Open NK 2012

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Ivo » vr 27 jul 2012, 17:41

Ik heb vandaag de winst laten liggen :(.
Ik kon op zet 43...c3 spelen met winst, terwijl ik op zet 44 remise aannam..
Jammer, maar remise is ook een goed resultaat!
There are two types of sacrifices: correct ones, and mine. - Tal
Ivo
 
Berichten: 52
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:42
Woonplaats: Smilde

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » za 28 jul 2012, 12:06

Oei, dat is zonde zeg. Maar goed, 2,5 uit 4 is ook een lekkere score!
Frank blijft ook scoren: stukoffer voor drie pionnen en met die pionnen doorwalsen. Ikzelf speelde gelukkig weer eens een fatsoenlijke partij; ik kon helaas nog niet winnen, maar mijn niveau is (hopelijk) aan de beterende hand!
Gerbert mag vandaag op bord 1 aantreden na opnieuw een puntje gisteren! Ben boekte ook een overwinning en zit dus ook prima op koers voor de prijzen.
Pieter blijkt dit toernooi een kei in het uitlokken van merkwaardige fouten van zijn tegenstanders. Gisteren ging zijn tegenstander ineens lang rokeren, en kon Pieter de boel daar fijn gaan openbeuken. Vandaag mag hij op bord 1! Maarten werd verrast in de opening, maar kwam er goed uit, kwam een kwaliteit voor, won er nog wat bij en pakte het punt. Rieks redde het helaas niet; de torens van zijn tegenstander waren blijkbaar te sterk.
Silvia presteerde het om na 13 zetten nog maar 20 minuten op de klok te hebben, en na 20 zetten al ongeveer in tijdnood te zitten. Daar win je geen partijen mee, maar gelukkig wist ze, ondanks een pion minder, toch nog een remise eruit te slepen. Vandaag nog een keer met zwart!

6,5 uit 9 dus, de punten blijven maar binnenstromen! Pieter is volgens mij al verzekerd van een prijs, en Maarten kan ook nog geld pakken. Zien of het lukt!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Sybrand » zo 29 jul 2012, 08:37

even alles op een rijtje na de eerste week:

Open NK:
Ivo Maris 2,5 uit 5 (W-We=+1,18)

Reserve A:
Frank van der Werff 3,5 uit 5 (+1,70)
Martin van Velzen 1 uit 5 (-1.79)

Reserve C:
Ben van Os 4 uit 5 (+0.41)
Gerbert Leeftink 3,5 uit 5 (+0.28)

Zesrondig-1:
Pieter Tromp 4,5 uit 6 (+0,88)
Maarten Dijkstra 4 uit 6 (+0,34)
Rieks Taal 3,5 uit 6 (+1,28)

Zesrondig-2
Silvia van der Werff 3 uit 6 (-1,18)
Laatst bijgewerkt door Sybrand op zo 29 jul 2012, 22:13, in totaal 1 keer bewerkt.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 29 jul 2012, 09:22

En vandaag even welverdiende rust in de tent. In de tent, in de tent.
Hier geen Fiets4daagse meer.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 30 jul 2012, 12:07

De rustdag was weer een echte rustdag: pas om 12 uur (of 2, zoals sommigen presteerden ;-)) opstaan, de hele dag relaxen, als avondeten lekker barbecuen, en uiteraard geen moment denken aan een verslag. Daarom hier alsnog het verslag van eergisteren!
Ivo liep helaas tegen zijn eerste nul aan, maar met 2,5 uit 5 draait hij uiteraard nog altijd een geweldig toernooi! Een aanval met dubbel stukoffer sloeg niet door en wit won met zijn sloot materiaal meer.
Frank kwam een pion voor, maar had twee paarden en zijn tegenstander twee lopers. De lopers bleken ruim voldoende compensatie, zodat Frank na 4,5 uur spelen met remise genoegen moest nemen. In ieder geval deed hij het beter dan ikzelf; mijn tegenstander, die drie kwartier te laat kwam (ikzelf was trouwens ook een kwartier te laat), speelde de opening heel snel, en ik heb me daar helaas volkomen door in de luren laten leggen, zodat ik na 17. Dd5+ een paard verloor en meteen maar opgaf. Tja, het ONK is een leuk toernooi, maar helaas niet bepaald goed voor mijn ratingpuntjes...
Gerbert kwam op bord 1 van groep C prima uit de opening en won een pion. Helaas ging het daarna bergafwaarts en ging hij alsnog in het eindspel eraf. Ben had een stuk moeten verliezen, zoals hij zelf aangaf, maar zijn tegenstandster verwisselde de zetten en verloor een pion. Daar kwam er nog eentje bij en toen had Ben zomaar het punt binnen. Vandaag op bord 2!
Pieter werd op bord 1 van Zesrondig 1 helaas redelijk hard van het bord gezet; dar is niet zo'n schande tegen de ratingfavoriet, en 4,5 uit 6 is een leuk prijsje! Maarten nam op zet 6 remise aan, zodat hij en zijn tegenstander beiden op 4 uit 6 en in de prijzen kwamen. Rieks had ook een redelijk bizarre partij, waarin hij zijn tegenstander (die een ronde eerder van Maarten verloor) op één of andere manier wist te overbluffen. 3,5 uit 6 is helaas geen prijs, maar wel een vette overscore en een mooie ratingwinst!
Silvia ging 20 minuten nadenken of ze moest rokeren, of eerst een andere zet en dan rokeren. Dat is niet bepaald efficiënt tijdgebruik, en het was ook niet bepaald de eerste keer dat ze op zo'n manier met haar bedenktijd omging in dit toernooi. In het eindspel kreeg ze plotseling de kans op stukwinst in 1, maar overzag die, en had vervolgens het geluk dat haar tegenstander remise aanbood terwijl de stelling achter elkaar uit was. Daarmee kwam Silvia op 3 uit 6, helaas ver verwijderd van de topvorm die ze vorig jaar had. Veel te weinig oog voor haar eigen kansen en veel te veel voor die van haar tegenstander, niet durven doorzetten in stellingen die om actie vragen, en veel te lang nadenken op momenten dat dat juist niet moet, dat zijn zomaar een paar aandachtspunten waar gewerkt aan kan worden. Kop op Silvia, je kunt veel beter, en volgende week in Vlissingen kun je dat bewijzen!

Het gaat op dit moment regenen, dus ik moet er vandoor. Morgen meer!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Sjoerd » ma 30 jul 2012, 18:00

Spannend eindspel bij Ivo. Jammer dat de verste vrijpion niet tot winst leidde.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Ivo » ma 30 jul 2012, 22:30

Klopt, ik dacht dat dat eindspel wel won, maar dat viel dus tegen, moest aan het einde zelfs nog oppassen!
There are two types of sacrifices: correct ones, and mine. - Tal
Ivo
 
Berichten: 52
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:42
Woonplaats: Smilde

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » di 31 jul 2012, 12:14

Mooi dat anderen ook partijen verslaan! Ik was zelf snel na mijn eigen remise (toreneindspel met pluspion was net niet te winnen) meteen weggegaan, omdat op Ivo na de anderen al klaar waren. Frank kreeg een offer op e6 om de oren en ging volgens mij vrij snel ten onder, Ben offerde op g2 en de tegenstander vond de enige verdediging niet, en Gerbert verloor een stuk, maar kreeg veel meer activiteit en overrompelde zijn tegenstander alsnog.

3 uit 5 dus gisteren, misschien vandaag meer? Ik blijk zelf oneven te zijn, dus het eerste punt is al binnen!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 01 aug 2012, 12:06

Helaas een middelmatige dag gisteren qua resultaten...
Ivo wilde eens wat anders spelen, maar deed dat niet helemaal volgens het boekje, en moest uiteindelijk een stuk inleveren, waarna het snel uit was. Vandaag het herstel?
Frank speelde een aardige partij waarin hij steeds aan het roer was, maar zijn tegenstander kon de ruil van een dame tegen twee torens afdwingen, waarna het niet meer te winnen was. Ikzelf was dus oneven, maar kwam uiteraard wel kijken en aanmoedigen. Hoe moet ik anders verslag doen? ;-)
Ben sloeg op bord 1 een remiseaanbod af, won daarna een pion, maar bokte die meteen weer weg, overzag nog een zet later stukwinst, en verloor uiteindelijk een paardeneindspel. Zonde! Gerbert had het relatief makkelijk, want zijn tegenstandster gaf zo ongeveer aan de lopende band materiaal weg: kwaliteit, pion, pion... Vandaag mag hij op bord 1 revanche nemen voor Ben!

1,5 uit 4 plus een bye dus. Het is eindelijk weer zomerweer na een paar slechte dagen, dus hopelijk geeft dat voldoende energie om er eens flink tegenaan te gaan!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open NK 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » do 02 aug 2012, 10:06

Vandaag alweer de laatste ronde, die al om 11 uur begint. Daarom ook twee uur eerder een verslag!
Ivo mocht gisteren voor de tweede maal een vol punt binnentikken met een wat aparte opening (1. e4 c6 2. d4 Pa6!?), een pionoffer en uiteindelijk kwaliteitswinst. Vandaag nog een witpartij voor onze topper!
Frank begon prima aan het toernooi, maar heeft nu 4 maal op rij niet gewonnen. Gisteren kwam hij wat verkreukeld uit de opening, probeerde het met een stukoffer, maar had daar niet voldoende voor, en toen zijn dame ook nog werd ingesloten was het einde oefening. Ikzelf mocht eindelijk mijn eerste echte volle punt laten noteren: Moderne Verdediging, initiatiefje afgeslagen, counter via een schijnoffer, en uiteindelijk een vette pion op e3 meer. Dat mijn tegenstander ook nog een toren cadeau deed versnelde de zaak, maar in die stelling geeft de computer al +4 voor zwart, dus gewonnen was het sowieso. Misschien kan ik vandaag ook nog terugkomen op 50%!
Gerbert vond remise wel best, en dat was dan ook in 14 zetjes beklonken. Ben ging er wel gewoon voor zitten, veroverde een pion, ging in de aanval, en zag zijn tegenstander de draad helemaal kwijtraken en uiteindelijk totaal ontmoedigd opgeven. 6 uit 8 voor beiden, het prijzengeld is binnen!

4 uit 5 dus gisteren. Vandaag nog even aan de bak; hopelijk zit er nog meer in!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

VorigeVolgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron