Open Nederlands Kampioenschap 2015

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 17 jul 2015, 13:17

Komende maandag begint het jaarlijkse schaakfestijn in Dieren weer! We zijn weer goed vertegenwoordigd met maar liefst 12 clubgenoten:

Open NK: Ivo
Reservegroep A: Rieks, Martin, Gertjan en Waheeb
Zesrondig 1: Arjan
Zesrondig 2: Kenneth, Jan B., Maarten H. en Lukas
Vierkampen: Maarten D. en Paul

Ivo heeft na zijn mooie prestatie in Frankrijk nog maar 12 FIDE-ratingpunten nodig om de FM-titel aan te mogen vragen, en ik verwacht zelf dat dat wel gaat lukken, dus mogelijk is de club over niet al te lange tijd een heuse titelhouder rijker! Verder is Rieks als tiende geplaatst in Reservegroep A en Kenneth, Jan B. en Maarten H. zelfs als tweede t/m vierde in Zesrondig 2, dus er is volop kans dat er een behoorlijke hoeveelheid prijzengeld mee naar Assen gaat!

http://onk.schaakbond.nl
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Martin van Velzen » di 21 jul 2015, 10:48

We hebben weer gratis internet hier in ons huisje op Camping Robertsoord, dus ik kan weer eens verslag doen!
Jan B. heeft vrijwillig de overstap naar Zesrondig 1 gemaakt. Reden: beide groepen waren oneven, en Jan zag het volgens de toernooisite als een mooie kans om misschien wat ratingpuntjes te winnen... Helaas moest hij wel meteen tegen de nummer 2 en verloor dan ook, al heb ik niet gezien hoe...
Ook van Lukas heb ik niet gezien hoe hij gewonnen heeft, maar desgevraagd meldde hij dat hij vrij eenvoudig de dame van zijn tegenstander mocht winnen. Arjan, Kenneth en Maarten H. kwamen allen wat moeizaam uit de opening, maar dankzij foutjes van de tegenstanders konden ze de volle punten alsnog op het droge trekken. Een lekkere start dus!
Vandaag ronde 2 van de zesrondige toernooien, met meteen al het eerste Asser duel (Lukas - Kenneth), en de start van de grote toernooien!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Martin van Velzen » wo 22 jul 2015, 11:51

De eerste ronde van het hoofdtoernooi is achter de rug, over iets meer dan een uur mogen we weer aan de bak! Maar eerst wat er gisteren gebeurde:

Ivo mocht met wit jeugdtalent Liam Vrolijk aanpakken, en dat was geen probleem. Vandaag op bord 2 met zwart tegen Reinderman!
Rieks begon zijn jacht op de prijzen met een ogenschijnlijk regelmatige overwinning, en dat kon ik allemaal goed volgen omdat ik op het bord naast hem speelde. Zelf speelde ik mijn beste eerste-ronde-partij in Dieren ooit (al zeg ik het zelf), maar kwam helaas net tekort voor de overwinning; remise. Ook Gertjan speelde remise, maar niet voordat hij een behoorlijke tijd slecht tot verloren stond, en Waheeb had ook remise moeten bereiken tegen jeugdtalent Rembrandt Bruil, maar wist het toreneindspel toch nog te verliezen. Jammer!
Arjan kwam op 2 uit 2, maar ik heb helaas niet gezien hoe, en ook niet hoe Jan B. tegen zijn tweede nul aanliep. Het Asser duel werd in het voordeel van Lukas beslist, nadat Kenneth in de opening een pion offerde en daar nooit voldoende compensatie voor kreeg, en Maarten H. speelde met zwart een overtuigende pot tegen een tegenstander van wie hij vorig jaar nog verloor en kwam dus op 2 uit 2!

Benieuwd hoe ver we gaan komen in de race naar het prijzengeld, maar voordat dat zover is, mag Ivo vanmiddag op een livebord aantreden!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Martin van Velzen » do 23 jul 2015, 11:42

Gisteravond deed internet moeilijk, maar alles is weer in orde en dus tijd voor verslag nummer 3!
Ivo kon het uiteindelijk toch niet bolwerken tegen Reinderman, maar de partij heeft wel het dagverslag op de toernooisite gehaald. Vandaag tegen een speler die eergisteren in 10 zetten mat werd gezet!
In Reserve A zijn al na twee ronden nog slechts 4 man met 100% over, en Rieks is er één van! In een dame-eindspel was hij te sterk voor hetzelfde jeugdtalentje (Rembrandt Bruil) dat een ronde eerder Waheeb had verslagen. Ikzelf stond met de zwarte stukken rond zet 20 zo ongeveer verloren, maar mijn tegenstander wikkelde verkeerd af en zo kon ik helemaal terugkomen in de partij, waarna ik op zet 39 nog ineens een enorme kans kreeg:

Wit Kf1, Tb2, Lc5, Lc8, pi a5, b4, e4, f2, g3, h4 Zwart Kg8, Tc4, Lf8, Pc6, pi a6, b5, e5, f7, g6, h6
In tijdnood zag ik alleen varianten waarin de hele damevleugel wordt opgeruimd, maar 39... Pxb4 had een pion gewonnen, omdat na 40. Lxb4 Txc8 volgt, wat ik helemaal had gemist! Ik bood in de partij na 39... Lxc5 remise aan, en dat werd uiteraard aangenomen.
Gertjan moest aantreden tegen de sterkste speler van de groep en verloor dus vrij kansloos, en ook Waheeb was dat lot beschoren, al dacht ik dat hij niet heel slecht stond, dus ik weet niet wat daar mis is gegaan...
Arjan moest zijn eerste halfje inleveren, en heeft naar eigen zeggen ook geen kans op meer gehad. Jan B. is helaas ook na drie ronden nog steeds puntloos, nadat hij bijna de hele partij een pion meer had gehad maar ineens een stuk in moest leveren. Vandaag is er weer een kans!
Lukas is absoluut de man in vorm in Zesrondig 2, want na Kenneth moest ook Maarten H. eraan geloven, nadat die ook ineens een stuk kwijt was. Vandaag speelt Lukas daarom op bord 1 tegen de medekoploper! Kenneth wist het tegen jeugdtalent Arthur Maters (rating 1189...) voor elkaar te krijgen om op zet 3 al een pion te verliezen, en desondanks remise te houden. Die jeugdspelers hebben ook totaal geen verstand van eindspelen...

Vandaag ronde 3 van het grote toernooi, en de Zesrondigen zijn al over de helft en spelen ronde 4. Beneiuwd wat de score van vandaag wordt, en of er minimaal één 100% in stand kan worden gehouden!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 24 jul 2015, 11:52

Vandaag wegens tijdgebrek een wat korter verslag:
Ivo wist niet te winnen van een 2100-speler,
Rieks is na zijn derde overwinning nu alleen koploper ( :-)) en mag nu aantreden tegen een Engelsman die ik twee jaar geleden in Hoogeveen heb verslagen,
ikzelf stond na 15 zetten prachtig en gaf toen de partij in 1 zet weg ( :-(),
Gertjan wist een toreneindspel met 2 pionnen minder nog te winnen ( :-D),
Waheeb kwam niet opdagen en doet ook vandaag niet mee (en waarschijnlijk de rest van het toernooi ook niet),
Arjan boekte een keurige remise tegen een CM,
Jan B wist opnieuw de nul te houden,
Lukas kwam gewonnen te staan, maar blunderde zijn dame weg ( :-( :-(),
en Maarten H. en Kenneth kwamen allebei niet langs een zwakkere tegenstander.
Hopelijk morgen weer een langer verslag!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Sybrand » vr 24 jul 2015, 18:20

haha en die Rieks flikt het weer :-) 4 uit 4 nu, prachtig hoor!
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Martin van Velzen » za 25 jul 2015, 11:49

Mooi om te zien dat onze prestaties steeds meer aandacht trekken! Het was gisteren een mooie dag voor de club, want er werd goed gescoord:

Ivo wist ergens een kwaliteit te winnen, maar zijn tegenstander wist lastige tegenkansen te creëren. Gelukkig was het allemaal niet voldoende om de overwinning nog serieus te bedreigen, zodat Ivo op 2,5 punt kwam, en bij winst vandaag (zwart tegen Etienne Goudriaan, die vorige week nog het Science Park toernooi in Amsterdam op zijn naam schreef) de 2300-grens kan passeren!
Rieks speelde met zwart eens wat anders dan gebruikelijk (voorbereiding tegen het systeem dat zijn tegenstander met wit graag speelt), kwam daardoor op voor hem onbekend terrein, maar bleek veel beter in het hanteren van de ontstane stelling en mocht zijn vierde punt op rij opstrijken! Ikzelf won ook weer eens een keertje, en dacht een prachtige partij uit één stuk gespeeld te hebben, maar bij het invoeren bleek mijn tegenstander (tegen wie ik een paar jaar geleden nog goed wegkwam met remise) een enorme kans gemist te hebben om de bordjes te verhangen! Geluk moet je af en toe hebben... Gertjan maakte er 4 uit 4 van voor de mannen die het grote toernooi spelen, en het ging eigenlijk vanzelf: zwart offerde opeens een pion, maar kreeg geen enkele compensatie en werd min of meer geruisloos weggetikt.
Helaas 0 uit 2 in Zesrondig 1: Arjan leed zijn eerste nederlaag, maar kan met een overwinning vandaag nog een prijs pakken, en Jan B. verloor voor de vijfde keer op rij en mag vroegtijdig huiswaarts keren, want hij is vandaag in de laatste ronde oneven...
Meer succes gelukkig in Zesrondig 2: Lukas herstelde zich van zijn ongelukkige nul door remise te spelen tegen een sterkere tegenstander, en Kenneth en Maarten H. wisten vanuit slechte stelling een vol punt te pakken. Alledrie kunnen met een overwinning nog een prijs pakken!

Vandaag de laatste ronde voor de rustdag. We gaan zien hoeveel geld er gescoord gaat worden door de Zesrondigen!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Sybrand » za 25 jul 2015, 15:59

Ik hou de tussentijdse (FIDE-)ratingen niet bij, maar Ivo heeft gewonnen, en als hij daarmee de 2300 passeert kan hij de FM titel aanvragen (op basis van artikel 1.153a van het Fide-handboek). Gefeliciteerd Ivo!! In ieder geval met de mooie overwinning en mogelijk met de titel!
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Sjoerd » za 25 jul 2015, 19:09

Gefeliciteerd FM Ivo Maris
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Re: Open Nederlands Kampioenschap 2015

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 26 jul 2015, 16:05

Het was nog lang onrustig in ons huisje, want er moest inderdaad even iets gevierd worden :-) Gelukkig is het vandaag rustdag, dus tijd genoeg om bij te komen en een verslag te schrijven!
Het verhaal van de dag was natuurlijk de overwinning van Ivo, en inderdaad is hij virtueel de 2300-grens voorbij en mag hij de FM-titel aanvragen! Hij had er wel wat geluk voor nodig, want in slechte stelling zag hij ineens een blunder gemaakt worden en kon hij alsnog toeslaan. Morgen wacht weer een krachtproef!
Rieks kon helaas zijn 100%-score niet vasthouden, omdat hij in een eindspel met allebei een toren en een paard en 6 tegen 5 pionnen ineens zijn paard liet insluiten en daarna kansloos was, al rekte hij de strijd nog heel lang... Ikzelf kreeg na 10 zetten remise aangeboden (vorig jaar bood dezelfde speler me na 8 zetten al remise aan!), en na 16 zetten nog een keer, en omdat ik toen niet lekker meer stond vond ik een halfje wel oké. Gertjan kwam volgens mij best lekker te staan, maar verloor opeens een stuk en moest dus de nul accepteren. Toch lang niet slecht, 2,5 uit 5 tegen gemiddeld ruim 150 ratingpunten meer!
Arjan miste helaas een prijs in Zesrondig A, maar ik heb geen idee hoe hij verloren heeft, en al helemaal niet omdat ik dacht dat hij materiaal ging winnen. Jammer!
Maarten H. werd de eerste Assenaar die geld pakte, met een mooie aanvalspot nog wel. Klasse! Lukas verloor helaas ergens een stuk en de partij en liep zo een prijs mis, en Kenneth had zelfs op zet 5 al een vreselijke truc tegen moeten krijgen, maar gelukkig bleek jeugdtalent Anna Martinez (één van de revelaties van Zesrondig 2 overigens, ze scoorde bijna 4 punten boven verwachting en versloeg met haar 1265 een aantal 1600-spelers!) die truc niet te kennen. Helaas wist Kenneth zich alsnog te vergalopperen en viel zo dus alsnog naast de prijzen...

Morgen gaat het toernooi weer verder, en dan beginnen de vierkampen ook! Helaas zal Maarten D. wegens andere verplichtingen toch niet mee kunnen doen, maar hij heeft toegezegd te komen supporteren als hij de tijd heeft. Over supporters gesproken, we hebben al de nodige gehad: meneer Knol, Mark, Maarten B. en Ben, en daarnaast heeft Pieter de afgelopen week in Wageningen gewerkt en bij ons overnacht. Ik hoop/verwacht in de tweede week nog wel wat Assenaren te mogen begroeten!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Volgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron