Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Frank » do 25 okt 2012, 21:37

Vandaag tegen Pieter Geertsema (1936):
Koning in het midden afgedwongen, pionoffer waarna ik de stelling onder de controle had; van de zwakke witte velden gebruik maken en met een torenoffer mat zetten, 6 uit 7! :D

Morgen met wit tegen Joop Hummel (1915):
Tijdens het weekendtoernooi van Assen speelde ik al eerder tegen hem.
Zijn telefoon ging af, maar ik besloot door te spelen, want ik stond lekker en ik had wel zin in een pot.
Echter verloor ik uiteindelijk de partij en achteraf ook nog eens een flinke ratingprijs. :cry:

Ik zal er alles aan doen om die nederlaag weg te poetsen :evil: :evil: :evil:
Als deze keer de telefoon afgaat, dan weet ik het wel! ;)
Frank
 
Berichten: 12
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 20:56
Woonplaats: Assen

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 26 okt 2012, 15:35

In de ochtendgroep helaas een mindere ronde voor de Assenaren: Lukas haalt nog een remise, maar Jan B. en Tycho verliezen helaas. Hopelijk gaat het in de middaggroep beter!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Sybrand » za 27 okt 2012, 00:07

In de middag bood Jan na een kwartier al remise aan. 's avonds hoorde ik de reden: Jan is jarig!!
Bovendien speelt Jan zowel de ochtend als de middag. Dat moet slopend zijn. Vooral tegen het einde gaan de ronden tellen, dat merk je.
Helaas voor Jan nam de opponent het remiseaanbod niet aan, en uiteindelijk werd het een nul. Voor Jan wel te verstaan.

Mijn tegenstander stuurde aan op zetherhaling. Na enig nadenken ben ik hierin meegegaan, en heb het genoegen mogen smaken om volgens de officiele regels remise te claimen:
1. voor de derde keer dezelfde stelling je zet noteren
2. klok stilzetten
3. melden dat je de intentie hebt zet x uit te voeren en dat daarmee je remise claimt op grond van 3x dezelfde stelling

[je moet dit overigens via de scheidsrechter/wedstrijdleider doen, maar aangezien bij mij de tegenstander op zetherhaling aanstuurde, heb ik die maar met rust gelaten]

Om de adstructie compleet te maken: een gelijke stelling betekent:

1. dezelfde stukken op dezelfde plaats
EN 2. dezelfde zetten zijn mogelijk
EN 3. dezelfde speler is aan zet

Het leuke is: des avonds mocht ik hetzelfde doen tegen schaakmaistro Tinus !

Ik heb als gevolg daarvan de overige partijen niet gezien, behalve het begin.

Frank heeft verloren (opening als ik me niet vergis: 1. e4 e6 2. e5! dat moet een verrassing voor Joop zijn geweest denk ik), Silvia verloren en Gerbert gewonnen.

Morgen de laatste ronde !
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » za 27 okt 2012, 19:50

Vandaag de laatste ronde, en ik wilde die ook nog wel even meemaken. Volgend jaar moet ik toch echt ook maar meedoen, want ik heb de smaak goed te pakken! ;-)

De resultaten in de ochtendronde waren helaas wisselvallig: een overwinning voor Jan B., waar hij 's middags nog een remise aan toevoegde, een remise voor Lukas en helaas opnieuw een nulletje voor Tycho; voor hem was het toernooi net even te lang... Tycho (vergezeld door vader Remco) bleef 's middags nog wel een paar uurtjes, en we hebben nog een paar potjes gespeeld. Ook leuk!

Sybrand was redelijk snel klaar met als resultaat een potremise toreneindspel; dat kwam hem wel goed uit, want hij moest ook naar een verjaardag in het westen van het land. Dat betekende dus voor ons een treinreis op de terugweg!
Frank wilde zijn toernooi, na zijn ongelukkige nederlaag van gisteren, nog even goed afsluiten, maar hij verkeek zich helaas lelijk op zijn aanvalskansen en stond uiteindelijk gewoon een stuk achter. Geen prijs dus, maar toch lang geen slecht toernooi met 6 uit 9!
Gerbert wist helaas niet door Jan Oord (vader van jeugdtalent Raymon) heen te komen. Misschien toch iets te solide gespeeld? Helaas een minder toernooi voor Gerbert; 3,5 uit 9 is ruim een punt minder dan verwacht. Volgende keer beter!
Silvia was daardoor als allerlaatste Assenaar (ik bedoel natuurlijk Assense ;-)) klaar. Nu deed zich het opmerkelijke toeval voor dat iedere keer als Tycho in de ochtendgroep verloor, Silvia dat 's middags ook deed... Helaas verviel ze weer in een oude fout: veel te veel tijd gebruiken in de opening (een uur voor de eerste 10 zetten, dat mag gewoon niet gebeuren). Toch leek het er een tijdlang op alsof haar tegenstander (rating 1910, dat dan weer wel) niet veel kon bereiken, maar vlak voor de tijdcontrole ging het toch fout: er ging een kwaliteit de doos in en dat was einde partij. Toch mag Silvia niet ontevreden zijn: 4 uit 9 (of beter: 3 uit 8 plus een reglementair punt in ronde 6) is een prima score, en haar TPR van 1675 past veel beter bij haar niveau dan haar rating van 1456!

Analyseren na afloop zat er niet meer in, want Frank en Silvia hadden eigenlijk om half 6 al in Assen moeten zijn voor een familie-etentje. Uiteindelijk werd het de trein van 18:15 (nadat we die van 17:51 net gemist hadden)... Hopelijk hebben ze nog een gezellige avond! In ieder geval was het weer een leuk toernooi, en zoals ik aan het begin al zei: volgend jaar moet ik toch maar ook meedoen!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 28 okt 2012, 09:11

Ik vind een gemis op die site met de naam van de hoofdsponsor de vermelding van de namen - evt. met toenaam - van de prijswinnaars in de lagere speelgroepen, evt. met vermelding van het prijsbedragje (!), evt. incl. pincode. (Wel op foto/film - ja, dat is de cultuur (?) van heden. Dat doen we in Assen dan toch beter. Je zou je hier toch inschrijven. Hoewel de promotor zulks niet van mij verwacht ...
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Vorige

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron