NOSBO-Beker 19-20

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

NOSBO-Beker 19-20

Berichtdoor Pieter » zo 12 jan 2020, 13:04

Assen 1 bekert door na 3-1 overwinning op het Kasteel

Na een vrije ronde in ronde 1, speelden we de eerste bekerwedstrijd thuis tegen het Kasteel. Vorig jaar verloren we de reguliere competitiewedstrijd nog, dus we waren gebrand op revanche. Rieks, Ivo, Arjan en ik namen het in die volgorde op tegen Paul Assen, Marlinde Waardenburg, Stephan Broertjes en Jan Snoeijer. Na de loting bleken wij met zwart op bord 1 en 3 te spelen, en dus met wit op 2 en 4.
De wedstrijden zelf hadden allen na een uurtje een rustig karakter. Rieks stond met zwart wat onder lichte druk, Ivo had een pion gewonnen en leek rustig af te kunnen wikkelen, Arjan kwam solide uit de opening en ik had een klein voordeeltje met wit. Plotseling kwam er een remiseaanbod op bord 1, het enige bord waar wij iets minder stonden. Rieks hoefde dan ook niet lang na te denken, overlegde zelfs niet en besloot de remise aan te nemen.
Tegelijkertijd had Ivo een gewonnen eindspel bereikt, met een vrije b-pion en beiden nog een loper, toren en de koningsvleugelpionnen. Ook Arjan leek langzaam maar zeker zijn tegenstander te overspelen en kreeg een zeer goed eindspel op het bord. Mijn kleine voordeeltje leek in een eindspel met zware stukken en vrijwel alle pionnen nog op het bord iets groter geworden: ik had de open e-lijn onder controle.
Arjan wist zijn partij als eerste te beslissen: hij kwam volkomen gewonnen te staan met een prachtig paard op d5. De laatste paar zetten heb ik niet kunnen volgen, maar het leek erop dat er minstens een kwaliteit afging, wat naast een zeer sterke vrijpion van Arjan de beslissing betekende.
Vlak erna was Ivo klaar: hoe hij uiteindelijk gewonnen heeft, heb ik niet meer gezien. De b-pion gaf (naar ik vermoed) uiteindelijk de doorslag.
Mijn tegenstander kwam vlak erna met een remiseaanbod, in waarschijnlijk gelijke stelling. Dit nam ik aan en zo wonnen we met 3-1.

Een zakelijke overwinning, weinig spectaculaire partijen, maar alles goed uitgespeeld. Voor de volgende ronde wachten we nog op de uitslagen van de laatste 2 wedstrijden.
Pieter
 
Berichten: 152
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 16:41

Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron