Open Nederlands Kampioenschap 2015

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Sjoerd » za 25 jul 2015, 19:09

Gefeliciteerd FM Ivo Maris
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 26 jul 2015, 16:05

Het was nog lang onrustig in ons huisje, want er moest inderdaad even iets gevierd worden :-) Gelukkig is het vandaag rustdag, dus tijd genoeg om bij te komen en een verslag te schrijven!
Het verhaal van de dag was natuurlijk de overwinning van Ivo, en inderdaad is hij virtueel de 2300-grens voorbij en mag hij de FM-titel aanvragen! Hij had er wel wat geluk voor nodig, want in slechte stelling zag hij ineens een blunder gemaakt worden en kon hij alsnog toeslaan. Morgen wacht weer een krachtproef!
Rieks kon helaas zijn 100%-score niet vasthouden, omdat hij in een eindspel met allebei een toren en een paard en 6 tegen 5 pionnen ineens zijn paard liet insluiten en daarna kansloos was, al rekte hij de strijd nog heel lang... Ikzelf kreeg na 10 zetten remise aangeboden (vorig jaar bood dezelfde speler me na 8 zetten al remise aan!), en na 16 zetten nog een keer, en omdat ik toen niet lekker meer stond vond ik een halfje wel oké. Gertjan kwam volgens mij best lekker te staan, maar verloor opeens een stuk en moest dus de nul accepteren. Toch lang niet slecht, 2,5 uit 5 tegen gemiddeld ruim 150 ratingpunten meer!
Arjan miste helaas een prijs in Zesrondig A, maar ik heb geen idee hoe hij verloren heeft, en al helemaal niet omdat ik dacht dat hij materiaal ging winnen. Jammer!
Maarten H. werd de eerste Assenaar die geld pakte, met een mooie aanvalspot nog wel. Klasse! Lukas verloor helaas ergens een stuk en de partij en liep zo een prijs mis, en Kenneth had zelfs op zet 5 al een vreselijke truc tegen moeten krijgen, maar gelukkig bleek jeugdtalent Anna Martinez (één van de revelaties van Zesrondig 2 overigens, ze scoorde bijna 4 punten boven verwachting en versloeg met haar 1265 een aantal 1600-spelers!) die truc niet te kennen. Helaas wist Kenneth zich alsnog te vergalopperen en viel zo dus alsnog naast de prijzen...

Morgen gaat het toernooi weer verder, en dan beginnen de vierkampen ook! Helaas zal Maarten D. wegens andere verplichtingen toch niet mee kunnen doen, maar hij heeft toegezegd te komen supporteren als hij de tijd heeft. Over supporters gesproken, we hebben al de nodige gehad: meneer Knol, Mark, Maarten B. en Ben, en daarnaast heeft Pieter de afgelopen week in Wageningen gewerkt en bij ons overnacht. Ik hoop/verwacht in de tweede week nog wel wat Assenaren te mogen begroeten!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Sjoerd » ma 27 jul 2015, 22:22

Teletekst pagina 643 met de stand na ronde 6
Bijlagen
tt643.png
tt643.png (88.57 KiB) 13247 keer bekeken
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Martin van Velzen » di 28 jul 2015, 11:48

Het toernooi is gisteren hervat met ronde 6, en de vierkampen zijn ook gestart!

Ik hoef zo langzamerhand niet meer te schrijven over Ivo geloof ik, want iedereen is me voor ;-) Gisteren dus opnieuw een IM-scalp, die in een eindspelletje werd veroverd. Helaas zit er geen IM-norm meer in voor Ivo, omdat hij te weinig buitenlanders heeft gehad...
Rieks speelde een spectaculaire partij tegen voormalig NK-deelnemer Maarten Etmans, die eindigde in eeuwig schaak nadat Etmans een paar goede kansen had gemist. Nog 1,5 punt nodig voor een prijs! Gertjan speelde tegen mijn tegenstander van een ronde eerder, kreeg ook snel remise aangeboden, maar met een pion meer speelde hij terecht door en wist het punt uiteindelijk op het droge te trekken ondanks enorme tijdnood (20 zetten in 2 minuten plus 30 seconden per zet). Klasse! Ikzelf had helaas weer eens een mindere dag en vergooide mijn partij in één zet; nul, en opnieuw geen prijs voor mij...
Paul besloot maar eens te experimenteren in de opening, maar of dat voor herhaling vatbaar is mag betwijfeld worden; hij moest al snel Ke8-f8 spelen en had zoveel tijd nodig dat er na 18 zetten nog maar 7 minuten op de klok stonden. Dat bleek niet te doen, en dus ook voor Paul een nulletje.

Vandaag gaan we maar eens proberen de 50% van gisteren te overtreffen, en Ivo mag op bord 3 tegen Brandenburg!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 29 jul 2015, 11:44

Ons internet lag er vanmorgen een tijdje uit, maar alles is weer in orde en dus kan ik weer een verslag plaatsen!
Ivo had, zoals de thuisblijvers hopelijk ook hebben geconstateerd, lange tijd het beste van het spel, maar miste een goede kans en kwam daarna in de problemen, die hij niet meer te boven kwam. Mooie pot om te volgen, dat wel ;-)
Rieks pakte de winnende draad weer op; via een minority attack wist hij een pion te winnen en dat voordeel met vaste hand te verzilveren. Vandaag op bord 1 tegen de koploper! Gertjan speelde een spectaculaire partij waarin hij in ruil voor een paar pionnen vol op de witte koning afging, maar dat sloeg helaas niet door en dus bleef Gertjan met lege handen achter. Vandaag mag hij tegen voormalig Nederlands dameskampioene Erika Belle! Ikzelf wist mijn tweede overwinning te boeken in een partij waarin ik uitstekend uit de opening kwam, daarna mijn tegenstander het roer over zag nemen, maar hem in het eindspel toch nog te slim af was:

Wit Kf3, Tf2, Pg4, pi b3, c2, d3, f5 Zwart Kg7, Tg1, Lf6 pi b4, d4, d5, e5
De witte koning moet het paard blijven dekken en dus kan ik 55... e4+! spelen. Er volgde nog 56. Kf4 e3 57. Te2 Ld8! Tempodwang! 58. f6+ Lxf6 59. Kf5 Lh4 60. Pe5 Tf1+ 61. Ke6 Tf2 62. Te1 Tf6+ 0 - 1
Wel grappig: ik heb nu twee keer gewonnen met zwart en twee keer verloren met wit... Hopelijk doorbreek ik die reeks vandaag!
Paul moest tegen een oude bekende die wederom in recordtempo alle muziek uit de stelling wist te halen, maar ditmaal kon Paul hem niet trucen en dus was en bleef het remise. Nog maar even een puntje pakken vandaag dan!

De voorlaatste speeldag is aangebroken, en de vierkampen eindigen vandaag alweer. Rieks heeft aan een halfje genoeg om een prijs veilig te stellen, Paul moet winnen om een prijs te pakken. We gaan zien of het lukt!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Martin van Velzen » do 30 jul 2015, 10:53

De laatste ronde begint zoals gebruikelijk een uur eerder, en dus is er ook al een uur eerder een verslag!

Hopelijk heeft iedereen thuis meegenoten hoe Ivo een op het oog ingewikkeld eindspel moeiteloos naar de winst wist te loodsen! Bij winst vandaag valt hij in de prijzen, maar met zwart tegen Ikonnikov wordt dat een zware opgave...
Rieks kwam vlak na de opening in de problemen en verloor een pion, maar gelukkig voor hem bleef er een eindspel met ongelijke lopers over, waarin hij knap een lopervesting wist te bouwen en zo de remise en daarmee minimaal 65 euro prijzengeld veilig stelde! Gertjan was al binnen drie kwartier klaar: hij blunderde een toren weg... Ikzelf miste weer eens een goede kans:
Wit Ke1, Tc1, Th1, Lf1, Pf3, pi c4, d4, e3, f2, g2, h2 Zwart Ke8, Ta8, Th8, La2, Lg7, pi a5, b7, c6, e7, f7, g6, h7
Die loper op a2 staat ingesloten, maar hoe profiteert wit? Met 19. Pd2 natuurlijk! Er dreigt onpareerbaar 20. Ta1 en 19... a4 helpt niet, omdat die pion gepend is op de ongedekte toren op a8... Ik miste 19. Pd2 natuurlijk weer compleet en speelde 19. Ld3?, en verloor na nog wat missers van mijn kant. Drie keer verloren met wit, vandaag moet ik dan maar mijn derde zwartoverwinning boeken om nog op 50% te eindigen!
Paul besloot maar weer eens een andere opening te proberen, maar hij had de variant die op het bord kwam duidelijk nog niet in de vingers, verspeelde wat tempi, kwam weer in razende tijdnood (na 18 zetten minder dan 5 minuten op de klok) en liep tegen zijn tweede nederlaag aan. Een half uit drie, dat zal Paul zeker niet hebben verwacht vantevoren...

Vandaag dus de laatste ronde. Er kan nog flink wat prijzengeld gescoord worden, maar daarvoor zullen Ivo en Rieks wel allebei een topprestatie moeten leveren. Moeilijk maar niet onmogelijk, dus we gaan het zien!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Rieks » do 30 jul 2015, 23:42

Was heel leuk in het huisje en een geslaagd toernooi. Wel vermoeiend, voor sommigen hoor :)
Bijlagen
Deze dus nu kleiner II.jpg
Wat kan hij toch schattig zijn hè
Deze dus nu kleiner II.jpg (79.82 KiB) 13175 keer bekeken
Rieks
 
Berichten: 10
Geregistreerd: za 08 feb 2014, 23:35

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Tinus Spriensma » vr 31 jul 2015, 22:30

Martin, waar blijft ronde 9-verslag? Ik moet nu wel extra lang wachten en volg het graag.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Martin van Velzen » za 01 aug 2015, 11:52

Gisteren was het tijd voor de rit naar het noorden, en daarna de rest van de dag lekker ontspannen. Maar voor de liefhebbers is hier het verslag van de laatste ronde!

Ivo speelde, zoals iedereen hopelijk heeft meegekeken, een experimenteel opzetje waar hij niet slecht uit leek te komen, maar zag zich vlak na de opening blijkbaar gedwongen een pion te offeren om spel te krijgen. Helaas is dat tegen Ikonnikov een onbegonnen karwei, en de grootmeester wist met pijnlijke precisie het eindspel naar zijn hand te zetten. Een beetje jammer, maar niet getreurd: binnenkort is hij FM en hebben we voor het eerst een titelhouder bij de club!
Rieks mocht het opnemen tegen de nummer 1 van de plaatsingslijst, kwam volgens mij prima uit de opening en zette de aanval op de zwarte koning in, maar zijn tegenstander had net op tijd een mooie truc waarmee hij afdwong dat Rieks eeuwig schaak moest geven. Alsnog een uitstekend resultaat natuurlijk, en met de 6,5 uit 9 die hij heeft vergaard is Rieks ruim 100 euro rijker, en bovendien heeft hij de hoogste TPR van de groep en boekt hij een vette ratingwinst die hem ruim over de 2000-grens brengt, dus nogmaals van harte gefeliciteerd! Ikzelf eindigde helaas niet met een overwinning, maar wel in de stijl van dit toernooi: ik kwam met zwart uitstekend uit de opening, koos daarna weer eens het verkeerde plan en zag mijn voordeel verwateren, maar gelukkig had ik een lepe tactic die mijn tegenstander zo in verwarring bracht dat die op de volgende zet van de weeromstuit maar remise aanbood. Een halfje dus, en weliswaar volgens ratingverwachting gescoord, maar niet eens 50% voor mij... Gertjan eindigde helemaal in mineur met zijn derde nederlaag op rij, nadat hij vlak na de opening een stuk liet insluiten. Natuurlijk heeft hij alsnog een behoorlijk toernooi gespeeld en wat KNSB-ratingpunten gewonnen, dus niet getreurd, de weg naar de 1900 is ingezet!

En dat was het dan voor dit jaar. Volgend jaar zijn we er, ijs en weder dienende, weer bij!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Vorige

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten

cron