HSB Klasse 1B 2011/2012

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

HSB Klasse 1B 2011/2012

Berichtdoor Mark Jager » di 18 okt 2011, 10:29

Gisteren de eerste ronde voor de HSB competitie gespeeld. Nadat we vorig jaar zijn gedegradeerd uit de promotieklasse hadden we goede hoop. Ik speelde op bord 6 en ik kreeg een oude vertrouwde opening op het bord. Svesnikov. Eerder dit jaar heb ik mijn enige verloren partij van het seizoen vanuit die opening gespeeld. Ook nu ging het niet goed. Mijn tegenstander had een grondige kennis van het systeem en wist het dynamische gedeelte van zwart te ondermijnen en te werken aan een goed eindspel met de zware stukken op het bord.

Alleen mijn tegenstander kreeg de bibbers denk ik. Ik kon een batterij van twee torens en een dame op de open g lijn te ontwikkelen boven op zijn rochade stelling, samen met een loper op e5 was de druk enorm en hij verdedigde niet goed. 0-1, Jager wint.

Helaas ben ik de enige geweest in het team. We gingen de ballenbak in met 6-2.

Mark
Mark Jager
 
Berichten: 14
Geregistreerd: zo 13 maart 2011, 18:29

Re: HSB Klasse 1B 2011/2012

Berichtdoor Mark Jager » di 08 nov 2011, 13:53

Gisteren weer een partij gespeeld voor het eerste van HSV, dit keer moest ik helemaal uit Amsterdam komen om te spelen. Ik ben namelijk verhuisd. We speelden thuis HSV 1 - Botwinnik 3. Mijn tegenstander opende met d4 waar ik geen groot fan van ben. Met c5 op de derde zet lukte het mij om de partij naar een siciliaanse opstelling te loodsen waar wit met een gesloten siciliaan tegen aan stond. Ik was duidelijk in het voordeel met de herkenbare punten voor het druk zetten. Na wat afruilen creerde ik een stevig paard en kreeg het voorelkaar om mijn dame en toren te dubbelen op de laatste rij van mijn tegenstander, terwijl alleen een toren en stuk waren afgeruild. Met de koning op h2 maakte mijn tegenstander de mooie blooper om Pg3 te spelen om Dh1 tegen te houden. Alleen g3 was dus het laatste vluchtveld en met Dg1 was het meteen mat.

Ik speelde degelijk en constant en haalde net op tijd een truc van eeuwig schaak in de partij er uit. Al met al een mooie overwinning. Helaas ging het team weer de ballenbak in met 3.5-4.5

Kortom met 2 uit 2 moest ik rond 23.00 weer terug naar Amsterdam, 00.30 eindelijk thuis.

PS Richard speelde ook weer, sloot een dame in en won. met 2.5 uit 3 is hij uitstekend begonnen in Den Haag.
Mark Jager
 
Berichten: 14
Geregistreerd: zo 13 maart 2011, 18:29

Re: HSB Klasse 1B 2011/2012

Berichtdoor Mark » za 21 jan 2012, 02:03

In de 3e Ronde moest HSV uitspelen buiten Den Haag en kon ik dus helaas niet meespelen omdat ik nu in Amsterdam woon. Maar in ronde 4 een thuiswedstrijd en speelde ik weer eens mee.

Dit keer mocht ik op bord 4 gaan spelen tegen DSC5. Met een tegenstander met 1998 rating kon ik er weer eens ouderwets tegenaan. Met wit speelde ik e4 en kreeg Ph6 als antwoord. Voor zover de theorie, haha. Maar het liep uiteindelijk goed af, centrum veroveren vanuit positie blijven spelen. En de zwakheden in zijn stelling kwamen vanzelf. met nog een uur op de klok voor mij kwam mijn tegenstander in tijdnood. Maar de stelling was al verloren. Met nog 8 minuten op de klok voor hem kon hij opgeven na een doorslaande aanval op zijn rochade stelling.

Winst tegen 1998 rating is lekker meegenomen en tot nu toe 3 uit 3 gespeeld in de 1e klasse HSB!

Mark
Mark
 
Berichten: 16
Geregistreerd: ma 22 nov 2010, 00:57


Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron