Schaakfestival Groningen 2013

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Re: Schaakfestival Groningen 2013

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 29 dec 2013, 21:55

maitre_paul schreef:Ik ga weer meedoen aan compact, het kersttoernooi vind ik een van de gezelligste toernooien van het jaar, een mooie traditie! @Martin we komen elkaar misschien wel tegen, ook op het bord... en dat is lang geleden

Paul, je krijgt je zin en ik hoop erbij te zijn.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Schaakfestival Groningen 2013

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 29 dec 2013, 22:01

De score is inderdaad niet zo goed uitgevallen als gisteren, 6 uit 12; drie overwinningen, zes remises en drie nederlagen...
Ivo had een absoluut winnende stelling in handen, dus hoe het kwam dat hij niet won, daar heb ik geen idee van. Dan moet het morgen maar gebeuren!
Gertjan slaagde er nog erger in niet te winnen: met een kwaliteit meer bracht hij a tempo een torenoffer in de veronderstelling dat het mat in 2 was... behalve dat het geplande Th1# niet ging omdat dat veld nog gedekt werd. Toen moest Gertjan maar eeuwig schaak geven en genoegen nemen met een halfje. Zonde!
Lukas moest weer eens opboksen tegen een jeugdtalent, en dat ging hem ook nu niet goed af. Tycho haalde opnieuw een halfje binnen, en dat lukte Gerritjan ook weer eens een keer, in een partij die alle kanten op kon!
Ikzelf was helaas de enige Assenaar die in de hoogste Compactgroep een halfje binnenhaalde, met een zetherhaling in een stelling met wederzijdse kansen. Pieter en Paul waren nog bezig toen ik wegging, maar dat het met beiden niet goed zou aflopen vermoedde ik al een beetje...
Rieks maakte er ook al remise van; ongelijke lopers schijnen daar een goede garantie voor te zijn. Nog steeds ongeslagen dus!
Jan B. won inderdaad opnieuw met zwart, maar morgen heeft hij weer wit... Hopelijk kan hij de reeks doorbreken!
Pieter H. won net als eergisteren makkelijk van een zwakke tegenstand(st)er, en dan Vincent:
Sybrand schreef:
2013-12-29 15.09.45.jpg
Komt er een sensatie aan bij Vincent?

Nou en of er een sensatie aankwam, want vanuit de stelling op de foto werden nog ongeveer twee zetten gespeeld en toen gaf Vincents tegenstander het op! Drie overwinningen op rij alweer, waar houdt het op?

En dan de indeling van morgen:
Martin van Velzen schreef:
maitre_paul schreef:@Martin we komen elkaar misschien wel tegen, ook op het bord... en dat is lang geleden

Ik kijk er al naar uit! ;-) Ik kan me niet eens meer herinneren wanneer we voor het laatst de degens gekruist hebben, dat zal al wel 6 of 7 jaar geleden zijn...

En inderdaad: ik speel morgen met wit tegen Paul! Ook leuke indelingen: Gertjan met zwart tegen Raymon Oord, en Tycho met wit tegen Feline Waardenburg... We beginnen zoals gebruikelijk in de laatste ronde om 11:00, en publiek is van harte welkom!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2013

Berichtdoor Petra » zo 29 dec 2013, 22:26

Voor morgen wens ik al de spelers van de club die meedoen in Groningen een hele goede, sportieve, laatste dag met veel overwinningen.....
Petra
 
Berichten: 13
Geregistreerd: do 18 okt 2012, 20:00

Re: Schaakfestival Groningen 2013

Berichtdoor Ben » ma 30 dec 2013, 02:31

Succes de laatste dag allemaal! Jammer dat de zondag wat tegenviel; ik snap er vooral bij Paul en Pieter niets van, daar had ik meer van verwacht.... ;)
Ben
 
Berichten: 67
Geregistreerd: za 23 okt 2010, 15:13

Re: Schaakfestival Groningen 2013

Berichtdoor maitre_paul » ma 30 dec 2013, 16:40

Aangezien we de intro's moesten raden van alle top 2000 nummers is het wat laat geworden bij jou;-) was wel heel gezellig, Ben!
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Schaakfestival Groningen 2013

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 30 dec 2013, 20:59

De laatste dag heeft nog eens zeven punten opgeleverd, en enkele prijzen!
Ivo wilde niet met een remise eindigen en speelde alles of niets; het werkte, want het werd alles! Toch nog een mooi einde aan een niet bepaald vlekkeloos toernooi; volgend jaar beter!
Gertjan stond volgens mij na zo'n 20 zetten niet slecht, maar deed daarna iets niet helemaal goed en zag de partij uit zijn handen glippen. 4 uit 9, niet slecht maar er had volgens mij meer in gezeten! Gerbert eindigde met een redelijk vlotte remise tegen een 'mini-Rus' (zoals hij zelf op Facebook schreef) en kwam daarmee op 3,5 punten, prima gedaan!
Lukas sloot af met een keurige overwinning, maar 5 uit 9 is toch wel wat onder de maat. Tycho had na 18 zetten al een compleet dichtgeschoven stelling en vond een halfje wel best; 4,5 uit 9 in totaal, bijna anderhalf punt meer dan verwacht! Gerritjan mocht ook vandaag nog een remise bijschrijven, maar baalde achteraf dat hij geen partij heeft kunnen winnen. Maar toch, zonder serieuze toernooiervaring 2,5 punten scoren vind ik niet slecht!
Paul en ikzelf maakten er nog wel een partij van, maar uiteindelijk werd het toch remise; alweer de derde keer dat ik een partij met zetherhaling eindig... Pieter had even daarvoor ook een halfje binnengehaald, dus met zijn drieën op 50% geëindigd. Voor ons allen had er denk ik wel meer in gezeten, maar heel ontevreden kunnen we ook weer niet zijn.
Arjan werd de eerste Assenaar die wist dat hij in de prijzen zou vallen: toen ik voor het laatst bij hem keek stond hij misschien iets beter, maar wat later liep hij al rond: gewonnen! En daarmee ongedeeld tweede met 4 punten; door het niet spelen gisteren dus een 100%-score! Klasse Arjan, van harte!
Jan B. speelde een spectaculaire partij die uiteindelijk uitmondde in een toreneindspel met een pluspion, en dat wist hij naar winst te voeren! Met 3,5 uit 5 een prima toernooi, en hij blijkt er ook nog eens gedeeld vierde mee te zijn geworden, in de prijzen dus! Gefeliciteerd Jan!
Vincent zag helaas zijn geweldige toernooi met een domper eindigen: even niet opletten betekende een stuk weg, en toen dat een dame was geworden werd de koning toch maar omgelegd. Prijs weg, dachten we... maar nee, Vincent blijkt toch nog gedeeld vierde te zijn geworden met 3,5 uit 5! Helaas was hij toen al lang en breed weg, dus eventueel geld zat er niet meer in, maar de W-We van +2,68 zegt alles. Geweldig gespeeld Vincent! Pieter H. kon helaas zijn toernooi ook niet positief afsluiten; ondanks lang verzet toch een nulletje, en in totaal 2,5 uit 5. Volgende keer beter!

Het was weer een mooi toernooi met een recordaantal Assenaren; laten we dat aantal volgend jaar nog verder opschroeven! Nu lekker Oud en Nieuw vieren, en dan mogen we zaterdag alweer aan de bak in Leeuwarden (Assen 1) en Haren (Challenger)!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2013

Berichtdoor Sybrand » ma 30 dec 2013, 22:36

Assen 2 wint door dit toernooi ongeveer 50 elo-punten ! Gertjan goed toernooi, kleine vooruitgang. Gerbert 25 puntjes gewonnen, prima! Rieks ook een kleine winst, mooi mannen!

Over de prijswinnaars:

Prachtige prestatie van Arjan, nota bene 4 uit 4! Beetje zuur dat dat een tweede plaats is; de nummer 1 had een bye in de eerste ronde waar hij wel een half voor kreeg. Maar een fantastisch resultaat!

Jan Boer ook een mooi toernooi met 25 punten winst, een mooi resultaat!

Vincent heeft een geweldig toernooi gespeeld, met een ratingwinst van 130 punten!
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2013

Berichtdoor maitre_paul » di 31 dec 2013, 14:27

Wat leuk om na jaren weer eens tegen Martin te spelen!

Martin van Velzen - Paul den Boer
Martin-Paul

Tegen Martin bereikte ik met zwart een schitterende stelling. De Dame centraal, Torens op de half open lijnen, het Paard dekt de achtergebleven pion c7, zet druk op centrumpion d4 en dekt pion f4, en domineert de witte Loper. Maar hoe had ik nu verder moeten spelen?

26...Pg5! 27.Kh2 Pe4 28.De1 f3! 29.e3 de witte Dame en de witte Loper staan lekker passief en de Toren op b4 staat raar buitenspel.

Martin-Paul

De ingrediënten voor een succesvolle aanval zijn actieve stukken en open lijnen. (Dat laatste vergat ik in mijn partij; in gesloten stelling had wit tijd om Dameruil aan te bieden of mijn Dame terug te jagen. De partij eindigde in remise door zetherhaling). Nu is het tijd om de stelling te openen voor de Torens.

29...h5!

En nu 2 varianten, beide met het idee Koning naar de g-lijn en Torens dubbelen op de h-lijn en wit wordt verpletterd in de aanval.
A. 30.Tb2 (want er dreigde 30...Da2 31.Kg1 en wit kan zich niet verroeren) 30...hxg4 31.hxg4 Th8
B. 30.gxh5 Tf5! en de Toren gaat naar h5. Bijv. 31.Tb2 Txh5 32.Txc7 De6 33.Df1 Th8
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Schaakfestival Groningen 2013

Berichtdoor Jan_Boer » do 02 jan 2014, 02:01

Helaas moest ik eerder weg. Ik heb mijn prijs dus niet in ontvangst kunnen nemen. Ik kon meerijden met Geert Kamps. Die was vroeger clubgenoot. Toen bestond er nog een club in Smilde. Geert wilde ook eerder weg.
Jan_Boer
 
Berichten: 44
Geregistreerd: za 11 dec 2010, 22:14
Woonplaats: Bovensmilde

Re: Schaakfestival Groningen 2013

Berichtdoor Tinus Spriensma » vr 03 jan 2014, 10:35

Jan, Weet je zeker, dat je de prijs krijgt nagestuurd? Dit geld(t) ook voor Vincent. Prijzen moet niet goedkoop worden!
En daar zie ik op foto van schaakreporter Karpov-Homminga. De partij van het jaar? (Update: Dat niet helemaal, maar de vraag maakte wel wat los.)
Laatst bijgewerkt door Tinus Spriensma op zo 05 jan 2014, 18:09, in totaal 1 keer bewerkt.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

VorigeVolgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten

cron