Assen 1 2018-2019 Nosbo

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

Re: Assen 1 2018-2019 Nosbo

Berichtdoor Sybrand » zo 17 feb 2019, 09:46

Assen 1 schwindelt langs HSP/Veendam

Vrijdag 15 februari kwam HSP/Veendam op bezoek bij Assen Vooraf in de app reeds besproken dat HSP/Veendam een raar seizoen heeft. By far de hoogste gemiddelde rating in hoofdklasse B, maar toch 1 x verlies en 2x gelijk gespeeld na 4 ronden. Het kan dus alle kanten uitgaan.

De wedstrijd begon min of meer op tijd om 10 voor 8. De fusieclub had inderdaad een belangrijk krachtverschil ten opzichte van Assen, namelijk gemiddeld 75 punten meer per bord. Daar staat tegenover dat Assen ook jeugdspelers heeft die een te lage rating hebben in relatie tot hun feitelijke kracht, denk aan bijvoorbeeld Abedin.

Hij was ook als eerste klaar, op bord 7. Een taktische opstelling, want hij zou op rating op bord 6 gespeeld moeten hebben :-) Hij had ergens een stuk gewonnen, zijn tegenstander had nog initiatief, dat wel, maar Abedin bracht het punt veilig binnen (1-0).

Commentaar Abedin:


E. Reintke - A. Heij
stelling
Stelling na 10....Dc7 Valt de loper aan door het paard heen wat opzet voor Pxd4 als er niks aan wordt gedaan.
11. O-O?-Pxd4! Als hier wordt terug geslagen met dame dan komt Pg4, dit dreigt mat en valt de dame aan door Lg7 dit resulteer het beste in een vol stuk verlies voor wit. Als er met de Loper wordt terug geslagen dan komt Dxc4 wat ook resulteert in een vol stuk verlies voor wit.
12. Lxf7+!-Kxf7 Dit was de enige zet voor wit waarbij hij het meeste compensatie krijgt namelijk een bijna open lijn naar mijn koning stelling en een pion voor een stuk in plaats van een heel stuk voor niks. Deze open lijn blijkt een gevaar te worden verder in de partij
13. Lxd4-d6 14. f4-Kg8 Hij gaat hier voor die open lijn of penning op het paard, hierdoor wordt ik geforceerd om uit de penning te gaan.
15.a5-Pd7 a5 was een goede zet want hiertegen kan ik niks doen en hij heeft een zeer goed veld voor zijn niet hele sterke loper namelijk Lb6. Dit wou ik voorkomen met Pd7 wat dat veld afdekt en Lg7 Ld4 aan laat vallen. Zo krijgt hij geen sterk veld en wikkel/ruil ik alle stukken langzaam maar zeker af
16. Lxg7-Kxg7 17. Dd4+-e5 e5 was achteraf een best wel slechte zet ik liep namelijk zeer achter in ontwikkeling en met e5 open ik de lijn naar mijn koning.
18. Pd5-Dxc2 Pd5 was een goede zet van hem en het liet inderdaad zien dat ik veel ontwikkeling achterliep en dat mijn stukken zeer ongelukkig stonden. Ik had hier 2 opties namelijk Dc6 wat heel erg passief was en Dxc2 wat heel erg aggresief was, aangezien mijn stukken al zo passief stonden ging ik voor de aggresieve optie. Onthoud dat de witte dame nog instaat door e5.
19. Lxe5-dxe5 Lijn wordt geopend naar mijn koning en aangezien een van mijn torens vast staat beginnen hier de problemen voor mij.
20. De3-Tf8 21. Txf8-Pxf8 22. Df3-Dc5+ Ik moet hier verdedigen met mijn dame, vooral omdat mijn stukken nog zeer slecht staan dus ik gebruik een Tussenschaakje om een tempo te krijgen.
23. Kh1-Pd7 24. Tf1-Df8Dit was volgens mij de enige verdediging tegen deze aanval
25. Dd3-Pc5
26. Dc4-Dd6
Dd3 was een goede zet geweest als hij na Pc5 De2 had gespeeld aangezien mijn paard op c5 staat en mijn Dame nog in staat hier moet ik Dg8 spelen en na Df3 moet ik weer pd7 spelen met dit krijgt hij opties met zijn paard. Maar in plaats van De2 speelt hij Dc4 en nu krijg ik meer ruimte door deze zet.
Alles staat vast zijn paard staat gepent en is een slechte verdediger, mijn stukken zijn allemaal losgekomen en op dit punt sta ik nogsteeds dit stuk voor.
27. Txe6?-Pxe6
0-1
Mijn tegenstander dacht dat ik alleen terug kon slaan met Dame waarmee hij 2 stukken voor een toren zou ruilen en alleen een kwaliteit achter zou staan. Helaas voor mijn tegenstander kon ik ook met paard terugslaan en dan sta ik een volle toren zonder compensatie voor, hij geeft op na deze zet.


Op de partij van Pieter had ik mooi zicht, want hij speelde naast mij op bord 3 met zwart. Nu is het wel zo dat ik van Pieters partijen meestal niet zo veel begrijp, al is het altijd mooi om te zien. Pieter excelleert in taktische wendingen. Wat te denken van de dame-maneuvre in het vroege middenspel Dd8 - Da5 - Dh5. De opmaat van een krachtige aanval op de koningsvleugel, maar de tegenstander verdedigde goed en kreeg ook in mijn ogen ook gevaarlijke tegenkansen. Maar het was zoals gebruikelijk Pieter die aan het langste eind trok (2-0)

De volgorde van binnenkomt van de volgende vier partijen is mij ontgaan. Rieks speelde op het eerste bord tegen Peter Riksten. Weinig van gezien, maar Rieks schijnt een kwaliteit te hebben verloren. (2-1)

Commentaar Rieks:
Mijn tegenstander koos voor zo'n rustige opzet tegen het Siciliaans waarbij ik altijd denk dat ik met een solide speler van doen heb die het licht van 1. d4 nog niet heeft gezien.
Bij de rustige opbouw speelde ik tegen één slecht stuk, de zwartveldige loper, en had iets meer ruimte. Mijn poging om alle stukken op het bord te houden en van de ruimte te profiteren werd ruw verstoord doordat ik blijkbaar een tactische mogelijkheid had gemist en zijn bevrijdende zet niet voorkomen had. Nu deden al zijn stukken mee en ik miste een eenvoudige kwaliteitswinst, waarna mijn tegenstander het foutloos uitspeelde


Hans speelde op bord 2met wit tegen Johanan Havinga Lange tijd in evenwicht, en het is mij ontgaan hoe het tot een einde kwam (3-1)

Wout had op 5 een sterke tegenstander, Wiebe Wielenga, waar hij uiteindelijk van verloor (3-2)

Mijn eigen partij op 4 met wit tegen Johan Scharft was een hele bijzondere. Allereerst een blunder rond zet 20.

stelling

Hier speel ik 20. Tc2?? Ik wist dat het geen goede zet was. De toren was niet meer verbonden, kon ook niet gauw meer gebeuren want veld c1 was door de loper aangevallen. De toren staat ongedekt en daardoor de c pion bij een paardzet in de penning. Maar een directe dreiging zag ik niet, al wist ik dat ik positioneel nog nawerk had van deze zet. Ik had gekeken naar Pxd4, en dat faalt natuurlijk op Pxd4. Maar het eenvoudige 20.....Pb4 zag ik over het hoofd en dat wint gewoon een kwaliteit.

Een 15-tal zetten later was de volgende stelling ontstaan:

stelling

Volgens Stockfisch was hier Tg6 geboden om de a pion te stoppen. Johan speelde 34.....b4, waarna de wedstrijd kantelde. Na 35. a6 Tg6 36. Ta1 Tgc6 37. Ta4 Th6 38 Le3 Thc6 39 a7 Ta8 40. Txb4 was de partij feitelijk gestreden, en ruim 10 zetten later gaf Johan op (4-2).

Na de analyse van de partij waren er nog 2 partijen bezig. Gerard op 6 stond hopeloos. In een dame-eindspel had zijn tegenstander een pion naar de overkant gebracht en deze was niet te stoppen. Ook eeuwig schaak zat er niet in (4-3).

De laatste partij was van Nanning op 8. Nanning debuteert in Assen 1. In een eindspel van Paard en 2 pionnen tegen Toren en pion moest hij het paard geven om de zwarte pion van promotie te weerhouden. Restte de volgende stelling met nog een halve minuut per zet voor Nanning en ietsjes meer voor zijn tegenstander:

stelling

Na wat schaakjes over de 5e en 6e rij was de tijd van de tegenstander ook geslonken tot ongeveer een halve minuut per zet, hij zag de winstweg niet en bood remise aan. De weg naar de winst is overigens door de toren naar g1 te brengen. Zonder overleg met de teamleider ( :D ) nam Nanning dat in een split-second aan en sleepte daarmee de winst voor Assen binnen ! Een top-debuut Nanning!

De cijfers:

T Assen 1             1824        -       HSP/Veendam 1         1897        4½ 3½ 
1. Rieks Taal 2090 - Peter Riksten 2136 0 1
2. Hans Smit 1875 - Johanan Havinga 2004 1 0
3. Pieter Tromp 2115 - Bernard Bontjer 1896 1 0
4. Sybrand Houtsma 1823 - Johan Scharft 1961 1 0
5. Wout Knol 1774 - Wiebe Wielenga 1922 0 1
6. Gerard Voorintholt 1627 - Sander Sprik 1799 0 1
7. Abedin Heij 1653 - Erwin Reintke 1712 1 0
8. Nanning van Mulken 1633 - Frits Wijbenga 1746 ½ ½
Laatst bijgewerkt door Sybrand op zo 17 feb 2019, 18:29, in totaal 6 keer bewerkt.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 1 2018-2019 Nosbo

Berichtdoor Sjoerd » zo 17 feb 2019, 12:29

Mooi werk hoor. Gefeliciteerd team. Nu 22 maart de topper tegen Sissa 2 met Gertjan en Kenneth :)
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Assen 1 2018-2019 Nosbo

Berichtdoor Tinus Spriensma » ma 18 feb 2019, 10:41

Gelezen en het herlezen waard. De realiteit, 2 MP's, erbij is mooi meegenomen. Gelukgewenst!
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Assen 1 2018-2019 Nosbo

Berichtdoor Sybrand » za 23 maart 2019, 19:13

Kampioenschap praktisch beslist na onbeslist tegen Sissa 2

Meteen maar beginnen met de uitslag: 4-4. Assen moest winnen om het kampioenschap in eigen hand te houden, maar dat zit er na gisteren niet meer in. Dat voelt als een nederlaag, en op basis van de krachtverschillen is dat ook zo, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het een terechte uitslag was waar misschien Assen nog het meest tevreden mee mocht zijn. Sissa 2 is een in de breedte sterk team met een altijd grote vechtlust, dat bleek ook deze avond.

Een korte opsomming van de partijen; helaas was ik zelf tot over 11 bezig, en heb veel niet kunnen volgen.

Ivo op 1 speelde tegen Carl Hoekstra. Halverwege de avond stond hij zo goed als mat, maar hoe hij het deed weet ik niet, maar even later stond er een stelling met ongelijke lopers op het bord en een paar pionnen minder voor Ivo. Met een mazzeltje remise te houden was mijn inschatting, maar Ivo wist deze stelling toch tot winst om te toveren.

Pieter op 2 stond de hele partij min of gelijk, al leek het erop dat hij steeds iets beter kwam te staan. Hoe hij won weet ik niet, maar dat gebeurde dus wel.

Rieks op 3 speelde tegen Gertjan. Zij volgden een eerder gespeelde partij uit de onderlinge, die als ik mij niet vergis toen in remise door eeuwig schaak eindigde (maar misschien vergis ik me). Dit keer trok Rieks aan het langste eind.

Maarten op 4 speelde weer een onvervalste aanvalspartij. Offerde een stuk voor aanval, maar zijn tegenstander keepte goed. De materiele achterstand ging zwaarder wegen toen de aanval was afgeslagen, en uiteindelijk delfde Maarten het onderspit.

Frank op 5 verloor zijn partij. Hoe heb ik niet gezien.

Hans op 6 stond prachtig. Had een ver opgerukte pion op de damevleugel, maar overzag naar verluidt een lullig schaakje waardoor hij de pion verloor. Een dame-eindspel met een pion minder wist hij goed te keepen en sleepte daarmee een halfje binnen.

Abedin op 7 kan ik me niet meer voor de geest halen. Wel stond hij behoorlijk materiaal achter in de loop van de avond, en hij moest ook inderdaad het punt inleveren.

ikzelf speelde tegen Kenneth op 8. Een Skandinavische opstelling met een sterke dame op d4 kon ik nog afruilen, maar het resterende toreneindspel was zorgelijk. Ergens speelde KEnneth het niet helemaal optimaal is mijn gevoel, want ik kon afwikkelen naar remise.

4-4 uitslag, met terechte felicitaties aan Sissa 2, al is het nog niet gedaan. Sissa mag nog tegen HSP aantreden, Assen mag nog naar Coevorden afreizen over twee weken.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Assen 1 2018-2019 Nosbo

Berichtdoor Sjoerd » za 23 maart 2019, 20:52

Jan van Os maakte gisteravond een hele serie foto's. Zie https://1drv.ms/f/s!AnwwGyoaOvxOqjZ3278_bb-e6o68
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Vorige

Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten