Chessfestival Groningen 2019

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Chessfestival Groningen 2019

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 23 dec 2019, 23:16

Er doen weer genoeg Assenaren mee in Groningen deze en volgende week: Ivo en Gertjan in de A-groep, Kenneth en Nanning in de B-groep, Léon in de C-groep, en Rieks en Geon in de hoogste vierkamp. Verder zag ik in de deelnemerslijst van de Compactgroepen Jan B., Marco, Vincent en Petra, en daar komen ongetwijfeld nog een paar bij! Hun resultaten tot nu toe:

Ivo 2 uit 3 (vandaag uiteindelijk toch verloren van Tiviakov, geen schande uiteraard)
Gertjan 1 uit 3 (2 nederlagen en een bye)
Kenneth 2 uit 3 (knappe overwinning vandaag!)
Nanning ½ uit 3 (vandaag het eerste halfje in een solide pot)
Léon 3 uit 3 (als enige van de groep! Vanmiddag had het ook heel anders kunnen aflopen, want toen ik wegging stond Léon verloren. Hij mailde me eerder vanavond de partij, en toen bleek zijn tegenstander met een toren meer mat in 2 over het hoofd te hebben gezien...)
Rieks 1½ uit 2 (gisteren Geon verslagen, vandaag een ietwat gelukkige remise)
Geon ½ uit 2 (vandaag een gunstig uitziend eindspel net niet kunnen winnen)

Tot nu toe ziet het er dus niet slecht uit! Morgen nog één ronde, daarna de vrije eerste Kerstdag, en daarna beginnen de Compactgroepen ook!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Chessfestival Groningen 2019

Berichtdoor Martin van Velzen » di 24 dec 2019, 22:35

De laatste ronde voor de rustdag is een succesvolle geworden! Alleen Nanning moest een nul slikken (met zwart en 300 ratingpunten minder), remises waren er voor Ivo, Gertjan (zijn eerste 'echte' resultaat dit toernooi, tegen een WIM met 200 ratingpunten meer) en Geon, en volle punten werden gepakt door Kenneth (3 uit 4!), Léon (4 uit 4! Waar gaat dit heen?) en Rieks, die daarmee (en met de remise van Geon tegen de andere gedeelde koploper) de hoogste vierkamp op zijn naam schreef!

Overmorgen gaat het toernooi weer verder, en dan beginnen dus ook de Compactgroepen; naast de al eerder genoemde Jan B., Marco, Vincent en Petra heeft inmiddels ook Lyne zich weer aangemeld, en hopelijk komen er nog meer Assenaren bij!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Chessfestival Groningen 2019

Berichtdoor Martin van Velzen » do 26 dec 2019, 23:06

Vandaag is het toernooi dus hervat en zijn ook de Compactgroepen van start gegaan! Een overzichtje van de prestaties van vandaag:

Ivo remise tegen Nick Maatman; de heren kennen elkaar al jaren, dus misschien geen verrassende uitslag :-P
Gertjan remise, met zwart tegen 250 ratingpunten meer!
Kenneth wint met zwart van bijna 2100! Helaas heb ik niet goed kunnen zien hoe...
Nanning pakt binnen drie kwartier zijn eerste overwinning van het toernooi!
Léon verliest helaas; hij kreeg een variant tegen die hij nog niet kende en greep in een lastige stelling mis
Jan B. had een bye opgenomen en krijgt daarvoor een half punt
Marco krijgt al vrij snel een stuk cadeau en heeft daarna geen problemen het punt te drukken
Lyne houdt knap remise tegen 1500+; de afgelopen vier maanden had ze al twee keer van deze tegenstander verloren, dus dit resultaat zal haar ongetwijfeld vertrouwen geven!
Vincent stond volgens mij lange tijd beter, maar ook bij hem mogen we uiteindelijk een verdienstelijke remise noteren!
Petra verliest helaas vrij kansloos; volgens haarzelf was één foute pionzet de boosdoener

Wederom lang geen slechte prestaties dus, en ik heb me weer goed vermaakt! Dat lijkt me morgen wel een herhaling waard, en misschien de overige dagen van het toernooi ook wel ;-)
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Chessfestival Groningen 2019

Berichtdoor Martin van Velzen » vr 27 dec 2019, 23:14

Vandaag ging het iets minder, maar nog altijd zeker niet slecht!
Ivo was helaas in mindere vorm en moest zijn tweede nederlaag slikken, maar Gertjan wist op een overtuigende manier zijn eerste overwinning te boeken! (Alhoewel, volgens Gertjan zelf miste zijn tegenstander nog een remisekans...) Grappig genoeg staan de heren nu in punten gelijk, 3 uit 6!
Kenneth blijft stunten in de B-groep; vandaag speelde hij voor het eerst op een livebord, en hij bond de eerste-bord-speler van het C-team van Almere aan de zegekar. Morgen speelt hij op bord 1! Nanning deed vandaag niet mee, maar morgen is hij er weer bij.
Léon herstelde zich overtuigend van zijn nederlaag van gisteren door zijn tegenstander uit Kazachstan in het pionneneindspel de baas te zijn, en omdat de eenzame koploopster (die gisteren Léon verslagen had) remise speelde staat hij nu weer gedeeld aan de leiding!
In Compact B verloor Jan B. in de opening een pion, maar die bleek niet veel voor te stellen, en uiteindelijk bleven ongelijke lopers over: remise.
Marco staat als enige van de Assenaren in Compact C nog op 2 uit 2, maar ik moet helaas bekennen dat ik niet gezien heb hoe hij het punt binnen sleepte, omdat ik op dat moment met Lyne aan de analyse zat. Over Lyne gesproken: zij greep in een (achteraf gezien) ongeveer gelijkwaardige stelling vreselijk mis en liet mat in 3 toe... Vincent leek lange tijd op weg naar een goed resultaat, maar helaas verloor hij ergens een pion en moest uiteindelijk het onderspit delven. Petra haalde daarentegen haar eerste halfje binnen, een knap resultaat na een tijdlang één of twee pionnen achter te hebben gestaan!

Morgen alweer de zevende dag, en dan vindt ook het Grand-Prix-toernooi plaats. Helaas lijkt het erop dat het aantal Assenaren daar beperkt gaat blijven tot één...
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Chessfestival Groningen 2019

Berichtdoor Martin van Velzen » zo 29 dec 2019, 21:55

Gisteren ontbrak het me door een gebrek aan energie (veroorzaakt door verkoudheid) de motivatie om na mijn bezoekje een overzicht van de resultaten te maken; vandaag voel ik me stukken beter, dus bij deze een dubbele portie!

Ivo herstelde zich gisteren van zijn nederlaag van een dag eerder met een overtuigende overwinning, maar vandaag zat er niet meer in dan remise. Geen IM-norm dit jaar dus... Gertjan behaalde zowel gisteren als vandaag een prima halfje en zal hoe dan ook zeer tevreden kunnen zijn over zijn debuut op dit niveau!
Met Kenneth zat het helaas niet mee; gisteren leek hij op weg naar de overwinning, maar pleegde een incorrect torenoffer en moest daardoor alsnog een nul slikken, en vandaag ging hij in een toreneindspel onderuit. De prijzen zijn echter nog niet uit zicht! Nanning kon het gisteren niet bolwerken, maar vandaag had hij binnen drie kwartier een halfje binnen.
Léon mocht gisteren na een middagje verdedigen een keurig halfje bijschrijven, en vandaag pakte hij overtuigend wederom een vol punt, en daarmee gaat hij de slotronde in als gedeeld koploper! Morgen zal hij het echter niet makkelijk krijgen...
Jan B. trok gisteren aan het langste eind, en vandaag dacht ik te zien dat hij zijn (als tweede geplaatste!) Ijslandse tegenstander tructe. Dat bleek helaas gezichtsbedrog, en in het eindspel ging het alsnog mis. Jammer!
Marco beleefde een ongelukkig weekeinde: twee nederlagen, en daarmee een terugval naar 50%... Lyne, Vincent en Petra wonnen allen één keer en verloren één keer (Petra was vandaag binnen 20 minuten al het volle punt rijker!), en kunnen dus alle drie nog op 50% eindigen!

Morgen de laatste ronde, en zoals altijd zal deze niet om 13:00 maar om 11:00 beginnen; Ivo en Kenneth spelen op een livebord, dus kijkt allen mee!
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Chessfestival Groningen 2019

Berichtdoor Martin van Velzen » ma 30 dec 2019, 22:56

Een prachtig toernooi is vandaag beëindigd met een prachtig resultaat, want Léon is erin geslaagd de C-groep ongedeeld op zijn naam te schrijven! Hij won zelf zijn laatste partij op knappe wijze, en daarvoor al was zijn medekoploopster niet verder gekomen dan remise. Klasse Léon! (Helaas gaat het dagverslag op de toernooisite compleet aan de C-groep voorbij...)
Verder gebeurde het volgende:
Ivo kwam naar eigen zeggen verloren te staan, maar wist met remise te ontsnappen. Dat lukte Gertjan niet; hij verloor in de opening al een pion en kwam dat niet meer te boven.
Kenneth speelde nog een spannende pot en sloot die af met remise; net geen prijs voor hem, als ik het goed gezien heb... Nanning werd onder de voet gelopen op de koningsvleugel en moest nog een nul accepteren.
De partij van Jan B. is een beetje langs me heen gegaan, maar ook hij redde het vandaag niet.
Marco nam overtuigend revanche voor zijn afgelopen twee nullen door materiaal te winnen en het punt te drukken. Dat lukte ook Lyne en Vincent, al kwam Lyne daar erg goed mee weg; bijna wist ze een compleet gewonnen pionneneindspel te verprutsen, maar gelukkig miste haar tegenstander een opgelegde kans om haar het leven bijzonder zuur te maken... Petra wist het vandaag helaas niet te redden en eindigde daarmee als enige Assenaar in deze groep onder de 50%.

Tot zover mijn dagoverzichten; over een paar dagen komt het verslag op de site!

https://chessfestival.nl/
Avatar gebruiker
Martin van Velzen
 
Berichten: 1213
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 15:06
Woonplaats: Assen

Re: Chessfestival Groningen 2019

Berichtdoor Tinus Spriensma » wo 01 jan 2020, 11:41

W-We totaal: +7.58 (?). Niet dankzij de man op de foto. (En twee anderen ...; Acht plussers)
2019 12 30 Chess-festival 0002.jpg
2019 12 30 Chess-festival 0002.jpg (78.19 KiB) 8351 keer bekeken
"Het mogelijke kan ondenkbaar zijn; het onmogelijke denkbaar."
Tinus Spriensma
 
Berichten: 819
Geregistreerd: di 19 okt 2010, 20:42


Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten

cron