Schaakfestival Groningen 2012

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 28 dec 2012, 00:16

Vanavond teambuilding gedaan met Assen 1 bij Pieter thuis, dus ik ben net weer terug uit Groningen. Vandaar even een wat korter verslag:
Ivo kon het helaas niet redden met zwart tegen de Duitse IM Donchenko. Morgen maar weer een puntje?
Frank had ook zwart, moest veel tijd investeren om zijn stelling speelbaar te houden, en was uiteindelijk blij met zijn remise tegen jeugdtalent Sven Dijkhuis. Ikzelf had helaas minder geluk; Wiebe Wielenga rolde me langzaam op, won een stuk, ik probeerde nog wat, maar het mocht niet meer baten. Morgen zit ik daarom op het laatste bord...
Gertjan had een lekkere partij, waarin hij uiteindelijk volgens mij een mataanval had. Sybrand won nog makkelijker: binnen een uur stond hij volgens mij al drie pionnen voor... Lukas won zelfs voor het eerst een zwartpartij; hij kan nog best voor de prijzen gaan! En om het feest in de C-groep af te maken: Silvia haalde haar eerste volle puntje binnen. Hopelijk geeft dat vertrouwen voor de laatste drie ronden!
Pieter won opnieuw met zwart; hij kwam een vrije randpion achter in een toreneindspel, maar tegenstander Hans Polee dacht er twee te moeten offeren om de pluspion door te laten lopen. Dat bleek niet te werken, en toen stond Pieter ineens een pion voor en won hij de partij. Paul begon met een keurige zwartremise, dacht in de analyse nog iets leuks gemist te hebben, maar of dat gewerkt had? De partij van Jan B. heb ik opnieuw niet echt kunnen volgen, maar hij won wel weer. Dat deden ook Pieter H. en Tycho, zodat ook het Compacttoernooi een mooie dag voor ons kende.

Maar liefst 9 uit 12 dus! Kan het morgen nog beter?
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 28 dec 2012, 22:00

De topscore van gisteren kon helaas niet overtroffen worden, maar dat wil niet zeggen dat het slecht ging!
Ivo boekte alweer zijn vierde overwinning! Hoe het precies ging weet ik niet (een scherpe variant van het Wolgagambiet, dat weet ik wel), maar dat mag de pret niet drukken: Ivo's W-We is opgelopen naar +2,94!
Frank en ikzelf hadden een opmerkelijke overeenkomst vandaag: allebei kregen we een prima, zo niet gewonnen, eindspel op het bord, en wisten dat eindspel niet te winnen. Laat ik het daar maar bij houden.
In de C-groep een rustige dag vandaag qua Assenaren, want Sybrand deed een ronde niet mee (morgen wel weer!), en Gertjan kreeg een vol punt in de schoot geworpen, omdat zijn tegenstander zich bleek te hebben afgemeld. Dat is makkelijk scoren! Lukas legde het af tegen Wouter Manenschijn in een ongelijk lopereindspel, en Silvia mocht haar tweede volle punt op rij vieren!
Pieter mocht het op bord 1 van Compact A opnemen tegen Jasper Geurink, dacht een leuke truc met stukwinst te hebben, maar helaas bleek de truc niet te werken; wat later ging de dame verloren tegen toren en stuk, en dat bleek niet meer te houden. Paul deed het een stuk beter, want hij wist Frits Rietman te verslaan! Een matnet midden op het bord, vertelde Paul. Klasse! Jan B. en Pieter H. konden het vandaag niet houden, maar Tycho pakte wel zijn tweede volle punt op een rij!

6 punten vandaag dus. Dat hadden er uiteraard meer moeten zijn, maar dat moet morgen dan maar weer komen!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Sjoerd » vr 28 dec 2012, 22:43

Even en kleine studie gemaakt.

In order to achieve an IM norm in a 9 round tournament, you have to do is:
1) Play at least three IMs and five titleholders, no more than two players may be without a FIDE-ELO rating (including yourself)
2) Play against players from at least three federations, and no more than six from the same federation (including yourself)
3) Score at least 7/9 against an ELO-average of at least 2231, 6.5/9 against at least 2285, 6/9 against at least 2326, 5.5/9 against at least 2371, 5/9 against at least 2407, 4.5/9 against at least 2451 or 4/9 against at least 2494. Eventually opponents without FIDE-ELO are counted as 2100 (previously 2000).

IM Estremera Panos, Sergio ESP 2367
IM Assendelft van, Floris NED 2403
GM Gormally, Daniel W ENG 2495
Pijpers, Arthur NED 2351
IM Burg, Twan NED 2498
IM Donchenko, Alexander GER 2401
FM Duijker, Rick NED 2242
IM Afek, Yochanan ISR 2311
tegenstander laatste ronde 2271
====
gemiddelde tegenstand 2371


Aan voorwaarde 1) en 2) is voldaan. Voor 3) is nog anderhalve punt nodig.

Voor een gemiddelde rating van 2407 is een tegenstander in de laatste ronde nodig van 2595.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor maitre_paul » za 29 dec 2012, 21:17

Paul den Boer (2001) - Frits Rietman (2241)
Stelling na 36...Ta8-a4
Paul den Boer-Frits Rietman

De zwarte koning staat midden op het bord. Dat maakt een matnet mogelijk. Er zitten 2 matbeelden in, namelijk Te8 gevolgd door Pe3+. Met zijn laatste zet 36...Ta8-a4 verhindert zwart dat. Maar er zit nog een heel mooi matbeeld in. Frits was zo sportief om het mat ook op het bord te laten komen:

37.Pb6+! Lb6 38.Te5+! fe5 39.Te5+ MAT 1-0

Wat kan schaken soms toch mooi zijn:-)
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » za 29 dec 2012, 21:48

Het zit er weer bijna op!
Ivo is nog steeds in de race voor een meesterresultaat na zijn knappe zwartremise tegen Afek! Morgen zal er dan alleen wel een topprestatie geleverd moeten worden, maar ook als het niet lukt is het natuurlijk een geweldig toernooi geweest!
Frank en ik mochten vandaag allebei een vol punt aan ons totaal toevoegen! Frank deed dat ietwat bemazzeld, bij mij ging het redelijk soepel, al moest ik aan het einde nog even uit eeuwig schaak lopen. Morgen kan ik dus nog de 50% bereiken!
In de C-groep helaas een zwarte dag vandaag met vier nederlagen voor Gertjan, Lukas, Sybrand (deed dus weer mee) en Silvia. Gertjan is nog wel in de race voor een prijs, dat zou nog best leuk zijn!
Paul had met zwart in Roelof Kroon een zware tegenstander en redde dat dus niet. Overigens speelt Kroon dit seizoen voor de Spassky's, dus mogelijk gaan we hem nog treffen in de laatste KNSB-ronde! Pieter zag ik eerst een pion achter staan, maar later won hij die volgens mij weer terug. Hoe dat vervolgens uit is gelopen op partijwinst heb ik niet gezien, maar hij is binnen! Jan B. verloor voor de tweede keer, en wederom heb ik niet gezien hoe. Pieter H. had volgens mij een lekkere aanval en won daardoor, maar Tycho kon het helaas niet redden tegen Eelke de Boer. Iets te passief gespeeld in het eindspel, dan krijg je dat.

4,5 uit 12, dat vind ik toch wat mager. Morgen is er nog één kans om er iets leuks van te maken!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Sjoerd » zo 30 dec 2012, 00:22

Mooie combinatie Paul. Een dubbel offer en mat midden op het bord. Een zelzaamheid!
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Sybrand » zo 30 dec 2012, 16:24

Ivo wint zijn laatste wedstrijd !! En haalt daarmee zijn eerste IM-norm !! Van harte Ivo !!!!

En en passant ook een ratingprijs van 100 euro :-)
Laatst bijgewerkt door Sybrand op zo 30 dec 2012, 17:25, in totaal 1 keer bewerkt.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Sjoerd » zo 30 dec 2012, 16:41

Fantastisch Ivo. Van harte gefeliciteerd! Goed dat je eindspel loper en paard tegen kale koning hebt geoefend :)

Koelbloedig afgemaakt met veertig toeschouwers om je heen.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 30 dec 2012, 21:10

Tja, wie had dat 10 dagen geleden, of zelfs eergisteren nog, gedacht? Begin je als nummer 76 aan het toernooi, speel je bijna alleen maar tegen titelhouders, en ben je aan het einde een IM-norm, een leuke geldprijs en een karrevracht aan ratingpunten rijker. Nogmaals van harte Ivo, op naar de titel!
Dan nu de prestaties van de andere Assenaren:
Frank mocht als laatste proberen om Arjan Dijkstra van de overwinning in de B-groep af te houden, maar al snel zag hij daarvan af en kwam remise overeen. Dat was ook mijn eigen lot, maar ik had daar erg veel geluk voor nodig: ik liet zomaar op f7 inslaan, maar een paar zetten later was het al eeuwig schaak. Voor Frank nog een acceptabel toernooi, gedeeld zevende met 5,5 uit 9, maar voor mij een dramatisch resultaat met 4 uit 9, twee punten minder dan de bedoeling was; ik mag blij zijn als ik op de volgende ratinglijst nog boven de 1900 sta...
Gertjan had vandaag net zo'n partij als ik gisteren: een stukoffer voor twee pionnen die zich diep in de vijandelijke stelling geboord hadden. Daar had zijn Engelse tegenstander geen antwoord op, en dus een lekker puntje voor Gertjan! Hij bleek bij de eindafrekening ook nog gedeeld derde te zijn geworden met 6 uit 9, dus ook voor hem een aardig prijsje! Sybrand had een originele opening op het bord, maar daar zat helaas niet meer in dan remise. 4 uit 8 (één partij niet meegedaan) is ook voor Sybrand een behoorlijk matige score, 1,5 punt minder dan verwacht. Lukas voltooide helaas, met wit nog wel, een lange rokade en hielp zijn goede toernooi daarmee om zeep: begonnen met 5 uit 6, en uiteindelijk niet eens een prijs. Last but not least Silvia: een toch wel zwak toernooi achter de rug, maar vandaag liet ze zich, nog wel met zwart tegen Albert Platje, van haar beste kant zien. Zonder vrees pakte ze de pion die haar werd aangeboden, kreeg een stukoffer en bijbehorende koningsaanval over zich heen, maar uiterst koelbloedig verdedigde ze zich en kwam uiteindelijk een toren voor. Helaas had één en ander nogal wat bedenktijd gekost, en vlak voor de tijdcontrole, met nog een paar seconden op de klok, liet Silvia een ongelukkige torenzet uit haar vingers komen, waarna Platje zich ineens met eeuwig schaak kon redden. Zuur, maar een geweldige partij om als toeschouwer mee te maken!
Pieter lukte wat Paul gisteren niet kon: met zwart Roelof Kroon op remise houden. 3,5 uit 5, heel knap in die sterke groep! Paul had ook nog iets moois in petto: winst op 2100-speler Abe Willemsma. Ook voor Paul een prima resultaat met 3 uit 5! Jan B. begon goed aan het toernooi, maar in de tweede helft maakte hij alleen nog maar nullen. 2 uit 5 dus, een flinke tegenvaller. Pieter H. mocht ervaren hoe sterk de noordelijke talenten schaken: een nul tegen Jonas Hilwerda. 2,5 uit 5 is toch wat minder dan verwacht... En als allerlaatste Tycho: hij kwam met zwart prachtig uit de opening, maar hij speelde daarna weer eens veel te snel, ruilde de verkeerde stukken, en moest toezien hoe zijn eveneens jeugdige tegenstandster Fong Li Caljé een pion of twee meesnoepte. Hoe dat remise is geworden heb ik niet meegekregen, maar Tycho was best opgelucht na afloop. 3 uit 5 is misschien wat teleurstellend, maar de ervaring is op dit moment veel belangrijker!

En zo sluiten we het toernooi af met een IM-norm, twee geldprijzen, drie prijzen bij het Raindropchess-toernooi, en maar liefst vijf prijzen bij het Grand-Prix-toernooi. Wie had dat van tevoren gedacht?

http://www.schaakstadgroningen.nl/index ... &Itemid=60
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Geert Douwe » zo 30 dec 2012, 23:03

In de laatste ronde van een toernooi ff 397 ELO-punten wegspelen en door dat potje te winnen ook nog je 1e IM-norm pakken: dan ben je een "Groot Schaker".
FELI, FELI, Ivo !!!

Dat je dan ook nog es in het midden van de "winner-circle-foto" terecht komt :-))), het is een bonus, maar zeker verdiend !!!
Geert Douwe
 
Berichten: 35
Geregistreerd: vr 02 nov 2012, 11:37

VorigeVolgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten

cron