1er Open International du Pays de Bray

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

1er Open International du Pays de Bray

Berichtdoor Sybrand » ma 11 mei 2015, 20:36

Afgelopen week werd van 7 tot en met 10 mei in Gournay en Bray (spreek uit: Goernee an Bree) het eerste Internationale schaaktoernooi van Pays de Bray gehouden. Bij toeval kwam ik hier achter toen ik naar een internationale schaakkalender zocht en vond (http://turnierkalender.chess-international.de/) en dit toernooi daar werd vermeld.

Eerste International betekent vooral, dat de organisatie ambitie heeft en er nog geen trackrecord is van dit toernooi. En dat de organisatie zijn best heeft gedaan, mag blijken uit het nevenprogramma, waarin onder andere een nieuwe Franse schaakfilm (Le Tournoi) op donderdag, een snelschaaktoernooi op vrijdag en een concert op zaterdag werd georganiseerd in het culturele centrum l'Atelier waar het toernooi werd gehouden.

speelloactie.jpg
speelloactie.jpg (72.77 KiB) 4530 keer bekeken


Uiteindelijk bleken 55 schakers mee te doen, waarvan 52 Fransen, 1 Azerbeidjaan, 1 Belg en 1 Nederlander. Hier is dus verbeterpotentieel :D Wel worden de uitslagen doorgegeven aan de FIDE, zodat ook de FIDE-rating wordt opgebouwd/aangepast. Er werd gespeeld volgens Zwitsers systeem, donderdag 1 partij om 16 uur, de rest van de dagen 2 ronden om 9 uur en 15 uur. De Fransen zijn gewend aan een siesta - al zullen ze dat in Frankrijk anders noemen.
Vanwege de reisafstand van 650 kilometer toch maar besloten woensdag aan te rijden en een camping te zoeken. Dat viel overigens nog niet mee; weliswaar zijn er wel een aantal, maar sommigen laten alleen campers toe bij gebrek aan sanitaire voorzieningen, andere gesloten, maar ten slotte bij een soort kamperen bij de boer een plek gevonden.

De eerste ronde speelde ik tegen een zwakke tegenstander. Een snelle 1 was het gevolg.

De vrijdag begon om 9 uur met een wedstrijd tegen een GM, Nikolai Legky. Dit werd met wit voor mij een franse opening, ik besloot tot een gambiet - verliezen zou ik toch zo dacht ik terecht - maar een leuke partij was het gevolg. Vijftien jaar geleden heb ik het Winckelmann-Reimer gambiet bestudeerd (1.e4 e6 2. d4 d5 3. Pc3 Lb4 4. a3 Lxc3 5. bxc3 dxe4 6. f3) en een interessante pot was het resultaat. Een blunder na bijna 3 uur schaken was het einde van de partij.

Als Nederlander kom je dan voor het volgende probleem: wat doe je met een middagpauze van 3 uur?? Het dorp in kan natuurlijk, maar de meeste winkels gaan ook gewoon dicht tussen de middag; alleen ergens zeer uitgebreid lunchen lijkt een optie.

Vrijdagmiddag weer een zwakkere tegenstander - winst; Zaterdagochtend een moeizame remise tegen een zwakkere tegenstander in een Pirc. De middagpartij was tegen een spraakzame zeer seniore schaker die uitstekend Engels sprak. Dat hij schaakte was de schuld van de Duitsers zei hij. Een onderduiker had hem in de oorlog het schaken geleerd. Hij had meerdere keren in Wijk aan Zee geschaakt, dus ondanks zijn huidige rating van 1749 vreesde ik uitstekende openingskennis en eindspeltechniek. Niets was minder waar. Na 8 zetten konden de stukken weer de doos in, al rekte hij het nog een uurtje.

s

hier speelde wit: 8. Lb5?? waarna uiteraard Da5+ volgde.

De zesde ronde speelde ik tegen een Fransman met een rating van 2035, waar ik kansloos van verloor. De apotheose vond wat mij betreft plaats in de laatste ronde tegen een ongeveer even sterke speler (1853). Ik heb zwart.

s

Stelling na 9...Dxf6. 10. Lg5 zou ik beantwoorden met Lxf3 uitschakelen verdediger; echter na 11.Dd2! moet zwart de dame geven tegen toren, stuk en pion (11...Lxg2 12. Lxf6 Lxh1 13. Lh4). Een zeer dynamisch vervolg zou dan hebben plaatsgevonden. Wit speelde echter 10.Le2 Hier win ik nu een pion na 10......cxd4 11. Dxd4 Dxd4 12. Pxd4 (wit wil kennelijk een geisoleerde d-pion vermijden) Lxg2 13. Tg1
Er volgde 13....Lb7 14. Pb5 Kd8 15. Le3 a6 16. Pd4 e5 17. Pf3 g6 18. Td1 Ke7 19. Pg5 f6 20. Pf7 Tg8 21. Pd6 Lc6 22.Pf5+ Ke8 23. Lc4 Th8

s

Voor de pion sta ik met de rug tegen de muur. De weg is smal naar behoud. Wit speelt hier echter 24. Ph6 waarna afruil plaatsvond en de druk kon worden afgewend. Vijftien zetten later de volgende stelling na 39. a4:

s

Een goed vervolg is hier 39..... Pf4 waarna Tf2 dreigt. Ik speel echter te gehaast 39. bxa4 waarna ik kinderlijk eenvoudig lijk te verliezen na 40. Lc4
41. Txe4 Txb2
De tijdstruk en de spanning nam toe zo blijkt achteraf....42. Td4 Ke7 43. Lxa6 Pe4! 44. Txa4 Pxc3? (Tf2+ wint een stuk) 45. Tc4 Pe4 46. Lc1 Pd2+

s

dwingt tot afruil van de loper en verlies van het sterke loperpaar. De stand is weer gelijk. Er volgde nog 47. Lxd2 Txd2 48. Th4 Kf6 49. Txh7 Le2 50. Le2 Tb2 51. Th3 Kf4 52. Tf3 Ke3 53. Kf2 en remise.

Uiteindelijk heb ik een score gehaald van 4 uit 7. De toernooisite: http://michel.hacout.perso.neuf.fr/
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron