ONK2011NSVG

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

ONK2011NSVG

Berichtdoor Jan_Boer » vr 25 feb 2011, 23:15

Jan Boer: Gisteren: Taxi genomen naar NS-Assen, 2 kaartjes kopen (ook voor morgen terug), wachten op een Xantia met Marieke1 en Tinus. Een schoolmeester uit Gouda kende wijlen de Asser schaker Johan van Dalfsen (van de Kweekschool).
Trein genomen om 14.00 uur naar Zwolle. Wij namen plaats elk naast een jonge meid en bij ons in de coupé zaten Ajax-supporters met al wat bier op en Ajax shawls om, gescheiden van PSV-fans. Tinus wist nog wel wat moppen en de loop van de Dame uit te leggen - je kunt er alle kanten mee op. Commentaar: Dus bijv. naar de vaatwasser. We waren dus zo in Zwolle. Overstaptijd 5 min. We haalden de stoptrein naar Nunspeet. Daar op het perron troffen we een opa, die een aantal medailles had verdiend op een EK voor getransplanteerden. Binnenkort naar WK.
We hebben kamer 41, "Anne", aan het eind van een lange gang. We hebben ons genesteld.

Ik heb startnummer 10 (van 14). Gisteravond moest ik met Wit tegen nr. 3, Gennadiy Gelman (1880 Azerb.). Bekende opening (Gew.D-gambiet); in het midden spel kreeg ik de overhand. Het eindspel werd beslist door mijn f-pion: f4-f5 en Zwart gaf op.
Helaas, de tweede dag twee keer een '0' door minder spel tegen resp. Harnandan (1833) en Van Lanen (1793). Morgen twee keer beter en zondag best.

Tinus:
Ik ben Jan z'n typist. Ik speel in de B-groep van 21 deelnemers, onder wie twee vrouwen (Marieke2 en ene Jenny). Ik mocht met Zwart starten tegen hekkensluiter Schuijt (926) uit Haarlem. Ik maakte wel een openingsfout: 1. d4 Pf6 2.e3 g6 3. Pf3 Lg7 (? d5 - pion in het centrum) 4.Le2 (? d5!?). Ik gaf Mat met 23.Dg2. Vandaag kwam ik tegen de oude Belg Goetstouwers (nr. 4 1480) een stuk voor, maar de partij eindigde op mijn 2de remise-aanbod op de 43ste zet. Ik heb 'm geknepen. Om half drie begon ik met Zwart tegen de Monsterling Bertus Groot (nr. 6, 1439). Hij speelde passief met paarden op a2 en h2! Dit keer mocht mijn Dame op h1 Mat geven (38ste zet). Ik deel de eerste plaats met 2 concurrenten. Morgenmiddag moet ik op het feestje van Marieke3 in Kampen zijn. Ik probeer een remise af te spreken.
Jan_Boer
 
Berichten: 44
Geregistreerd: za 11 dec 2010, 22:14
Woonplaats: Bovensmilde

Re: ONK2011NSVG

Berichtdoor Tinus Spriensma » zo 27 feb 2011, 20:46

We kwamen vandaag terug in Assen om 16.30 uur. Daar scheidden zich onze wegen, die van Jan en mij.
Ik kom voor de tweede keer terug met de eerste prijs in de B-groep; de vorige keer was 4 jaar geleden bij m'n eerste deelname. Vorig jaar was een vreselijke sof en nu dit. Volgend jaar in de A-poule?
Vrijdagochtend trof ik voor het eerst Thom van Empelen. In een Konings-Indisch (Sämisch) verraste hij mij met de theorie tot de afwijking 12. .. Txf5. Bewijs maar eens, dat hij 12. .. gxf5 had moeten doen. Na 13 zetten had ik van de 2 uur 19 minuten verbruikt, na zet 18 51; hij veel minder. Er was veel te keepen. Toen hij zijn Dame vol mee in de aanval betrok, kreeg ik Mat-in-twee kado. De Belgische "knoop" hoort als de Nederlandse.
Ronde 5 was met Zwart tegen Smit uit Wierum (Friesland, tegen de Waddenzeedijk). Door 2 factoren was ik nog voor half vijf en als een van de eersten bij het feestje van Marieke3. a. Wij mochten onze partij al om 13.45 uur beginnen. We pauzeerden een kwartier toen de rest achter de borden mocht. Vervolgens gebeurden er in een Siciliaan vreemde dingen, maar Peter loste zijn problemen goed op. b. Sybrand Houtsma komt even kijken bij het toernooi. Hij is met de auto. Of hij mij in Kampen kan afleveren? Ja, als hij maar om zes uur in Assen is. Na zijn 25. Lxc1 biedt Peter remise aan. Hoewel hiermee Goetstouwers mij voorbij kan streven en Gramser mij kan inhalen, neem ik het aanbod aan. Om kwart voor elf ben ik, een trein verlaat, terug. Gramser is medekoploper geworden ten koste van de 75-jarige Stan.
Dus vanochtend speelde ik de 6de ronde met Zwart tegen Bastiaan, een jonge hond met een zwarte Labrador. Ik zit door het lot voor de 4de keer achter de zwarte stukken. Ik manoevreer 1.c4 naar een Slavische opstelling. Bastiaan ruilt met 9. Pxf6+ Lxf6 10. Lxf6= en biedt dus remise aan. Maar na 11. Dxf6 zit hij met een isolani op d4 en heb ik een aanvalsdoel, dè reden om door te spelen. Met 17. Tad1 Txc4 zit hij met stukverlies en geeft prompt op. Daarmee is niet alleen de eerste plaats zeker, maar ook de eer van de ouden van jaren gered.
Het is wachten op de "laatste lunch". Portier neemt nog een werkboek Stap 3 mee naar Spanje. Jan heeft al ongeveer even snel gewonnen en hij schenkt de laatste Torenbitter weg. De slotrekening voor Kamer 41 is maar één dubbeltje minder dan de rekening van onze kamer. Daarop is een Jameson Irish whiskey de hoogste kostenpost. En wie dronk die nu ook maar weer?!
Laatst bijgewerkt door Tinus Spriensma op do 03 maart 2011, 09:56, in totaal 1 keer bewerkt.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42

Re: ONK2011NSVG

Berichtdoor Sybrand » zo 27 feb 2011, 21:39

gefeliciteerd Tinus !
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: ONK2011NSVG

Berichtdoor Tinus Spriensma » di 01 maart 2011, 10:27

Jan Boer is tevreden met zijn plus-score. Ik moet dat met de mijne nog meer zijn, maar bij de analyse van mijn partijen schrik ik toch wel flink. Twee keer pakt een Belg een ongedekte pion en krijgt half of heel erg het deksel op de neus. In die Sämisch tegen Thom neem ik ernstige beslissingen, maar dat komt omdat ik slecht sta. Conclusie: Te weinig rust genomen of gekregen in het toernooi. Twee keer om 9.00 uur beginnen, dat is niet recreatie-schaak. Twee keer meer met Zwart. Nou ja, het moest van voorzitter Pieter vooral gezellig zijn en je onttrekt je daar moeilijk aan. Kom je ook nog een Afgaan tegen en een Asperger.
De humor van Stan wint het. Hij woonde bij de belangrijkste grensovergang tussen België en Nederland en ging als 8-jarige al mee op uitdagende smokkeltochten. Hoe smokkel je een olifant altijd over de grens? Je plakt een boterham op zijne neus en op zijne kont. Wie je aanhoudt, reageer je weg met: "Ik bemoei met toch ook niet met wat jij tussen je boterham hebt?!"

Voor verslag (nog zonder foto's): http://www.nsvg.nl/berichten.php?map=./ ... n&file=048 2011-04-01 verslag en eindstand onk2011.txt&type=b

Van de deelnemers zijn er 22 NSVG-lid.
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42


Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten