - ½
2. Machteld van Foreest 1765 - Kenneth Muller 1636 0 - 1
3. Loek van der Hagen 1735 - Pieter Tromp 2105 0 - 1
4. Fons van Hamond 1999 - Martin van Velzen 1893 0 - 1

Pieter mocht winnend op h6 offeren en zette ons daarmee op voorsprong; Rieks speelde tegen de Nederlands kampioen in de C-categorie een evenwichtige partij waarin de remisemarge volgens mij nooit serieus is overschreden; Kenneth stond verloren, maar mocht eerst zijn materiaal terugwinnen en kreeg aan het einde in remisestelling zomaar een volle toren cadeau; en ikzelf sloeg toe toen invaller Fons geen genoegen wilde nemen met zetherhaling. Later hopelijk een uitgebreider verslag!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NOSBO Topviertallen 2016-2017

Berichtdoor Pieter » vr 05 mei 2017, 20:56

Assen wint ruim van de Groninger Combinatie

Na lang uitstellen was het op 4 mei eindelijk tijd voor de laatste wedstrijd in de viertallencompetitie: Assen tegen Groninger Combinatie 2. Dat er voor beide teams weinig op het spel stond werd al snel duidelijk bij het plannen van de wedstrijd. Deze stond oorspronkelijk gepland op donderdag 13 april. Deze datum kwam Groningen echter slecht uit,maar wij konden de week erna niet. Op Koningsdag spelen was uiteraard ook geen optie dus werd het 4 mei. Ben zegde ruim op tijd af, terwijl Arjan pas twee dagen voor tijd erachter kwam dat zijn prioriteiten ergens anders lagen. Wel was hij zo sportief om het gezamenlijke eten, wat nog steeds bij hem plaatsvond, gewoon door te laten gaan. Met invaller Martin (waarvoor dank!) traden we aan.

Oorspronkelijk schijnt de wedstrijd om 19.45 uur gepland te zijn en dan in de planning om tussen 20.00 uur en 20.02 uur de klokken stil te zetten. Gelukkig werd al snel besloten dat het een beter idee was om pas na de Dodenherdenking te gaan spelen. Dit betekent dat wij ruim op tijd waren en dus alle tijd hadden om even bij te praten met de aanwezigen. Waar sommigen ronduit toegaven namen vergeten te zijn, probeerden anderen dit goed te maken met complimenten (je bent zo'n stralende jongen :D ).

Op de borden straalde het spel echter niet van alle kanten. Met name boven Kenneths bord hing al snel een donderwolk. Rond zet 10 ging er gedwongen een kwaliteit in de aanbieding. Tegelijkertijd was het weer op Martins bord onzeker. Je kent het wel, óf het blijft droog, óf de regen klettert met bakken uit de hemel. De stukken kletterden ook, Martin koos (lichtelijk door de stelling gedwongen) voor een gewaagd stukoffer, waar zijn tegenstander een tijd over nadacht. De zetten werden een aantal keer herhaald om wat meer zicht op de weersvoorspelling te krijgen.
Bij Rieks was het weer redelijk goed, een zonnetje wat licht door de wolken heen schijnt. Nog niet voldoende om zonder jas naar buiten te gaan, maar wel aangenaam. Iets betere stelling maar niet gek veel aan de hand.
Mijn stelling had het meeste weg van een zomerdag waarin het lijkt te gaan onweren. Lekker weer, maar het kan elk moment omslaan. Met tegengestelde rokades verzwakte mijn tegenstander zijn stelling met h6, waarna ik een paar zetten later met Lxh6 kon gaan offeren. Dit leverde een zeer goede stelling op, maar zwart stond wel een stuk voor en had kansen op tegenaanval. Door een aantal onnauwkeurige zetten van mijn tegenstander waaiden de onweerswolken over en was de zon volop gaan schijnen. De witte g-pion was daarom aan een flinke wandeling begonnen, en nadat deze op g6 was aangeland besloot zwart op te geven.1-0
Even later was ook Rieks klaar. Het weer op zijn bleef zeer stabiel en de stelling ook. In een remiseachtig eindspel werd dan ook tot remise besloten. 1,5-0,5..
Bij Kenneth viel er op het weer geen peil te trekken. Nadat de stortbuien waren overgewaaid leek even de zon volop te gaan schijnen doordat Kenneth een stuk had gewonnen (tussenstand: 2 stukken tegen een toren). Twee zetten later was de zon weer achter de wolken verdwenen toen zijn tegenstander de toren kon ruilen voor 2 stukken. Ook hier bleef een remiseachtig eindspel over. Kenneth speelde echter door en kreeg een zeer gevaarlijke vrijpion. De stelling was nog niet beslist, maar toen zijn tegenstander plotseling een volle toren in de aanbieding deed was de partij gauw over. 2,5-0,5
Als laatste was Martin nog bezig, onder een aangenaam zonnetje. Zijn tegenstander koos ervoor om zowel zetherhaling te vermijden als het stuk niet te slaan. Dit betekende een pionnetje voorsprong, wat even later uitgebouwd werd naar 2 pionnen. Het resterende toreneindspel werd rustig uitgetikt. 3,5-0,5. Na afloop werd nog druk gediscussieerd over verschillende verslagen. Op verzoek zijn ook alternatieve versies beschikbaar.

Al met al een regelmatige overwinning, wat betekent dat wij op een tweede plaats zijn geëindigd. Iedereen heeft mooie partijen gespeeld en een mooie plusscore bereikt, topscorers waren Arjan en Rieks met beide 4,5 punt (waar Arjan 1 wedstrijd minder voor nodig had, 5 om 6 wedstrijden). Ik ben op 4 uit 6 geëindigd, Ben scoorde tegen sterke tegenstand (ratinggemiddelde boven 1850) net geen 50% (2,5 uit 6), Kenneth eindigt op 3 uit 4, en Martin heeft procentueel met 1 uit 1 de hoogste score. Het was wederom een leuk seizoen! Leuke sfeer, lekker gegeten, mooie partijen en gezellige tegenstanders! Volgend jaar weer!
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Re: NOSBO Topviertallen 2016-2017

Berichtdoor Martin van Velzen » za 06 mei 2017, 00:32

Topverslag Pieter! Volgend seizoen val ik graag weer een keer in :-D
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: NOSBO Topviertallen 2016-2017

Berichtdoor Tinus Spriensma » za 06 mei 2017, 09:30

Gelezen, Martin en Pieter of andersom. 'Dodenherdenking' kan inderdaad met een hoofdletter - als naam voor een monumentaal moment. De doden zijn dood, maar hun namen ...
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42


Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten

cron