Schaakfestival Groningen

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Ivo » do 23 dec 2010, 22:12

Leuk iets bij mijn partij was dat mijn tegenstander na 21 zetten remise aanbood, ik wilde het aannemen maar hij zat niet achter zijn bord en ik had geen zin om hem te gaan zoeken, dus ik speelde maar gewoon door en dat heeft uiteindelijk goed uitgepakt :P.
There are two types of sacrifices: correct ones, and mine. - Tal
Ivo
 
Berichten: 52
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:42
Woonplaats: Smilde

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 24 dec 2010, 20:17

Vandaag wil ik allereerst een aanvulling maken op mijn verslag van gisteren. Waarom bood Theo Rellum namelijk remise aan tegen Joop Naaijer, terwijl hij een dame ging winnen, terwijl Naaijer eerder naliet de partij te claimen? Ze blijken clubgenoten te zijn... wist ik dus niet. Dan is één en ander natuurlijk volledig te begrijpen. Dan nu de partijen van vandaag:
Ivo was toen wij weggingen (Frank, Silvia en ikzelf konden met Sjoerd mee terug, waarvoor nogmaals mijn dank!) bezig om met wit een lastig eindspel te verdedigen tegen de Engelse FM Mark Lyell, een voorvechter van o.a. het Schliemanngambiet (1. e4 e5 2. Pf3 Pc6 3. Lb5 f5!?). Dit was volgens mij de laatste stelling die ik gezien heb:
Wit Kd2, Ta7, pi a2, b3, c2 Zwart Kd5, Tg3, pi c5, d4, h3
Ik weet niet meer waar de zwarte koning precies stond, maar volgens mij maakt dat ook niet zoveel uit. Voor de liefhebbers: kan zwart dit winnen, en zo ja, wat is het winstplan?
Frank speelde vandaag opnieuw een mooie partij, met wit tegen Sophia Thoma. Via een paar mooie trucjes wist hij een stuk buit te maken, en uiteindelijk de zwarte koning op de h-lijn te vangen met toren en twee lopers. 3 uit 4, waar gaat dit eindigen?
Ikzelf speelde met zwart tegen Joan Reinders een loeischerpe Alapin-Siciliaan, waarin wit een pion op a7 ging winnen.
Wit Ke1, Ta1, Th1, Le2, Le3, Pb5, Pf3, pi a2, b2, c3, f2, g2, h2 Zwart Ke8, Td8, Th8, Lg4, Lg7, Pa6, Pd5, pi a7, b7, e5, f7, g6, h7
Waarom wit hier niet met de loper maar met het paard slaat, is mij een raadsel; na 13. Lxa7 heeft wit gewoon een pion meer en is het zoeken naar compensatie. In plaats daarvan volgde 13. Pxa7? Pxe3 14. fxe3 Pc5, waarna zwart al minimaal gelijk spel heeft. Het opgeven van zijn zwartveldige loper zal wit duur komen te staan! 15. h3 Lxf3 16. gxf3 Lh6! 17. e4 Hier begon ik er echt vertrouwen in te krijgen, want mijn loper wordt nu een beest. 17... Pd3+?! Een klein smetje op de partij; natuurlijk moet ik zijn loper niet afruilen, want mijn eigen zwartveldige is veel sterker. 18. Lxd3 Txd3 19. Tf1 0-0 Waarschijnlijk was 19... Ke7! sterker, want d8 blijft dan gedekt. 20. Pb5? Met 20. Td1! blijft wit nog in de partij, al is dat natuurlijk nog steeds geen leuke stelling om te zien voor wit. 20... Tfd8 21. Pc7?? Nu gaat het geforceerd mat; waarschijnlijk was wit 21. Tf2 van plan, maar dan komt 21... Lf4! 21... Te3+ 22. Kf2 Td2+ 23. Kg1 Tee2 0 - 1. Alsnog een vol punt dus, en met 2,5 uit 4 kan ik tevreden terugzien op de eerste helft van het toernooi!
Lukas zal echter nog blijer zijn, want vandaag wist hij met zwart de Engelsman Gerald Parfett te verslaan. Waarschijnlijk dacht wit wel even mat te geven, maar Lukas viel niet om en wist een pionneneindspel te bereiken met een pion meer. Uiteraard heb ik het einde gemist, maar Lukas gaf het dus niet meer weg. Met 3 uit 4 blijft hij bovenin meedoen!
Silvia, met zwart tegen Jaap van der Graaf, werd geconfronteerd met 1. f4 en was dus meteen op zichzelf aangewezen. Dat ging lang niet slecht, maar een paar ongelukkige beslissingen later bleek wit ineens een winnende aanval te hebben. Jammer, ik had wel op een puntje gerekend, zeker omdat Silvia dit toernooi al sterkere spelers verslagen heeft. Maar goed, 2 uit 4 is ook lang niet slecht! (Nog een aardig detail: Van der Graaf vertelde na de gezamenlijke analyse met IM Erik Hoeksema dat hij eind jaren 70 lid is geweest van Schaakclub Assen. Wat is de wereld toch klein...)
Op de toernooisite is nu ook de reportage verschenen die RTV OOG gisteren maakte, met een prominente rol voor Silvia (o.a. een showpartijtje tegen Anna Maja Kazarian, en een interviewtje!), en een shot van Lukas (in zijn partij tegen dezelfde Anna Maja)! Bekijk hem hier: http://www.youtube.com/watch?v=pGYEVmdP ... r_embedded

Met sowieso 11,5 uit 20 gaan we de rustdag in, een mooie score wat mij betreft! Overmorgen begint het Compacttoernooi, met onder de deelnemers Paul, Pieter H. en Gerbert; de eerste en de laatste beginnen maandag pas, dus spelen we zondag met zijn zessen. Toeschouwers zijn natuurlijk weer van harte welkom!

ACTUEEL NIEUWS: Ivo heeft remise weten te houden! Waarschijnlijk had dat ook te maken met het feit dat zwart niet zo veel tijd meer over had, maar toch een prima prestatie!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Sybrand » vr 24 dec 2010, 21:00

Jaap is inderdaad een gewaardeerd oud (jeugd)lid van de schaakclub. We speelden toen in de parochie van de Maria kerk aan de Nassaulaan. Als ik me niet vergis speelde Jaap in het tweede team.

Dat was in de tijd dat als je tegenstander slechter stond deze een sigaar of pijp opstak en de rook tussen de stukken door naar je toe blies :D
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 26 dec 2010, 21:18

Het toernooi is vandaag hervat met de vijfde ronde, en de eerste ronde van de Compactgroepen!
Ivo had een zeer bekende tegenstander: Yochanan Afek, de Israëlische IM die al jaren in Nederland woont en vooral bekend is als studie- en eindspelcomponist. In de opening ging er wat mis voor Ivo (met zwart), want hij verloor ergens twee pionnen. Hij won er nog wel één terug, maar het toreneindspel bleek verloren door de afgesneden stand van de zwarte koning. Zoiets kunnen we wel aan een eindspelkenner overlaten! Maar goed, 1,5 uit 5 is nog altijd een plusscore voor Ivo.
Frank had de pech om met zwart tegenover een man in vorm te zitten: Harry Wubs (tegen wie ik al drie keer remise heb gespeeld!) had eerder dit toernooi al de als eerste geplaatste Andries Mellema verslagen, en profiteerde nu prima van een iets te optimistische zet van Frank. Het ongelijke lopereindspel met twee pionnen minder was net niet houdbaar, maar ook Frank staat nog steeds op een dikke plusscore!
Ikzelf had met wit voor de tweede keer alweer een buitenlandse tegenstander, of in dit geval tegenstandSTER, namelijk de Duitse Gerda Strate. Nu heb ik nog geen halfje afgestaan tegen buitenlanders in de jaren dat ik aan dit toernooi meedoe (dit is alweer mijn vijfde deelname!), en ook ditmaal bleef ik aan de goede kant van de score, in een dame-eindspel waarin mijn b-pion een touchdown ging maken. Ook mijn plusscore na vijf ronden mag er zijn!
Lukas is ook een man in vorm; vandaag boekte hij alweer zijn vierde overwinning, met wit tegen Jaap van der Graaf (inderdaad de man die eergisteren van Silvia won). Hij kwam prima uit de opening en zal het daarna goed hebben afgemaakt (moet ik nog melden dat ik het einde wederom heb gemist?). Het wordt ééntonig: ook Lukas heeft een prachtige plusscore!
De beste plusscore is echter voorlopig voor Silvia: maar liefst anderhalf punt boven verwachting! Vandaag won ze met enig geluk met wit van Theo Rellum, en niet doordat zijn mobieltje afging ;-) Na een half uur spelen stond Silvia zomaar een pion achter (ondanks mijn advies om vooral normale zetten te spelen), maar enigszins geholpen door de zwartspeler bracht ze zomaar een winnende aanval op het bord. Geluk moet je afdwingen, zullen we maar zeggen...
In Compactgroep D verloor Pieter H. helaas zijn eerste partij, met wit tegen Peter Huizen; ik zal maar niet vermelden hoeveel sneller zwart had kunnen winnen, maar drie pionnen meer in een pionneneindspel was ook genoeg.

Met al die plusscores gaat het lekker! Morgen beginnen ook Paul (Compact B) en Gerbert (Compact D) aan hun toernooi; benieuwd wat zij kunnen!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor luuk » ma 27 dec 2010, 01:36

Martin,
"Men"kan heel tactisch op winst spelen en aan het eind toch met een zwak verhaal zitten. Jij zorgt altijd voor een sterk verhaal en een boeiende weergave van het ons bekende schaak- en schouwspel. Altijd prettig en interressant om te lezen. Ik geniet ervan. Morgen verwacht ik dus weer zo'n verhaal na je partij tegen Zuiderweg. Succes!!!! En succes wens ik ook voor alle clubleden: Ivo, Silvia, Paul, Lucas, Pieter, Paul, Frank, en voor wie ik vergeten ben.
En elke stelling verdient het gebeeldhouwd te zijn, toch???
luuk
 
Berichten: 9
Geregistreerd: di 09 nov 2010, 23:44

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 27 dec 2010, 21:27

Tijd voor een interessant verhaal over ronde 6! ;-)
Ivo was vandaag het langst van alle Assenaren bezig, en die tijd was goed besteed, want hij hield met wit CM Paul-Peter Theulings op remise. Volgens mij redelijk soepel, maar misschien heb ik het verkeerd gezien...
Ikzelf maakte in ieder geval wel redelijk makkelijk remise met zwart tegen Edwin Zuiderweg. De slotstelling was een volkomen dichtgeschoven lopereindspel, waar geen eer meer aan te behalen viel voor wit.
Frank kreeg met wit het From-gambiet op het bord, toevallig precies waar we voor de ronde nog wat aandacht aan hadden besteed. Volgens mij kwam Frank er best goed uit, maar helaas berekende hij een combinatie verkeerd, waardoor hij aan het einde zijn dame bleek te verliezen. Jammer.
Lukas staat weer met beide benen op de grond na een nederlaag met zwart tegen Roel Broekman. Uiteraard heb ik weer gemist hoe dat ging...
Silvia speelde met zwart tegen de sterkste speler in de C-groep, de jonge Rus Valeriy Shoshin. Die veroverde met een schijnoffer twee pionnen voor een kleine kwaliteit, en het zag er niet best uit voor Silvia. Hoe het dan nog remise heeft kunnen worden? De verklaring van Silvia zelf was simpel: "hij bood remise aan". Tja, daar is niets tegen in te brengen natuurlijk. Opnieuw het geluk afgedwongen dus!
Paul begon zijn Compacttoernooi met een zwartoverwinning op Ferry Weverling, waar ik helaas ook niets van heb meegekregen. Het eerste punt is dus binnen!
Pieter H. kreeg met zwart het Evansgambiet van Johan Dijkstra om de oren, maar ging niet mat en stond dus gewoon twee pionnen voor. Dat is meestal wel goed voor een punt, en zo ook nu. Keurig verdedigd dus!
Gerbert begon zijn toernooi met een makkie: Mark Flint is als laatste geplaatst en dat heeft een reden. Gerbert kreeg met wit na zo'n 10 zetten zomaar een stuk cadeau en bouwde dat rustig uit naar het volle punt. Morgen krijgt hij het ongetwijfeld zwaarder!

4,5 uit 8 vandaag dus, maar de afspraak die ik met Frank en Silvia heb (minstens één ronde alledrie niet verliezen) is nog steeds niet gehaald. Misschien een leuk idee om dat uit te breiden: minstens één keer alle acht niet verliezen! Zou wel grappig zijn... Over toeschouwers hebben we trouwens nog steeds niet te klagen: vandaag kwamen Sjoerd, Sybrand, Pieter en Gertjan een kijkje nemen. Wie nog wil: we spelen nog drie dagen, iedereen is van harte welkom!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » di 28 dec 2010, 20:14

Tijd voor het verslag van ronde 7!
Ivo speelde met zwart tegen de Duitser Jonathan Carlstedt, met een rating van bijna 2400. Die wist uiteindelijk een kwaliteit te veroveren, maar dat ging ten koste van twee pionnen, en daardoor wist Ivo de boel in evenwicht te houden, met als beloning een mooie remise!
Ikzelf speelde met zwart tegen één van de grootste jeugdtalenten van Nederland: Lucas van Foreest, pas 9 jaar en nu al een rating van 1760! Na de opening had ik alles wat ik wilde, maar een onnauwkeurigheid in de aanval was voldoende om een half puntje te morsen. Jammer, ik heb mijn kans gemist...
Frank speelde na twee nederlagen op rij nu wel weer een goede partij, met zwart tegen Henk Pompstra. Frank mocht een ruimteoverwicht opbouwen en de c-lijn in bezit nemen.
Wit Kh2, De1, Ta1, Tf2, Ld1, pi a2, b2, d3, e4, g3, h3 Zwart Kg8, De5, Tc7, Tc8, Le6, pi a6, b5, d4, f7, g7, h6
In deze stelling volgde 1... Tc1! 2. Txc1 Txc1 3. Dd2 Dc5 4. Lc2 Ta1 5. a3?? 5. Lb3! was wits enige kans, nu gaat het hard: 5... Dh5 6. g4 Lxg4 7. Kg3 Lxh3 8. Ld1 Txd1 9. Da5 Txd3+ 10. Kh2 Lg2+! Nog een leuk slot! 11. Kxg2 Dh3+ 12. Kg1 Td1+ 13. Tf1 Txf1# Altijd lekker om zo te winnen!
Van de partij van Lukas heb ik wederom niets gezien, maar ik weet wel dat hij opnieuw verloren heeft, met wit tegen Gerrit ten Brinke. Misschien zit er nog een mooi slot in?
Silvia had helaas haar dag niet, maar dat hoort er op haar leeftijd bij. Met wit tegen Johan Visser gaf ze wat materiaal weg en dat was het wel. Jammer, morgen beter!
Paul boekte zijn tweede overwinning, met wit tegen Stef van Kesteren, maar dat ging volgens hemzelf niet bepaald van een leien dakje. Ach ja, geluk noet je soms afdwingen...
Gerbert probeerde met zwart tegen Ruud Steenbergen d4 d5 2. c4 e5!?, het Albin's Tegengambiet. Toen wit zomaar een stuk liet insluiten had de partij eigenlijk gespeeld moeten zijn, maar een pion op e6 in combinatie met een actieve witte koning bleek Gerbert een toren te kosten. Zelfs daarna was de stelling echter winnend voor zwart, omdat Gerbert gewoon met zijn eigen pionnen ging lopen. Weer een vol puntje dus!
Hoe Pieter H. zijn witpartij tegen Frederieke Klopstra verloren heeft, heb ik ook niet gezien. Wel jammer, ik had wel op een puntje gehoopt.

Precies 4 uit 8 vandaag dus. De allemaal-niet-verliezen-afspraak is nog steeds niet gehaald, misschien morgen dan maar?
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Sybrand » di 28 dec 2010, 23:11

he Martin, je maakt me nu wel nieuwsgierig .... ik heb je partij zo nu en dan gezien vandaag, maar zag geen winst voor jou, wel mooi spel :-) Waar heb je het halfje gemorst ? Had je kunnen winnen ? Lucas is een groot talent, dat is zeker. Vijf maanden terug in Dieren heb ik ook tegen hem gespeeld, en tenauwernood gewonnen door een onnauwkeurigheid van hem.

Een mooie prestatie van Ivo vandaag, er nog remise uitgesleept ! Gefeliciteerd Ivo !
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 29 dec 2010, 00:47

Wit Kg1, Df2, Ta1, Te1, Lf1, Pd2, Ph2, pi a2, b2, c3, d5, e4, f3, g2, h3 Zwart Kg8, Dd8, Ta8, Th8, Ld7, Lg7, Pf6, pi a7, b7, c7, d6, e5, f4, f7, h5
In deze stelling speelde ik 22... hxg4?! 23. fxg4 waarna wit veld f3 weer heeft voor mijn stukken. Achteraf gezien had ik liever 22... Ph7 gedaan om dan langzamerhand de druk op te voeren, met het plan ... Lf6, Lh4, Pg5, wat Paul aangaf toen we met ons groepje (mijzelf, Frank, Silvia en Gerbert bedoel ik daarmee) mijn partij bekeken. In de partij had ik nog steeds wel wat voordeel, maar volgens mij niet genoeg om op winst te kunnen spelen.
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 29 dec 2010, 21:34

De achtste ronde is achter de rug!
Ivo verloor helaas met wit van de Duitser Marcus Dehn, en dat had ongetwijfeld te maken met het feit dat hij een sterke zwartveldige loper tegen kreeg. Niet dat ik dat verder meegekregen heb...
Ikzelf moest er ook weer eens aan geloven, met wit tegen Paul Hummel. Ik was iets te langzaam in de opening, en toen ik verkeerd op d5 terugsloeg werd zijn paard oppermachtig. Dat was uiteindelijk niet meer houdbaar.
Frank leed ook al een nederlaag met wit, tegen Johan Klinkhammer, die het blijkbaar wel kan tegen Assenaren :-( Toen ik na mijn analyse terugkwam in de zaal zag ik Frank zomaar een kwaliteit achter staan, en omdat de zwarte torens mooie open lijnen hadden was ook dat een onhoudbare zaak.
Ook Lukas liep (met zwart) tegen een nul aan, maar dat had er ongetwijfeld mee te maken dat Leon Steijvers toch een stukje sterker schaakt. Daarmee is Lukas terug op 50% (na zijn start van 4 uit 5), maar misschien kan hij morgen nog vlammen?
Silvia speelde met zwart een zeer solide remise tegen Joop Dekens, waar volgens mij verder niets op af te dingen viel. Bij een goed resultaat morgen zit er mogelijk een ratingprijs in! :-)
Paul heeft de ongedeelde leiding genomen in Compact B, na zijn zwartoverwinning op Laurens Snuverink, waar ik helaas niet veel van gezien heb. Misschien krijgen we dus een toernooiwinnaar van Schaakclub Assen! :-)
Gerbert moest helaas ook al met wit een nul slikken, tegen Stefan Schermann, die op papier 1250 heeft maar waarschijnlijk een stuk sterker is. De opening verliep volgens mij niet slecht voor Gerbert, maar pionverlies was naar eigen zeggen beslissend. Jammer, morgen beter!
Pieter H. wist wel weer eens te winnen, maar van zijn zwartpartij tegen Esther Visbeen heb ik nauwelijks iets gezien. In ieder geval weer eens succes!

Geen best totaalresultaat vandaag dus, maar morgen gaat het erom! Gaan we met prijzen naar huis, en zo ja, met hoeveel? We zullen het zien!
Voor diegenen die morgen nog willen komen kijken: we beginnen al om 11:00 uur, dus het wordt vroeg opstaan!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

VorigeVolgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron