Univé Schaaktoernooi 2014

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor maitre_paul » wo 15 okt 2014, 10:59

Niels Matser - Paul den Boer
Matser-Den Boer

Ik stond inderdaad lange tijd verloren. Wit heeft mat in 3 met 34.Dh6+ Ke8 35.Dxg6+ Kf8 36.Df7+. Ook leuk is om het mat zetten te beginnen met een dubbelschaak 34.Le7++ Ke8 35.Tf8+ Kd7 36.Td8+ Ke6 37.Df6+

Maar mijn tegenstander kwam op het onzalige idee 34.Ld8+?? Dxf1+ (sla een ongedekt stuk) 35.Kh2 Dxg2+ (Ivo's suggestie 35...Df4+ wint simpeler) en wit gaf ontgoocheld op, 0-1!

Matser-Den Boer
Na 36.Dxg2 Lxg2 moet wit wel eerst even een tussenschaakje doen om zijn Loper op d8 te redden: 37.Th8+! Kg7 38.Lf6+ Kf7 en dan pas 39.Kxg2 en wit kan nog spartelen, als is de stelling wel gewonnen voor zwart.
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor maitre_paul » wo 15 okt 2014, 11:15

Paul den Boer (1998) - Auke van Urk (1949)
Den Boer-Van Urk

In de 4e ronde had ik een leuke taktiek; de cavalerie stormt de laatste linies binnen: 22.Pe5-c6! Dit Paard kan zwart niet slaan wegens Ta1xa8+ Er volgde 22...De7-e8 23.Pc6-a7! Wat een irritante Paarden!

23...Tc8-d8 24.Lf4-c7 wint de kwaliteit

Of

Met 23...Pe4xc5 24.b4xc5 Tc8-d8 25.Lf4-c7 Td8-d7 redt zwart zijn Toren maar verliest hij na 26.Pa7xb5 een belangrijke pion.
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 15 okt 2014, 23:00

De rustdag is bijna voorbij, morgen mogen we weer aan de bak! De Open Groep speelde vandaag overigens wel, twee ronden maar liefst...
Maarten zag helaas gisteren zijn 100%-score om zeep geholpen worden, maar met 3 uit 4 staat hij er nog prima voor! Paul en Arjan boekten strakke overwinningen; Paul is nu met 3,5 uit 4 de beste Assenaar! Ikzelf had alweer een engeltje op de lat: in totaal gewonnen stelling ging mijn tegenstander in de fout, stond daarna waarschijnlijk nog altijd beter, maar zag het niet meer en bood maar remise aan... Ook Tycho wist een mindere stelling remise te houden, dat moet toch goed zijn voor zijn zelfvertrouwen! In de ochtendgroep gaat het gelukkig ook steeds beter met Frank; ook hij won voor de derde keer op rij! Helaas moest Lukas verstek laten gaan, maar als het goed is is hij morgen weer van de partij!
Qua supporters hebben we nog steeds niet te klagen trouwens; maandag was meneer Knol er bijna de hele middag bij en kwam ook ons nieuwe jeugdlid Adriaen van Helden samen met moeder en opa langs, en gisteren waren Ivo en Henny er opnieuw bij. Wie volgt?
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor Tinus Spriensma » do 16 okt 2014, 00:46

Cor, René, Frans (wie is dat?) en o.g. Stel ons niet teleur! We arriveren om 14.00 uur.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 17 okt 2014, 09:51

En inderdaad, ook gisteren waren er weer vele Asser supporters aanwezig: Tinus had inderdaad Cor en Frans Vink (Schaken Overdag) meegenomen, Frank wilde na zijn vierde overwinning op rij in de ochtendronde ook wel eens onze successen meemaken, en Gerard was er ook nog bijna de hele middag!
En de successen waren weer talrijk! Zoals gezegd boekte Frank in de ochtendronde zijn vierde overwinning op rij; hij staat nog slechts een halfje achter de koploper, dus wie weet wat daar nog in de laatste twee ronden gaat gebeuren!? In de middagronde ging het bijna nog beter: Tycho veegde zijn tegenstander (die eerder al tegen mij en Arjan had gespeeld) finaal van het bord, Maarten mocht al snel een stuk incasseren en had daarna geen problemen het af te maken, ikzelf speelde eindelijk weer eens een goede partij (voor het eerst sinds Dieren zo'n beetje!) en had na 32 zetten mijn tweede volle punt op het droge, Arjan wist topfavoriet Dick Stavast (die overigens al eerder twee halfjes had ingeleverd) met zwart op remise te houden, en Paul wist een slechte stelling remise te houden. Helaas was er ook nog een nederlaag voor Lukas; die is de laatste tijd ook niet bepaald in vorm...

Vandaag de tweede onderlinge confrontatie: Ik mag het met zwart tegen Arjan opnemen! Dat wordt vast een heel andere partij dan vorige week in de interne, toen ik met wit snel wist te winnen... Maarten en Paul mogen op bord 1 en 2 met wit de beide koplopers bestrijden, dus dat wordt weer een spannende middag! In de ochtendgroep speelt Frank op bord 4 met zwart tegen een man in vorm; die partij is inmiddels zo'n 20 minuten aan de gang, hopen dat daar een mooi resultaat uitrolt!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor maitre_paul » vr 17 okt 2014, 23:35

Een beter Dame eindspel wist ik tegen Johan Mostertman na een afgewezen remise aanbod zelfs nog te verliezen. Wat leren wij daarvan? Remise eindspelen moet je nooit proberen te forceren naar winst!! Ook niet als de rating van je tegenstander veel lager is. Johan, Bedankt voor de les!
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » za 18 okt 2014, 10:24

Helaas waren er gisteren geen supporters uit Assen overgekomen :-( Zou het daaraan liggen dat ik mijn eerste nederlaag moest slikken?
Tja, zo win je met wit binnen 20 zetten van Arjan, en een week later zit je met zwart 4,5 uur te zwoegen, om uiteindelijk na 51 zetten te moeten constateren dat hij ditmaal de betere gaat zijn. Daarmee doet Arjan nog gewoon mee om de prijzen (met 4,5 uit 6 gedeeld vijfde), maar ik niet meer, en bovendien is mijn rating nu virtueel onder de 1900 gezakt na drie dramatisch verlopen toernooien :oops:
Nederlagen waren er ook voor Paul (zoals hij hierboven beschrijft: een iets beter dame-eindspel wist hij nog te verliezen) en Tycho (kreeg twee ijzersterke lopers om de oren), en Lukas haalde een benauwde remise, maar we hebben ook nog twee winnaars! Frank won in de ochtendgroep voor de vijfde keer op rij en staat nu samen met drie man aan de leiding, en Maarten wist een Albin's Tegengambiet met succes te bestrijden en staat nu gedeeld tweede!
Daarmee hebben we nu drie Assenaren die een goede kans hebben om in de prijzen te vallen. Toeschouwers zijn nog altijd van harte welkom; we kunnen alle steun gebruiken!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor maitre_paul » za 18 okt 2014, 22:58

Eindstand: Frank een gedeeld 1e prijs in de ochtendgroep en Maarten D een gedeeld 1e plaats in de middaggroep (samen met de verrassend goed spelende Johan Mostertman). Beide winnaars gefeliciteerd! Paul mocht de prijs van de 6e plaats delen met vijf anderen. Arjan en Martin eindigden met 4,5 punten, Tycho deed goede ervaring op en behaalde 3 punten en Lukas scoorde 1,5 punt. Al met al een leuk toernooi, zeker voor herhaling vatbaar!
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 21 okt 2014, 09:47

Echt Maarten op de foto's. Zie: http://www.univechess.nl/nl/prijzen-amateurgroepen 11-11: Sint Maarten.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Univé Schaaktoernooi 2014

Berichtdoor maitre_paul » wo 22 okt 2014, 14:43

eindspelstudie

In ronde 5 wist ik een Lopereindspel te redden, wat eigenlijk verloren is. In deze eindspelstudie gaat het erom dat de zwarte Koning veld c8 bereikt, dan is het remise.
50.Lb6?! Ld2 en de witte pion kan niet verder. In de partij volgde 51.Lc5? Kf5 Na 52.Lb4 Lxb4 53.Kxb4 Ke6 is de zwarte op tijd op c8, remise.
Toch kan wit winnen. Vanuit de diagram stelling:
50.Lb4! Ld8 en de witte pion kan niet verder, zo lijkt het. Maar na 51.Lc5! (met de zwarte Loper op d8 nu wel een goede zet!) 51...Kf5 52.Lb6 wint wit.

eindspelstudie
Zwart kan nu geen Lopers ruilen:
52...Lxb6 53.Kxb6 en de witte Koning houdt de zwarte Koning af van veld c8.

De Loper opofferen en afwikkelen naar een eindspel met randpion en verkeerde Loper lukt ook net niet:
52...Ke6 53.Lxd8 Kd7 54.Kb6! (als wit de Loper terugtrekt bereikt de zwarte Koning de hoek a8 met remise) 54...Kxd8 (of 54...Kc8 55.Lc7 en de zwarte Koning wordt uit de hoek weggehouden) 55.Kb7 en wit wint.
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

VorigeVolgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten

cron