Assen 2 2019-2020

Schaakclub Assen in de KNSB- en de NOSBO-competitie.

Assen 2 2019-2020

Berichtdoor Ben » vr 07 feb 2020, 18:27

Assen 2 stunt tegen Zwolle

De eerste wedstrijd van het nieuwe decennium leek een uitdaging te gaan worden: 3 invallers en een pittige tegenstander uit Zwolle. De computer gaf ons 87,6% kans op verlies bij deze ratingverschillen.

Gelukkig waren de invallers niet de minsten, speelden we thuis gesteund door de andere teams

Rene had een snelle remise. Weinig spektakel, maar een zeer productieve invalbeurt!

Sybrand had stellingspech, een opening waarin niets aan de hand leek te zijn bleek na een aantal forcerende zetten een kwaliteitsverlies te bevatten. Na dat ene slordigheidje maakte zijn tegenstander geen fouten.

Lyne had een uitdagende pot en kwam in een wat onduidelijke stelling die voor beide kanten lastig in te schatten was. Haar tegenstander maakte de fout en kwam met een incorrect stukoffer waarna het een kwestie van rustig uitspelen was, en dat was geen enkel probleem.

Sjoerd kwam snel onder druk, in zijn eigen woorden: "Tegen Boris de Jonge speelde ik weer eens een Pirc. Na zo’n 10 zetten leek ik onder druk te komen, maar inventief keepen hield me lang op de been. In onderstaande stelling had ik de illusie dat ik me staande kon houden, maar na 33. Txd7! kon ik opgeven."

Wit Kb1, Dc5, Tb6, Td6, Lc6, pi b2, c2, e4, e5, g2, h4 Zwart Kd8, De8, Ta8, Tc7, Ld7, pi a5, e6, f7, g6, h5

Ik was zelf voor de gelegenheid op bord 1 gaan zitten en kwam zeer degelijk de opening uit. Ik liet mijn kleine plus echter zeer snel glippen met een matige zet en moest vechten voor een halfje. De hele rest van de partij was moeilijk en ik heb een paar zetten ook verloren gestaan, maar ook mijn tegenstander greep mis en wikkelde af naar een potremise ongelijkelopereindspel.

Jael bleef met wit tegen een Konginsindier rustig de druk opvoeren tot zijn tegenstander uiteindelijk misgreep. Een hele mooie consistente partij.

Jan wikkelde zijn actieve stelling af naar een eindspel van toren + 2 verbonden vrijpionnen tegen toren en schoof dat rustig uit. Hij was als een van de laatsten klaar maar de uitslag was al heel lang onafwendbaar.

Maarten werd naar een complexe stelling met pionnen + lichte stukken gedwongen waarin hij net wat meer zwaktes en wat minder activiteit had. Een koningswander van G8 naar B2 bleek onstopbaar en kostte een pion en ondanks Maarten's creatieve gegaloppeer met 2 paarden was de stelling onhoudbaar.

Een 4-4 gelijkspel dus, en we zijn van de 0 matchpunten af! 2,5 uit 3 van onze invallers, dus ik denk dat ik de volgende wedstrijd alleen maar invallers op ga stellen.

Aangezien het aantal degradanten per derde klasse is teruggebracht naar 1 begint handhaving opeens te lonken. We Shall Overcome, zoals Sybrand pleegt te zingen!

Externe commentaren over onze wedstrijd:
"De grote verrassing in 3A" https://deschaakreporter.wordpress.com/ ... b-ronde-5/, aldus de Schaakreporter,

en "een wanprestatie" http://www.zwols-sg.nl/index.php?p=161, aldus onze tegenstanders.
Laatst bijgewerkt door Martin van Velzen op vr 07 feb 2020, 19:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: alt-tag toegevoegd in diagram
Ben
 
Berichten: 67
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 15:13

Re: Assen 2 2019-2020

Berichtdoor Sjoerd » zo 08 maart 2020, 09:39

Qonnected Hardenberg - Assen 2

Zaterdag 7 maart reisde Assen 2 zonder enige ambitie naar Hardenberg om tegen het uit de tweede klasse gedegradeerde Qonnected de schade zo beperkt mogelijk te houden. De instelling van “kom maar op” bleek de juiste!

Teamleider Ben van Os gaf het goede voorbeeld door in het vroege middenspel op bord 1 remise aan te bieden in gelijks stand, hetgeen direct aangenomen werd.

Maarten Hoolsema dacht een toren te kunnen offeren om vervolgens de dame van Caroline Slingerland in te kunnen sluiten, maar kwam bedrogen uit. Caroline wachtte geduldig met het nemen van de toren en sloeg op het juiste moment toe.

Jaël mocht met zwart tegen de sterke Arie van Wageningen en zette zijn stukken op de juiste plaats. Arie ontweek tactische wendingen en wilde het positioneel houden. Omdat Jaël alleen maar goede zetten deed, kwam er een toreneindspel op het bord waarin de zwarte pionnenstructuur iets beter was en remise overeengekomen werd.

Zelf kreeg ik van Richard Hendriks in een stand – waar de muziek uit verdwenen was – remise aangeboden, hetgeen ik uiteraard aannam.

Held van de middag werd Abedin. Hij zette zijn partij tegen Johan Offringa keurig op, waardoor deze in een wat mindere stand in tijdnood kwam. Met een fraaie combinatie won Abedin een pion en vlak voor de veertigste zet kroop Johan in een matnet dat wel besteed was aan Abedin, die de stand hiermee gelijktrok 2½ - 2½.

Johan Offinga - Abedin Hey na 36. Te1

Diagram 1

Er volgde 36. .. Tb8 37. Ka2 Lxc3 38. Te3 Tb2 39. Ka1 Td2 mat!

Diagram 1

Martin kwam tegen Peter Mijnheer redelijk in de verdrukking. Een ijzersterk centrum van wit bleek te veel van het goede en vlak voor de tijdcontrole moest Martin de strijd staken.

Frank speelde een solide pot. Tegen Ludger Hollmann voelde hij zich als een vis in het water in en gesloten stelling. De g-lijn werd echter opengebroken en toen Frank zijn pion op d6 verloren ging, hield Frank het terecht voor gezien door zich mat te laten zetten.

Lyne verdient een enorm groot compliment. In een Siciliaan offerde ze in de Taimanov variant al snel een paard, waarna haar tegenstander ruim 3 kwartier in de denktank ging.

Lyne Brugging – Freerk Rinder van der Meulen na 9. Lb6

Diagram 1

Na 9. – Ta4 10. Pc7 Ke7 11. Lc5 Kd8 .12. Lb6 Txe4 13. Le2 Ke7 14. Lc5 Kd8

Diagram 1

Kon ze met 15. Lb6 remise maken, maar ging met 15. Lxf8 voor de winst en verloor helaas.

Qonnected Hardenberg 1                          Assen 2

Veen van der, J. (Jan) 2013 Os van, B.J.J. (Ben) 1709 z-w ½ - ½
Hollmann, L.G. (Ludger) 2084 Werff van der, F. (Frank) 1910 w-z 1 - 0
Slingerland, C. (Caroline) 1976 Hoolsema, M. (Maarten) 1870 z-w 1 - 0
Mijnheer, P. (Peter) 2116 Velzen van, M. (Martin) 1914 w-z 1 - 0
Hendriks, R.V. (Richard) 2042 Homminga, S. (Sjoerd) 1766 z-w ½ - ½
Wageningen van, A.J.H. (Arie) 2032 Wierenga, J. (Jaël) 1678 w-z ½ - ½
Meulen van der, F.R. (Freerk Rinder) 1928 Bruggink, L. (Lyne) 1523 z-w 1 - 0
Offringa, G.J. (Johan) 2039 Heij, A. (Abedin) 1642 w-z 0 - 1
Gemiddelde Rating: 2029 Gemiddelde Rating: 1752 5½-2½
Laatst bijgewerkt door Sjoerd op zo 08 maart 2020, 12:15, in totaal 1 keer bewerkt.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Assen 2 2019-2020

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 08 maart 2020, 11:46

Aanvulling van mijn kant op het fragment van Lyne:

Wit Ke1, Dd1, Ta1, Th1, Le3, Lf1, Pb5, Pc3, pi a2, b2, c2, e4, f2, g2, h2 Zwart Ke8, Db8, Ta8, Th8, Lc8, Lf8, Pc6, Pg8, pi a6, b7, d7, e6, f7, g7, h7

Zwarts laatste zet was 7... a6? en dat is geen beste; gewoon doorontwikkelen met bijvoorbeeld 7... Pf6 was aangewezen. Nu is veld b6 verzwakt, en Lyne speelde hier het ijzersterke 8. Lb6!! Dit schijnt in de theorie bekend te zijn, maar ik weet niet of Lyne hiervan op de hoogte was. Omdat zowel 9. Lc7 met damewinst als 9. Pc7+ met kwaliteitswinst dreigt is zwart verplicht het aangeboden paard te nemen, en na 8... axb5 9. Pxb5 ging hij ruim drie kwartier nadenken...

Wit Ke1, Dd1, Ta1, Th1, Lb6, Lf1, Pb5, pi a2, b2, c2, e4, f2, g2, h2 Zwart Ke8, Db8, Ta8, Th8, Lc8, Lf8, Pc6, Pg8, pi b7, d7, e6, f7, g7, h7

... en uiteindelijk kwam hij met 9... Ta4?! Volgens Stockfish is 9... Lb4+ 10. c3 La5 het best, om na 11. Pc7+ de dame te offeren tegen drie stukken. 10. Pc7+ Ke7 11. Lc5+ Niet slecht, maar 11. c4! levert groot voordeel op; de toren staat aangevallen en kan niet meer op e4 nemen! Na 11... Tb4 volgt iets soortgelijks als in de partij, maar de zwarte stukken staan veel minder actief. 11... Kd8 12. Lb6 Txe4+ 13. Le2 Ke7 14. Lc5+ Kd8 Zwart kan niet goed op winst spelen met 14... Kf6?! wegens 15. Pe8+ Kg6 16. Lxf8, en dus moet hij de zetherhaling accepteren...

Wit Ke1, Dd1, Ta1, Th1, Lc5, Le2, Pc7, pi a2, b2, c2, f2, g2, h2 Zwart Kd8, Db8, Te4, Th8, Lc8, Lf8, Pc6, Pg8, pi b7, d7, e6, f7, g7, h7

... maar na enig nadenken besloot Lyne in plaats daarvan met 15. Lxf8? voor de winst te gaan. Dapper, maar niet goed, want nu nam zwart met 15... Pge7 het initiatief over; ineens heeft wit niets meer in de aanval en komen de zwarte stukken er eenvoudig uit. Achteraf vond Lyne het jammer dat ze niet wist dat haar tegenstander 400 ratingpunten meer had, anders had ze zeker met 15. Lb6 de zetherhaling en daarmee een prachtig hafje gepakt. Aan de andere kant kun je natuurlijk ook stellen dat ze met die kennis misschien 8. Lb6 niet had aangedurfd...
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Volgende

Keer terug naar Externe competitie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron