Atlantistoernooi 2012

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Atlantistoernooi 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » za 11 aug 2012, 00:52

http://www.cafeatlantis.nl/atlantis-open/2012/

Geen Atlantis Meestertienkamp dit jaar, maar een open toernooi: zeven ronden Zwitsers in 4 dagen, net als bij het Open Groninger Weekendtoernooi. Verschil: in dit toernooi wordt 's middags en 's avonds gespeeld, en kan de ochtend dus gebruikt worden om lekker uit te slapen ;-) (behalve op zondag, want dan is er ineens een ochtendronde...) Ik wilde dit jaar weer eens meedoen, en dus heb ik me zojuist aangemeld. Renze, Jan B. en ex-lid Bert Hassing staan ook al op de deelnemerslijst, en ik verwacht dat er nog meer Assenaren gaan meedoen (Ivo!). Ik heb er al weer zin in!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Atlantistoernooi 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 24 aug 2012, 09:43

Gisteravond was dus de eerste ronde! 5 Assenaren kwamen in actie: Ivo, Frank en ikzelf in groep A, Jan B. en Lukas in groep B. Helaas was Jan de enige die wist te winnen; Ivo (tegen de ratingfavoriet IM Oleg Krivonosov) en ikzelf (alweer zwart tegen Jan Joris Groenewold) hielden het heel lang vol, maar moesten toch in de nul berusten. Van Lukas' partij heb ik helaas niet veel kunnen zien, maar van die van Frank juist wel, omdat hij op het bord naast me speelde; hij verloor een stuk en was daarna kansloos. Vandaag gaan we maar eens proberen wat puntjes te scoren; Frank is oneven en heeft het eerste punt al binnen, maar Renze doet vandaag wel mee na zijn vrije ronde van gisteren!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Atlantistoernooi 2012

Berichtdoor Frank » vr 24 aug 2012, 11:18

Nou Martin, ik zie mijn partij wat anders..

Vanuit de opening manouvreerde ik mijn tegenstander in voor hem onbekende wateren.
We kwamen terecht in een gesloten stelling, waar ik veel meer ruimte had, met mijn pionnen op a2, b2, d4, e3, f4, g5, h4 en die van Wiebe Wielenga op a6, b7, d5, e6, f7, g6 en h7.
In deze structuur is het lastig voor zwart om wat forceren, zetten als f6/f5 en h6 om de boel open te breken leveren alleen maar zwaktes op.
Zeker, omdat zwart zijn (slechte?) verdedigende witveldige loper kwijt was in ruil voor een paard.
Tussen de pionnen f7, g6 en h7 stond nog een loper die alleen maar kon kijken naar mijn centrum.
Op de damesvleugel speelde ik dus eigenlijk met een stuk meer, daarnaast had ik een hele sterke witte loper op d3, omdat mijn pionnen op de zwarte velden stonden.
Mijn plan was om b4-b5 door te zetten, dat kon gemakkelijk, omdat ik lopers op d2 en d3 had staan en een paard op c3.
Ook h5-h6 om de loper naar h8 te jagen en hxg6 gevolgd door koningsaanval behoorden tot de mogelijkheden.

Ik koos voor de zet b4, wat fataal was, je creeërt zelf een truc voor de tegenstander, ik zag het meteen nadat ik die zet had gespeeld :(
Zwart speelde natuurlijk, pak je schaakbord er maar bij ;) 1..Pxd4 na 2.exd4 Lxd4+ 3.Kg2 Lxc3 4.Lxc3 Txc3 verliest wit twee pionnen.
Een pion achter, want ik sloeg niet terug op d4.
Mijn belangrijkste centrumpion ging verloren, en zwart zijn loper komt helemaal terug in het spel.
Ik ging maar alles of niets spelen door er een stuk tegen aan te gooien, en op de h-lijn mat te zetten, maar helaas bleef het bij een mat dreiging.

Vanavond weer aan de bak, hopelijk staat bij Ivo en Martin de teller dan ook op 1!
Frank
 
Berichten: 12
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 20:56
Woonplaats: Assen

Re: Atlantistoernooi 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » za 25 aug 2012, 10:57

De teller staat inderdaad op 1! Gistermiddag versloeg ik met wit Edwin Zuiderweg; ik kwam niet geweldig uit de opening, maar langzamerhand kon ik op de damevleugel de boel naar mijn hand zetten. Dat Zuiderweg ook nog even een stuk in de aanbieding deed hielp ook mee, al moest ik nog behoorlijk aan de bak om het punt ook daadwerkelijk binnen te halen. De avondpartij verliep helaas minder; met de witte stukken wist ik de b-lijn te veroveren, maar Frits Rietman ging er vol doorheen op de koningsvleugel. Dat had wel een voordeel: ik was al om half 10 klaar, en om 11 uur was ik al weer thuis...
Renze en Ivo scoorden gisteren allebei 1,5 uit 2, door de middagpartij te winnen en de avondpartij remise te spelen. Frank trof het niet echt: na zijn bye in de middagronde had hij 's avonds zwart tegen Oleg Krivonosov, de Letse IM en ratingfavoriet die in ronde 1 van Ivo had gewonnen (maar in ronde 2 verrassend onderuit ging). Dat werd dus een vrij kansloze nederlaag; hopelijk gaat het vandaag beter!
In de B-groep boekte Jan B. in de middagpartij een knappe remise tegen Frans Vermeulen, maar in de avondpartij ging hij er tegen Conrad Mostertman vrij kansloos af. Lukas deed het niet beter: hij verloor zijn beide partijen en is dus nog altijd puntloos, en is vanmiddag oneven.

Vanmiddag gaan we weer vol aan de bak! Hopelijk ook met toeschouwers; gisteren gaf Sjoerd wat dat betreft alvast het goede voorbeeld!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Atlantistoernooi 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 26 aug 2012, 00:29

Morgen mogen we al om 10 uur 's morgens beginnen, daarom nu alvast het verslagje van vandaag!
Ikzelf had een topdag: 2 uit 2! Ivo zal iets minder blij zijn geweest, want hij moest in de avondronde tegen mij het onderspit delven, nadat hij 's middags nog net een remise eruit had weten te slepen. Ook Frank pakte alleen in de middagronde een halfje en mag dus morgen nog even aan de bak! Renze had helaas blijkbaar zijn dag niet vandaag, want twee nullen waren zijn deel. Morgen maar scoren!
Jan B. en Lukas kwamen alleen 's avonds in actie, want Jan had een vrije middagronde opgenomen en Lukas was oneven. Lukas haalde nog een halfje, Jan slaagde daar helaas niet in. Ook voor hen is er morgen nog werk aan de winkel!
En natuurlijk mogen we Pieter niet vergeten, want hij kwam vanmiddag kijken en mee-analyseren. Wie volgt morgen?
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Atlantistoernooi 2012

Berichtdoor maitre_paul » ma 27 aug 2012, 11:01

tpr 2096 een mooie prestatie martin!
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Atlantistoernooi 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 27 aug 2012, 11:26

maitre_paul schreef:tpr 2096 een mooie prestatie martin!

Ik ben inderdaad niet bepaald ontevreden, alleen was het wel jammer dat ik gisteren zo ongeveer de slechtst mogelijke indeling kreeg: twee keer zwart tegen 2200+. Dat werd een harde nul in 17 in de ochtendronde, en 's middags kon ik het tegen Renze ook niet bolwerken. Maar goed, ik heb mijn ratingverlies in Dieren weer goed gemaakt, en daar was het me ook om te doen! Renze had een goede laatste dag, want hij won zijn beide partijen en werd daarmee alsnog de beste Assenaar. Ivo en Frank haalden beiden 1 uit 2 en eindigden daarmee allebei net onder mij. In de B-groep eindigde Jan B. met een overwinning (op Lukas) en een nederlaag, en Lukas met een korte rokade. Vooral Lukas heeft een belabberd toernooi achter de rug: één remise en een bye, meer niet. Gewoon weer meer gaan spelen, dan komt het ritme vanzelf weer terug!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen


Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron