Schaakfestival Groningen 2012

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » za 22 dec 2012, 23:39

Je hebt gelijk Sybrand, ik was dat al weer helemaal vergeten. Moet je ook niet zo snel klaar zijn ;-)
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 23 dec 2012, 19:56

De ene dag is de andere niet... gisteren ging het prima, vandaag een stuk minder.
Ivo mocht op een livebord plaatsnemen, en die werkten nu voor de verandering ook eens! De loting was helaas niet gunstig: zwart tegen de Engelse grootmeester Gormally, dan weet je al dat het moeilijk wordt. De partij duurde dan ook niet veel meer dan 20 zetten, en toen kon Ivo de vlag strijken. Morgen beter!
Frank nam met zijn partij tegen Dick Stavast misschien een voorproefje op de KNSB-wedstrijd tegen Sneek ;-) Hij zei zelf dat hij iets te vroeg e5-e6 had gespeeld, waarna er niet meer in zat dan remise. Toch een prima resultaat! Ikzelf had minder geluk: wit tegen Sander Westerlaan, de nummer 2 van vorig jaar en goed scorend tegen Assenaren. De opening ging nog wel lekker, maar zo rond zet 25 begon ik dingetjes te missen, en dat leidde uiteindelijk tot stukverlies en 0 - 1. Dat moet morgen maar eens rechtgezet!
Sybrand had vandaag heel wat meer werk dan in de afgelopen twee ronden. Hij speelde dan ook tegen Roel Broekman, die ik als notoire langdenker ken (kras voorbeeld: in de eerste ronde was hij na 8 zetten al de helft van zijn bedenktijd kwijt!). Sybrand kwam een pion voor, maar toen hij die ineens weer kwijtraakte was het ook meteen remise. Gertjan mocht het opnemen tegen Ruben Bourgonjen, kwam naar eigen zeggen niet erg goed uit de opening, maar hij mocht een stuk winnen en daarna liep het gesmeerd. Lukas speelde vandaag weer goed, hij won tegen Lola den Dunnen twee pionnen en verzilverde dat voordeel. Silvia had ook geen gelukkige loting: zwart tegen Dick Dalmolen, bijna 1800 (rating natuurlijk, niet leeftijd) en een ervaren rot. Hij kwam met een raar uitziende zet waar Silvia toch veel moeite mee had; ze kon haar ontwikkeling pas laat voltooien en moest daarvoor ook nog een paar concessies doen. Het eindspel van sterke loper tegen passief paard was uiteindelijk niet houdbaar, maar miscchien had het eerder in de partij beter gekund?

3 uit 8, als ik het goed heb. Dat is toch een stuk minder dan gisteren, en ook het aanmoedigen door Sjoerd (die bijna de hele middag aanwezig was!) heeft helaas niet geholpen. Morgen ronde 4; laten we met een goed gevoel de rustdag ingaan!

Het Raindropchess-toernooi was trouwens best succesvol voor ons: Jesper won zijn groep, Vincent pakte een derde prijs, en zijn broer Reynard ook nog een tweede. Goed gedaan jongens!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Sjoerd » zo 23 dec 2012, 23:25

Vanmiddag liet Ivo mij zijn partij tegen Floris zien. Martin heeft hem inmiddels gepubliceerd als partij van de week. In onderstaande stelling speelde Ivo een briljante zet.

Diagram 1

Met 47. h3! ontneemt hij de toren elk speelveld en het zwarte paard kan ook nergens naartoe. Het witte plan is 48. Tb4 waarna de zwarte pion op b7 valt. Na 47. .. - c5 48. Txd5 won Ivo vrij eenvoudig.
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Ivo » ma 24 dec 2012, 19:36

.
Laatst bijgewerkt door Ivo op di 01 jan 2013, 20:48, in totaal 2 keer bewerkt.
There are two types of sacrifices: correct ones, and mine. - Tal
Ivo
 
Berichten: 52
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:42
Woonplaats: Smilde

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 24 dec 2012, 19:49

Een wisselvallige dag vandaag, met een topprestatie, maar ook enkele tegenvallers...
De topprestatie kwam, hoe kan het ook anders, van Ivo, die met zwart Arthur Pijpers wist te verslaan. Hij won in het eindspel een pion, daarna nog één, en dat bleek voldoende. 3 uit 4 dus, waar gaat dit eindigen?
Voor Frank en mijzelf helaas twee nullen. Frank kan nog als excuus aanvoeren dat hij vandaag niet 100% was en daardoor niet helemaal scherp, ik blunderde op zet 41 de partij weg: de juiste paardzet had remise opgeleverd, maar ik deed de verkeerde en verloor daarna snel. Gelukkig voor ons is morgen de rustdag, dus we hebben ruim de tijd om weer in vorm te komen!
Gertjan had slechts 20 minuten nodig om Lukas te verslaan, en kon dus ongeveer de hele middag op ons wachten. Sybrand stond volgens mij wel aardig, maar het eindspel was helaas niet te winnen: remise dus. Silvia had een ideale loting om eens een puntje te scoren, en ze kwam ook prima te staan... tot ze vergat dat zwart ook kon rokeren; dat kostte haar het loperpaar en verbrokkelde haar koningsstelling. Daarna kwam ze nog sterk terug, maar net toen ik dacht dat ze het ging redden werd er ineens een toren gepend en moest ze alsnog de nul accepteren.

Tussenbalans:
Ivo en Gertjan gaan als een speer met allebei 3 uit 4, en Lukas doet het met 2,5 uit 4 ook prima. Ga zo door mannen!
Frank en Sybrand bevinden zich allebei met 50% in de middenmoot. Hopen op een betere tweede helft!
Silvia en ikzelf hebben er wel eens beter voor gestaan; we spelen allebei op zich niet slecht, maar op kritieke momenten zit het ons niet mee. In de tweede helft moeten we maar eens flink gaan scoren; laten we afspreken dat we overmorgen allebei winnen, dat zou een mooie eerste stap zijn!

Na de rustdag beginnen de Compacttoernooien ook, en ook daar behoorlijk was Assenaren: Pieter, Paul, Jan B., Gerbert, Pieter H. (vandaag ook toeschouwer!) en Tycho voegen zich dan bij ons (Paul en Tycho hebben overigens een bye genomen in de eerste ronde). Wordt nog lastig, zoveel partijen in de gaten houden!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Sjoerd » ma 24 dec 2012, 20:32

@Ivo. Wat had je tegen Floris op 47. .. Kg6 gespeeld? Een andere fatsoenlijke zet kan ik niet bedenken. Ik neem toch bijna aan 48. Tb4...

Overigens gefeliciteerd met je overwinning vandaag. Zoals ik gisteren al zei kan ik beter niet komen kijken. Je wint dan tenminste :D
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Ivo » ma 24 dec 2012, 21:47

Ja ik was natuurlijk Tb4 van plan dan, goed gezien Sjoerd!
Laatst bijgewerkt door Ivo op di 01 jan 2013, 20:48, in totaal 1 keer bewerkt.
There are two types of sacrifices: correct ones, and mine. - Tal
Ivo
 
Berichten: 52
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:42
Woonplaats: Smilde

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 26 dec 2012, 20:32

Vandaag was het weer tijd om te schaken!
Ivo mocht opnieuw live zijn kunsten vertonen, maar hij had het zwaar tegen Twan Burg (volgens mij zo ongeveer de sterkste Nederlander die nog geen GM is). Dat ging dus niet lang goed; vlak na de 20ste zet ging er een kwaliteit af, en ondanks dat Ivo nog iets van 15 zetten doormodderde kon hij niets meer vinden. Jammer, maar 3 uit 5 is nog altijd prima!
Frank en ik mochten een puntje drukken; voor mij de eerste van het toernooi (behalve die twee remises dan)! Frank won een stuk tegen twee pionnen; zijn tegenstander (die in ronde 2 nog tegen mij speelde) probeerde ten koste van nog een kwaliteit een vrijpion naar de overkant te krijgen, maar ook dat werkte niet meer. Ikzelf moest het opnemen tegen jeugdtalent Marijn den Hartog (lekkere loting: heb je 1 uit 4 en krijg je ook nog een sterke jeugdspeler); hij speelde de eerste 9 zetten a tempo, maar op zet 10 ging hij nadenken en meteen ging het fout voor hem: een kleine combinatie later had ik zijn loper op a5 opgesloten, maar ik moest wel oppassen niet mat te gaan over de h-lijn. Met goed nadenken en eigen kansen tegen de zwarte koning lukte het me om dameruil af te dwingen, en toen hij ook nog eens een extra stuk wegblunderde kon ik opgelucht ademhalen. Ik kan nog partijen winnen!
Gertjan ging naar mijn verwachting wel even winnen van Lisanne Waardenburg, maar dat viel even tegen: trucje gemist, materiaal kwijt, weg punt. Lukas deed dat een stuk beter, want hij wist Albert Platje te verslaan (niet gezien hoe, trouwens)! Sybrand had geen last van een centraal geposteerde koning, maar kon ook geen voordeel vinden en berustte dus maar in remise. Silvia had zich vast voorgenomen om vandaag te scoren, maar helaas... één moment van onoplettendheid kostte haar een kwaliteit en in hogere zin de partij. Vlak na de tijdcontrole kreeg ze plotseling nog een enorme kans om terug te komen, maar toen ze die liet liggen was het snel afgelopen. Kop op Silvia, morgen kan het zomaar anders zijn!
Het Compacttoernooi is ook afgetrapt, met vandaag drie Assenaren achter de borden: Pieter in groep A, Jan B. in groep C en Pieter H. in groep D. Paul en Tycho beginnen morgen pas, Gerbert heeft zich helaas moeten afmelden.
Pieter is wel erg lekker begonnen met een zwartoverwinning op de als zesde geplaatste Thijmen Smith! In het toreneindspel kwam hij een pion voor en dat werd dus niet meer weggegeven. Hoe Jan B. het punt heeft gedrukt heb ik niet gezien, maar hij kan maar binnen zijn! Pieter H. speelde ook met zwart tegen een Thijmen, namelijk Thijmen Bourgonjen. Een stuk achter, maar een koningsaanval meer; dat was voldoende om remise te kunnen maken tegen één van de vele noordelijke jeugdtalenten.

6 uit 10 als ik het goed heb. Dat wordt morgen ongetwijfeld overtroffen!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 28 dec 2012, 00:16

Vanavond teambuilding gedaan met Assen 1 bij Pieter thuis, dus ik ben net weer terug uit Groningen. Vandaar even een wat korter verslag:
Ivo kon het helaas niet redden met zwart tegen de Duitse IM Donchenko. Morgen maar weer een puntje?
Frank had ook zwart, moest veel tijd investeren om zijn stelling speelbaar te houden, en was uiteindelijk blij met zijn remise tegen jeugdtalent Sven Dijkhuis. Ikzelf had helaas minder geluk; Wiebe Wielenga rolde me langzaam op, won een stuk, ik probeerde nog wat, maar het mocht niet meer baten. Morgen zit ik daarom op het laatste bord...
Gertjan had een lekkere partij, waarin hij uiteindelijk volgens mij een mataanval had. Sybrand won nog makkelijker: binnen een uur stond hij volgens mij al drie pionnen voor... Lukas won zelfs voor het eerst een zwartpartij; hij kan nog best voor de prijzen gaan! En om het feest in de C-groep af te maken: Silvia haalde haar eerste volle puntje binnen. Hopelijk geeft dat vertrouwen voor de laatste drie ronden!
Pieter won opnieuw met zwart; hij kwam een vrije randpion achter in een toreneindspel, maar tegenstander Hans Polee dacht er twee te moeten offeren om de pluspion door te laten lopen. Dat bleek niet te werken, en toen stond Pieter ineens een pion voor en won hij de partij. Paul begon met een keurige zwartremise, dacht in de analyse nog iets leuks gemist te hebben, maar of dat gewerkt had? De partij van Jan B. heb ik opnieuw niet echt kunnen volgen, maar hij won wel weer. Dat deden ook Pieter H. en Tycho, zodat ook het Compacttoernooi een mooie dag voor ons kende.

Maar liefst 9 uit 12 dus! Kan het morgen nog beter?
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2012

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 28 dec 2012, 22:00

De topscore van gisteren kon helaas niet overtroffen worden, maar dat wil niet zeggen dat het slecht ging!
Ivo boekte alweer zijn vierde overwinning! Hoe het precies ging weet ik niet (een scherpe variant van het Wolgagambiet, dat weet ik wel), maar dat mag de pret niet drukken: Ivo's W-We is opgelopen naar +2,94!
Frank en ikzelf hadden een opmerkelijke overeenkomst vandaag: allebei kregen we een prima, zo niet gewonnen, eindspel op het bord, en wisten dat eindspel niet te winnen. Laat ik het daar maar bij houden.
In de C-groep een rustige dag vandaag qua Assenaren, want Sybrand deed een ronde niet mee (morgen wel weer!), en Gertjan kreeg een vol punt in de schoot geworpen, omdat zijn tegenstander zich bleek te hebben afgemeld. Dat is makkelijk scoren! Lukas legde het af tegen Wouter Manenschijn in een ongelijk lopereindspel, en Silvia mocht haar tweede volle punt op rij vieren!
Pieter mocht het op bord 1 van Compact A opnemen tegen Jasper Geurink, dacht een leuke truc met stukwinst te hebben, maar helaas bleek de truc niet te werken; wat later ging de dame verloren tegen toren en stuk, en dat bleek niet meer te houden. Paul deed het een stuk beter, want hij wist Frits Rietman te verslaan! Een matnet midden op het bord, vertelde Paul. Klasse! Jan B. en Pieter H. konden het vandaag niet houden, maar Tycho pakte wel zijn tweede volle punt op een rij!

6 punten vandaag dus. Dat hadden er uiteraard meer moeten zijn, maar dat moet morgen dan maar weer komen!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

VorigeVolgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten

cron