Schaakfestival Groningen

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Gertjan » za 11 dec 2010, 16:22

Hallo allemaal,

Wie gaan allemaal dit jaar naar het schaakfestival Groningen, en hoe gaan jullie daar naartoe?
Met de auto of met openbaar vervoer?

Gertjan
Gertjan
 
Berichten: 45
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 21:22
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » di 14 dec 2010, 19:19

Ik heb me zojuist opgegeven voor de B-groep. Ik vind het toch een te mooi toernooi om over te slaan!
Voor informatie (o.a. deelnemerslijsten) zie http://www.schaakstadgroningen.nl/.
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Gertjan » wo 15 dec 2010, 17:06

Hoe ga jij er naar toe dan?
Gertjan
 
Berichten: 45
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 21:22
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 21 dec 2010, 21:33

Ik reed vandaag om 13.45 met Sjoerd mee, die luisterde en de auto deed. We kwamen uitstekend aan. Ik heb de remisestelling van Martin gezien en veel oude bekenden gesproken en foto's geprobeerd te maken (met toestemming van de leiding).
Om 16.30 uur gingen we terug, we hebben weer druk geconverseerd en toen heb ik lekker door Peelo - ijbaan open, grote honden - en het Pittelose park - kleine honden - gewandeld.
Enige (of alle?) Asser punten: Ivo 0, Frank 1, Martin 1/2, Silvia 0, Lucas 1 = 50%.
Morgen op een andere manier met het spel aan de slag.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » di 21 dec 2010, 21:37

Het toernooi is vandaag begonnen met 5 Assenaren: Ivo in de A-groep, ikzelf en Frank in de B-groep, en Lukas (voor de verandering eens op tijd!) en Silvia in de C-groep.
Ivo mocht met zwart aantreden tegen FM Sander van Eijk (rating bijna 2400!), en ondanks verwoede pogingen moest hij toch de nul accepteren. Ach, als nummer laatst geplaatste hoef je het toernooi ook niet te winnen, het gaat om de ervaring!
Ikzelf ben op FIDE-rating als dertiende geplaatst, maar iedereen weet dat mijn rating van 1933 veel te hoog is. Mijn tegenstander Johan Mostertman (bekende achternaam!) vind ik ongeveer gelijkwaardig, maar desondanks stond ik er de hele partij met wit prachtig voor. Helaas wist ik toch niet te winnen, omdat ik op de 23ste zet niet beter zag dan het remiseaanbod te accepteren. Volgens de computer had ik best door kunnen spelen, maar ik zag geen duidelijk winstplan. Voor de liefhebbers is hier mijn slotstelling (na 23... Ta5(=)):
Wit Kg1, Dc2, Td1, Tf1, Le3, Le4, pi c5, f2, g3, h4 Zwart Kg7, Dc7, Ta5, Tf7, Lc8, Le7, pi b7, e5, g6, h7
Frank was pas na 18:00 uur klaar, maar het resultaat mocht er zijn: een mooie overwinning met zwart op de als derde geplaatste Wiebe Wielenga! De slotcombinatie mocht er zijn, maar omdat ik de precieze stelling ben vergeten moet ik die even achterwege laten. Het eindigde in ieder geval met 1... Dh1+ 2. Lxh1 Tg1#.
Lukas won met zwart van Wout Mulder (de zoon van Piet, mede-organisator van het toernooi?), maar hoe weet ik niet. In ieder geval een goede start!
Silvia had een beetje pech, want ze moest het met wit opnemen tegen Anna Maja Kazarian, over wie ik niet vaak genoeg kan opmerken hoeveel talent ze heeft. Ik weet niet hoe lang geleden het is dat Silvia nog eens van Anna Maja kon winnen, maar vandaag lukte het in ieder geval niet: één ongelukkige paardzet in de opening was in feite beslissend.

2,5 uit 5 vandaag, ik denk dat we niet hoeven te klagen. Ook niet over de toeschouwers trouwens, want Sjoerd en Tinus doken in de loop van de middag op. Tinus heeft ook foto's gemaakt; bekijk ze hier.
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Sjoerd » wo 22 dec 2010, 10:09

Volgens het Dagblad van het Noorden speelt Martin ook mee in de A-groep!
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 22 dec 2010, 11:30

Sjoerd schreef:Volgens het Dagblad van het Noorden speelt Martin ook mee in de A-groep!

En niet alleen ik, maar iedereen op die foto ;-) Ik was best wel verrast toen ik die foto zag, kun je wel zeggen!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 22 dec 2010, 21:28

Ronde 2 is gespeeld! Hier is het overzicht:
Ivo speelde met wit tegen het Duitse talent Alexander Donchenko een spannende partij waarin na zo'n 20 zetten een remiseachtig toreneindspel op het bord kwam, maar toen bleek waarom de FIDE-rating van de zwartspeler zo'n 250 punten hoger is dan die van Ivo: een zwart pionnetje liep door naar g1, en toren tegen pion was ditmaal niet remise.
Frank moest vandaag met wit helaas een nul slikken tegen Edwin Zuiderweg. Er kwamen 11 zetten theorie van het Scandinavisch op het bord, waarna Frank een pion meer had, maar hij ging te optimistisch verder door nog een pion te slaan, wat zwart uiteindelijk (ook doordat Frank nog niet had gerokeerd) een beslissende aanval opleverde.
Ikzelf was ditmaal als laatste klaar, na 71 zetten en ruim 5 uur. Gelukkig was het niet voor niets, want ik won van de Fransman Philippe Vyvyan (opmerkelijk: net als vorig jaar een buitenlandse tegenstander in de tweede ronde!). Dat had al eerder gekund, want volgens Frank was mijn tegenstander op zet 40 door de vlag gegaan. Ik had niets in de gaten... ik keek alleen naar de stelling. Gelukkig won ik al meteen een pion (met een tegenoffer van de kwaliteit die ik voor stond), en ditmaal verknoeide ik het eindspel niet.
Lukas boekte zijn tweede overwinning, met wit tegen Wim de Berg. Ook hier een toreneindspel; helaas heb ik niet gezien hoe Lukas dat precies won. Morgen speelt hij op bord 1!
Silvia had met zwart in Stan Lambrechts (rating 1760!) een zware tegenstander, maar dat bleek niet uit te maken: ze speelde een prima partij en besliste de partij met een mooie mataanval en een leuke slotcombinatie:
Wit Kg1, Da4, Ta1, Tf1, Pc3, pi a3, b2, e4, e5, f2, g2, g3 Zwart Kg7, Dd8, Ta8, Th8, Lf5, pi a7, d5, e6, f7, g4, h4
Wit heeft zojuist 1. e4 gespeeld, waarop Silvia 1... hxg3! antwoordde. Het mat is al niet meer af te wenden! De slotzetten waren 2. exf5 Th1+! en wit gaf het op wegens Kxh1 Dh4+ en ... Dh2#. Een klassieke magneetcombinatie!

3 uit 5, dat is beter dan gisteren! Morgen nog beter?
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Tinus Spriensma » do 23 dec 2010, 00:48

Ik hoorde dat eerder ook "magneet" noemen. (Op woensdagmiddag, bij Stap 3.) Ik denk en zei, dat het "lokken" heet. maar "What 's in a name?" De Stappenmethode heeft weer eens heerlijke vrucht afgeworpen!
Overigens, alle winnaars gefeliciteerd en alle verliezers, kom maar langs als je getroost moet worden.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Schaakfestival Groningen

Berichtdoor Martin van Velzen » do 23 dec 2010, 19:52

Vandaag ronde 3! Zo ging het:
Ivo besloot met zwart tegen de Duitser Gisbert Jacoby (rating 2185) maar eens een kwaliteit te offeren, in de hoop op een winnende aanval. Lange tijd was het onduidelijk of het offer succes zou hebben, en dan helpt het wel als de witspeler plotseling mat in één mist. Het eerste puntje is dus binnen!
Ikzelf moest met wit tegen Johan Klinkhammer helaas een nul slikken; na een openingsfout kwam ik er eigenlijk niet meer aan te pas.
Wit Kg1, Dd1, Ta1, Tf1, Lc1, Lg2, Pd2, Pf3, pi a2, b2, c2, d3, e4, f2, g3, h2 Zwart Kg8, Dd8, Ta8, Tf8, Lc8, Le7, Pc6, Pf6, pi a7, b7, c7, d5, e5, f5, g7, h7
Hier was 8. exd5! Pxd5 9. Te1 aangewezen met zeker niet slechtere stelling voor wit, maar ik verwisselde de zetten met 8. Te1? waarna ik na 8... fxe4 9. dxe4 dxe4 geen 10. Pg5 kon spelen wegens ... Lg4. In de partij verloor ik een kleine kwaliteit, en de activiteit van de zwarte stukken was beslissend.
Naast mij speelde Frank wel een goede partij, met zwart tegen Geert Kloppenburg; een pionnenoffensief op de koningsvleugel was de witspeler uiteindelijk te machtig. 2 uit 3 dus!
Lukas mocht op bord 1 van de C-groep ondervinden hoe sterk Anna Maja Kazarian speelt. Niet dat Lukas slecht speelde, maar Anna Maja speelde na de opening wat doortastender, veroverde een aantal pionnen, en liet zich niet verleiden om in tijdnood een remiseaanbod van Lukas aan te nemen. Geen 100% meer dus, maar 2 uit 3 is nog altijd mooi!
Silvia mocht het met wit opnemen tegen een oude bekende, Majid Hashemy. We weten allemaal nog hoe Silvia hem vorig jaar nog wist te foppen in het eindspel, en ditmaal had ze geen trucjes nodig: pionwinst, nog een pion erbij, alles afruilen, dame halen en klaar. 2 uit 3 dus!
In de C-groep was trouwens een opmerkelijk incident in de partij Joop Naaijer - Theo Rellum: het mobieltje van Rellum ging af, hij stak zijn hand al uit om Naaijer te feliciteren, maar Naaijer weigerde te claimen! Dat kwam hem bijna duur te staan, want Rellum wist zomaar een damewinst-combinatie eruit te gooien. Blijkbaar was echter ook bij hem het licht uitgegaan, want het röntgenschaakje wat de dame had moeten winnen, ging vergezeld van een remiseaanbod! Dat werd natuurlijk meteen aangenomen, zodat eigenlijk beide partijen een halfje te veel kregen.

Opnieuw 3 uit 5 dus. Morgen de laatste ronde voor de rustdag; lijkt mij een mooie gelegenheid om te vlammen! Toeschouwers (vandaag waren Pieter, Sjoerd en Renze aanwezig!) zijn uiteraard van harte welkom; we kunnen alle steun gebruiken!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Volgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron