Schaakfestival Groningen

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 29 dec 2010, 00:47

Wit Kg1, Df2, Ta1, Te1, Lf1, Pd2, Ph2, pi a2, b2, c3, d5, e4, f3, g2, h3 Zwart Kg8, Dd8, Ta8, Th8, Ld7, Lg7, Pf6, pi a7, b7, c7, d6, e5, f4, f7, h5
In deze stelling speelde ik 22... hxg4?! 23. fxg4 waarna wit veld f3 weer heeft voor mijn stukken. Achteraf gezien had ik liever 22... Ph7 gedaan om dan langzamerhand de druk op te voeren, met het plan ... Lf6, Lh4, Pg5, wat Paul aangaf toen we met ons groepje (mijzelf, Frank, Silvia en Gerbert bedoel ik daarmee) mijn partij bekeken. In de partij had ik nog steeds wel wat voordeel, maar volgens mij niet genoeg om op winst te kunnen spelen.
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 29 dec 2010, 21:34

De achtste ronde is achter de rug!
Ivo verloor helaas met wit van de Duitser Marcus Dehn, en dat had ongetwijfeld te maken met het feit dat hij een sterke zwartveldige loper tegen kreeg. Niet dat ik dat verder meegekregen heb...
Ikzelf moest er ook weer eens aan geloven, met wit tegen Paul Hummel. Ik was iets te langzaam in de opening, en toen ik verkeerd op d5 terugsloeg werd zijn paard oppermachtig. Dat was uiteindelijk niet meer houdbaar.
Frank leed ook al een nederlaag met wit, tegen Johan Klinkhammer, die het blijkbaar wel kan tegen Assenaren :-( Toen ik na mijn analyse terugkwam in de zaal zag ik Frank zomaar een kwaliteit achter staan, en omdat de zwarte torens mooie open lijnen hadden was ook dat een onhoudbare zaak.
Ook Lukas liep (met zwart) tegen een nul aan, maar dat had er ongetwijfeld mee te maken dat Leon Steijvers toch een stukje sterker schaakt. Daarmee is Lukas terug op 50% (na zijn start van 4 uit 5), maar misschien kan hij morgen nog vlammen?
Silvia speelde met zwart een zeer solide remise tegen Joop Dekens, waar volgens mij verder niets op af te dingen viel. Bij een goed resultaat morgen zit er mogelijk een ratingprijs in! :-)
Paul heeft de ongedeelde leiding genomen in Compact B, na zijn zwartoverwinning op Laurens Snuverink, waar ik helaas niet veel van gezien heb. Misschien krijgen we dus een toernooiwinnaar van Schaakclub Assen! :-)
Gerbert moest helaas ook al met wit een nul slikken, tegen Stefan Schermann, die op papier 1250 heeft maar waarschijnlijk een stuk sterker is. De opening verliep volgens mij niet slecht voor Gerbert, maar pionverlies was naar eigen zeggen beslissend. Jammer, morgen beter!
Pieter H. wist wel weer eens te winnen, maar van zijn zwartpartij tegen Esther Visbeen heb ik nauwelijks iets gezien. In ieder geval weer eens succes!

Geen best totaalresultaat vandaag dus, maar morgen gaat het erom! Gaan we met prijzen naar huis, en zo ja, met hoeveel? We zullen het zien!
Voor diegenen die morgen nog willen komen kijken: we beginnen al om 11:00 uur, dus het wordt vroeg opstaan!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » do 30 dec 2010, 21:21

Het toernooi zit erop! Hier is mjn verslag van de laatste ronde:
Vandaag wil ik bij mijzelf beginnen. Ik had namelijk de minst spannende partij van allemaal, waarin ik letterlijk met de minuut meer en meer gewonnen kwam te staan ;-) Kortom: mijn tegenstander kwam niet (op tijd) opdagen, en zodoende een gratis punt voor mij. Tijd genoeg dus om de rest te volgen!
Ivo speelde met zwart tegen Jan van Overdam, de jongste van twee zeer talentvolle schaakbroertjes uit Rotterdam (of omgeving). Na een dameoffer van Ivo tegen toren en stuk zag het er even benauwd uit, maar met een gemene truc wist hij de dame weer terug te winnen, waarna uiteindelijk naar een toreneindspel werd afgewikkeld dat Ivo remise kon houden. 3 uit 9 dus, een meer dan uitstekend resultaat voor Ivo! :-)
Frank besloot zijn toernooi na iets meer dan een uur spelen, met een remise met zwart tegen Egbert Huizinga in 14 zetjes. In de analyse met WIM Iozefina Paulet bleek al snel dat Frank nog best door had kunnen spelen, maar misschien was de fut er al uit bij hem. In ieder geval 4,5 uit 9, helemaal geen slecht totaal voor Frank! :-)
Lukas had net zo goed zich na 5 ronden terug kunnen trekken, want hij is geëindigd met 4 nullen op een rijtje. Ook vandaag, met wit tegen Frans Hindriks, wilde het niet lukken, al stond Lukas volgens mij niet slecht. Maar ja, als de vorm weg is... Helaas een minder resultaat dus voor Lukas, volgende keer beter!
Silvia leed een wel heel zure nederlaag met wit tegen Marton Bax; nadat ze al groot voordeel had laten lopen, kreeg ze vlak na de tijdcontrole deze stelling op het bord:
Wit Kg1, Td1, Td2, Pc5, pi a3, b3, f2, g2 Zwart Kf6, Td6, Te5, Pd5, pi a5, b5, f4, g5
Hier had Silvia met 1. Pb7! een pion kunnen winnen. Volgens mijn computer kan zwart het nog steeds gelijk houden, maar een pion is een pion... Helaas (misschien ook omdat de laatste zwarte zet 0... f4 was) dacht ze met 1. Pe4+? een kwaliteit te winnen... en die werd er gewoon afgeslagen. Daarna was zwart aan het roer, en toen Silvia haar laatste remisekans miste (zoals Iozefina Paulet aangaf in de analyse) was het uit. Jammer, een sneu einde van een goed toernooi voor Silvia, waarin ze over het algemeen goed speelde, maar af en toe toch niet helemaal scherp was. Toch, 4 uit 9 is gewoon een goed resultaat, laten we ons daar niet in vergissen! :-)
Paul kon ongedeeld zijn Compactgroep winnen, maar helaas was zelfs een gedeelde eerste plaats hem niet gegund: ondanks een prachtige stelling verlies met wit tegen Sebastiaan van Westerop. Jammer, maar 3,5 uit 5 (of eigenlijk 3 uit 4) is natuurlijk nog steeds een prima score in zo'n groep! :-)
Gerbert leverde een wel zeer mooie prestatie door de als eerste geplaatste Rob Nieuwenweg te verslaan. Lang rokeren terwijl daar alle pionnen weg zijn moet je blijkbaar niet doen tegen Gerbert; hij won een stuk en dat was einde verhaal. Het leverde Gerbert zelfs een ratingprijs op; nogmaals van harte gefeliciteerd kerel! :-)
Pieter H. sloot ook mooi af met een aardige overwinning met wit op Johan van den Berg; een dame tegen een stuk moest uiteindelijk wel de doorslag geven. 3 uit 5 os gewoon goed wat mij betreft! :-)

Dat waren weer 9 lange, zware, maar toch zeer leuke en leerzame dagen. Vooral voor onze jonge helden en heldin natuurlijk, want zij mochten hun partijen met Erik Hoeksema en Iozefina Paulet analyseren, en daar steek je toch best wat van op, heb ik vandaag gemerkt. Een mooi initiatief van de organisatie, die overigens sowieso een pluim verdient voor dit toernooi. Bij deze! :-)
Rest mij nog alle clubgenoten te bedanken die (ook vandaag nog) ons kwamen aanmoedigen. Dus: Sjoerd, Tinus, Pieter, Renze, Sybrand, Luuk, Gertjan, Cor, Robert, jullie steun was onontbeerlijk. Bedankt! :-)

Alle uitslagen, ranglijsten, rondeverslagen en vele foto's zijn uiteraard te vinden op de toernooisite: http://www.schaakstadgroningen.nl.
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Tinus Spriensma » do 30 dec 2010, 22:30

Martin, bedankt voor je verslag ook deze laatste keer weer. Gerbert, gefeliciteerd met je prijs.
Naast alle lof voor de organisatie, die ik deel, één kritisch nootje: Een commentator, vandaag Ligterink, behoort men een podium te bieden. In Hoogeveen is dat in orde, tenminste de laatste keer dat ik daar was. In Eindhoven (NK) niet ... Kwestie van 'liturgie'. En dan moet de echte liturgie nog op straat plaatsvinden, zeg ik iemand na.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor maitre_paul » do 30 dec 2010, 23:56

Zelf speelde ik in Compact groep B. Hierbij uit elke ronde het beslissende partijfragment + analyse:

Ronde 2: Ferry Wevering (1825) - Paul den Boer (1924)
Stelling na 18...Tf8-e8
Wevering - Den Boer
Met mijn laatste zet dreig ik 19...Df4 20.ef4 Te2 21.Le2 Td2. Wit probeerde dit uit de weg te gaan door 19.Dc2? maar toen volgde 19...Dd5 met de dubbele aanval Dd3 en Dg2+ MAT 0-1

Ronde 3: Paul den Boer (1924) - Stef van Kesteren (1904)
Stelling na 33.Td5-a5
Paul den Boer - Stef van Kesteren
33...Tc2? 34.Ta7+ Td7 35.Lf6+ Df6 36.Td7+ 1-0 want 36...Ke6 37.Td6+ Als zwart vanuit de diagramstelling bijvoorbeeld 33...Tc7 speelt, valt wit verder aan met 34.f4! dreigt fe5 en f5. Na 34...ef4 volgt 35.e5 en wit wint.

Ronde 4: Laurens Snuverink (1918) - Paul den Boer (1924)
Stelling na 29.f3-f4?
Laurens Snuverink - Paul den Boer
Wit heeft een pion voorsprong maar onderschat de gevaarlijke combinatie Dame+Paard. De pion stond juist goed op f3 waar ie de belangrijke velden e4 en g4 controleerde. 29...Ph7 30.f5 Pf6 dreigt Pg4 met de twee matdreigingen Df2+ en Ph2+ Na 31.fg6 Pg4 32.gf7+ Kf7 33.d6+ Kf8 heeft wit niks meer. De only move is 31.De2 en wit moet nog nauwkeurig spelen om remise te bereiken. Wit speelde echter 31.Pe2? Nu komt het zwarte Paard via veld e4 de stelling binnen 31...Pe4 en naast het vorkje Pd2+ dreigt vooral Df2+ mat. 32.Ke1 Dd2+ 0-1 want 33.Kf1 Dd1+ MAT

Ronde 5: Paul den Boer (1924) - Sebastiaan van Westerop (1972)
Stelling na 37...h5-h4
Paul den Boer - Sebastiaan van Westerop
Met een bye op 2e Kerstdag en 3 punten uit 3 partijen had ik genoeg aan remise om (gedeeld) 1e te eindigen. Het Paard houdt de Toren aan pion b5 vast, mijn Toren beheerst de open lijn maar kan nog niet goed de zwarte stelling binnendringen. Zwart speelde 37...h4 om de stelling te openen voor zijn Loper. Ik meende dat 38.gh4 niet ging wegens 38...gf4+ 39.Kf4 Lg5+ röntgenschaak en Ld2 maar vergat dat de witte pion op h4 dan veld g5 controleert. I.p.v. 39...Lg5+ kan wel 39...Lh4 40.Td6 Lg5+ 41.Kf3 Lc1 (41...Kf7 42.Pe2) 42.Te6+ met remise. Afijn, ik speelde 38.Kf3 hg3 39.fg5+? Beter 39.Kg3 gf4+ 40.Kf3 Lg5 41.Td6 Th7 42.Te6+ Kf7 43.Tc6 Th3+ 44.Kg2 met ongeveer gelijke stelling (Fritz 10). 39...Lg5 40.Td6 Kf7?! (beter 40...Lc1! het verschil met eerstgenoemde variant na 38.gh4 is dat zwart een pion op g3 heeft, waardoor de stelling nu wel gewonnen is voor zwart) 41.Kg3? Voldoende voor remise is het simpele 41.Pe2 f4 42.Pf4 41...Lc1 42.Pd1 Ke7 43.Kf3 Td7 44.Td7+ Kd7 en zwart won, 0-1

Uiteindelijk eindigde ik op de 4e plaats met 3,5 punten uit 5 ronden en een TPR van 2098.
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Tinus Spriensma » vr 31 dec 2010, 11:36

Meester Paul, dank voor de leerzame diagrammen. Mede namens Luuk? Ik lust er wel gebak van. Anderen houden de kaarten tegen de borst. Moeten zij weten. We hebben het niet over motieven (of metamotieven, Sybrand?). We hebben al "moves" genoeg.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Sybrand » vr 31 dec 2010, 14:05

???
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » za 01 jan 2011, 15:06

Pieter H. had ook weer tijd om op de laatste dag foto's te maken: http://www.facebook.com/album.php?aid=2 ... 30d26fa92d
En op de site van Schaakclub Haren twee fotoalbums van Harry Gielen: http://www.schaakclubharen.nl/index.php ... &Itemid=92 (28 december; speciale aandacht gevraagd voor de bovenste twee foto's!), http://www.schaakclubharen.nl/index.php ... &Itemid=92 (30 december).
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Vorige

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten

cron