Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Sybrand » do 31 mei 2012, 20:21

Morgen opent - volgens de site http://www.univechess.nl - de inschrijving . Aangezien de amateurgroep I (middag) altijd bliksemsnel vol is maar even deze posting.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Sybrand » zo 03 jun 2012, 22:52

Amateur 1 is al voor de helft vol, en dat in een paar dagen.

http://www.univechess.nl/deelnemers/amateur-1
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Sybrand » za 20 okt 2012, 19:01

uitslagen vanmiddag:

Silvia 0 (0 uit 2)
Frank 1 (2 uit 2)
Gerbert 1 (1 uit 2)
Sybrand 1 (2 uit 2)
Jan I: 0 (0,5 uit 2)

uitslagen vanochtend (Amateur 2):
Lukas 0 (1 uit 2)
Jan II: 1 (1 uit 2)
Tycho 0 (0 uit 2)

Overigens super goed dat Tycho het opneemt tegen sterke senioren! Gerard meldde gisteren, dat Tycho het tegen hem heel goed had gedaan. Klasse!
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Sybrand » za 20 okt 2012, 21:37

Vandaag een mooie partij tegen Jan van Os (ESG), een sterke speler met een rating van 1929.

De stelling na de opening:


stelling

ik heb net achteloos c3 gespeeld....overziend dat h4 gewoon hangt. Dus er volgt:
10 ..... Pxh4
11. Dg4 Pg6
12. Ld3


stelling

hier is 12.....Pe5 de beste zet, nog steeds verwikkelingen na dxe5 Dxd3 Lg5 (?!) gevolgd door Td1, maar waarschijnlijk niet voldoende voor wit. Zwart speelt echter

12 ..... Pe7

er volgt:

13. Ph5

stelling

13....g6 faalt op het mooie 14.Pf6 mat, op 13....Tg8 volgt 15. Lxh6

13..... Pf5 (bij het invoeren in de computer komt er nu rook uit.....dit is niet zo best, beter was Pd7)
14. Lxf5 exf5
15. Pxg7 Lxg7
16. Dxg7 De7+
17. Kd1 Df8
18. Te1+ Kd7
19.Df6 Kc8
20. Te7 Pd7
21. Dxf7 Dxf7
22. Txf7 Tf8
23. Txf8 Pxf8
24. Lxh6


stelling
Met twee pionnen minder afgewikkeld voor zwart vecht Jan nog taai en creatief door, maar tevergeefs.

Morgen Conrad Mosterdman, winnaar Jannes bokaal, en wederom een sterke speler.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Sybrand » zo 21 okt 2012, 18:44

uitslagen vanmiddag:

Silvia 0,5
Frank 1 (3 uit 3)
Sybrand 0
Jan I: 0

Vanochtend:
Jan II: 1 (2 uit 3)
Tycho 1 (!! 1 uit 3 nu!)

Lukas en Gerbert een bye (0)

Sjoerd heeft de deelnemers vanmiddag nog aangemoedigd!
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 22 okt 2012, 20:29

Vandaag wilde ik weer eens sfeer proeven in Hoogeveen, en dus sprong ik om 1 uur op de fiets richting station. Word ik onderweg gebeld door Sybrand... of ik zin had om mee te rijden! Zo'n aanbod kon ik natuurlijk niet afslaan, en dus kwam even voor half 2 op het station een Renault Mégane voorrijden met voorin Sybrand en Gerbert, en achterin Frank en Silvia. Kon ik dus ook mooi even met hen bijpraten! ;-)

Natuurlijk was het aan het begin van de middagronde even spieken hoe onze clubgenoten in de ochtendgroep hadden gespeeld. Welnu: volle punten voor Lukas en Tycho (tegen 1538!!), en een nulletje voor Jan B. tegen een sterke tegenstander (1946). Niet slecht dus!

Nu speelt Jan in beide groepen mee, en ook 's middags had hij een sterke tegenstander (1910), maar deze wist hij op remise te houden. Knap werk!
Mijn reisgenoten deden er iets langer over: Sybrand was om ongeveer 5 uur als eerste klaar. Hij was in een verloren toreneindspel beland tegen 1879, maar gelukkig deed zijn tegenstander het verkeerd, waardoor Sybrand een leuke pattruc kon demonstreren en daarmee afwikkelde naar potremise K+p-K. Zulke gelukjes heb je af en toe nodig, en het toont aan dat kennis van het eindspel af en toe best handig is!
Daarna was het wachten tot ongeveer half 7, maar toen mocht Silvia de felicitaties in ontvangst nemen van Mark Benninga, die misschien bij Rieks een belletje laat rinkelen (in Dieren Zesrondig won Rieks van Benninga). Een zeer verdiende overwinning, want ze speelde met lef, won een pionnetje, Benninga offerde een stuk, maar Silvia had prima gezien dat dat een storm in een glas water was, waarna het eindspel, ondanks wat vreemde omwegen, geen probleem meer was. Klasse gespeeld Silvia!
Ook aardig was dat Benninga na afloop (ik stond bij het bord) mij naar mijn rating vroeg. "1960." "O, zou je dan met ons de partij willen bekijken?" Tja, ook dat sla ik uiteraard niet af. Die analyse duurde tot Sybrand de analysezaal binnenkwam; Frank en Gerbert waren klaar en dus gingen we vertrekken. Helaas waren hun resultaten minder: twee nullen, waar ik bij beide op remise had gehoopt. Vooral Frank baalde in de auto: hij was slecht uit de opening gekomen, maar Johan Scharft kon de doodsklap (als die er al was) niet uitdelen, zodat Frank met een pionnetje minder nog door kon vechten. Helaas: op het moment dat hij remise binnen handbereik had, maakte hij naar eigen zeggen de beslissende fout. Morgen beter Frank! Gerbert was ergens een kwal kwijtgeraakt, maar kon met een sterke d-pion nog hopen. Maar ja, dan moet je die niet weggeven... Dat deed Gerbert, volgens hemzelf, dus wel, en toen was het blijkbaar niet meer te houden. Jammer!

Dat was weer een welbestede middag. Donderdag ga ik, wat mij betreft, weer mee!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Sybrand » ma 22 okt 2012, 21:19

Gelijkwaardig uit de opening, afwikkeling naar een toreneindspel, maar ik kies niet het goede plan, waardoor zwart een pion op a2 krijgt. Nu had ik aanvankelijk ingeschat dat ik die kan ophalen en dan een overwicht heb op de damevleugel, maar de pionnen aan de koningskant liepen wel heel hard bij zwart....

stelling

Dit is dus redeloos, reddeloos en radeloos. Wat te doen tegen de dreiging f3? Ik besluit tot een drastisch wisseling van toren en koning....legaal mag dat alleen bij een rokkade, dat kan hier dus niet :D dus ik doe

42. Kb2 Ta7
43. b5 cxb5
44. d5 Kxd5
(zo...dat ruimt lekker op...maar nu de wisseltruc!)
45. Td1+ Ke4
46. Td4+ Ke3
47. Ka1


stelling

De stelling is echter hopeloos. de f en g pion zijn veel te sterk met de koning in de buurt.

47. ..... f3
48. gxf3 gxf3
49. Td8 Tf7
Hier was Te7 geboden; voorkomt schaakjes, en de koning brengt de pion naar het promotieveld
50. Te8+ Kd2
51. Td8+ Kc2
52.Te8 Kxc3 (yes! die is weg...)
53. Tc8+ Kb4
54. Tc2


vol verwachting klopt mijn hart...

stelling

drie pionnen achter, maar zwart trapt erin...

54. ..... f2
55 Txf2!!


stelling
Op slag remise. 55.....Txf2 leidt tot pat van de koning [bij nalezing lijkt dit mij een tautologie...of was het nou pleonasme? Pleonasme dus]. Vol afschuw ziet zwart de 55e zet van wit, speelt dus wat anders, maar in alle varianten is het nu remise:

55....Tc7
56. Tb2+ Ka5
57. Tc2 Tc4 (?)
58. Txc4 bxc4
59. Kxa2
en een aantal zetten later remise besloten.

Awerbach deel I deze zomer bekeken, het helpt echt :-)
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » di 23 okt 2012, 08:59

De verslagen van Jan van Os op het weblog van ESG zijn trouwens ook zeer de moeite waard! Hij plaatst er ook mooie foto's bij, met in het verslag van gisteren ook Assenaren: Lukas (2x), Silvia, Sybrand, Frank, en ik heb ook mezelf gespot!
(Jan speelt overigens vandaag met zwart tegen Silvia. Benieuwd wat daar uit gaat rollen!)
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » di 23 okt 2012, 14:40

Alvast de uitslagen van de ochtendgroep: Lukas verslaat Jan B., en Tycho scoort opnieuw een mooi resultaat: remise tegen 1562!! :-D :-D
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Unive schaaktoernooi Hoogeveen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » di 23 okt 2012, 19:46

En dan de uitslagen van vanmiddag! Frank haalt zijn vierde volle punt binnen, Sybrand verliest helaas van voormalig Nederlands dameskampioene Carla Bruinenberg, Jan B. wint heel mooi van 1700+, Gerbert een solide remise, en dan het klapstuk van de dag: Silvia verslaat Jan van Os!! Vanavond op het ESG-weblog maar eens lezen hoe ze dat heeft klaargespeeld, maar nu alvast mijn complimenten en felicitaties! :-D
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Volgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten

cron