Kennemer Open

Persoonlijke kampioenschappen, meerdaagse toernooien, weekendtoernooien, rapidtoernooien.

Kennemer Open

Berichtdoor Sybrand » zo 21 nov 2010, 14:58

In Haarlem wordt al een reeks van jaren een toernooi met een hele bijzondere formule gepeeld. Uitsluitend spelers met een rating lager dan 2000 mogen meedoen (verdeeld over twee groepen), en er wordt gespeeld op de zaterdagen dat ook de KNSB competitie wordt gespeeld.

Aangetrokken door deze formule en met de gedachte dit mogelijk in de toekomst ook in het het noorden te organiseren heb ik mij - enigszins overmoedig - ingeschreven. Met name de afstand heb ik toch wel een beetje onderschat, het is 210 km enkele reis, bij elkaar dus 4 uur in de auto voor 1 schaakwedstrijd. Van onze club doet ook Mark Jager mee.

In de rubriek "hoe breng ik een gewonnen stelling om zeep" de wedstrijd die ik gisteren met zwart in de derde ronde speelde tegen Wim Gravemaker (1838).

Stelling na 45. Kg3:

wit Kg3 Te5 Lc4 pionnen g4 f4 zwart Kc7 Tf6 Pb5 pionnen a6 c6 f5 g6

zwart staat 2 pionnen voor, maar een telfout deed mij 45 .... a5 spelen. Na afruil en nog eens hertellen blijkt alles potremise te zijn ...

Mark won gisteren zijn derde partij, vanaf het begin ging het er hard aan toe, met aan het eind een toreneindspel met 4 pionnen meer voor Mark. Dat leverde geen problemen meer op :-)

http://kennemeropen.klaaskeizer.nl/groep1.htm
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Kennemer Open

Berichtdoor Mark » ma 22 nov 2010, 01:04

Het Kennemer Open is inderdaad een erg goed idee om over te nemen in het Noorden. Ik zag het dit jaar voor het eerst staan, maar het bestaat al jaren. Ik denk dat er ongeveer 100 deelnemers zijn die 1 keer per maand op de KNSB zaterdag spelen. Geweldig dat je meedoet Sybrand, en met resultaat! Ik probeer altijd wel op je te wachten maar volgens mij ben je de meest taaie speler die meedoet, volgens mij is de zaal namelijk verlaten als jij klaar bent.

Mijn tegenstander gaf niet op ondanks dat deze 5 pionnen achter stond en hij dit probeerde te keepen met alleen de toren en koning. Toen ik uiteindelijk alle 5 pionnen op de 6e rij had staan ben ik eens een rondje gaan lopen. Uiteindelijk was dat te veel frustratie voor hem.
Mark
 
Berichten: 16
Geregistreerd: ma 22 nov 2010, 00:57

Re: Kennemer Open

Berichtdoor Sybrand » ma 22 nov 2010, 18:20

klopt Mark, het was vorige keer half 7, afgelopen zaterdag 6 uur voor ik klaar was.

voor foto's en een filmpje van de derde ronde zie http://www.abscheel.nl/verslagen/KennemerOpen.htm#foto
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Kennemer Open

Berichtdoor Sybrand » za 11 dec 2010, 21:09

vandaag de 4e ronde van het Kennemer Open.

Mark Jager had een bye opgenomen en was er dus niet. Samen met Robert naar Haarlem afgereisd, waar Robert oude bekenden heeft opgezocht.

Rustige gelijkmatige partij met wit tegen Sylvain de Ruijter (1697), pionnetje gewonnen in het middenspel en later met een eindspel van dame +2T en 5 pionnen tegen dame + 2T en 4 pionnen. Tweede pion verorberd met daarbij een zware aanval op de koning van zwart, waarbij de tegenstander uiteindelijk werd matgezet.

3 uit 4 nu , en een tweede plaats :D

http://kennemeropen.klaaskeizer.nl/groep1.htm
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Kennemer Open

Berichtdoor Sybrand » za 08 jan 2011, 22:16

de 5e ronde 2 nullen voor Mark en mij :( Verder geen commentaar :-)
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

ronde 7

Berichtdoor Sybrand » za 12 maart 2011, 21:28

Vandaag 2 punten voor sc Assen in het Kennemer Open in Haarlem:

Mark won met wit van Carlo Assink (1799); hier heb ik helemaal niks van gezien, aangezien ik met de rug naar de zaal toezat...
Ikzelf won van een jeugdtalent van 13 jaar, Dave Looijer (1843). Opvallend was, dat ik net als gisteren in de wedstrijd tegen Staunton 2 een toren en een pion had tegen 2 stukken ... en weer gewonnen :-)

http://kennemeropen.klaaskeizer.nl/groep1.htm
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Kennemer Open

Berichtdoor Mark Jager » zo 13 maart 2011, 18:36

Gisteren een mooie partij gespeeld op het Kennemer Open. Mijn tegenstander had trouwens een rating van 1869. Dave Looijer is 1713 op de ranglijst die ik zie. Helaas voor jou wat minder rating te verdienen.

Ik had gedacht dat je de ballenbak inging met een stuk achter uit de opening. Je tegenstander had een solide positie, en ik zag geen kansen. Maar goed ik ben geen Houtsma achter de stukken natuurlijk.

Mijn tegenstander pruttelde wat dat die wou gaan stoppen met schaken, heerlijk toch!.
Mark Jager
 
Berichten: 14
Geregistreerd: zo 13 maart 2011, 18:29

Re: Kennemer Open

Berichtdoor Sybrand » zo 13 maart 2011, 19:46

ha Mark, in ieder geval gefeliciteerd !! De ratingen komen uit de meest recente ratinglijst van februari, deze bepaalt ook hoeveel punten je wint bij winst, en niet de startrating van het toernooi :-) Carlo Assink staat op 1 feb 2011 op 1799 (is inderdaad diep gevallen dit toernooi).

Ook de rating van Dave Looijer is volgens de februari 2011-lijst wel degelijk 1843, hij is er in een half jaar hard op vooruit gegaan :-)

En ja, het stukoffer in de opening was incorrect, en hij speelde het goed. Ik vreesde inderdaad 'de ballenbak' :-) Maar na een onnauwkeurigheid van hem kwam ik weer langszij, en een onnauwkeurigheid erbij kostte hem de kop:

wit Kg3 Te5 Lc4 pionnen g4 f4 zwart Kc7 Tf6 Pb5 pionnen a6 c6 f5 g6

Sybrand Houtsma - Dave Looijer, zwart aan zet

36 .....Dxg4 is niet goed, wegens 37. Dxg4 Pxg4 38 Txe8 Kxe8 en de witte c-pion promoveert. 36 ....Pf4 of Kg7 zijn goeie zetten, maar zwart grijpt mis en speelt 36 .... Te7

Na 37. Df5+ Dxf5 38. gxf5 Pf4 39. c7 Txc7 40. Txc7 Pxd5 heeft wit beslissend voordeel.
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Kennemer Open

Berichtdoor Sybrand » za 09 apr 2011, 20:42

Vandaag de 8e ronde van Kennemer Open.

Mark Jager stond ingeroosterd tegen Dave Looijer, volgens het mailtje dat de organisatie elke vrijdag voorafgaand aan een speelronde rondstuurt. Mark had echter een bye opgenomen en speelde dus niet.

Zelf mocht ik met zwart aantreden tegen een andere talentvolle jeugdspeler, Bas Haver (1958; en voor de helderheid: dit is zijn rating, niet zijn geboortejaar :D ) In een remisestand (1 pion meer voor mij, maar ongelijke lopers) dacht ik diep na over mijn 39e zet, tot ik plots constateerde dat mijn tegenstander al door de vlag was gegaan. Eerlijk gezegd vond ik het sneu voor hem; hij had net zo zijn best gedaan (in tijdnood) om de stelling remise te houden.

In ieder geval kan ik nog theoretisch gaan voor de eerste plek :-)
Sybrand
 
Berichten: 598
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 18:48
Woonplaats: Assen

Re: Kennemer Open

Berichtdoor Sjoerd » zo 15 mei 2011, 18:32

Helaas in de laatste ronde verlies voor Sybrand. Winst is er voor Mark.

Met een ratingprijs, een TPR van 1844 en een W-We van +2.16 is het voor Sybrand echter een geslaagd toernooi! De TPR van 1816 voor Mark mag er overigens ook wezen. Beide heren proficiat!

Zie voor de details: http://kennemeropen.klaaskeizer.nl/groep1.htm
Sjoerd
 
Berichten: 540
Geregistreerd: wo 20 okt 2010, 20:40

Volgende

Keer terug naar Toernooien

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron