Schaakfestival Groningen 2014

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Re: Schaakfestival Groningen 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 26 dec 2014, 19:03

De uitslagen van vandaag zijn weer binnen: volle punten voor Ivo, Gertjan, Elmar (met zwart tegen 2200!), Pieter H. en Jesper, maar helaas nulletjes voor Gerbert, Tycho en Kenneth... Morgen gaat het weer verder, en ik hoop er dan weer bij te zijn!

EDIT: een drukke dag morgen met 15 Assenaren in actie, en flink wat buitenlandse tegenstand!

Wei Chao Chu (China, IM) - Ivo
Gertjan - Frank Drill (Duitsland)
Joop Hummel - Rieks
Tycho - Petr Smilek (Tsjechië)
Pieter van Foreest - Gerbert
Abdulrahman Alajmi (Koeweit) - Lukas
Elmar - Bart van der Zwet
Pieter - Peggy van Amerongen-Jansen
Udo Hagenbach (Duitsland) - Paul
Mark - Martien Veldman
Oswaldo Sield - Jan B.
Kenneth - Henk Jaap Noteboom
Jesper - Daniël Kutchoukov
Pieter H. - Joris Spanjer
Abedin - Janneke van der Hagen
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2014

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 28 dec 2014, 11:49

Ivo niet gespeeld
Gertjan ½
Rieks ½
Tycho 0
Gerbert 1
Lukas 1
Elmar ½
Pieter T. 0
Paul ½
Mark 0
Jan B. 1
Kenneth ½
Jesper 1
Pieter H. ½
Abedin 1

Morgen, voorlaatste ronde, heb ik tijd en gelegenheid.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Schaakfestival Groningen 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 28 dec 2014, 12:33

De uitgebreide versie:
Ivo heeft zich helaas ziek moeten afmelden, dus hij zal de rest van het toernooi wel niet meer in actie komen...
Gertjan speelde een spectaculaire remise; op het moment dat hij mat leek te gaan, had hij nog net eeuwig schaak. Ook Rieks haalde weer een halfje, maar dat ging wat sneller; hij moest het overigens niet opnemen tegen Joop Hummel, maar tegen 'reserve' Bart Romijn... Helaas weer een nulletje voor Tycho, nadat hij na een goed verlopen opening twee pionnen dacht te kunnen offeren maar daarbij dameruil over het hoofd zag, maar gelukkig wel een opvallend eenvoudige overwinning van Gerbert, die op zet 20 al twee pionnen voorstond en dat niet meer uit handen gaf!
Ook Lukas bleef voor het eerst aan de goede kant van de score, door een toreneindspel met pluspion te verzilveren. Hopelijk is het herstel ingezet!
Elmar pakte, na zijn mooie overwinning van een dag eerder, opnieuw een verdienstelijk halfje, maar waarschijnlijk had daar ook een vol punt uit kunnen rollen. Hoe dan ook, vandaag opnieuw een sterke tegenstander! Paul had de hele partij geen problemen en boekte dus een terecht halfje, maar Pieter was niet helemaal scherp, miste naar eigen zeggen weer eens ongeveer alles en moest dus een nul incasseren...
Mark beleefde een klein drama; in een remiseachtig eindspel met beiden een toren, een loper en wat pionnen liet hij zich vreselijk beetnemen en verloor een stuk. Ai!
Kenneth heeft de topvorm op dit toernooi ook nog niet te pakken; na de nul in ronde 1 nu een remise waar niet veel meer in zat. Jan B. deed het gelukkig stukken beter; pakte een pionnetje mee, nog één, daarna torenwinst, nog even uitkijken voor mat achter de paaltjes, vol punt!
Jesper stuntte door dubbel Nederlands Kampioen Daniël Kutchoukov te verslaan; die gaf weliswaar een stuk weg, maar op dat moment stond Jesper beter, dus absoluut geen gestolen punt! Ik had verwacht dat Pieter H. het moeilijk zou krijgen tegen jeugdtalent Joris Spanjer, maar niets daarvan: hij kreeg zelfs de beste kansen, maar uiteindelijk werd het toch remise. Abedin had zoals verwacht geen moeite om Janneke van der Hagen te verslaan, maar vandaag mag hij tegen een nog veel groter jeugdtalent!

En dan de nieuwe indeling:

Dimitrios Loutragotis (Griekenland, maar al een paar jaar woonachtig in Nederland) - Gertjan
Rieks - Gilbert Leentjens
Hazaa AlShourfaa (de tegenstander van Gertjan in ronde 5!) - Tycho
Gerbert doet wederom niet mee op zondag
Lukas - Ger Dekker
Nan Zhao (China) - Elmar
Paul - Han Neumann (Nederlandse Antillen)
Tinus Fleur - Pieter
Ruurd Kunnen - Mark
Jan B. - Bas van Delft
Hans Spanjersberg - Kenneth
Jesper - Peter Elisen (op bord 1!)
Pieter H. - Evelyn Bijvank
Daan Noordenbos - Abedin

En laten we de foto's niet vergeten!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 28 dec 2014, 19:11

De tussenbalans voor vandaag:

Puntjes voor Tycho en Abedin!
Halfjes voor Mark, Kenneth en Jesper (tegen 1469!)
Nulletjes voor Lukas, Elmar, Paul en de beide Pieters
Gertjan, Rieks en Jan B. zijn (blijkbaar) nog bezig...

EDIT: helaas nulletjes voor Rieks en Jan, maar wel een zeer verdienstelijke remise van Gertjan tegen de oudste van een drietal grote jeugdtalenten!

EDIT 2: de nieuwe indeling is bekend, en blijkbaar is Ivo weer beter, want hij is gewoon ingedeeld! Verder het derde onderlinge Asser duel van het toernooi...

Kedem Gutkind - Ivo
Gertjan - Ruediger Schlenter (inderdaad Tycho's tegenstander in ronde 4!)
Gerbert - Rieks
Tycho - Sander Sprik (inderdaad Rieks' tegenstander in ronde 4!)
Wolfgang Möller (Duitsland) - Lukas
Elmar - Henk Bosveld
Klaas Hagendijk - Paul
Pieter - Gerben van der Heide
Peter Smits - Mark
Henk Jaap Noteboom (inderdaad Kenneths tegenstander in ronde 2!) - Jan B.
Kenneth - Eric Braun
Joris Spanjer (inderdaad Pieter H's tegenstander in ronde 2!) - Abedin
Evelyn Bijvank (inderdaad Pieter H's tegenstander in ronde 3!) - Jesper
Roald Vos - Pieter H.

En als het goed is ben ik er voor de vierde keer dit toernooi bij!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 29 dec 2014, 20:18

Er werd vandaag volop gescoord door onze clubgenoten; het begon al met een reglementair punt voor Mark, en daar kwam nog veel meer bij!
Ivo's onvrijwillige rustpauze heeft hem blijkbaar goed gedaan, want hij oogde messcherp en won dus, al heb ik niet gezien hoe...
Rieks wist het clubduel met Gerbert in zijn voordeel te beslissen; Gerbert bracht een bekend pionoffer in een scherpe variant van de Grünfeld, maar kreeg niet voldoende compensatie en werd uiteindelijk in het toreneindspel opgebracht. Gertjan stond de hele partij gelijk en dat werd dan ook remise, en dat was ook het resultaat dat bij Tycho verscheen; hij dacht beter te staan, maar kwam er niet door en bood op het juiste moment maar remise aan, voordat hij nog in de problemen zou komen...
Lukas trof zijn vierde buitenlandse tegenstander van het toernooi, en voor de tweede keer trok hij het volle punt op het droge! Het helpt wel om op tijd op te staan, nietwaar Lukas? ;-) (Geen geintje, hij zei het voor de partij zelf al!)
Elmar was voor deze ronde de beste Assenaar in Compact A, en die lijn leek hij door te trekken met de winst van twee pionnen... tot de h-lijn open kwam en er een zwarte pion op g3 verscheen, en dat bleek beslissend. Helaas! Paul won rond de tijdcontrole een pion en wist dat voordeel te verzilveren; Pieter kreeg al in de opening een pion cadeau (1. d4 Pf6 2. c4 e5 3. dxe5 Pe4!?, de Fajarowicz-variant van het Boedapester Gambiet) en gaf dat voordeel ook niet meer uit handen!
Jan B. won opnieuw een goede zwartpartij; een paar pluspionnen op de damevleugel waren daarvoor voldoende. Kenneth kwam daarentegen opnieuw niet verder dan remise en moet morgen dus maar eens winnen om in ieder geval nog 50% te scoren, en dat terwijl hij als eerste geplaatst was...
Jesper begint als medekoploper in Compact D aan de slotronde! Hij kwam moeilijk te staan, maar zijn tegenstandster greep haar kans niet, waarna Jesper een pion incasseerde en de vis in een paardeindspel op het droge bracht. Kassa! Ook Pieter H. stond een tijdlang wat gedrongen, maar kreeg ook wat pionnen cadeau en gaf dat niet meer weg, maar Abedin wist net niet te winnen, al was hij heel dichtbij...

Als ik het goed geteld heb zijn dat 10 punten, of 11 met die reglementaire winst erbij. Het is wel eens slechter gegaan!

En uiteraard mogen de foto's niet ontbreken!

EDIT: de indeling van de laatste ronde is bekend, en wat ziet mijn oog? Alweer een Asser duel, ditmaal in Compact A!

Ivo - Paul Hummel
Simon Gladstone (Canada) - Gertjan
Rieks - Max van de Pavoordt
Jorgen Overgaard (Denemarken) - Tycho
Bas de Boer - Gerbert
Lukas - Marios Loutragotis (de jongste van de drie talentvolle Griekse broers!)
Paul - Geon Knol (revanche voor de nederlaag eerder dit jaar in de KNSB-competitie?)
Elmar - Pieter
Mark - Willem Sipkema
Jan B. - Paul van Velthoven
Luuk Hoogeveen - Kenneth
Jesper - Simon van Dijk
Abedin - Loek van der Hagen (alweer een Van der Hagen voor Abedin, na vader Stephan in Haren en zus Janneke een paar dagen geleden!)
Pieter H. - Jorg Schlunke

Ik was eigenlijk van plan morgen thuis te blijven, maar nu ik de indeling gezien heb weet ik dat niet meer zo zeker...
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2014

Berichtdoor Sjoerd » di 30 dec 2014, 10:52

Zie onze schakers in actie gesteund door supporters Gerard en Tinus https://www.youtube.com/watch?feature=p ... YBUSjgJkAY
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Schaakfestival Groningen 2014

Berichtdoor maitre_paul » di 30 dec 2014, 18:56

Leuk filmpje, goeie sfeerimpressie!

Het valt me nu pas op hoeveel mensen er rond lopen. Tijdens de partij heb je dat helemaal niet door.
A good player is always lucky (Capablanca)
maitre_paul
 
Berichten: 191
Geregistreerd: vr 22 okt 2010, 08:48
Woonplaats: Utrecht

Re: Schaakfestival Groningen 2014

Berichtdoor Martin van Velzen » di 30 dec 2014, 22:23

Het zit er weer op! Er is een mooi succes geboekt, maar laten we het lekkerste voor het laatst bewaren...
Ivo wilde ongetwijfeld nog even afsluiten met een overwinning, maar daar is volgens mij geen moment sprake van geweest; uiteindelijk werd het in een toreneindspel remise. Met 4 punten kun je normaal gesproken niet echt tevreden zijn, maar na een start van 0 uit 2, plus twee dagen ziekteverzuim, valt het uiteindelijk nog best mee. Volgend toernooi beter!
Toen ik rond half 12 de zaal binnenkwam was Rieks al klaar; eeuwig schaak na 12 zetten hoorde ik. Niet veel later was ook Tycho klaar; alweer remise tegen een sterkere tegenstander! Gerbert zat nog wat langer en stond naar mijn mening lekker, maar ook hier werd het remise, en helaas moest Gertjan daar een nul aan toevoegen; na een torenoffer ging zijn koning eraan. Gertjan en Rieks eindigen daarmee op 4,5 uit 9, Tycho op 4 en Gerbert op 3,5; normaal gesproken niet voldoende voor applaus, maar Tycho boekt wel een vette overscore van +2,46 en dus 60 ratingpunten winst, waarmee hij op de drempel van 1700 staat!
Lukas had min of meer een verplicht nummertje, en dat bleek: hij stond al vroeg een paar pionnen voor en wikkelde de boel keurig af. Met 4,5 uit 9 uiteindelijk toch nog een min of meer acceptabel resultaat, al gaan er toch weer wat ratingpunten verloren...
Pieter wist Elmar al vrij snel een kwaliteit af te snoepen en boekte dus zijn tweede overwinning op rij, en werd daarmee en passant toch nog de beste Assenaar in Compact A; voor Elmar waren de druiven zuur, beginnen met een overwinning op 2200 en dan toch nog in de min eindigen... Paul kreeg ten koste van een kwaliteit een paar mooie pluspionnen, maar toen hij één daarvan te snel opspeelde bleek het zwarte tegenspel op de damevleugel sterker. Toch nog een klein plusje voor Paul, dus hij kan tevreden zijn!
Mark heeft wel eens betere toernooien gehad: drie partijen gespeeld (eerste ronde vrij en een reglementaire overwinning in ronde 4) en daarin slechts één remise gescoord. Ook vandaag ging het mis: rond zet 20 een pionnetje kwijt, en wat later liep Mark hoofdschuddend het sportcafé binnen met wederom een nul op zak. In Wijk aan Zee is er weer een kans!
Jan B. was ook al klaar toen ik binnenkwam; de mobiel van zijn tegenstander was afgegaan... Kenneth boekte op de valreep ook nog een overwinning en eindigde dus toch nog op 50%, maar alles bij elkaar kost het toch wat ratingpuntjes...
In Compact D was er helaas geen succes weggelegd voor Pieter H.; ergens een toren verloren, dan krijg je dat, en het kost ook weer wat rating... Maar deze groep werd ook het succesverhaal van Jesper en Abedin! Jesper had binnen 10 zetten het bord in brand en moest met zijn koning naar f3, maar wat later mocht hij de dame winnen tegen twee torens, en wist zijn materiële overwicht uit te buiten, en Abedin incasseerde zijn tweede Van der Hagen-scalp van het toernooi door alles te ruilen en daarna de damevleugel leeg te eten. Daarmee was Jesper al verzekerd van een gedeelde eerste plaats en Abedin van een gedeelde derde; voor Jesper werd het inderdaad een gedeelde eerste plaats (tweede op WP), en Abedin bleek zelfs in zijn eentje derde te zijn geworden! Nogmaals van harte gefeliciteerd jongens! (Ook niet onaardig: Jesper is de 1200 voorbij en Abedin de 1100!)

De persoonlijke scores:

          Score Rating TPR  W-We

Ivo 4.0 2232 2195 -0.40
Gertjan 4.5 1826 1823 -0.01
Rieks 4.5 1883 1768 -1.25
Tycho 4.0 1509 1747 +2.46
Gerbert 3.5 1751 1732 -0.29
Lukas 4.5 1481 1380 -1.03

Pieter 2.5 2190 1956 -1.16
Paul 2.0 1959 1993 +0.14
Elmar 1.5 2002 1987 -0.14
Mark 2.0 1831 1473 -1.36
Jan B. 3.5 1647 1758 +0.54
Kenneth 2.5 1677 1579 -0.65
Jesper 4.5 1135 1493 +2.05
Abedin 4.0 1023 1182 +0.76
Pieter H. 2.5 1329 1079 -1.38

En o ja, vandaag kwam er ook een zestiende Assenaar in actie! Sjoerd speelde mee in de simultaan van de matchdames Paehtz en Haast, maar helaas ben ik vergeten hem naar het resultaat te vragen...
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Schaakfestival Groningen 2014

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 30 dec 2014, 22:45

Pieter Hofman houdt een traditie vol. Een felicitatie waard! Hoeveelste mini? Hetzelfde voor allen, die hun hoofd gebroken hebben over al die stellingen.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Schaakfestival Groningen 2014

Berichtdoor Rieks » di 30 dec 2014, 23:40

Ten eerste: Martin bedankt voor het langskomen, je verslagen en vooral de professionele en leuke foto's die je hebt gemaakt die zeker een leuk aandenken zullen zijn, maar hopelijk schaak je volgend jaar daarnaast ook zelf weer gezellig mee :)

Dan: Het was een leuk, maar vermoeiend toernooi, wat zeker ook bleek uit mijn partij van vandaag... In het algemeen was ik niet heel succesvol met 50% en vier (!!) remises, maar ik heb wel het een en ander over mijn nieuwe openingsrepertoire geleerd en tegen mensen met een Fide rating haalde ik 3/4. Mijn dieptepunt was ongetwijfeld dat ik zomaar een stuk weggaf tegen Jeffrey Ten Velde... lang geleden dat ik zoiets heb gedaan en hopelijk zal het weer een poosje duren voordat het weer gebeurt. De leukste en spannendste partij was tegen Gilbert Leentjes, waar ik kon aanvallen. Een stelling uit die partij wil ik jullie niet onthouden.

Taal Leentjes I.jpg
Taal Leentjes I.jpg (61.08 KiB) 12786 keer bekeken


Wit staat een pionnetje achter maar heel actief. Zwart kan niet zoveel dus ik besloot mijn loper erbij te halen 1. lc2. Mijn tegenstander speelde 1... ld7 om zijn loper bij de verdediging te betrekken. Al mijn stukken zijn klaar om aan te vallen, maar hoe kan ik breken? In de partij speelde ik Dc3, kwam loper f5 en offerde ik de kwaliteit voor heel gevaarlijke lopers, maar ik kon de aanval uiteindelijk niet laten slagen en verloor... Wat kon beter doen na 1... ld7?
Rieks
 
Berichten: 10
Geregistreerd: za 08 feb 2014, 23:35

VorigeVolgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron