Open NK 2012

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Open NK 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » di 17 apr 2012, 19:58

De inschrijving voor het Open NK is alweer geopend, en toen ik zojuist de deelnemers bekeek zag ik er al drie Assenaren bij staan: Frank in Reservegroep A, Waheeb in Reservegroep B, en Silvia in Zesrondig B. Hoogstwaarschijnlijk blijft het niet bij drie; afgelopen zaterdagavond hebben we met ons vijven (ikzelf, Pieter, Maarten D., Rieks en Ben) ook weer over het ONK overlegd, en we willen er dit jaar ook weer bij zijn. Helemaal zeker is het nog niet (hangt ervan af of we geschikt vervoer kunnen regelen), maar ik verwacht dat het goed komt! Overigens verwacht ik ook dat Ivo weer mee gaat doen, en hij zal dan waarschijnlijk zijn debuut in het hoofdtoernooi maken.

Toernooisite: http://onk.schaakbond.nl/
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 23 jul 2012, 00:10

Over 13 uur gaat het spektakel losbarsten! Vier Assenaren komen maandagmiddag al in actie: Pieter, Maarten D. en Rieks spelen in het Zesrondig A, Silvia in Zesrondig B. Allemaal redelijk hoog geplaatst in hun groep, dus misschien zitten er (net als vorig jaar, toen Maarten en Silvia 5 uit 6 haalden!) mooie resultaten in! De negenrondige toernooien beginnen dinsdag, en ook daarin een leuk aantal Assenaren: Ivo speelt voor het eerst mee in de Hoofdgroep, Martin en Frank spelen in Reservegroep A, en Ben en Gerbert (mooi dat hij ook meedoet!) in Reservegroep C. Helaas heeft Waheeb zich blijkbaar teruggetrokken, want ik zag hem niet meer op de lijst staan. Jammer, maar met negen man/vrouw zijn we toch nog goed vertegenwoordigd!

http://onk.schaakbond.nl/
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Sjoerd » di 24 jul 2012, 02:25

Iedereen succes gewenst!

Ik zie dat in de eerste ronde Maarten en Silvia gewonnen hebben. Pieter moest genoegen nemen met een remise en Rieks verliest. In ieder geval meer dan vijftig procent. Morgen start de rest. Ik zal het met belangstelling volgen vanaf mijn vakantieadres.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 25 jul 2012, 11:49

Vanaf het terras van Camping Robertsoord in Eerbeek mijn eerste verslag! Gisteren zijn ook de andere toernooien begonnen, waardoor we nu inderdaad met zijn negenen spelen. Overigens gaat Maarten H. ook nog een vierkampje spelen, dus in totaal doen 10 Assenaren mee!
Ivo is aan zijn eerste deelname in de Hoofdgroep begonnen met een keurige remise tegen de jonge Indiër Bharat Arjun, 12 of 13 jaar jong en al CM en met rating 2250. Hopelijk het begin van een mooie reeks!
Ikzelf en Frank liepen helaas in de A-groep tegen een nulletje aan, maar met sterke tegenstanders is dat natuurlijk geen schande. Vandaag moeten we dan maar scoren!
Ben en Gerbert spelen inderdaad allebei in de C-groep, en zij begonnen allebei met een halfje. Ben speelde voor het eerst 1. b4, en dat mag hij vaker doen. Gerbert kwam prachtig te staan, maar verwisselde ergens de zetten en moest daarna voor remise vechten, en dat lukte gelukkig.
Pieter, Maarten D. en Rieks spelen in Zesrondig A, en Maarten mag daar vanmiddag op bord 2 spelen na zijn tweede overwinning! In de eerste ronde was hij als allerlaatste klaar (5 over 6 geloof ik), gisteren ging het wat soepeler. Pieter pakte gisteren ook zijn eerste volle punt, Rieks haalde zijn eerste halfje binnen. Vandaag meer?
Silvia was inderdaad met een mooie overwinning aan Zesrondig B begonnen, en kwam gisteren prachtig te staan in het middenspel. Waarom ze dan toch verloor? Omdat ze meer oog had voor de kansen van haar tegenstander dan die van haarzelf, is het antwoord. Vandaag dan maar een puntje pakken, lijkt me. Moet lukken!

Over iets meer dan een uur mogen we weer aan de bak. Hopelijk kunnen we een mooie score neerzetten!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open NK 2012

Berichtdoor MaartenB » wo 25 jul 2012, 13:09

De partij van Guido van Mierlo - Ivo Maris is live te volgen via de live stream van het ONK.
http://onk.schaakbond.nl/live
Zet hem op Ivo en de anderen!
Believe you can and you're halfway there. - Theodore Roosevelt
MaartenB
 
Berichten: 42
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 09:57

Re: Open NK 2012

Berichtdoor MaartenB » wo 25 jul 2012, 15:33

Ivo heeft wederom een halfje gescoord. Net resultaat. Het was geen heel spannende partij. Maar netjes geconsolideerd met zwart.
Mooi resultaat Ivo. Morgen hopelijk tegen een afvallige topper!
Believe you can and you're halfway there. - Theodore Roosevelt
MaartenB
 
Berichten: 42
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 09:57

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Sjoerd » do 26 jul 2012, 05:35

Live partijen lukt niet via m'n iPad, maar naspelen gaat prima. De eerste partij van Ivo was erg onderhoudend. In de tweede partij stuurde zijn tegenstander wel heel rap op remise aan.

Vandaag veel punten voor Assen. Een mooie dag dus. Ik kijk uit naar het verslag van Martin.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » do 26 jul 2012, 11:55

Mooi dat er mensen zijn die mijn verslagen graag lezen, en om hen blij te maken komt hier mijn tweede verslag!
Ivo pakte inderdaad gisteren zijn tweede halfje, en zijn tegenstander werkte daar maar wat graag aan mee: alles in recordtempo van het bord en remise. Vandaag zou het wel eens wat moeilijker kunnen worden voor Ivo, maar dat is ook een mooie uitdaging!
Frank haalde zijn eerste puntje binnen met een aardige aanval op de witte koning, die hij in de analyse mocht bekronen met een leuk dameoffer. Ikzelf had helaas mijn dag niet: ik miste weer eens alles en kon na 16 zetten al opgeven. Dan moet het vandaag maar gebeuren!
Ben en Gerbert mochten ook volle punten incasseren. Ben deed dat door een eindspelletje uit te melken, Gerbert doordat zijn tegenstander ontwikkelen maar zonde van zijn tijd vond en op zet 13 ook nog een toren weggaf (13... Tb8 14. Lxb8 1-0). Dat gaat dus erg goed!
Maarten kwam helaas niet verder dan remise, maar wel tegen een goede tegenstander, en hij staat dus nog altijd in de top! Pieter is daar ook aangesloten na zijn tweede overwinning op rij (pionneneindspelletje winnen met de oppositie), en ook Rieks mocht een punt aan zijn collectie toevoegen met een aardige koningsaanval. Ga zo door mannen!
Last but not least pakte ook Silvia weer een puntje, door de damevleugel op te eten en met haar eigen pionnen te gaan rennen. Klasse!

Goede score inderdaad: 7 uit 9. Alleen ikzelf moet nog even op het scorebord komen, maar dat gaat vast wel lukken. Misschien vandaag wel!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Sjoerd » do 26 jul 2012, 18:17

Twee mijlpalen vandaag voor Ivo. Voor zover ik weet de eerste keer dat hij bij de uitslagen op teletekst verschijnt. Zie pagina 873. Zo'n debuut beklinken met een overwinning is helemaal geweldig. Na drie ronden nog ongeslagen, wie had dat gedacht!

UPDATE: Dankzij tip van Jentinus livepartij kunnen naspelen. Met name 17. Kg4 is natuurlijk een geweldige zet. De koning in de punt van de aanval!

UPDATE2: in het verslag van Peter Boel wordt de partij van Ivo uitgebreid geanalyseerd. Hij geeft Kg4 een uitroepteken.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 27 jul 2012, 12:18

Inderdaad een lekkere pot van Ivo gisteren; vandaag speelt hij op bord 5! En ik sluit niet uit dat hij ook dan een leuk resultaat kan boeken.
Frank had een gelukje gisteren: hij kwam drie pionnen tegen een kwaliteit achter, maar kon opeens de kwal teruggeven en zelf doorlopen. Ik had de nul al geteld, maar dus ten onrechte... Ikzelf heb de topvorm helaas nog niet; ook gisteren wist ik niet te winnen, vooral omdat ik met nog 5 minuten voor 15 zetten in een prima stelling het goede plan niet kon vinden. In ieder geval lig ik nog prima op koers voor 6 uit 9: daarvoor moet ik 3 punten verliezen, en ik ben er al 2,5 kwijt...
Gerbert pakte wederom een vol puntje, door zijn tegenstander een kwaliteit afhandig te maken. Ben vond remise wel prima, en hij ligt ook nog lekker op koers voor de prijzen.
Maarten ging helaas ten onder tegen jeugdtalent Thomas Mollema; die dirigeerde Maartens koning naar het midden van het bord, en dat kon niet lang goed gaan. Pieter kroop een paar keer door het oog van de naald en sloeg uiteindelijk zelf maar toe; vandaag mag hij het op bord 2 proberen! Rieks kwam helemaal goed weg: zijn tegenstander gaf op in remisestelling, omdat hij dacht materiaal te verliezen...
Silvia speelt een zeer wisselvallig toernooi: goede partijen met wit, slechte met zwart. Gisteren speelde ze ineens Koningsindisch, en dat is een lastige opening als je de ideeën nog niet helemaal in de vingers hebt. Dat liep dus niet goed af; vandaag mag ze het weer met wit proberen!

6 uit 9 volgens mij, we blijven lekker scoren! Ik heb zo het idee dat er aardig wat prijzengeld mee naar Assen gaat...
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Volgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten

cron